Resultat: .
0%
röster
2014-05-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Fast det var väl inte bara en person med dåligt psyke som höll på Roma? Det var ändå De Santis som är känd i Curva Sud. Har haft DASPO redan. Det var ju knappast en "Anders Andersson" som håller på Peking och ser en match om året. Dessutom så kom uppgifter idag att han INTE var ensam. De letar efter 3 gärningsmän som var med honom. Så det kan lika gärna vara organiserat. Sanning eller inte. Det vet jag inte.

Fotbollsrelaterat eller inte. Om man anser att "Ultra" är fotbollsrelaterat så är det här fotbollsrelaterat. Napolis Ultras verkar se det som att Roma Ultras ville åt dem. La Stampa skrev idag att Napolis kommer ta sig till Rom på Fredag då Roma möter Juve för att ge tillbaka.

Men om du tar en kriminell nisse i Rom, som står i kant med samhället, så är sannolikheten stor att han håller på antingen på Lazio eller Roma. Det betyder inte nödvändigtvis att det motiverar alla brott han begår.

Samtidigt tror jag också att det var till åtminstone viss del grundat i att de inte ville att napoletanarna skulle springa lösa på deras gator. Att de skulle spela Allan.

Men jag har svårt att se att detta skulle vara sanktionerat av Romas Ultras. Och därmed faller det tillbaka på ensam eller ensamma galningar.

Du pistolar fan inte någon i en fight mellan Ultras!
2014-05-06, 21:26
Medlem
Det är mycket nu. Juventus firar sin Scudetto, medan de flesta andra ojar sig över bråken i Rom inför finalen i Coppa Italia.

Men jag vill gärna klara av båda. Samtidigt.

Rekommenderar il Dirigente för alla som vill följa framförallt Juventus. Vandrar tillbaka i bloggen.

Juventus firande:
Lichtsteiner softar:
http://ildirigente.tumblr.com/image/84936215686

Alla firar med en T-shirt med texten ”Non c’è 2 senza 3”:
http://37.media.tumblr.com/9cf37b6ffb6b1679e017ae5abec1a0e8/tumblr_n55ur8znZa1qa33wlo5_1280.jpg

Och alla kan fan räkna till tre, även Nedved:
http://31.media.tumblr.com/7170fde64b78bd7164d679f785000374/tumblr_n55swdzEGd1qa33wlo4_1280.jpg

Conte med sin dotter, direkt efter matchen. Japp självklart heter hon Vittoria:
http://24.media.tumblr.com/e620b73e86b4253df9f49e8ce6ba9c98/tumblr_n54eqiQVmU1qa33wlo1_1280.jpg

Och ja Conte kan fan flyga:
http://24.media.tumblr.com/69a580cf9da07171fffda1bd897d2744/tumblr_n55ggbLR0a1qa33wlo8_1280.jpg

Il Dirigente:
http://ildirigente.tumblr.com/
2014-05-06, 21:56
Medlem
Villons avatar
Han ser fransk ut, Conte. Min farsas kusin är till tre fjärdedelar från Perpignan-trakten och ser ut precis sådär.

---

Angående reaktionerna kring cupfinalen så är det ju inte så mycket dödsskjutningen som är det som skapar reaktionerna. Det handlar naturligtvis om tv-bilderna där Napolis ultras med "Svinet" i spetsen verkar hålla hela evenemanget gisslan samtidigt som de högsta representanterna för såväl idrottslig som politisk makt i Italien vackert får sitta på läktaren och rätta till slipsen och skruva på sig i väntan på att det hela blåser över.

edit: sorry, någon dödsskjutning är det naturligtvis inte fråga om. Är lite omtöcknad efter en intensiv dag.
Senast redigerad av Villon 2014-05-06 kl. 22:01.
2014-05-06, 22:22
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Har nämn detta i andra "kanaler" men kan ju ta det här också.

Sedan det avbrutna Rom-derbyt har ju (vad jag minns på rak arm) alla sedan dess spelade derbyn avgjorts på dagtid. Kvällsmatcherna är verboten pga att det anses bli för mycket bråk. Ett beslut som jag antar är taget av Roms styrande samt polisen och ligaförbundet.

Hur i helvete kan de då tro att man kan ha en Coppa-final en lördagskväll där 30.000 napoli respektive 30.000 violafans (och detta bara de med biljetter) ska invadera Rom som deras ultras har ett komplicerat förhållande till, både staden och laget, och inte tro att det ska hända något. Personligen är jag nästan chockad över att det inte blev värre.
2014-05-06, 22:53
Medlem
Eftersom vi snackar Ultras.

