2014-05-06, 22:53
Medlem
Hej, har ett fraga angoende amnen och betygen man laser i KTH.

Enligt detta: http://www.kth.se/utbildning/anmalan-antagning-behorighet/urval/garantiplatser-for-tekniskt-basar-bastermin-1.72770

Sa ska man lasa 6 olika amnen under tekniska basaret.

'' Urvalsgrupp T10

Avklarade 60 hp på tekniskt basår, rangordning efter summan av betygsvärdena på de sex kurser som ingår (3 kurser matematik, 2 kurser fysik och 1 kurs kemi); 180-300.''

Men nar jag kollar pa http://www.kth.se/student/kurser/program/TBASD/HT14/arskurs1 sa ar det bara 5 amnen man laser? Har det forandrats? Dar har man bara 2 st matematik kurser.

Om nagon vet, tack!
2014-05-06, 23:05
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingemund
Tack för de flesta svar, men känns tråkigt att min tråd utmynnade i en dagisdiskussion huruvida fondförvaltare har rätt att ta avgift eller ej.

Tror jag behåller pengarna på kontot i och med det låga beloppet, men vid större belopp och under längre tid stoppar jag nog in dem någonstans.
Du fick utmärkta alternativ av MINT2. Ett annat är Atlant Stability.
2014-05-06, 23:13
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limekurt
Jag har förstått att jag framstår som en idiot i den här tråden. Men jag kan fortfarande inte förstå hur det kan vara dåligt att investera i en fond som fått mina pengar att växa 17% som jag annars skulle haft liggandes på ett bankkonto.
Nej du framstår inte som en idiot.

Om dina alternativ endast är DNB Sverigefond A eller ett bankkonto, ja, då är DNB bättre.

Men det finns fler alternativ.

Anledningen till att dina pengar har växt 17% på ett år är att börsen har gått upp 17% på ett år, INTE att DNB varit duktiga. Alla Sverigefonder har gått upp 17%. DNB har inte åstadkommit nånting alls, och för detta betalar du alltså dem 1.25% av ditt kapital.

Det verkar kanske som en hyfsad deal ändå, de år som börsen går upp 17%, men inte lika skoj när börsen går ner 17%.

Problemet är att på lång sikt kan du räkna med en reell årlig avkastning på 4%. Låt säga en nominell avkastning på 6%.

1% i avgift motsvarar då drygt 15% av din vinst. Varje år. År efter år. Som du betalar för absolut ingenting alls.

Skulle du betala 15% av din lön för en tjänst som inte ger nånting?
2014-05-06, 23:18
Medlem
Om man har utländska aktier på avanza dras en källskatt, hur mycket ligger den på? Det står också att Avanza tar adminastriva avgifter, vilka summor talar vi om?

Tack på förhand
2014-05-06, 23:20
Medlem
Limekurts avatar
Ni verkar ha koll på er sak så jag känner att jag får leva i ovishet ett tag till tills jag blivit lite mer inne i aktier och fonder.
Hur gör ni för att hitta aktier/fonder som är värda att investera i? Använde mig tidigare av ett program som hette Vikingen, det hade olika kurvor som skulle visa om aktien väntades gå upp eller ner.(vilket faktiskt ofta stämde)
2014-05-06, 23:46
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ni verkar ha koll på er sak så jag känner att jag får leva i ovishet ett tag till tills jag blivit lite mer inne i aktier och fonder.
Hur gör ni för att hitta aktier/fonder som är värda att investera i? Använde mig tidigare av ett program som hette Vikingen, det hade olika kurvor som skulle visa om aktien väntades gå upp eller ner.(vilket faktiskt ofta stämde)
Du menar att du betalade tusentals kronor plus månadsavgift för Vikingen?
2014-05-06, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SenShin
Hej, har ett fraga angoende amnen och betygen man laser i KTH.

Enligt detta: http://www.kth.se/utbildning/anmalan-antagning-behorighet/urval/garantiplatser-for-tekniskt-basar-bastermin-1.72770

Sa ska man lasa 6 olika amnen under tekniska basaret.

'' Urvalsgrupp T10

Avklarade 60 hp på tekniskt basår, rangordning efter summan av betygsvärdena på de sex kurser som ingår (3 kurser matematik, 2 kurser fysik och 1 kurs kemi); 180-300.''

Men nar jag kollar pa http://www.kth.se/student/kurser/program/TBASD/HT14/arskurs1 sa ar det bara 5 amnen man laser? Har det forandrats? Dar har man bara 2 st matematik kurser.

Om nagon vet, tack!

Jag är inte helt hundra på det här men om jag minns rätt så ändrades kraven nyligen för civilingenjör bland annat och därmed tog man bort matematik E eller Matematik 5 som det heter nu.

På den ena länken står det: Senast ändrad: 2012-11-16

Det här är mitt antagande, det behöver definitivt bekräftelse.
2014-05-07, 00:00
Medlem
Limekurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du menar att du betalade tusentals kronor plus månadsavgift för Vikingen?

Jag delade konto med min farfar och han stod för årsavgiften. Detta var några år sen och tyvärr finns varken farfar eller kontot kvar, men tyckte det gav bra tips när man var osäker på köp/sälj.
2014-05-07, 00:16
Medlem
Algores avatar
Nä.

"Utbildningen är målinriktad och innehåller kurser i matematik, fysik och kemi. Kursernas motsvarar till stora delar gymnasieskolan kurser (Ma3, Ma4, Fy1, Fy2, Ke1) men med fördjupande och anpassat innehåll för fortsatta studier på KTH. "

De har ändrat inför kull HT14.
2014-05-07, 00:20
Medlem
Citat:

Tycker du ska lära dig fundamental analys. Samt allmänt om börsen, ett tips är att läsa böcker (tradingguiden). Håll dig sedan borta ifrån förhoppningsbolag och investera i endast det du förstår.
2014-05-07, 00:32
Medlem
Out-of-Steps avatar
Nu är jag förvirrad. Studerar på universitetet och har en väldigt låg låneandel + bidraget man får. Som jag förstått det så har jag fått (och ska få) alla lånade pengar på en gång vid ett visst tillfälle? Exempelvis om jag bestämt 10k lån från januari till juni så får jag 10k i januari.

Det jag undrar är om även bidraget kommer som en klump. Har läst i andra trådar och då sägs det att det alltid kommer månadsvis. Men jag har inte fått något sedan februari, börjar bli lite orolig när hyran ska vara inne med 500 på studentkontot... . Har givetvis pengar på annat konto men vad jag räknat på så ska det räcka på det här viset.

Edit: Såg nu att jag inte lämnat in någon studieförsäkran från vecka 4 till juni
Kommer jag även att få pengar från de gångna månaderna? Eftersom jag ändå lämnar in en studieförsäkran för dessa månader.
Senast redigerad av Out-of-Step 2014-05-07 kl. 00:42.
2014-05-07, 00:55
Medlem
Limekurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyret
Tycker du ska lära dig fundamental analys. Samt allmänt om börsen, ett tips är att läsa böcker (tradingguiden). Håll dig sedan borta ifrån förhoppningsbolag och investera i endast det du förstår.

Ska göra det, tack för tipsen. Inte lätt att vara ny på detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in