2014-05-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Så är det, och det är inte första gången socialtjänsten har tabbat sig. Dock är det ju så att socialtjänsten, enligt den gode Minimoi, inte har varit inkopplade...

Du ska bara veta hur många barn som dör i socialtjänstens armar varje år. Dock finns det ingen officiell statistik på detta, turligt nog för socialtjänsten.

Soc. omhändertager och placerar barn som mår toppen i sina familjer, när det görs av "barnets bästa" så missar de sådana här extrema fall där tre barn har farit illa i samma hushåll, vilket resulterade i flickans död och de två andras trauma. Nu var detta hushåll inte heller en vanlig familj, utan en familj som har fått vårdnaden av just samma socialnämnd som inte hittade vanvården.

Anledningen till att det inte finns riktiga familjehem att sätta barnen i, är för att familjehemmen kryllar av barn som har blivit placerade på falska grunder. Där platserna skulle kunna gå till flickan och hennes "syskon" eller andra barn som är i särskilt behov av en placering bort från verklig missbruk, misshandel eller utnyttjande.

Fråga 1. Vilka är dessa mängder av barn som dör varje år i socialtjänstens armar?

Fråga 2. Vad får dig att tro att en socialsekreterare väljer att utbilda sig i flera år bara för att konstant sabotera för alla barn och familjer som kommer i dess väg?

Fråga 3. Dessa familjehem där det kryllar av barn placerade på fel grunder, var har du hittat dem?

Självklart ska socialtjänsten granskas och ifrågasättas, liksom exempelvis skolan, polisen och förvaltningsrätten som fattar beslut om omhändertagande av barn, men det får ju finnas vissa gränser för vad man slänger ur sig här utan att ha "bevis". De barn jag har föreslagit LVU för har sannerligen inte haft det bra och jag är den första att beklaga att vi har en lagstiftning som kräver att barn måste fara ganska ordentligt illa innan man kan gripa in med tvång.
Citera
2014-05-03, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jsgbg
Finns det några i Sverige som får ta så mycket skit som socialtjänsten?!
Såg i tidningen att pappan har pratat med flickan på Skype regelbundet, och fått intrycket att hon hade det bra. Om hon håller upp en fasad för sin pappa så är det väl rätt sannolikt att handläggarna på socialtjänsten hade minst lika dåliga odds att få reda på sanningen. Vilket språk pratade flickan? Vem/vilka stod hon närmast?

Går de bara på vittnesmål från grannarna så slutar det ju ofta med att socialtjänsten blir hudflängd i pressen för att de ingrep i onödan.

Det här händer för att socialtjänsten är okänslig. Utredningarna är trubbiga instrument som resulterar i att fullt friska och välnärda barn blir omhändertagna, samtidigt som att fullt vanvårdade, slagna och utnyttjade barn blir kvar, många gånger utan åtgärd med socialtjänstens goda omdöme (som i det här fallet).

Hade socialtjänsten gjort sitt jobb att utreda missbruk, misshandel och utnyttjande så hade det funnits både tid, resurser och framför allt placeringar i familjehemmen. Men nu när föräldrar blir av med sina barn enbart pga smutsiga lakan, att barnet har yppat "jag har sett pappa naken" i (för)skolan etc. så blir socialförvaltningen överrösta med fall som behöver utredas och det finns inga platser kvar till de barn som verkligen behöver placeras.

Så är verkligheten för oss som jobbar runt socialtjänstens svallvåg.
Citera
2014-05-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
På själva ansökan var det ju en god man till Yara som intygade att vid telefonkontakt hade den biologiska fadern tillerkänt att morbrodern skulle vara vårdnadshavare.

Det var alltså morbrodern som var vårdnadshavare och inte hans fru? Kanske skar det sig mellan Yara och frun? Han ville säkert ta hand om sin systers dotter men inte hon. Det kan ju vara så att det var hon som utsatte Yara för psykisk och fysisk misshandel. Morbrodern pluggade ju på Korta vägen på dagarna medan frun var hemma och barnledig. Kanske Yara inte orkade längre och hoppade? Har kollat igenom Facebook igen och hon var ju inte vän med morbroderns fru. Ett par månader efter hon kom till Sverige står det "jag återvänder till Gaza". Bilderna med den ofrivilliga pussen i morbroderns knä verkar vara från när han är nere för att hämta henne. Hon kom 5 feb 2013 och en dryg vecka senare öppnar hennes biologiska mamma ett Facebook-konto med massor av bilder på Yara. Hon är inte heller vän med morbroderns fru vars Facebook nu är blockerad. Det måste gjorts av hennes advokat eftersom hon satt häktat när det skedde. Av den anledningen så misstänker jag henne mer än morbrodern. Hon kan också blivit utelåst på balkongen och försökt att klättra ner.
Citera
2014-05-03, 21:04
Medlem
Jag instämmer i allt Platonius framfört i den här tråden om misstänkt mord på en 8-årig flicka och jag anser att socialtjänstens representanter på presskonferansen är misstänkt medskyldiga till flickans helvetiska lidande och död.
Men det kommer, som vanligt är ( med lag- och regelbrytande kommunala tjänstemän ) inte gå att komma åt dem.
Utredningar i offentlig förvaltning ska göras av oberoende och hålla kvalitet...enligt Förvaltningslagen!
Det kan inte ha gjorts någon utredning som håller kvalitet här.

