2014-05-05, 13:52
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Ryssland lär varken inte sätta in trupper eller ta avstånd. Ryssland står starkast med att hota med att gå in.
Tänker man långsiktigt är ryssarnas agerande det mest maktfulla. Med undantag av Krim, är det svårt att bevisa att ryssland har haft en finger med i spelet. Kiev påstår allt som är fel i Ukraina - och i världen i övrigt - är ryssarnas fel, men sållar man bort propagandan är det inte mycket kvar att sätta dit ryssarna på. Det står de starkt på och när denna konflikt blir historia - och propagandan uppenbar lögn - tror jag ryssland har spelat sina kort bäst.

Men sätter de in trupper i Ukraina, förlorar de all makt och blir med ett den stora busen och Kiev kan använda det som ursäkt till allt från obetalds gasskulder och risig ekonomi.

Ser man hur de andra parter har spelat deras kort, så är det självklart att ryssarna inte sätter in trupper. Kiev har börjat slakta den egna befolkningen. USA har med egna ord återskapat kalla kriget. EU virrar runt och vet inte vad det vill.

Vem vill vara busen i våra barnbarns historiaböcker? Inte ryssland.

På kort sikt tror jag konflikten kan lösas om USA, Ryssland, EU och Kiev förhandlar och blir eniga om något realistisk innan presidentvalet. Som Kiev ändrar vallagarna och försöker utesluta anti-Kiev delar av befolkningen från deras demokratiska rätt, så kommer valet att vara sista spiken i kistan för landet, om man inte har en stabil lösning på plats innan.

På lång sikt tror jag inte på en lösning där Ukraina är samlat som en nation.

Även om man lyckas förhandla sig fram till en lösning nu, så kommer det bli ett helvete när IMF och andras krav om reformer ska realiseras. Missnöjet blir enormt hos befolkningen när kraven om stabil ekonomi blir verklighet. Och vad händer när en befolkning som från början är missnöjda blir ännu mera missnöjda? Inte en chans att juntan överlever. Och eftersom juntan som sitter vid makten nu, inte kan acceptera demokratiska val där de inte vinner makten, kommer de bara att fortsätta att skapa revolutioner, be USA om hjälp och dela upp befolkningen i pro-ukraina och pro-ryssland.

Dela upp landet. Ge västukraina ett område som de kan leva i och tro de är världens centrum. Där de kan hylla Bandera och driva gäck med judar och bögar. Låt de få all økonomisk stød de vill från USA och låt dem vara med och leka i NATO. Men drömmen spricker väl när de får reda på att EU inte vill ha dem och att de har bränt broarna till den enda reella partner de har: ryssen.
Bra analys, som jag delar. Jag tror inte heller att Ryssland kommer att sätta in trupper i Ukraina. De vill inte ha krig och ännu mindre ett krig mot Nato.

Juntan i Kiev kan mycket väl falla på sin egen politik, ja. De för en brutal politik mot sin egen befolkning och söker provocera fram en konflikt med Ryssland, det håller naturligtvis inte i längden. Någon har nog kalkylerat galet i det här, jag tror inte att vare sig USA eller EU vill ha ett krig i Ukraina där Ryssland inte är inblandat. Det är ju själva syftet: att få ett krig mot Ryssland.

Tyvärr är det svårt att se några allvarliga försök att förhandla fram en lösning. Varken kuppregeringen, USA eller EU har hittills verkat vara intresserade av det. Tyskland verkar ha lyckats bromsa de värsta krigshetsarna, det är bra, men Ryssland är det ingen som lyssnar på.
2014-05-05, 13:53
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ryssland lär varken inte sätta in trupper eller ta avstånd. Ryssland står starkast med att hota med att gå in.

Ryssland ställer till mest oreda genom att säga att de inte går in men att de dock gör det ändå. Skrämsel effekten blir stor samtidigt som framtida hot skapar stor oreda.

Citat:

Vem vill vara busen i våra barnbarns historiaböcker? Inte ryssland.
Ändå är de busen om igen Ärligt talat skiter de fullständigt om de är busen eller inte. De skiter i omvärlden totalt. Omvärlden är bara till för att utnyttjas enligt Putin.

Citat:
Missnöjet blir enormt hos befolkningen när kraven om stabil ekonomi blir verklighet.

Stabil ekonomi får du enbart om Putin slutar stoppa fingrarna i syltburken. Västra Ukraina kommer att klara det här mycket bra

Citat:
Dela upp landet.

Jag håller med. Det är billigare för EU/USA att rädda halva än att rädda hela Ukraina. Dessutom slipper man de flesta femtekolonnarna om Ukraina delas
2014-05-05, 13:54
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Bra analys, som jag delar. Jag tror inte heller att Ryssland kommer att sätta in trupper i Ukraina.

Och ändå är det redan bevisat att Putin satt in trupper i just Ukraina Där föll din super analys i bitar
2014-05-05, 13:54
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannje
Bilder efter morden av nassarna
Http://ersieesist.livejournal.com/813.html
Sjuka personer i tråden som stöder mördarna!

Och offren var Ukrainare eller?
2014-05-05, 13:56
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durrutti
Trevliga frihetskämpar för NATO
http://ersieesist.livejournal.com/813.html?nojs=1

Och vi vet idag exakt vem som dödade dessa? Vet vi exakt att det var mord eller olycka?

