2014-05-03, 19:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Förstår du verkligen inte? Om dina föräldrar/kompisar/skolan/TV har gett dig en agnostisk eller ateistisk världsbild så övertar du den utan egen fundering. Ordet svälja var metaforiskt använt.
Jag ser inte problemet med att överta en så kallad "ateistisk världsbild" utan egen fundering.
Vad finns att fundera på? Det finns många icke-existerande saker att fundera på i så fall.

Nu går vi OT, inget av detta leder till något bevis för gud.
Citera
2014-05-03, 19:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Menhurihelvete kan du försvara slaveri, människa?!

Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Är det fel att en människa gör jobbet åt dig mot en viss summa pengar/kläder/mat...?

Försök nu att dra såpass mycket ner på din semantiska akrobatik att du avstår från att jämställe anställning med klassisk slaveri.

Frånsett att det öht inte har det minste bevisvärde för 'gud'.
Citera
2014-05-03, 19:53
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Det är inte slaveri, och det vet du. Slavar får inte betalt annat än möjligen i mat och kläder. Och det är ju inte precis som om de kan säga upp sig, eller hur? Inte skada eller behandla slaven illa? Skrattretande! Läs din bibel. T ex 2 Mos 21. Ondskefullt dravel, jag vet, men där står det.

Trist att det inte finns någon kräkssmiley.
Alla hemskheter som står i bibeln tror jag inte är från Gud. Allt som Jesus har sagt, tror jag på. Du får gärna visa mig vad Jesus har sagt om slaveri.
Citera
2014-05-03, 20:15
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Är det fel att en människa gör jobbet åt dig mot en viss summa pengar/kläder/mat...?

Ja, om personen ifråga är en slav. Vad är det för fel på dig? Läste du bibelversen jag citerade? Tycker du den låter "korrekt och rättvis"? Inget fel om om man använder en käpp för att döda en annan människa så länge den människan är ens egendom och det tar mer än ett par dagar för egendomen att avlida? Jesus Christ!
Citera
2014-05-03, 20:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Alla hemskheter som står i bibeln tror jag inte är från Gud. Allt som Jesus har sagt, tror jag på. Du får gärna visa mig vad Jesus har sagt om slaveri.
Även vi människor har till slut förstått att slaveri är fel och USA var väl sista landet med slaveri, åtminstone i "västvärlden". Som jag ser det är Gud pragmatisk när det gäller människornas dåliga idéer och har haft ett mer långsiktigt perspektiv för människors andliga utveckling.

Men säga vad man vill, slaveriet har varit en del av det mänskliga samhället sedan mycket långt tillbaka i tiden och slavsamhället var det system som fanns så som marknadssamhället är det system vi har idag. När systemen havererar uppkommer kaos och nöd, och på Jesus tid var fattigdomen så stor att det faktiskt kunde vara den enda chansen att överleva, just att ge bort sin frihet mot mat och husrum.

Vikingarna hade aldrig hört talas om Bibeln men hade slavar ändå. De rövade t.o.m bort människor mot deras vilja och sålde dem som slavar, sådant som inte var tillåtet enligt Lagen i Bibeln ens för 5000 år sedan.
Citera
2014-05-03, 20:26
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Om nu Jesus inte sagt något om slaveri (jag orkar inte slå upp några verser, för det här är bara absurt), så varförihelvete försvara något så uppenbart förkastligt som slaveri? Det här är ju ett ypperligt exempel på hur sekulär etik är så oändligt överlägsen religiös "moral". Människor som år 2014 kan sitta och försvara att en människa äger en annan på religiösa grunder.
Citera
2014-05-03, 20:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
När systemen havererar uppkommer kaos och nöd, och på Jesus tid var fattigdomen så stor att det faktiskt kunde vara den enda chansen att överleva, just att ge bort sin frihet mot mat och husrum.

Och du bortser bekvämd från dom slavar som INTE "GAV bort sin frihet".

Vad har det iövrigt med 'guds'-bevis att göra?
Citera
2014-05-03, 20:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och du bortser bekvämd från dom slavar som INTE "GAV bort sin frihet".

Vad har det iövrigt med 'guds'-bevis att göra?
Vad har DITT svar med Gudsbevis att göra?

Nej, fordringsägare kunde också kräva en gäldenärs eller dennes familjemedlemmar som slavar för att betala en skuld. En lag som sannolikt inte var stiftad av Moses.

Men Bibeln reglering av slavarnas villkor saknar motsvarighet i historien.
Citera
2014-05-03, 20:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad har DITT svar med Gudsbevis att göra?

Mitt inlägg var en fråga om en koppling mellan slaveri och ett 'guds'-bevis. Du svävar så mycket runt i oförståeliga, perifäre kommentarer så jag ville höra om det finns en koppling.

Citat:
Nej, fordringsägare kunde också kräva en gäldenärs eller dennes familjemedlemmar som slavar för att betala en skuld. En lag som sannolikt inte var stiftad av Moses.

Men Bibeln reglering av slavarnas villkor saknar motsvarighet i historien.

Och vad för relevans har det? Båda för bibelns nutidiga värde och för ett 'guds'-bevis.
Citera
2014-05-03, 21:01
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ja, om personen ifråga är en slav. Vad är det för fel på dig? Läste du bibelversen jag citerade? Tycker du den låter "korrekt och rättvis"? Inget fel om om man använder en käpp för att döda en annan människa så länge den människan är ens egendom och det tar mer än ett par dagar för egendomen att avlida? Jesus Christ!
Nej, den versen du citerade låter inte rättvist eller korrekt. Det är fel att döda en annan människa.

En tjänare skall behandlas korrekt och rättvist;
Ni slavägare måste vara rättvisa mot alla era slavar. Se till att de får vad de ska ha. Och kom alltid ihåg att ni också har en Herre i himlen som noga följer vad ni gör. Kolosserbrevet 4:1

En slav är en människa som är köpt av en annan människa för att utföra olika uppdrag. Så enkelt är det.
Senast redigerad av kunskap1 2014-05-03 kl. 21:25.
Citera
2014-05-03, 21:38
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Nej, den versen du citerade låter inte rättvist eller korrekt. Det är fel att döda en annan människa.

En tjänare skall behandlas korrekt och rättvis;
Ni slavägare måste vara rättvisa mot alla era slavar. Se till att de får vad de ska ha. Och kom alltid ihåg att ni också har en Herre i himlen som noga följer vad ni gör. Kolosserbrevet 4:1

En slav är en människa som är köpt av en annan människa för att utföra olika uppdrag. Så enkelt är det.

Du kan inte vara allvarlig när du säger att det är en enkel sak att en människa köper en annan. Förstår du vad det innebär? Det handlar inte om en löntagare som kan välja att avsluta sin anställning, utan om egendom. En människa som äger en annan. Vi som struntar i påhittade gudar har tack och lov lämnat sådant barbari bakom oss.
Citera
2014-05-03, 21:45
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Slaves, obey your earthly masters with deep respect and fear. Serve them sincerely as you would serve Christ. (Ephesians 6:5 NLT)

Jesus hänvisar också till gamla testamentet.

"Do not think that I have come to abolish the law or the prophets. I have come not to abolish but to fulfill."

Otroligt pinsamt att se dig jonglera med begreppet slav förresten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in