2014-05-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuban
Få komma hit? Jag tror de är mer än välkomna utan ens ett turistvisum under rådande omständigheter.
Ja för att kanske vittna eller för att hämta dottern. Tycker du det är konstigt? Tror nog vi svenskar gör detsamma om våra nära och kära skulle råka illa ut utomlands.
Citera
2014-05-05, 22:12
Medlem
Är det vara jag som tycker att det är väldigt märkligt att släktingar till fru MGM går ut i media och säger att Y är flickan som vart med i stölderna? Varför skulle dem göra det? Kan de vara att de inte vetat när de skett och trott att det möjligtvis kunde vara Y?
Tycker som sagt att det inte finns någon logik i det. Deras största intresse borde väl vara att lägga locket på och inte utsättas för mer skam utöver den fruktansvärda kris det innebär för närstående i deras sits.
Senast redigerad av purpleSoul 2014-05-05 kl. 22:16.
Citera
Medlem
Bastubans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Ja för att kanske vittna eller för att hämta dottern. Tycker du det är konstigt? Tror nog vi svenskar gör detsamma om våra nära och kära skulle råka illa ut utomlands.

Det konstiga är väl just det, att de inte är här nu, eller var, inför häktningen. Det har ju gått några dagar sen mordet så att säga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
I inlägg 83 finns bild på den flicka från Lomma som man först trodde var BO. Samma efternamn som morbroderns fru. Kanske släkt? Troligtvis hennes pass Yara kom hit med med. Mycket troligt att MGM fru har medverkat till att smuggla hit Yara med en släktings pass och sedan hoppas på att få en bättre belöning/underhåll av Yaras föräldrar...

Som jag fattade det hade pappan frågat morbrodern om Yara kunde få bo hos honom då Yara mådde dåligt. Han hade då först sagt att det var tveksam för att sedan ändra sig då hustrun sagt sig vara positiv. Jag förstår att det var hon som tog med sig Yara.
Citera
2014-05-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuban
Det konstiga är väl just det, att de inte är här nu, eller var, inför häktningen. Det har ju gått några dagar så att säga.
Va ska de göra här nu? När det pågår obduktion och förundersökningar. De kanske måste orda med papper och tillstånd. Om du inte visste det så får inte utresta palestinier återvända. Sluta att tolka in så jävla mycket och försök få lite perspektiv på hela situationen som den är.
Citera
2014-05-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som jag fattade det hade pappan frågat morbrodern om Yara kunde få bo hos honom då Yara mådde dåligt. Han hade då först sagt att det var tveksam för att sedan ändra sig då hustrun sagt sig vara positiv. Jag förstår att det var hon som tog med sig Yara.
Intressant! Var har du läst detta?
Citera
2014-05-05, 22:18
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Jag tror inte det är peddovarning på MGM men däremot tror jag oxå att kvinnan vart svartsjuk eller helt enkelt väldigt känslokall åt hela situationen med Y. Att hon hatade varje minut av att behöva "ta hand om" flickan. Att hon gjorde allt för att hon inte skulle trivas och utnyttjade henne till max. Tror även att hon "bussade" morbrodern på henne och att hon varit den som fick honom att misshandla och straffa henne.
Varför skulle det inte vara peddovarning på MGM? Har du sett bilden där han pussar henne? Det vrider sig i magen. Hade han väl övertaget sexuellt kanske han drev henbe till slaveri, medan kvinnan medagerade med svartsjuka framför ögonen.
Citera
2014-05-05, 22:19
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Är det vara jag som tycker att det är väldigt märkligt att släktingar till fru MGM går ut i media och säger att Y är flickan som vart med i stölderna? Varför skulle dem göra det? Kan de vara att de inte vetat när de skett och trott att det möjligtvis kunde vara Y?
Tycker som sagt att det inte finns någon logik i det. Deras största intresse borde väl vara att lägga locket på och inte utsättas för mer skam över den fruktansvärda kris detta innebär för närstående i deras sits.

Det är en viss skillnad på att "gå ut i media" och att svara på några frågor när en journalist ringer på telefon. Föräldrarna och morbroderns familj är ju relativt samstämmiga, så dom har säkert kommit överens om en gemensam historia och håller sig till den, även när dom blir överbevisade. Dom släktingar som det refereras till är antagligen utanför den omedelbara familjen, och har nog ingen aning om vad dom "får" och inte får säga relaterat till flickans levnadshistoria. Dom har säkert bara svarat på frågor om när flickan befann sig i Sverige respektive Gaza, och har nog ingen aning om vad frågorna har fått för betydelse.
Citera
2014-05-05, 22:20
Medlem
Bastubans avatar
Citat:
Va ska de göra här nu? När det pågår obduktion och förundersökningar. De kanske måste orda med papper och tillstånd. Om du inte visste det så får inte utresta palestinier återvända. Sluta att tolka in så jävla mycket och försök få lite perspektiv på hela situationen som den är.

Ja de kan ju börja med att vara delaktiga i utredningen och klargöra inför de många frågetecken som uppenbarligen existerar.
Citera
2014-05-05, 22:22
Medlem
Citat:
Tycker som sagt att det inte finns någon logik i det. Deras största intresse borde väl vara att lägga locket på och inte utsättas för mer skam utöver den fruktansvärda kris det innebär för närstående i deras sits.
Gör de det minsann?
Första tanken som slår mig är att de vill förklara att Yara måste "uppfostras" bättre. Att hon förtjänade en snyting?
Vi ska inte förledas att tro att de sitter klistrade vid denna tråd, däremot får de kanske rapporter från släktingar här, som inte nödvändigtvis förstår vart de här resonemangen syftar?
En liten nedsvärtning av offret och/eller hennes familj känns kanske bra för dem?
Citera
2014-05-05, 22:23
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Om pappan ljuger om skolbombningen, litar du på varenda ord som han uttalar i övrigt? Han sa att dottern var psykiskt sjuk pga skolbombningen. Om hon inte upplevde den, faller inte hans kommentar om hennes mående också?

Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Hade inte fruMGM förklarat att barnet var dotter till bekanta? Åtminstone vid ena tillfället? På så sätt hamnade hon utanför familjebilden åtminstone då? En jänta som MGM inte behövde svara för, bara förklara som oförstående?

Så du är övertygad om att en relativt nyanländ palestinsk kvinna har kunskap om hur rättegångar går till i Sverige?

Willys-stölden är central i detta. Den visar att polis och ev. socialtjänst inte uppmärksammar och rapporterar när barn används i organiserad brottslighet. Om än i liten skala så rörde det sig om planerade stölder där en 6-åring tvingades delta aktivt. Polisen borde naturligtvis ha tagit reda på vem barnet var. Då hade också Ys situation i Sverigefamiljen ha kunnat stoppats tidigare.
Citera
2014-05-05, 22:31
Medlem
Från det ana till det andra:
HerrMGMs advokat berättade i går att det framkommit fler besvärande omständigheter under häktningsförhandlingen. Han hade inte känt till hela utredningsläget dessförinnan. Det här måste väl ligga på det rent utredningstekniska? Eller kan det vara uppgifter som hustrun lämnat under förhör?
Dessutom antydde advokaten att MGM inte varit där. Kan det vara en frånvaro i överförd betydelse, så till exempel att MGM låg i badkaret och inte såg hur frun pucklade på Yara?
Detta kan man ju bara spekulera i just nu, kanske det blir klarare den 16 maj när åtal ska väckas.
Om de nu hinner fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in