Nej och nej. Precis slika lite som vi exakt vet vem som dödade 100 demonstranter på majdan i Mars i år
2014-05-05, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
http://eng.kremlin.ru/transcripts/6763

Det var inte sydöstra Ukraina som bröt mot den konstitutionella ordningen. Krim störtade inte en demokratiskt vald president, löste upp den konstitutionella domstolen eller intog regeringsbyggnader med våld. De ställdes inför ett fait accompli. Antingen stödjer de revolutionen eller inte. Ifall det tidigare fanns ett socialt kontrakt mellan de sydöstra regionerna och Kiev upphörde det gälla den 22 februari.

Så är det naturligtvis. Ukraina "gäller inte längre".
2014-05-05, 13:58
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
På kort sikt tror jag konflikten kan lösas om USA, Ryssland, EU och Kiev förhandlar och blir eniga om något realistisk innan presidentvalet. Som Kiev ändrar vallagarna och försöker utesluta anti-Kiev delar av befolkningen från deras demokratiska rätt, så kommer valet att vara sista spiken i kistan för landet, om man inte har en stabil lösning på plats innan.
Finns ingen chans att Kiev är med och förhandlar...
"Polischefen i Odessa sade enligt Kyiv Post att polisen fattade beslut om att frige aktivisterna i syfte att ”hålla konflikten under kontroll”. En major på platsen sade att han inte hade fått några order och därför inte hade befogenhet att agera."
FT - Separatister fritog fångar i Odessa

Kiev verkar anta en strategi där de medvetet inte ger order om något och hoppas att det bara skall lösa sig. Det största fiaskot var när "presidenten" mer eller mindre bad armén att begå krigsbrott varpå de vägrade att lyda. Det är inte reallistiskt att någon i Kiev regeringen skall ta del i något som har med Ukraina att göra, tvärt emot vad som sker så borde de fokusera på att valet kan hållas men de är uppenbarligen helt ointresserade av detta. Det verkar mer och mer som om hela statens administration kollapsat, antagligen lyssnar man inte på sina chefer eller så ges inga order. Oavsett vad som sker står det klart att Kiev inte har någon förmåga att göra ett skit åt vad som sker i landet, mer än att bussa runt Höger Sektorn vill säga. Frågan är hur länge man kan lita på dessa figurer då de förr eller senare kommer vilja ha en egen stad för sina tjänster, något som knappast kan accepteras då Höger Sektorn inte är vidare intresserade av att lyssna på Kiev de heller...

EU är knappast intresserade av att vara med i detta utan det är något som kommer få lösas av USA. Tar EU en aktiv del i detta kommer de bli sittandes med räkningen, något Kerry och USA nog ser som bra men något EU knappast ser som lika bra.
2014-05-05, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av durrutti
Trevliga frihetskämpar för NATO
http://ersieesist.livejournal.com/813.html?nojs=1
Sjukt
Nassarna i tråden försvarar det!
2014-05-05, 14:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Och ändå är det redan bevisat att Putin satt in trupper i just Ukraina Där föll din super analys i bitar
Jag antar att du menar annekteringen av Krim. Det är inte bara bevisat, Putin har medgett att rysk trupp användes där.
Krims befolkning röstade för att tillhöra Ryssland efter statskuppen i Kiev och Ryssland försvarade sin rätt att enligt avtal ha tillgång till Krim och verkställde resultatet från folkomröstningen.
Alltsammans är en direkt följd av statskuppen: ingen kupp, ingen rysk annektering av Krim.
2014-05-05, 14:26
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Kiev förnekar sig inte, nazistens/ej nationalistens..sanna natur är hyenans.
Att vänta ut och slå in skallen på medborgare som flyr från att bli innebrända det kallas för en näsbränna.
Det djävliga är att dessa nihilister gömmer sig ibland folket och kan komma undan, hoppas vid högre makten att en rannsakans dag kommer där man går i botten med ohyran som säkerligen inte drar sig för att klä ut sig till kvinnor som de begripit sig på i minuten innan.

Som taget ur munnen på mig.

@02-02-2012

Som du sa: Jag tillskriver nog Bildt allt för mycket värde. Han kanske bara är så ivrig och så medioker att han driver sin agenda utan förståelse för sådana här gropar som han kan ramla i.
2014-05-05, 14:27
Medlem
fitz-humes avatar
http://www.unian.info/politics/914685-more-than-70-of-residents-of-donbass-support-territorial-integrity-of-ukraine-national-refere ndum.html

Enligt en opinionsundersökning fick invånare i Donetsk-regionen svara på följande fråga: "Stödjer du Ukrainas territoriella integritet?"

Resultat: JA (72,8%), NEJ (24,8%), EJ SVAR (2,4%)

Förvånansvärt stor andel som svarade nej. Det betyder dock inte att denna fjärdedel av invånarna vill tillhöra Ryssland, det kan finnas de som vill ha självständig nation t ex.
2014-05-05, 14:30
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag antar att du menar annekteringen av Krim. Det är inte bara bevisat, Putin har medgett att rysk trupp användes där.
Krims befolkning röstade för att tillhöra Ryssland efter statskuppen i Kiev och Ryssland försvarade sin rätt att enligt avtal ha tillgång till Krim och verkställde resultatet från folkomröstningen.
Alltsammans är en direkt följd av statskuppen: ingen kupp, ingen rysk annektering av Krim.

Haha, den var rolig den. De flesta bojkottade folkomröstningen och den har inte godkänts någonstans utom i Ryssland och några marionettregimer.

Men kul ju att Putin slutligen medgav vilka de mystiska gröna männen var.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in