2014-05-06, 13:21
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Så här skrev du i ett tidigare inlägg i samma diskussion: "Man vill fortsätta att tro att därför att det är kallt vid nordpoolen så har isbjörnar fått tätare och varmare päls. Att själva kylan i det kalla skulle kunna åstadkomma att mutationerna orsakade uppkomsten av tätare och varmare päls."

Jag uppfattade den fetstilta meningen som att du trodde att det fanns debattörer här som anser att kyla direkt (alltså utan omvägen via selektion över generationer) skulle kunna påverka vilka mutationer som inträffade, vilket i mitt tycke är en rimlig tolkning av det du skrev. Eftersom det är en helt vansinnig tanke så ville jag veta vilka dessa "man" var. På den frågan svarade du Pad, med fler.

Jag ser inte att jag är skyldig någon en ursäkt, men om Pad tycker att jag förnärmat honom så får vi väl ta den diskussionen.

...

Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Jag håller helt med dig, och det du citerar här ovan är också precis varför jag reagerade så starkt på vad stebe skrev. Stebes idé om att DU borde vara skyldig mig en ursäkt var faktiskt ganska pinsam.

Jag har dock för länge sen slutat tro att stebe någonsin kommer att göra ett värdigt avslut på den här historien, så här långt har han lagt fram exakt noll belägg för de saker han påstått om mig, men ändå har han inte haft ryggrad nog att be om ursäkt. Undrar vad Jesus skulle säga om sådant beteende.

Men jag står ju fortfarande för att jag uppfattat att ni menar att miljön påverkar vilka egenskaper som uppkommer och hur de förändras och utvecklas.

Jag spetsar sedan till det för att ni skall förstå hur galet det är att tro att miljön skulle kunna påverka att egenskaper uppkommer.

1) Om en egenskap skall uppkomma måste information som kodar för denna uppkomma.

2) Information uppkommer av att mutationer bildar kvävebaskombinationer.

3) Urvalet (kylan, motståndet i vatten) menar ni ska ha orsakat att egenskaper som vit och varm päls eller strömlinjeformad kropp uppkommit.

Ni verkar samtidigt mena att evolutionen är allt annat än slumpmässig istället för som jag hävdar, i huvudsak slumpmässig.

stebe2
Citera
2014-05-06, 13:39
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Du snurrar till det och försöker förvilla. Det är uppenbart.

1) Håller du med mig, Mick3 och biologer som menar att enligt evolutionsteorin så har evolutionen inte någon övergripande riktning eller slutligt mål?

Självklart finns inget slutmål, vilket inte hindrar att all utveckling har en riktning som dikteras av urvalet. Denna riktning korrigeras givetvis när förutsättningarna förändras.

Citat:
2) Håller du med om att den neodarwinistiska evolutionsteorin menar att det naturliga urvalet på något indirekt sätt kan påverka , styra och rikta så att egenskaper uppkommer och hur de förändras och utvecklas?

Givetvis kan urvalet styra utvecklingen. Det har jag sagt ganska många gånger nu, det betyder inte att det kan eller behöver beställa in önskade mutationer.

Citat:
3) Och menar du att inte de flesta välutbildade biologer skulle hålla med mig om dessa två slutsatser?

Jag menar att alla biologer värda sina examensbevis skulle hålla med mig och kommendanten om att urvalet styr riktningen på utvecklingen. De skulle inte tycka att det var förvånande att djur på kalla platser tål kyla väl, och de skulle nog knappast kalla det en slump att det är på det sättet. Har du provat att visa tråden för några biologer? Du är väldigt snabb med att förutspå att folk ska hålla med dig, men upp till bevis!

Citat:
Vilka frågor menar du att jag ignorerar?
Jag försöker så noga jag kan svara på alla inlägg och frågor.

Jaså? Då måste du läsa ganska slarvigt, för nu är det nog åttonde gången som jag ställer den här frågan, jag citerar från inlägg #8130 (men som sagt, det är långt ifrån första gången jag ställde den):
Citat:
Ursprungligen postat av pad frågar stebe saker han ignorerar...
Jag provar att för sjunde gången (eller vad det nu kan vara) fråga hur du tolkade det faktum att ingen av de tre personer du namngav höll med dig om din återgivning av deras åsikt. Jag förstår att det sitter långt inne, för du har ju AKTIVT ignorerat denna fråga. Anledningen till det torde stå ganska klar för alla som läser tråden.

Sen såg jag heller inget klart svar på den här frågan från inlägg #8167

Citat:
Ursprungligen postat av pad frågar fler saker som stebe inte verkar vilja svara på...
Försöker du antyda att kommendanten inte är välutbildad nog? Det är en simpel ja/nej-fråga, och följdfrågan blir givetvis hur mycket utbildning du själv har för att vara kompetent att avgöra den frågan? Har du studerat fler eller färre år av relevanta ämnen än kommendanten på universitetsnivå?

