2014-05-04, 22:38
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att konflikten är komplicerad och att båda sidor har skuld i att den eskalerat har jag inte förnekat.

Min poäng var dock att de kravaller som ägde rum tidigare under dagen inte kan användas för att ursäkta eller bortförklara mordet på ett stort antal oskyldiga människor. Något som även du förhoppningsvis håller med om.
Hur ser du då på att avsättningen av en president i februari i Kiev används som ursäkt för att puckla på, beskjuta och tortera hundratals människor ända sedan dess? Vad ursäktar att beväpnade gäng tar över offentliga byggnader, erövrar stridsfordon, skjuter ned helikoptrar, kidnappar journalister och utländska observatörer och anfaller demonstrationståg? I mina ögon har fotbollssupportrarna i Odessa tusenfalt större anledning att reagera än någon att någon mafioso blir självutnämnd "borgmästare" i Sloviansk.
2014-05-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigvanilla
Andra filmen uppifrån i denna länk:
http://www.liveleak.com/view?i=5f5_1399060045

Kommer den verkligen från byggnaden ? Jag tycker faktiskt inte att det ser ut så.
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du har uppenbarligen lyssnat för mycket på Dagens Eko. Deras Moskvakorrespondent återgav just idag teorin att "ryska provokatörer" på något sätt låg bakom mordbranden. En teori som inte ens ukrainska Kiyv Post tar på allvar, som vi sett ovan.
Lär dig läsa!
Det var ryska provokatörer som låg bakom upploppen som relsuterade i branden, det är ryskla provokatörer som ligger bakom huvudelen av de ockuperade myndighetskontoren.

Hela poängen är att skapa upplopp och oro och etnisk splittring såsom skedde idag.
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigvanilla
Andra filmen uppifrån i denna länk:
http://www.liveleak.com/view?i=5f5_1399060045
Tack! Fast den verkar ju inte vara kastad, utan mera droppad ner?
Senast redigerad av OldWolf 2014-05-04 kl. 22:49.
Medlem
Opibusques avatar
Jävlar vilka riktiga karlar det finns bland nationalisterna där! Om det fanns såna i Sverige också så hade vi redan mördat förrädarna i riksdagen.
2014-05-04, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
USAID är källan.
Deras information är offentligt tillgänglig. Så du får helt enkelt leta fram det
Eller du kanske inte klarar av sådant analytiskt arbete? Du föredrar att få foliehattsanalyser serverade för dig?

Då kan jag berätta det för dig. USAID har givit Ukraina ca 5 miljarder dollar åren 1992-2013 i bistånd. Majoriteten av pengarna erhölls på 90-talet. Rysslands erhållna bistånd under motsvarande tidsperiod från USAID är 20 miljarder dollar.

Sveriges motsvarighet till USAID (d.v.s. Sida) gav Ryssland 600 miljoner kronor i bistånd förra året.

Kan det vara helt enkelt så att du inte vet vad USAID och Sida är för något egentligen? Då blir det enkelt så att man missuppfattar saker och går på foliehattspropaganda.
Du hävdar följande:
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Var gick de 20 miljarder som USA satsat i Ryssland då?

Jag hittar ingen information om några miljarder till Ryssland i bistånd från USA på nätet. Vad har du fått uppgiften ifrån. Källa tack?

P..S. Det är mycket svårt att söka efter fakta som troligen inte finns!
2014-05-04, 22:42
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
-----------------------------------------------------------------------------

Nu slog nog huvudet på spiken av misstag!!!

Indirekt Har ju Kalle Bildt och hans kumpaner faktiskt slätat över vad denna grupp håller på med och möjlig gjort fortsatt verksamhet med sin media tystnad.

I stället med en dåres envishet satt strålkastarljuset enbart på Ryssarna. Vår media bevakning av ukriana är lika vinklad som Goebbels var.

Det stämmer tydligen: Att första offret i ett krig är sanningen...

--------------------------------------------------------------------------------

För övrigt anser jag att Carl Bildt bör omgående tvångsmedicineras, så han inte får chansen till att starta ett tredje världskrig!!!!!!
Drick din vodka nu med resten av psyopsgänget.
2014-05-04, 22:43
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast nu så har det hela skett på demokratisk väg och stater står i kö för att få komma med i EU!

En viss skillnad, tycker du inte det?

---------------------------------------------------------------------------------

Om du kallar det för demokrati det som hänt här i vårt land och i övriga Europa?

Jag kallar det istället för ekonomisk våldtäkt och den grövsta kränkning av demokratin sen Herr Adolfs dagar.

Den ända skillnaden är att i dag används pengarna som vapen för annekteringen av nya stater in i unionen, utom i Ukraina fallet förstås!

Tycker nog att Adolf var mera ärlig i sitt agerande, han visade vapnen på en gång, utan någon patina av demokrati....

---------------------------------------------------------------------------------

För övrigt anser jag att Carl Bildt bör omgående tvångsmedicineras, så han inte får chansen till att starta ett tredje världskrig!!!!!!
2014-05-04, 22:50
Medlem
Svithjods avatar
Citat:

Om du kallar det för demokrati det som hänt här i vårt land och i övriga Europa?