En gång om året görs det en ordentlig opinionsundersökning angående vem som har flest fans och hur de beter sig. Jag brukar rapportera om den. Detta är en annan typ av undersökning som endast tar hänsyn till ultras. Och då den hårda kärnan.

http://ildirigente.tumblr.com/image/84825050851

Inte heltäckande såklart. Det man ska ha klart för sig är att en kurva består av ett antal olika grupperingar. Som kan representera olika geografiska områden inom staden, olika politiska åsikter eller bara olika gäng.

Enligt den sammanställningen finns det endast ca 80.000 ultras i Italien. Varav 4.500 till 5.000 nu har daspo.

Kul att Cagliari är det enda laget som inte har några vänner. Men det har jag tjatat om tidigare.

Att det är Hellas som står som enda fienden är också lite lustigt. Och som alltid finns det en historia. Tidigare fanns det framförallt två stora grupperingarna Furiosi och Sconvolts (fanns såklart en massa andra också bl a Fossa Ultras, Commando Ultras Supporters Young, Cagliari Ultras Curva Nord, Eagles, I Crazy Boys, Brigata S. Elia, Panthers, Rebels, I Miserabili, I Weltschmerz, Bunker Skin, Vecchie Facce osv).

Furiosi var långt åt höger medan Sconvolts var opolitiska. Men man var inte kända som särskilt våldsamma, utan bara galet passionerade. De fick stor respekt för sina bortamatcher, där de hade stor och bra sammanslutning.

Men först så förlorade Furiosi en banderoll till milanisti. Inte bra. Och ca tio år senare så slog sig Furiosi samman med bortalaget och vännerna Hellas (gemensamma politiska åsikter) för att attackera Sconvolts. Inte ett jävla dugg bra.

Fem månader senare när det var dags för bortamatch åkte Sconvolts över till Verona. Anföll och skövlade. 33 Sconvolts blev arresterade. Kaos!

https://www.youtube.com/watch?v=0jIccc5Air0

Hellas omdöme efter fighten 2003 (på engelska): “It was a fair fight, without the use of knifes… Honour and respect to the Sconvolts”.

Furiosi upplöstes, och Sconvolts fredliga rykte försvann.

“duro e puro”
“pochi ma buoni”

Slogan: “Essere ultras esserlo nella mente”
2014-05-06, 23:20
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Fast det var väl inte bara en person med dåligt psyke som höll på Roma? Det var ändå De Santis som är känd i Curva Sud. Har haft DASPO redan. Det var ju knappast en "Anders Andersson" som håller på Peking och ser en match om året. Dessutom så kom uppgifter idag att han INTE var ensam. De letar efter 3 gärningsmän som var med honom. Så det kan lika gärna vara organiserat. Sanning eller inte. Det vet jag inte.

Fotbollsrelaterat eller inte. Om man anser att "Ultra" är fotbollsrelaterat så är det här fotbollsrelaterat. Napolis Ultras verkar se det som att Roma Ultras ville åt dem. La Stampa skrev idag att Napolis kommer ta sig till Rom på Fredag då Roma möter Juve för att ge tillbaka.

Medan man från rödgult håll påpekar att han inte varit på Olimpico på flera år och att det här var en isolerad händelse av en enda man. Vad som är rätt och fel kan vi älta i år och dar, men om vi släpper det så är man dum i skallen om man attackerar en massa napolitanare, alldeles oavsett om man är 1 eller 4 personer. Att han var romanista och förmodligen hatade Napoli är sekundärt, hans attack är inte primärt ett resultat av favoritlagets klubbfärger utan av att han sannolikt tappades redan på BB och kombinerade det med berusningsmedel. Och finns inga regler i världen som kan få muppar som inte ens är på arenan som finns ett par kilometer bort att bete sig. Vilket gör det till ett samhällsproblem.

TheDarkKniggit,
Jag delar dina tankar och kan liksom du förutse slipsnissarnas motdrag. Men vi kan båda samtidigt konstatera att det här hände under dagsljus.

Brille,
Ryktas om en del anti-Roma sånger i samband med er match ikväll, nåt att rapportera?

Kommer ihåg omgång 36 våren 2001. När ett tåg med romanisti stoppades några mil utanför Neapel. På tåget klev allas älskade i carabineri och Napolifans och hade fest med valfria tillhyggen och romare. Hade en vän på det tåget. Han flydde genom ett fönster. Och stod där ute i ödemarken när tåget till slut åkte vidare. Slutade med att han tog ett tåg tillbaka till Rom. Några år innan hade faktiskt dessa supporterskaror varit vänner. Gissningsvis lär kommande möte dock inte bli jättefredliga. Finns för många nötter som följer dom här lagen. Är väl inte ens fel att påstå att det här är dom två lagen man minst vill ska bli ordentligt ovänner. Och finns ingen reform/regel/lagändring i världen som kommer kunna förändra det.
2014-05-06, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
...
Brille,
Ryktas om en del anti-Roma sånger i samband med er match ikväll, nåt att rapportera?
...

