2014-05-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Omständigheterna var förvisso helt annorlunda; men driften att rädda någon till ett bättre liv är nog densamma. Och världen har krympt så oerhört.

Men det är ju inte vad denna situation handlar om, "driften att rädda någon till ett bättre liv". Därom hoppas jag att vi är skapligt överens..!!

Att världen har "krympt" i kommunikativa sammanhang (sociala medier via internetuppkopplingar), betyder inte att planeten geografiskt och fysiskt har krympt. Det är likaväl en väääääldigt lång väg att skicka iväg en liten flicka till ett främmande land, på andra sidan jordklotet, under omständigheter vi väl aldrig lär få klarhet i. Man behöver ju mat, pengar, gå på toa, sova, övernatta, tvätta sig, basala behov. Kunna hitta tåg-buss-flyg... eller...?
Citera
2014-05-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Han berättade det för att mamma tog fram lockarna när de nåddes av dödsbeskedet.
Förstår inte riktigt vad du menar.
Citera
2014-05-08, 13:41
Medlem
Lite underligt är det också att bombbilden med Yara kommer först nu.
Pappan har ju förstått att det råder delade meningar om hennes vistelsetid i Sverige, så om han hade den där bilden borde han väl ha skickat den för flera dagar sedan. Visst, sorg och förvirring, men det har inte hindrat honom att bli insatt i brister hos våra myndigheter osv. Så varför dröja?
Citera
2014-05-08, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Nej, bilden är med all säkerhet inte "photoshoppad.

Men jag tycker inte platsen ser ut som en bombad skola, snarare som ett övergivet industriområde. Stora öppna volymer utan rester av vare sej skol-, eller industriinredningar. Bara raserat byggnadmaterial och några stegar kors och tvärs. Fasaden i bakgrunden ger intryck att vara industribyggnad som inte byggts färdigt.
Men vad vet jag, man kanske håller skola i Gaza i de mest märkliga byggnader.

Vet inte. Men byggnader som är bombade ser väl inte riktigt ut som någonting de var tänkta för
från början. Vet inget om skolor i området men är ofta låga byggnader.

Själv tror jag att bilden är OK för att det är riskabelt att komma med hittepåbilder på icke existerande bombade skolor. När man har en klan från andra sidan som man kommer bråka med kring skuldfrågan. Och där båda släkterna verkar ha välutvecklad kontakt med medierna.
Alltså Gaza är litet och den bombningen välkänd.
Rätt farligt att ljuga då. Om felaktiga byggnader. Lättare ljuga om annat.
Senast redigerad av VemKom 2014-05-08 kl. 14:04.
Citera
2014-05-08, 13:52
Medlem
Citat:

Men jag tycker inte platsen ser ut som en bombad skola, snarare som ett övergivet industriområde. Stora öppna volymer utan rester av vare sej skol-, eller industriinredningar. Bara raserat byggnadmaterial och några stegar kors och tvärs. Fasaden i bakgrunden ger intryck att vara industribyggnad som inte byggts färdigt.

Här finns fler bilder från skolan.
http://www.demotix.com/news/1637334/children-go-back-bombed-out-schools-gaza-after-israel-attacks#media-1636928
Citera
2014-05-08, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-i-mitt-hus
Denna?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=468129556593259&set=a.4681294932599 32.1073741826.100001886571041&type=3&theater

Gissar att det är den gode mannen (=kvinnan). På detta kort förmedlas - känner jag - en trygghet och Yaras leende ser glatt ut.
Citera
2014-05-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Ja. Kan någon i Karlskrona se vart bilderna, det fanns väl mer än en, är tagna. Ser ut att vara utanför nåt typiskt kommunalt bygge?
Bild nummer två verkar vara ungefär vid Barnens lekland, typ här http://www.hitta.se/karta?ref=start#from=1&pageCount=20&level=1&sm=6&c enter=6229467:1488719&type=map&zl=13&bounds=622938 6:1488332,6229719:1489015&viewtype=streetview&head ing=238.13762811127364
Där finns också vårdcentral och human bridge second hand om jag minns rätt.
Hon har dock inte samma kläder på sig på de olika bilderna.
Bild 3 och 4 med den äldre kvinnan fick jag till slut fram är tagen utanför en skola. Man kan väl anta att flickan fick sällskap till första dagen eller besöket om det är där hon gått i skolan.
http://www.bltsydostran.se/multimedia/dynamic/02733/sunnadalsskolan_2733240b.jpg