Att därtill..., som representant för en myndighet på presskonferens, sitta med ärmlös blus och exponera sin tatuering tyder på bristande omdöme även i andra sammanhang. Jag blev spyfärdig av att se och höra dessa socialtjänstrepresentanter.
Citera
2014-05-03, 21:11
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Jag instämmer i allt Platonius framfört i den här tråden om misstänkt mord på en 8-årig flicka och jag anser att socialtjänstens representanter på presskonferansen är misstänkt medskyldiga till flickans helvetiska lidande och död.
Men det kommer, som vanligt är ( med lag- och regelbrytande kommunala tjänstemän ) inte gå att komma åt dem.
Utredningar i offentlig förvaltning ska göras av oberoende och hålla kvalitet...enligt Förvaltningslagen!
Det kan inte ha gjorts någon utredning som håller kvalitet här.

Att därtill..., som representant för en myndighet på presskonferens, sitta med ärmlös blus och exponera sin tatuering tyder på bristande omdöme även i andra sammanhang. Jag blev spyfärdig av att se och höra dessa socialtjänstrepresentanter.

Så du menar på allvar att socialtjänsten har ett större ansvar än flickans föräldrar?
Citera
2014-05-03, 21:13
Medlem
Jag har inte riktigt klart för mej om det gjordes en anmälan vid det tillfälle då flickan lämnats ensam med de mindre barnen i ett hav av blöjor.
Var det så att personen som hittade tvååringen i trapphuset bara inväntade vårdnadshavarna eller ringde upphittaren och anmälde?
Om han anmälde, var någon myndighetsperson och kollade upp läget då?
Citera
2014-05-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Det var alltså morbrodern som var vårdnadshavare och inte hans fru? Kanske skar det sig mellan Yara och frun? Han ville säkert ta hand om sin systers dotter men inte hon. Det kan ju vara så att det var hon som utsatte Yara för psykisk och fysisk misshandel. Morbrodern pluggade ju på Korta vägen på dagarna medan frun var hemma och barnledig. Kanske Yara inte orkade längre och hoppade? Har kollat igenom Facebook igen och hon var ju inte vän med morbroderns fru. Ett par månader efter hon kom till Sverige står det "jag återvänder till Gaza". Bilderna med den ofrivilliga pussen i morbroderns knä verkar vara från när han är nere för att hämta henne. Hon kom 5 feb 2013 och en dryg vecka senare öppnar hennes biologiska mamma ett Facebook-konto med massor av bilder på Yara. Hon är inte heller vän med morbroderns fru vars Facebook nu är blockerad. Det måste gjorts av hennes advokat eftersom hon satt häktat när det skedde. Av den anledningen så misstänker jag henne mer än morbrodern. Hon kan också blivit utelåst på balkongen och försökt att klättra ner.

Nu är det väl konstaterat tidigare i tråden att flickan hittades i lägenheten? Balkongkast och liknande är väl bara trådsanningar? Hade dramatiken ägt rum utomhus så hade säkert många vittnen klivit fram i medierna och här och berättat vad de sett.
Citera
2014-05-03, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinkelhake
Jag har inte riktigt klart för mej om det gjordes en anmälan vid det tillfälle då flickan lämnats ensam med de mindre barnen i ett hav av blöjor.
Var det så att personen som hittade tvååringen i trapphuset bara inväntade vårdnadshavarna eller ringde upphittaren och anmälde?

Polisen var där, om jag inte minns fel från vad jag läst i medierna.

EDIT: Angående blöjincidenten så går det att läsa i Aftonbladet:
Tillsammans med kollegorna larmade Kim polisen och stannade kvar i lägenheten tills att en patrull dök upp tillsammans med socialtjänsten.
Senast redigerad av hoaxgammon 2014-05-03 kl. 21:20.
Citera
2014-05-03, 21:21
Medlem
En fråga till er som ofta håller till i krimdelen.

