2014-05-04, 20:43
Medlem
Schildkrotes avatar
Vi har i skolan fått en Macbook air (13 tum) och nu får man köpa ut sin för 5000 kr. Är detta priset rimligt? Har använt datan varje dag i två år både i skolan och hemma. Hur länge ''håller'' en mac egentligen? Är helt okunnig om datorer hjälp...
Citera
2014-05-04, 20:50
Medlem
Vohkuns avatar
Datorn är förmodligen bra, men jag skulle inte säga att den är värd 5K.
Personligen så rekommenderar jag dig att skaffa en dator med Windows som operativsystem.
Citera
2014-05-04, 21:23
Medlem
Scraps avatar
Nja, jag tycker skolan skulle ha gett er ett bättre pris. 2 år är lång tid. Men är du nöjd med den så köp. Det är inget urdåligt pris.
Citera
2014-05-04, 21:30
Medlem
SirKnasens avatar
Vad är det för modell? Mid-2011 eller Mid-2012?
Med tanke på att du säger att du haft den i två år och mid-2012 modellen kom i juni 2012 så är det kanske en gammal mid-2011 du har?
Citera
2014-05-04, 21:38
Medlem
Schildkrotes avatar
Jag föredrar Mac framför PC, så vill gärna ha den men vill ju att den ska fungera ett bra tag till. Det finns ju ingen garanti eller liknande.

Fick datorn i augusti 2012 och står på den att det är mid-2012
Citera
2014-05-04, 22:00
Medlem
Vohkuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schildkrote
Jag föredrar Mac framför PC, så vill gärna ha den men vill ju att den ska fungera ett bra tag till. Det finns ju ingen garanti eller liknande.

Fick datorn i augusti 2012 och står på den att det är mid-2012
5K är mycket pengar, men om det är Mac du är ute efter så är det ett hyfsat pris...
Citera
2014-05-04, 23:33
Medlem
BatmanLigists avatar
För 9k så får du en helt ny, så om du känner att den är så risig att du är villig att lägga till 4k för en ny så tycker jag att du ska göra det. Mac är bra datorer såvida du mest avser den till att vara till för studier och inte spel det vill säga. Jag tycker inte att du ska byta till en PC.
Citera
2014-05-05, 00:10
Medlem
Vohkuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatmanLigist
För 9k så får du en helt ny, så om du känner att den är så risig att du är villig att lägga till 4k för en ny så tycker jag att du ska göra det. Mac är bra datorer såvida du mest avser den till att vara till för studier och inte spel det vill säga. Jag tycker inte att du ska byta till en PC.
En dator ska vara mångsidig.
Om Macintoshen är menad för studier så räcker skoldatorn gott och väl. 9k för en studiedator är sjuka pengar
Citera
2014-05-05, 01:09
Medlem
BatmanLigists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
En dator ska vara mångsidig.
Om Macintoshen är menad för studier så räcker skoldatorn gott och väl. 9k för en studiedator är sjuka pengar

Men om en dator fyller de funktioner man önskar så bryr man sig inte om de andra egenskaperna en annan dator kan ha? Eller det gör inte jag i alla fall. Jag är nöjd med min Mac för den fyller de funktioner jag önskar. För studier, se film och allmänt surfa.
Citera
2014-05-05, 18:56
Medlem
R4hu7s avatar
Du har haft den i två år redan så om du nu skulle vara villig att lägga 5k på en något begagnat Air så skulle jag rekommendera dig att lägga några extra tusenlappar på en ny istället.
Livslängden på Mac är betydligt bättre så helt fel vore det inte att lösa ut den heller, men en ny vore bättre
Citera
2014-05-05, 23:09
Medlem
Vohkuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatmanLigist
Men om en dator fyller de funktioner man önskar så bryr man sig inte om de andra egenskaperna en annan dator kan ha? Eller det gör inte jag i alla fall. Jag är nöjd med min Mac för den fyller de funktioner jag önskar. För studier, se film och allmänt surfa.
Om den har de egenskaper man letar efter så bör man självklart satsa på den!
Jag vill iallafall ha valuta för pengarna, och man kan få ihop en rätt schysst PC med många funktioner under 8000 SEK... iOS är ett hyfsat operativsystem, men deras priser är inte logiska om du frågar mig.
Citera
2014-05-05, 23:21
Medlem
BatmanLigists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
Om den har de egenskaper man letar efter så bör man självklart satsa på den!
Jag vill iallafall ha valuta för pengarna, och man kan få ihop en rätt schysst PC med många funktioner under 8000 SEK... iOS är ett hyfsat operativsystem, men deras priser är inte logiska om du frågar mig.

Det har du helt rätt i, de är ologiskt dyra. Men efterfrågan är så stor att de skulle kunna höja priset på varje dator med 2k och folk skulle fortfarande köpa...

Men Mac-datorer håller ändå längre än många PC. Och därav priset. Ju dyrare desto bättre kvalitet. Man får inte många riktigt bra PC för under 5k i dagsläget. Säger vi att en bra PC ligger på 4500 och en riktigt bra på 6500, så köper jag faktiskt hellre en Mac för 2500kr mer. Har man en iPhone eller en iPad så är det otroligt smidigt att koppla dem samman genom iCloud så bilder överförs automatiskt, man har kalendern och anteckningarna på båda enheterna osv. Men samtidigt så har den en del brister också, men det tycker jag endast är på iOS (en sån enkel grej som att det inte ens finns Paint?). Själva hårdvaran är av bra kvalitet och man är ganska dum om man säger att Mac inte är bra datorer, men nog ganska förståndig om man säger att de har för högt pris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in