Och från samma inlägg (förvisso glömde jag frågetecknet, men du fattar kanske ändå att det är en fråga):

Citat:
Ursprungligen postat av pad är frågvis
Vad har du hittat för biologer som inte anser att det naturliga urvalet kommer att peka ut vilken riktning en art kommer utvecklas i.

Citat:
Angående att delfiner, älgar och gråsuggor inte utvecklas i samma riktning. Så är det ju så att olika populationer av delfiner, älgar och gråsuggor över hela jorden kan ha helt olika överlevnadskrav eller kriterier för att få mest avkomma helt beroende på vilka omständigheter som just nu råder i den miljö de just nu befinner sig i.

Självklart, på vilket sätt menar du att det skulle motsäga det jag skrev?

Citat:
Och sedan behöver du grundligt gå igenom för dig själv åtminstone hur urvalet ska kunna på något indirekt sätt styra och rikta så att kvävebaskombinationer uppkommer som blir information som kodar för nya egenskaper som matchar miljön där urvalet sker samt att urvalet på något indirekt sätt skall kunna styra och rikta att mutationer sker som ändrar dessa kvävebaskombinationer så att informationen förändras och utvecklas så att den kodar för bättre och bättre anpassade och utvecklade egenskaper.

Vi har otaliga gånger förklarat för dig varför det inte behövs. Jag har tappat allt hopp om att det ska sjunka in en vacker dag.

Citat:
Håll i minnet att mutationerna inte har någon möjlighet att servera urvalet alla 10^1 800 000 000 olika möjliga kvävebasvarianter.

Vi har otaliga gånger förklarat för dig varför den frågan är HELT ointressant när man tar med det naturliga urvalet i ekvationen. Jag har tappat allt hopp om att det ska sjunka in en vacker dag.

Citat:
Och urvalet fokuserar ju inte och selekterar ju inte för en egenskap i taget utan urvalet är utifrån summan av alla olika tänkbara egenskaper som en organism består av och hur denna summa påverkar mängden avkomma.

stebe2

Och? På vilket sätt skulle det motsäga något av det som vi skrivit om saken?
Citera
2014-05-06, 13:41
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Jag håller helt med dig, och det du citerar här ovan är också precis varför jag reagerade så starkt på vad stebe skrev. Stebes idé om att DU borde vara skyldig mig en ursäkt var faktiskt ganska pinsam.

Jag har dock för länge sen slutat tro att stebe någonsin kommer att göra ett värdigt avslut på den här historien, så här långt har han lagt fram exakt noll belägg för de saker han påstått om mig, men ändå har han inte haft ryggrad nog att be om ursäkt. Undrar vad Jesus skulle säga om sådant beteende.

Om jag förklarar hur jag uppfattat vad någon debattör anser eller påstår kan jag ju inte ljuga om. Om jag skulle säga att jag uppfattat er annorlunda än hur jag uppfattat så skulle jag ju ljuga.

I dina inlägg på de senaste sidorna har det dessutom tydligt framgått att du precis som jag påstod anser att:
Det naturliga urvalet kan påverka, styra och rikta att olika egenskaper uppkommer och hur de förändras och utvecklas.

Ganska onödigt att i kanske 40 inlägg påstå att jag är en ohederlig, ryggradslös lögnare när det nu visade sig att min uppfattning om vad du anser också stämmer.

Du får försöka bedöma själv vad tycker om när någon anklagar en annan för lögn samtidigt som denne någon vet att det personen påstått egentligen stämmer.

Det du dock har åstadkommit med ditt agerande är förhala diskussionen i 100 inlägg för att slippa gå till botten med den egentliga frågan.

Förhoppningsvis kanske du börjar vara redo för detta nu.

stebe2
Citera
2014-05-06, 13:45
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jularbo
Tror du att det skulle gå att avla fram hundar eller katter med vingar, eller händer med fingrar?

Varför skulle det vara relevant för frågan som Mick ställde?
Citera
2014-05-06, 13:52
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Självklart finns inget slutmål, vilket inte hindrar att all utveckling har en riktning som dikteras av urvalet. Denna riktning korrigeras givetvis när förutsättningarna förändras.

...

Menar du att du aldrig i litteraturen har stött på formuleringen att "evolutionen har ingen riktning" (eller något liknande)?

Tänk efter nu.
Om du säger nej nu så framstår det nog som att du inte studerat ämnet speciellt mycket.

stebe2
Citera
2014-05-06, 14:20
Medlem
Pads avatar
Citat:
Menar du att du aldrig i litteraturen har stött på formuleringen att "evolutionen har ingen riktning" (eller något liknande)?

Tänk efter nu.
Om du säger nej nu så framstår det nog som att du inte studerat ämnet speciellt mycket.

stebe2

Du måste återigen skilja på evolutionen i stort för jorden vi lever i, och hur en art utvecklas. Du glider med detta hela tiden för att få ihop det, och det är kanske därför som du har svårt att förstå vad de skriver i de där böckerna. Jag tror dock att du är ganska ensam här om ett så snävt sätt att läsa.