Edit: Konstigt nog gick hon ju dock på Tullskolan (vilket också är mer logiskt då det ligger närmare Pantarholmen) medan dessa bilderna är från Sunnadalskolan.
Senast redigerad av thenyoufadeaway 2014-05-08 kl. 14:19.
Citera
2014-05-08, 14:15
Bannlyst
Citat:

Den här typen av propagandabilder är mycket vanliga i konflikten mellan Israel och Hamas. Gången brukar vara så här:
* Hamas skjuter raketer mot Askhelon.
* Israel skickar robotar med vad de hävdar är kirurgisk precision mot terroristmål i Gaza.
* En skola träffas och bilder tas på ledsna barn vid skolan.
* Israel hävdar att terroristerna gömde sig där det även råkade finnas en skola.
Jag tycker inte den här bilden är ett dugg märklig.
Citera
2014-05-08, 14:18
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Förstår inte riktigt vad du menar.

Nu har jag inte läst artikeln eller så där hårklippning och så nämndes, men jag gissar på att pappan pratade om att flickan hade klippts innan hon flyttade till Sverige och anledningen till att det nämndes var att han även berättade att mamman plockat fram hårlockar (alltså, sparat hår), från den sista klippningen, när de nåtts av dödsbudet. Förmodligen för att bara ha någonting av sin dotter att sörja över, typ.
Citera
2014-05-08, 14:21
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Här finns fler bilder från skolan.
http://www.demotix.com/news/1637334/children-go-back-bombed-out-schools-gaza-after-israel-attacks#media-1636928

Medger att bilderna är snarlika. Bilden i tidningen tycks föreställa vad den anges föreställa.
Citera
2014-05-08, 14:29
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thenyoufadeaway
Bild nummer två verkar vara ungefär vid Barnens lekland, typ här http://www.hitta.se/karta?ref=start#from=1&pageCount=20&level=1&sm=6&c enter=6229467:1488719&type=map&zl=13&bounds=622938 6:1488332,6229719:1489015&viewtype=streetview&head ing=238.13762811127364
Där finns också vårdcentral och human bridge second hand om jag minns rätt.
Hon har dock inte samma kläder på sig på de olika bilderna.
Bild 3 och 4 med den äldre kvinnan fick jag till slut fram är tagen utanför en skola. Man kan väl anta att flickan fick sällskap till första dagen eller besöket om det är där hon gått i skolan.
http://www.bltsydostran.se/multimedia/dynamic/02733/sunnadalsskolan_2733240b.jpg

Edit: Konstigt nog gick hon ju dock på Tullskolan (vilket också är mer logiskt då det ligger närmare Pantarholmen) medan dessa bilderna är från Sunnadalskolan.

Vet någon när man flyttade till Pantarholmen?
Migrationsverket har flera lägenheter i Kungsmarken, kan paret ha bott där i början av Yaras vistelse i Karlskrona? Sunnadalsskolan är skolan för detta område.
Citera
2014-05-08, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Nu har jag inte läst artikeln eller så där hårklippning och så nämndes, men jag gissar på att pappan pratade om att flickan hade klippts innan hon flyttade till Sverige och anledningen till att det nämndes var att han även berättade att mamman plockat fram hårlockar (alltså, sparat hår), från den sista klippningen, när de nåtts av dödsbudet. Förmodligen för att bara ha någonting av sin dotter att sörja över, typ.
OK, jag hade missat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in