Jag kallar det istället för ekonomisk våldtäkt och den grövsta kränkning av demokratin sen Herr Adolfs dagar.

Den ända skillnaden är att i dag används pengarna som vapen för annekteringen av nya stater in i unionen, utom i Ukraina fallet förstås!

Tycker nog att Adolf var mera ärlig i sitt agerande, han visade vapnen på en gång, utan någon patina av demokrati....

Den enda som leker Adolf är Putin och det lär sluta lika illa för Putin som för Adolf.
2014-05-04, 22:54
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:

Vad går du på? LSD?

Ärligt alltså, du föredrar Putin-demokrati framför EU-demokrati ?
2014-05-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Och framför allt så kanske det känns lite halvjobbigt att ha ett par hundra galna fanatiker beväpnade med stenar, påkar och knivar emot sig medan man själv och sina tio kollegor bara har varsin pistol? Polisen har då knappast något annat val än att gå med på att släppa arresterade huliganer, eller att lomma iväg och se på när beväpnad pöbel slår fredliga demonstranter. Det enda alternativet skulle vara att ta fram automatkarbinerna och starta en masslakt av civila. Detsamma gäller t.ex. armé- och flygörband runt Slaviansk - visst, de skulle kunna bomba kommunfullmäktiges hus sönder och samman, men hundratals civila skulle dö på kuppen. Och med tanke på vad som händer när 32 pro-ryska demonstranter dör i en brand - pro-ryska debattörer går i taket, anklagelserna står som spön i backen, Ryssland säger upp Genevéavtalet - så kan man ju bara gissa vad som skulle hända ifall 300 blev sprängda i luften.

Jag är väldigt imponerad av hur polisen i Odessa vågade stå emellan de två sidorna i förrgår, det måste ha krävts en mångdubbelt större styrka för att kunna göra skillnad. Så jag tycker att man inte ska dra för stora växlar på att polis och militär är passiva, eller undviker att ta konflikter, det behöver inte betyda att de tar ställning för den ena eller andra sidan.
Du måste väl ändå någonstans ha sett hur kravallpolis arbetar om dom är intresserad av att få jobbet gjort? Tårgas, vattenkanoner, gummikulor, hästar och allt annat. När stora kravaller sen är skingrade och är under kontroll så körs folk ut ur staden med bussar som konfiskerats.

Här kanske det fanns lite tårgas här och där men polisen verkar inte direkt intresserade av att lyda order från Kiev och göra jobbet riktigt. Det blev väl för jobbigt för Kiev att se tältande pro-Ryssar i Odessa så dom blev tvungen att skicka dit lite av högra sektorns galningar. Dom skulle ha skickat kravallpolis från västra Ukraina istället till, i mitt tycke, viktigaste staden att skydda men dom verkar inte ha många som ställer upp. Det borde ju inte ha kommit som en överaskning att oroligheterna skulle drabba Odessa också.

Det hela är mycket märkligt, som om hela samhället är på väg att lösas upp. Vad har parlamentet i Kiev för makt nu egentligen och kan dom inte sparka ut den här värdelösa regeringen? Regionernas parti, kommunisterna och dom oberoende har tillsammans 260 platser i parlamentet av 445 så dom är ju i majoritet. Fungerar parlamentet eller har många lämnat sina platser (frivilligt eller under tvång)?

Platser i parlamentet 2012 av 445:

Party of Regions - 185 - 30.00%
Fatherland - 101 - 25.55%
UDAR - 40 - 13.97%
Svoboda - 37 - 10.45%
Communists - 32 - 13.18%
Radical Party - 1 - 1.08%
United Centre - 3
People's Party - 2
Union - 1
Independents - 43

edit: källa för datan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_parliamentary_election,_2012
Senast redigerad av Moretex 2014-05-04 kl. 23:06.
2014-05-04, 22:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Hur ser du då på att avsättningen av en president i februari i Kiev används som ursäkt för att puckla på, beskjuta och tortera hundratals människor ända sedan dess? Vad ursäktar att beväpnade gäng tar över offentliga byggnader, erövrar stridsfordon, skjuter ned helikoptrar, kidnappar journalister och utländska observatörer och anfaller demonstrationståg? I mina ögon har fotbollssupportrarna i Odessa tusenfalt större anledning att reagera än någon att någon mafioso blir självutnämnd "borgmästare" i Sloviansk.

Det du skriver låter mer som en beskrivning av händelserna före och efter kuppen i Kiev, när de nazistiska flåbusarna i Pravyi Sektor gick loss på sina motståndare. Eller Odessa i fredags, för den delen.

I Slovjansk gick det däremot relativt lungt till, i vart fall tills dess regimen skickade in sina soldater för att "kuva" upproret.

Jag rekommenderar att du läser artikeln om Slovjansk i New York Times som jag refererade tidigare idag:

http://www.flashback.org/p48639587#p48639587

Ett litet motgift mot den russofoba propaganda som vi matas med i svenska media.

P.S. Du besvarade inte min fråga om hur du ser på mordbranden. Anser du att den på något vis kan ursäktas eller bortförklaras på grund av kravallerna tidigare under dagen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in