Ingen har påstått att det finns något slutmål eller en färdig plan för vad framtiden väntar. När ska det sjunka in stebe?
Citera
2014-05-06, 14:25
Medlem
Pads avatar
Citat:
Om jag förklarar hur jag uppfattat vad någon debattör anser eller påstår kan jag ju inte ljuga om. Om jag skulle säga att jag uppfattat er annorlunda än hur jag uppfattat så skulle jag ju ljuga.

I dina inlägg på de senaste sidorna har det dessutom tydligt framgått att du precis som jag påstod anser att:
Det naturliga urvalet kan påverka, styra och rikta att olika egenskaper uppkommer och hur de förändras och utvecklas.

Hur fick du ihop det?

Det jag sagt gång efter annan är att urvalet bestämmer riktningen, inte att det får egenskaper eller kroppsdelar att magiskt uppstå. Du måste ha den sämsta läsförståelsen i norra Europa, stebe.

Citat:
Ganska onödigt att i kanske 40 inlägg påstå att jag är en ohederlig, ryggradslös lögnare när det nu visade sig att min uppfattning om vad du anser också stämmer.

Alternativet är ju att du har så usel läsförståelse att du inte borde få fri tillgång till dator och Internet. Jag vet inte vad som är värst.

Citat:
Du får försöka bedöma själv vad tycker om när någon anklagar en annan för lögn samtidigt som denne någon vet att det personen påstått egentligen stämmer.

Det du dock har åstadkommit med ditt agerande är förhala diskussionen i 100 inlägg för att slippa gå till botten med den egentliga frågan.

Du får väl säga till när det händer. Det du påstår stämmer inte, dina redogörelser för vad jag skulle tro är helt uppåt väggarna och du kan inte hitta stöd för dem någonstans i mina inlägg. Jag har nu gång efter annan sagt åt dig att ta fram belägg, vilket du vägrat, till och med nu när jag själv gjorde samma sak när du frågade efter belägg för något jag påstod.

Jag är ju dessutom inte ensam om att protestera mot dina tolkningar, men det är ju som sagt en fråga du vägrat bemöta trots att jag nu upprepat den säkert åtta gånger. Jag är alltså helt säker på att du sett den och AKTIVT ignorerat den.

Citat:
Förhoppningsvis kanske du börjar vara redo för detta nu.

stebe2

Jag börjar vara redo? Stebe, du är den mest ohederliga debattören jag sett på länge.

Men varför tror du att du är den enda som inte förstår vad det är jag säger? Är det rationellt att dra slutsatsen att det är mig det beror på när det bara är du som inte begriper? På riktigt? (ja, det är en seriöst menad fråga)
Senast redigerad av Pad 2014-05-06 kl. 14:30.
Citera
2014-05-06, 15:54
Medlem
Citat:
Jag vet att du vägrar inse att man kan studera enskilda proteiners funktioner och organs funktioner och helt objektivt avgöra om mutationer förbättrar eller försämrar funktionen hos dessa proteiner eller organ oavsett hur miljön ser ut runt omkring.
Du förstår uppenbarligen inte vad jag säger.

Citat:
Utan att "godtyckligt hitta på" saker så är det förstås fullt möjligt att molekylärbiologiskt eller medicinskt konstatera att funktioner hos proteiner och organ försämras
Då har du ju bestämt vilken funktionen är. Frågan är hur du gör det.

Citat:
och ändå evolutionärt konstatera att försämringen ger fitnessfördelar i evolutionärt perspektiv.
Det kanske går bättre för dig att förstå vad jag menar om vi tar ett exempel: Valars främre extremiteter. Medan den population som numera är blåvalar levde på land, så var deras främre extremiteter väl lämpade för att gå och springa. Man skulle då kunna säga att deras funktion var att fungera som ben. Numera är dessa extremiteter fullständigt odugliga för det. Enligt ditt sätt att se så har alltså deras funktion försämrats.
I själva verket är det ju istället så att deras funktion har förbättrats, eftersom ben (hur väl de än är lämpade för gång eller löpning) är värdelösa för en blåval och extremiteternas nuvarande utformning är bättre för blåvalen.

Citat:
Detta verkar vara en omöjlig tanke för dig och att du kanske aldrig kommer att hålla med mig om detta. Så vi kanske bara får lämna det därhän.
Förstår du bättre nu?
Citera
2014-05-06, 16:02
Medlem
Citat:
Det var inte svar på någon fråga.
Citera
2014-05-06, 18:01
Medlem
Citat:
Det var inte jag.
Citera
2014-05-06, 18:10
Medlem
Citat:
Jag tror egentligen att både du och Kommendanten håller med mig och Mick3 om att den allmänna uppfattningen bland biologer är att evolutionen inte har någon egentlig riktning.
Det stämmer i den meningen att det inte är så att evolutionen har något slutmål mot vilket den strävar.

Det stämmer inte i den meningen att eftersom den (om möjligt) strävar mot ökad fitness så är inte riktningen alltid helt slumpmässig.
Citera
2014-05-06, 18:25
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jularbo
Det var inte svar på någon fråga.

På vilket sätt var det relevant alls?

Och sorry Mick, jag blandade ihop er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera