2014-05-08, 10:44
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Tror inte de gått på dagis. Finns väl ingen anledning om mamman inte arbetar.

Ungar till arb.lösa föräldrar brukar gå 15 Tim/v. Och de brukar i vissa fall gå längre tid än beviljat, i den stad jag bor i. Eftersom dagispersonalen många gånger anser att det har det bättre på dagis än hemma.
Citera
2014-05-08, 10:45
Medlem
Citat:
Tror inte de gått på dagis. Finns väl ingen anledning om mamman inte arbetar.
Finns många omständigheter. Var hon arbetssökande ? ;-) behövde den stora pojken vara med jämnåriga ? Osv. Finns lite i SOL om det.
Citera
2014-05-08, 10:49
Medlem
Citat:
Men bilden som jag länkade till, där MGM sitter med Yara i soffan, när kan den tänkas ha blivit fotograferad? Den manlige mgm borde väl ha befunnit sig i Sverige för tiden mellan bombningarna och då fruMGM hämtade hem Yara till Sverige?

Kanske bilden är tagen långt innan och att hon är betydligt yngre och klenare.
På den bildserien i mammans album har hon ju betydligt kortare hår också, jämför bilden med mamman och systern. Svårt att säga säkert att det är samma flicka. Jag minns att pappan nämnde att hon klippte håret före resan till Sverige, varför han nämnde det särskilt förstår jag inte, men det kan ju ha varit för att mer likna flickan på bilderna med MGM. Det kanske har att göra med resedokument etc.
Citera
2014-05-08, 10:50
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpionkvinna
Finns många omständigheter. Var hon arbetssökande ? ;-) behövde den stora pojken vara med jämnåriga ? Osv. Finns lite i SOL om det.

Är det tvång på att ha dem på dagis? Kan tänka att de inte ser på saken som vi gör med pedagogik och social inlärning.

Jag har erfarenhet av föräldrar som inte tar sina barn till dagis för att de själv inte orkar med bestyren kring att åka fram och tillbaka för några futtiga timmar. De ringer hellre och sjukanmäler. Vilket gör att vissa barn får en väldigt oregelbunden närvaro och går miste om många bra saker.
Citera
2014-05-08, 10:53
Medlem
Citat:
Bilder tagna med digitalkamera brukar väl innehålla data för tid? Eller datan försvinner när man laddar upp dem?

Ja, jag lider med Yaras mamma. Kan inte ens föreställa mig smärtan, hur det känns just nu för henne.
Jadå, bilder med digitalkamera daterar med mer eller mindre precision (klockslag om man så önskar).
Men det är värre med mobiluppladdningar, jag är inte jätteproffs på detta men har ändå kanske gjort lite mer än ni andra.
Bilden i Sydöstran till exempel får jag veta är "senast ändrad tor 8 maj 2014 07:09:04" - det borde ha varit samtidigt som de lade in den. Den uppgiften kan vem som helst av er ta fram genom att högerklicka på bilden och sedan "visa bildinfo", "allmänt" som ett litet tips
Bara för att visa problemet för den som inte har så enormt sofistikerade program.
Citera
2014-05-08, 10:56
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ännu en spekulation:

Jag tror att Yara legat skadad en tid innan de kontaktat 112. De ringde inte akut utan en tid efter. Högst osannolikt att de utan vidare ringer om det hänt något avgörande/dödligt. Tror de använt en del tid till att prata ihop sig.

Någon gång, när alla gränser överskridits, måste de väl ha förstått vilken oreda de ställt till med? Och precis som vid butiksstölderna, istället för att erkänna, börjar deras hjärnor arbeta med förklaringar som pekar på att de är oskyldiga?

Jag har också funderat över hur lång tid det tog efter det senaste skadetillfället som 112 larmades.
Vad som talar emot att det tog längre tid är att de inte verkar ha snackat ihop sej så bra. De lämnar olika berättelser.
Men vi vet ju inte hur deras hjärnor arbetat här.
De kan ha koncentrerat sej på att snackat ihop sej om vållandet till själva skadan, inte om övriga tidsaspekter och omständigheter.
Citera
2014-05-08, 10:58
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jadå, bilder med digitalkamera daterar med mer eller mindre precision (klockslag om man så önskar).
Men det är värre med mobiluppladdningar, jag är inte jätteproffs på detta men har ändå kanske gjort lite mer än ni andra.
Bilden i Sydöstran till exempel får jag veta är "senast ändrad tor 8 maj 2014 07:09:04" - det borde ha varit samtidigt som de lade in den. Den uppgiften kan vem som helst av er ta fram genom att högerklicka på bilden och sedan "visa bildinfo", "allmänt" som ett litet tips
Bara för att visa problemet för den som inte har så enormt sofistikerade program.

