• 1
  • 2
2014-05-08, 00:53
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Jag kan liksom inte se vad man fr ut av en sdan ventilering heller. Jag menar, gemene gymnasist kan ju inte vara s utbildad att denne vet hur man lgger upp en uppsats, opponenten lr inte kunna belysa uppsatsen p ett adekvat stt, dr metodgenomgngen r det viktigaste.

Ju mer jag lser p om gymnasiearbetet (som inte r min mnesbehrighet) s fr jag vldiga vibbar till examensarbeten och uppsatser p hgskolan.

"P gymnasiearbetet kan eleven f betyget E eller F, dr E betyder godknt och F icke godknt.
Rektorn ska utse en ansvarig lrare fr varje elevs gymnasiearbete. Den ansvarige lraren beslutar om betyg. Innan lraren kan stta betyg ska en medbedmare med erfarenhet av det kunskaps-/yrkesomrde som gymnasiearbetet avser yttra sig."

Varje elev skall allts f tilldelad en EXAMINATOR!

"Kraven p ett
gymnasiearbete kan inte stllas lika hgt som kraven p ett arbete p hgskoleniv
vad gller omfng och graden av vetenskaplighet, till exempel hur vl frgestllningen
avgrnsas, hur kllmaterialet anvnds eller hur eventuellt empiriskt material
samlas in och skerstlls. Gymnasiearbetet gr inte att jmstlla med ett hgskolearbete
ven om arbetsmetoder och presentationsformer ska efterlikna hgskolans."

No shit! Sjlvklart kan inte en gymnasist frvntas att skriva ett vetenskapligt arbete som tar mer n 3 r fr en akademisk student att frbereda. Att de frsker efterlikna en ventilering r bara det skrmmande.

I det stora hela lter det som att dessa gymnasiearbeten (som ska examinera hela programmets kunskapskrav) kraftigt strider mot lroplanens 2kap och skollagens kapitel om betygssttning. Dock r jag inte frvnad att skolverket har gjort nnu en paradox av de hundra som redan finns i Lgx11.

Hela gy11 r smtt absurd och stller till med problem fr tidigare systemet.

Att ha detta arbete av ngon anledning annat n att nstan avskrcka elever frn vidare utbildning med mycket tunga arbeten verkar ologiskt. Alternativt lider skolverket av kollektivt hybris.
Projektet var redan i det gamla systemet tungt nr det gick i tandem med alla andra kurser och mestadels gjordes utanfr skolan.
D hade vi enbart en enklare presentation som skulle redovisas tillsammans med rapporten.

Gy11 kommer nog bytas ut snabbare n sina fregngare. Behll A-F fr att enkelt kunna versttas till en internationell standard men lroplanen mste gras om. Om frra lroplanen var ett steg bakt nr det kom till rttvisa och kunskap s mste detta vara en vndning p 180grader fr att sedan bara g...

Ska ta och kolla ver syrrans lroplan och jmfra lite noggrant med den jag hade d jag uppenbarligen missat en del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in