Citat:
Ursprungligen postat av
fridaynightout
Fast den överväldigande majoriteten stöttar ju ett enat Ukraina och motsätter sig en delning av landet.
Varför menar du det är en omöjlig ekvation? Varför skulle en delning vara ett alternativ?
Det är ju en omöjlig ekvation för att det i praktiken enbart finns kandidater välvilliga till övergångsregeringen att rösta på. Jämförelsen vi gjorde för ett par veckor sedan säger ju allt - Janukovitj fick minst 35 % i primärvalet och den klart mest omtyckte kandidaten nu, Poroshenko, har i opinionsundersökningar tydligen inte mer än 15 % stöd i sydöst. Kort sagt har man egentligen ingen att rösta på i sydöst. Man tycker säkert illa om Janus korruption, men det var ändå honom/hans parti man hade röstat fram till makten. Man kommer alltså att bli förlorare i valet vem man än röstar på.
Återigen, liknelsen med Turkiet är näst intill perfekt - jag stödde demonstranterna, men inte deras krav på att avsätta presidenten, trots att jag själv ogillar honom. OM man vill behålla demokratin i ett land, så får man hålla sig till spelreglerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
fridaynightout
De här separatistiska/pro-ryska rörelser är dock ingen folklig opinion. Så problemet, såsom jag ser det, är att dessa beväpnade banditer lär fortsätta härja i regionerna även om Kiev tillfredsställer den folkliga opinionen.
Det håller jag med om.
Citat:
Ursprungligen postat av
fridaynightout
Folket vill ha nytt president och parlamentsval och decentralisering. Det är något Kiev går med på. Separatisterna vill dock ha en delning. Men separatisterna är knappast folket. Varför ska man då dela landet? Det innebär ju att man viker sig för beväpnade terrorister och ignorerar den folkliga opinionen.
Jag är övertygad om att de som svarat om delning eller inte, inte har hängt upp hela sitt svar på valet den 25 maj, ett val som de sannolikt snarare förknippar med övergångsregeringen i Kiev, eftersom det, iaf vad jag vet, i praktiken inte finns några kandidater att rösta på som är emot övergångsregeringen.
Med det menar jag att de visserligen inte vill ha en direkt splittring av landet, men troligtvis en annan regering än sina landsmän i nordväst.
Om decentralisering räcker är det kanonbra, men frågan är vilken utsträckning vi pratar om i så fall, när folket inte ens på långa vägar är eniga om t.ex. utrikespolitiken, sådant som brukar skötas federalt även i starkt decentraliserade länder?