Dumt nog använder jag iPad. Hade jag suttit vid datorn skulle jag testat. Tack för infon
Citera
2014-05-08, 11:03
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Är det bara jag som tycker att bilden ser manipulerad ut? http://www.bltsydostran.se/
Jag menar, ställer man upp en liten flicka i resterna av en nyligen bombad skola?
Vare sig den är på riktigt eller inte så tyder den på att familjen är väldigt angelägna om att deras uppgift om hennes vistelsetid i Sverige ska bli trodd.

När bombades skolan? Kan det va så att den bombades medans hon va i Sverige & sen åkte hon ner igen för att komma hit "för första gången"? då togs bilden, Tippar på att jackan å kläderna är köpta i Sverige så om detta är innan hon ens kommit hit så kanske hon fått det skickat tills sig av röda korset/rädda barnen
Citera
2014-05-08, 11:07
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Jag tror ögonen blir lite bedragna också eftersom allt det rosa sticker fram i den grå omgivningen.

Jag tycker det är så märkligt att hon har så olika hull på bilderna. Bilden från skolan borde väl vara tagen någon gång under 2012 då bombningen ägde rum.

På den här bilden, trots att den är upplagd februari2013, borde rimligtvis vara från samma tid (2012) eftersom den misstänkte mannen är i Gaza i flickans föräldrahem.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=110498005800526&set=a.1104972191339 38.12786.100005209812622&type=3&theater

Känns som om det är en helt annan flicka. Mager och blek.

Det här är bara iakttagelser som gör mig lite undrande och jag spekulerar för fullt.

Kollar man bredvid soffan ser man el kontakter på väggen det ser ut som svenska el-uttag & ett svenskt antenn-uttag, Eller ser jag helt åt helvete???
Citera
2014-05-08, 11:09
Medlem
Citat:
Är det tvång på att ha dem på dagis? Kan tänka att de inte ser på saken som vi gör med pedagogik och social inlärning.

Jag har erfarenhet av föräldrar som inte tar sina barn till dagis för att de själv inte orkar med bestyren kring att åka fram och tillbaka för några futtiga timmar. De ringer hellre och sjukanmäler. Vilket gör att vissa barn får en väldigt oregelbunden närvaro och går miste om många bra saker.
Nej. Jag menade att det finns i SOL om att barn har rättigheter till att gå på förskola pga vissa omständigheter.
Citera
2014-05-08, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChewBacca2014
När bombades skolan? Kan det va så att den bombades medans hon va i Sverige & sen åkte hon ner igen för att komma hit "för första gången"? då togs bilden, Tippar på att jackan å kläderna är köpta i Sverige så om detta är innan hon ens kommit hit så kanske hon fått det skickat tills sig av röda korset/rädda barnen
Kan ju vara så då hon på bilderna med goda mannen har en svart jacka
Citera
2014-05-08, 11:16
Medlem
Citat:
Bilder tagna med digitalkamera brukar väl innehålla data för tid? Eller datan försvinner när man laddar upp dem?

Ja, jag lider med Yaras mamma. Kan inte ens föreställa mig smärtan, hur det känns just nu för henne.

Yara älskade sin mamma. Och det faktum håller iaf mig ambivalent kring föräldrarna.

En fråga upp i det blå.
Kvinnor runt morbrodern? Lite action på den fronten kanske?
Twitter, bilder, konton mm

Funderar på deras relation. Han, kvinnor, borta mycket, Hon ensam, svartsjuk, grövre övergrepp mot flickan. Och kanske mindre synligt?

Men förstår inte denna match in hell. Hur kan han från en relativ palestinsk högstatus familj hamna med en kvinna som verkar komma från ett rövarband. Och inte ens duktig yrkeskriminell. Tycker förhören, nästan, ja bevisar det. För att vara lite juridisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in