Kommer vi någonsin få reda på vad som hände den lilla flickan innan hon mördades?
Eller är detta känsliga uppgifter..Jag har ingen aning om man skyddar vissa uppgifter om de anses stötande osv. Eller hur praxis ser ut kring det. Är väl egentligen en fråga om allt kommer att bli offentligt kring fallet?
Senast redigerad av VemKom 2014-05-03 kl. 21:27.
Citera
2014-05-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Det var alltså morbrodern som var vårdnadshavare och inte hans fru? Kanske skar det sig mellan Yara och frun? Han ville säkert ta hand om sin systers dotter men inte hon. Det kan ju vara så att det var hon som utsatte Yara för psykisk och fysisk misshandel. Morbrodern pluggade ju på Korta vägen på dagarna medan frun var hemma och barnledig. Kanske Yara inte orkade längre och hoppade? Har kollat igenom Facebook igen och hon var ju inte vän med morbroderns fru.
Ett par månader efter hon kom till Sverige står det "jag återvänder till Gaza".
Bilderna med den ofrivilliga pussen i morbroderns knä verkar vara från när han är nere för att hämta henne.
Hon kom 5 feb 2013 och en dryg vecka senare öppnar hennes biologiska mamma ett Facebook-konto med massor av bilder på Yara. Hon är inte heller vän med morbroderns fru vars Facebook nu är blockerad.
Det måste gjorts av hennes advokat eftersom hon satt häktat när det skedde. Av den anledningen så misstänker jag henne mer än morbrodern. Hon kan också blivit utelåst på balkongen och försökt att klättra ner.

Tack för de fetade uppgifterna! Jag delade upp citatet i tre delar för att markera de som är viktiga för mina egna grubblerier. Men det sista, att hon "kom den 5 feb 2012 och en dryg vecka senare öppnar hennes biologiska mamma ett Facebook-konto" - kan du belägga datum, att det var då hon kom, eller kan det vara så att det var då Yara fick tillgång till dator och möjlighet att använda den själv? Hur många åttaåringar konverserar själva via dator? Eller har hon varit beroende av hjälp med det, månne?
-----

Se'n det här med det som ser ut att vara dubbla budskap, att hon vill hem till Gaza resp. att hon vill att familjen ska komma till Sverige, det är bara uttryck för en och samma sak som jag ser det, nämligen att hon vill återförenas med familjen, var som helst bara det blir av snart! Det är nog bara kontexten som avgör hur hon uttrycker det.

Och för sjuttioelfte gången: det här oändliga tröskandet av pappans reaktioner är förfärligt illvilligt. Hans försök att vara rationell mitt i det oerhörda är ett sätt att hantera en situation, som inte alls är orimligt. "Hur kunde det få ske!?!" är en helt naturlig och förtvivlad fråga.

(de senaste kommentarerna inte till dig utan i allmänhet för jag ids inte göra två inlägg igen)
Senast redigerad av tantigheter 2014-05-03 kl. 21:28.
Citera
2014-05-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinkelhake

Såvitt jag kommer ihåg var både socialtjänst och polis kallade till platsen.
Citera
2014-05-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sery
Vet det är högst hypotetiskt, absolut.
Det jag menar är dock att det ofta handlar om "äh, säkert inte så viktigt att jag måste göra mitt jobb hela vägen". Perspektiv, förstår du hur jag tänker? Men vi säger såhär, om polisen som tog emot anmälan kände barnet i fråga, kanske bästa kompis med hans eget barn, tror du då att han lyft luren och pressat på att anmälan tas upp asap?

Vet inte om du fått svar redan men fiskar upp detta ur tråden.

Skulle tro att de absolut flesta av dessa Sol-14 anmälningarna skrivs av Polisens Kontaktcenter. Folk gör lite olika men i de flesta fallen så ringde jag, när jag jobbade där, soc-jouren och pratade med en fysisk person. Då kunde man muntligen överlämna ärendet SAMT, och det är skitviktigt, säkerställa att faxnumret stämmer. Grundhandlingen sparas i pärm med faxkvitto efter sändning och jag läste någonstans att man hittat grundanmälan hos polisen.. gissar att detta ärende börjat på PKC som sedan har rådgjort med förundersökningsledare för att sedan kontakta handläggande distrikt. Tyckte mej se ngt sådant i något uttalande i pressen. Jag har väldigt svårt att tro att detta avfärdats.. mycket handlar om uppgifterna som vittnet/grannen lämnat. Men allt talar för att man tagit det ett varv till än vad som är normal rutin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in