Äh vafan. Jävla skitmatch.

Satsade tiden på att skriva mitt inlägg om de olika lagens Ultras, och då i synnerhets Cagliaris. Där nu Sconvolts är den enda stora grupperingen.

Men det kommer att visa sig framöver hur detta hanteras. Kanske kan det slätas över något, men det är ytterst tveksamt. Lagen är nu större rivaler än någonsin, och jag har svårt att se att Ultras kan mötas. Tyvärr.

De borde såklart kunna göra det. Men jag tror inte viljan finns.

http://images2.gazzettaobjects.it/methode_image/2014/05/06/Calcio/Foto%20Gallery/f62dcabd47803aba17c85f28a9bf4406_mediagallery-article.jpg

Jämför gärna med urladdningen som Sconvolts hade i Verona. En vedergällning som gav respekt. I sammanställningen kvarstår Hellas som deras största fiende, men det är mest i ord. Ordningen och respekten är återställd. Jämvikt är uppnådd.

Därför är det viktigt att inte visa svaghet. Även då man borde kunna ta ett steg tillbaka och enas. Romas och Napolis Ultras, eller Obama och Putin i Ukraina...
2014-05-06, 23:50
Medlem
Ferry31s avatar
Efter förlusten i omgång 32 när Torino vände sent var jag övertygad om att det var kört för Catania, men nu går det verkligen inte att räkna bort dem. Blir det 6p i de sista matcherna kan de passera samtliga lag som är med i bottenstriden. Skulle säga dessutom att övriga lag har svårare matcher kvar, men motivationen brukar väga tungt i Serie A under de sista omgångarna. Lag som inte har något att spela för längre kan mycket väl förlora en match man normalt ska vinna.

Catania har alltså Bologna (b) och Atalanta (h) kvar. Atalanta tror jag de kommer besegra. Atalanta är i ingenmansland i tabellen och Catania brukar vanligtvis vara starka på hemmaplan. Den här säsongen är det i stort sett bara bra lag man har förlorat mot på hemmaplan. Problemet är att de är så otroligt risiga borta. Ingen vinst på bortaplan den här säsongen än, vilket troligtvis är den främsta förklaringen till att de ligger så uselt till. Lägg då även till att Bologna också är ett lag som kämpar för överlevnad.

Blir i vilket fall som helst riktigt spännande, både nästa omgång och sista omgången. Min tippning i mitten av april var att Sassuolo och Bologna skulle hänga kvar och Livorno skulle komma sist. Ser rätt bra ut just nu. Sassuolo tog en viktig skalp i afton och kan säkra kontraktet hemma mot Genoa nästa vecka (förutsätter dock att andra resultat går deras väg). Livorno verkar ha givit upp. Sen är givetvis Chievo med i leken än och har ett hyfsat utgångsläge.
2014-05-07, 12:49
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Fan att Sassuolo vann igår. Det är inte bra för Serie A att ett sånt ängagäng huserar i ligan. Italiens Brommapojkarna.
2014-05-07, 15:46
Medlem
Tropeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Fan att Sassuolo vann igår. Det är inte bra för Serie A att ett sånt ängagäng huserar i ligan. Italiens Brommapojkarna.

Visserligen dåligt med fans men på den ekonomiska fronten verkar det så förhållandevis bra ut.
2014-05-07, 17:40
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troped
Visserligen dåligt med fans men på den ekonomiska fronten verkar det så förhållandevis bra ut.
Ägarna har tydligen relativt djupa fickor, men det finns liksom ingen ekonomi i själva klubben. Bara det här att de spelar på Modenas arena känns enormt taffligt. Oavsett om man hänger kvar eller inte så känns det svårt att se hur klubben ska kunna växa. Tacka vet jag när Cesena var uppe; riktig modern arena, skapligt med fans och lite riktig energi i det hela. Tyvärr dribblade man bort sig själva med tränarval och spelarköp efter första säsongen, men man försökte åtminstone.
2014-05-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Ägarna har tydligen relativt djupa fickor, men det finns liksom ingen ekonomi i själva klubben. Bara det här att de spelar på Modenas arena känns enormt taffligt. Oavsett om man hänger kvar eller inte så känns det svårt att se hur klubben ska kunna växa. Tacka vet jag när Cesena var uppe; riktig modern arena, skapligt med fans och lite riktig energi i det hela. Tyvärr dribblade man bort sig själva med tränarval och spelarköp efter första säsongen, men man försökte åtminstone.
Fast man köpte sin egna arena den här säsongen, Mapei Stadium. Innan dess spelade man på Modenas arena, men inte längre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in