2014-05-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastabollen
Enligt säkra källor var 15 av de döda ryska medborgare och 10 från transnistrien. Inga ukrainare i "folkrevolten" alltså
Förklarar inte varför polis och militär bara står och tittar på.
2014-05-03, 16:19
Medlem
Citat:
Enligt säkra källor var 15 av de döda ryska medborgare och 10 från transnistrien. Inga ukrainare i "folkrevolten" alltså

Ja men upp med dina säkra källor då, jävla tomte.
Den nyheten fanns att läsa redan sent igår kväll, sedan blev den dementerad av polisen i Odessa, länk finns ett par sidor bakåt i tråden. Om det skulle stämma så tror jag att polisen mörkar för att lugna ner folk på gatorna. Men det är ingen här som vet någonting än. Så spara på sarkasmen och dina visslande smileys.

Idag har förresten 104 odessabor gett blod så att det räcker och blir över till de som hamnat på sjukhus. Det lär vara den gladaste nyhet vi får från Odessa idag.
http://dumskaya.net/news/odessity-za-tri-chasa-sobrali-krov-dlya-postrada-035317/
2014-05-03, 16:22
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
En ukrainsk eller rysk flagga på fel ställe kan ses som en skamlig provokation. Att tala ukrainska på Oktobertorget i Donetsk eller var som helst i Slovjansk kan vara direkt farligt. Hur kunde det bli så?

En förklaring har med klass att göra. I Donetsk har jag träffat akademiker, chefredaktörer och välartade studenter som är för ett enat Ukraina. Bland separatisterna och deras anhängare är de flesta arbetarklass.

Lite fördomsfullt kan man nästan se på folks yttre vilken sida de står på. Portfölj och kostym är lika med Ukraina. Träningsoverall och keps är lika med Ryssland.

De välutbildade är mer intresserade av yttrandefrihet och pluralism – sådant som de med goda skäl hoppas kommer att värnas mer i ett ”europeiskt” Ukraina än i Putins Ryssland.

Arbetarklassen är – också med goda skäl – rädda att förlora jobben när Ukraina moderniseras och de gamla Sovjetfabrikerna slår igen. De hoppas att Ryssland kan rädda industrin, och dessutom höja lönerna.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/arbetarna-i-doende-stader-hoppas-pa-en-rysk-var/

Detta har jag noterat och skrivit om för ett bra tag sen. Väldigt stor skillnad på människor som är för Majdan och Ukraina, samt de som är för separatism och Ryssland. Man kan avgöra vilken typ av demonstration det är bara av att se en enda bild. Det är snarare en kamp mellan intelligens och WT, gott och ont, och har i själva verket inte så mycket med Ukraina eller Ryssland att göra.

I övrigt en mycket bra artikel!
Senast redigerad av fridaynightout 2014-05-03 kl. 16:24.
2014-05-03, 16:24
Medlem
Citat:

Ok "säkra"källor! dvs euromaidanpr eller ukrainska säkerhetstjänsten? Maken till att ha blivit tagen med byxorna nere varje dag för sina lögner finns inte
2014-05-03, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Polisen själva blev ju själva attackerade av Kiev-fascisterna som du kan se i posten nyss, den med många länkar.
2014-05-03, 16:27
Medlem
kastabollens avatar
Citat:
Det är väl klart att ukrainsk militär inte är skyldiga att skydda invaderande orcher när de klampar i klaveret?
2014-05-03, 16:28
Bannlyst
Citat:
Japp, de alla visade sig vara FSB-agenter och hade dessutom en miljard ryska rubel i kontanter var! Vad säger ni nu, Putler kramare!?
Citat:
Det är väl klart att ukrainsk militär inte är skyldiga att skydda invaderande orcher när de klampar i klaveret?
Exakt!
2014-05-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Polisen själva blev ju själva attackerade av Kiev-fascisterna som du kan se i posten nyss, den med många länkar.
Ja, vad jag menade var att om det var ditresta ryssar som borde polisen ha gripit dom eftersom det är inreseförbud.
2014-05-03, 16:32
Medlem
Citat:

Det var ukrainare som dog och det var ukrainare som dödade. Allt annat är bara sjuka fantasier av de som köpt den sinnessjuka propagandan från Kiev och Bildt. Det är direkt lågintelligent att köpa Kijevs och Bildts propaganda. Sinnesslött. Börja för f*n tänka lite själv! Putin finns inte bakom varje buske.
2014-05-03, 16:33
Medlem
Citat:
Ja, vad jag menade var att om det var ditresta ryssar som borde polisen ha gripit dom eftersom det är inreseförbud.

Men det var ju inte ditresta ryssar, du om många andra måste börja tänka själva. Snälla.
2014-05-03, 16:37
Medlem
thorfromasgards avatar
Citat:

I fall med östra Ukraina så är det just ryssar som majoritetsbefolkningen består av, och lokalpoliser är representerade av ryssar i ungefär samma grad. Vem ska gripa vem då?
Ryssar behöver inte resa dit, de är redan där.
2014-05-03, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Men det var ju inte ditresta ryssar, du om många andra måste börja tänka själva. Snälla.
Ha, ha. Det är ju det jag säger, polisen tittade på eftersom det var just Ukrainare. Jag kanske skulle ha varit tydligare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in