Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-05, 23:28
  #13
Medlem
Vohkuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatmanLigist
Det har du helt rätt i, de är ologiskt dyra. Men efterfrågan är så stor att de skulle kunna höja priset på varje dator med 2k och folk skulle fortfarande köpa...

Men Mac-datorer håller ändå längre än många PC. Och därav priset. Ju dyrare desto bättre kvalitet. Man får inte många riktigt bra PC för under 5k i dagsläget. Säger vi att en bra PC ligger på 4500 och en riktigt bra på 6500, så köper jag faktiskt hellre en Mac för 2500kr mer. Har man en iPhone eller en iPad så är det otroligt smidigt att koppla dem samman genom iCloud så bilder överförs automatiskt, man har kalendern och anteckningarna på båda enheterna osv. Men samtidigt så har den en del brister också, men det tycker jag endast är på iOS (en sån enkel grej som att det inte ens finns Paint?). Själva hårdvaran är av bra kvalitet och man är ganska dum om man säger att Mac inte är bra datorer, men nog ganska förståndig om man säger att de har för högt pris.
Grejen med iOS är att de är i princip självgående till skillnad från Windows och Linux. Jag har haft Mac och aldrig hände det att jag behövt laga något. Den höll i flera år.

Jag kommer alltid att föredra Windows, även Linux beroende på mitt tålamod, just pågrund av att jag gillar möjligheten att enkelt kunna ändra på saker manuellt och inte automatiskt. Dina synpunkter är 100% legitima och jag kan förstå varför du känner som du gör
Citera
2014-05-05, 23:30
  #14
Medlem
Farbror Fazers avatar
Laptops är ju aldrig den bästa produkten att köpa "begagnad", och i all ärlighetens namn så är jag inte så imponerad av air även när den är ny.

Bara du vet hur nöjd du skulle vara med den för 5k eftersom du vet precis hur den blivit behandlad osv, men kika lite på vad du kan få för sprojlans nya saker för 5-6k och jämför det med din 2år begagnade air innan du köper loss den.
Citera
2014-05-06, 01:20
  #15
Medlem
2 år är lång tid i datorvärden och du får en ny för 9k, Prestandan i den kontra en ny samt användningen av datorn i två år gör detta till ett orimligt pris, batteriet i datorn kommer "behövas" bytas om något år.
Citera
2014-05-06, 02:45
  #16
Medlem
Vohkuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
2 år är lång tid i datorvärden och du får en ny för 9k, Prestandan i den kontra en ny samt användningen av datorn i två år gör detta till ett orimligt pris, batteriet i datorn kommer "behövas" bytas om något år.
Det är relativt kort tid om man väljer rätt maskin.
Jag har en gammal Vista i källaren som är inne på sitt åttonde år och kör på hyfsat fint!
Citera
2014-05-06, 08:31
  #17
Medlem
Det man inte får glömma är att i fallet med Air så är det inte enbart själva datorprestandan man betalar extra för utan även materialen, byggkvaliteten, batteritiden och inte minst portabiliteten.

Givetvis är en hel ny Air av idag bättre än en 2 år gammal, och man bör därför klia sig extra i svålen för att se om man tycker begagnatpriset är att föredra än att lägga upp mer pengar och få en helt ny. De nya har ju t ex hela 15 timmars batteritid t ex vilket man sannolikt inte når med en 2 år gammal.

När det sen gäller Windows och OS X så kan man ändra och dona med det mesta även i OS X om man vill, så det är väl ingen våldsamt stor skillnad där för normala användare mellan de båda operativen, och vill man eller behöver så kan man även köra Windows på en Macbook Air.

Det är väl fortfarande idag inte helt lätt att hitta en konkurrerande dator som matchar eller är bättre än en Air på alla punkter, och samtidigt är väsentligt billigare? Och för 2 år sedan var det väl ännu svårare.
Citera
2014-05-06, 15:40
  #18
Medlem
borg86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schildkrote
Vi har i skolan fått en Macbook air (13 tum) och nu får man köpa ut sin för 5000 kr. Är detta priset rimligt? Har använt datan varje dag i två år både i skolan och hemma. Hur länge ''håller'' en mac egentligen? Är helt okunnig om datorer hjälp...

Jag köpte en macbook pro 2010 ny och den har funkat bra sedan dess. Är du nöjd med datorn så tycker jag att du ska köpa den men för 5000kr från netonnet, elgiganten, siba, media markt eller i en annan affär så får du en mycket bra dator som håller i minst 2 år. Gillar du dock bara OS X och Mac så finns det inte många alternativ. Köp datorn du älskat i 2 år. Den håller i minst 2 år till om du sköter den.
Citera
2014-05-06, 23:44
  #19
Medlem
Största nackdelen med en 2 år gammal MBA är just batteritiden. Det är antagligen nedslitet en del och på MBA är det just portabilitet och smidighet som man söker.

5tkr är ca 4,5 mindre än en ny. Då får man sämre batteri och slitage. Beroende på modell och skick som avgör om jag hade sagt ja.

Minns min skoldator, var i rent toppskick efter skolåren. Jag använde den aldrig hemma så den var riktigt fin. Fortfarande bra batteri osv, men jag hade ändå inget behov av en laptop så det blev nej.
Citera
2014-05-14, 12:49
  #20
Medlem
Schildkrotes avatar
Jag valde att inte köpa den, då jag inte kommer ha ett särskilt stort behov av den de kommande åren. Därav kändes det bättre att köpa den när man ska börja på högskola istället.
Tack för hjälpen!!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback