2014-05-03, 12:57
Medlem
Svidmyras avatar
Nu är det strax dags för första häktningsförhandlingen i Kristianstad. Kvinnan kl 13 och mannen kl 14.

Finns det någon typ av livesändning därifrån? Lägg gärna ut en länk i såna fall, TACK!

Tillägg:
Hupps! Förlåt. Förhandlingarna är ju först imorgon, söndag!
Senast redigerad av Svidmyra 2014-05-03 kl. 13:00.
Citera
2014-05-03, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Look100s
Fy fan vad vidriga folk i denna tråden är! Två föräldrar har förlorat sin åttaåriga dotter. Som dessutom blivit mördad av släktingar som de har lämnat sitt allra finaste till. Sen sitter ni här och läser in och hittar på en massa sviniga saker utifrån hur den media som ni annars spottar glåpord om lögner, på. Som att föräldrarna vill öppna upp hela sitt hjärta för de tidningar som ringer för att gott sig i deras misär, som att de var några jävla psykologer. Givetjävlavis vill de hellre prata om det som gått fel till och som dessutom är ute i det offentliga redan, än sin sorg. Usch för er!

Är faktiskt inte alla som blint litar på tidningarna utan tänker steget längre. Jag sa tex att jag tror att det han ska ha sagt om att stämma staten är sagt i affekt och chock. Någon annan sa att han säkert inte ens tänkt på det förrän han fick någon ledande fråga. Någon annan inflikade att journalister klipper och klistrar gärna i intervjuer.
Så dra inte alla över en kant.
Citera
2014-05-03, 13:01
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Om polisen fått in en orosanmälan gällande hans eget barn menar du? Ett aningen hypotetiskt scenario kan man väl tycka... Menar du på fullt allvar att myndighetspersoner ska agera utifrån känslor såsom vore dom närstående alla dom kommer i kontakt med i sin tjänsteutövning?

Ja absolut, som sitt eget barn, det kallas för att ha empati och hjärta utanför sin egokrets. Myndighetspersoner som beter sig så fullkomligt hjärtlöst hoppas jag att de flesta medborgare i Sverige har fått nog av. Det är tydligt att detta fall har brustit, gång på gång när myndigheterna agerat. Varför undersöktes inte flickans förhållanden redan när hon var med om stölden på Willys? Redan då skulle polis och socialtjänst ha agerat. Varför agerade inte skolan? De verkar tagna på sängen. Det är deras förbannade skyldighet, det är därför idioterna lyfter sina löner.

Ankarbarn, när ska media göra grävande journalistik och förklara begreppet? Har aldrig hört talas om detta förut.
Citera
2014-05-03, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Från BLT:s plustext:

För övrigt verkar Minimoi (föga förvånande) ha rätt i att de inte var familjehem. Som särskild vårdnadshavare hade de samma ansvar, men fick inget betalt. BLT:s utmärkta artikel skriver bara om att mannen är vårdnadshavare, inget om att de skulle varit familjehem.

God man för omyndiga ensamkommande flyktingbarn kallas även vårdnadshavare. Varför skulle inte de få ersättning för sitt uppdrag?
Citera
2014-05-03, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
God man för omyndiga ensamkommande flyktingbarn kallas även vårdnadshavare. Varför skulle inte de få ersättning för sitt uppdrag?
För att det står så på Sveriges kommuners och landstings hemsida om ensamkommande flyktingbarn:
http://ensamkommandebarn.skl.se/kommunensansvarensamkommande/sarskilt_forordnad_vardnadshavare
Citat:
Enligt nu gällande bestämmelser finns inget lagstöd för att en särskilt förordnad vårdnadshavare har rätt till ersättning i den del som avser vårdnaden om denne inte samtidigt är familjehemsförälder.
Citera
2014-05-03, 13:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Ja absolut, som sitt eget barn, det kallas för att ha empati och hjärta utanför sin egokrets. Myndighetspersoner som beter sig så fullkomligt hjärtlöst hoppas jag att de flesta medborgare i Sverige har fått nog av. Det är tydligt att detta fall har brustit, gång på gång när myndigheterna agerat. Varför undersöktes inte flickans förhållanden redan när hon var med om stölden på Willys? Redan då skulle polis och socialtjänst ha agerat. Varför agerade inte skolan? De verkar tagna på sängen. Det är deras förbannade skyldighet, det är därför idioterna lyfter sina löner.

Ankarbarn, när ska media göra grävande journalistik och förklara begreppet? Har aldrig hört talas om detta förut.
Ankarbarn är ett fenomen sverige märkte av i slutet av 90 talet men det var ovanligt sedan har vi gjort nya bedömningar om att vi inte kan skicka barn ensamma till krigszoner o andra misärer så vi ger dem väldigt enkelt put. En vanlig asylsökande behöver ha en story som håller och något om deras bakgrund bör gå att kontrollera men för ensamkommande flyktingbarn så gäller inte alls samma krav utan det räcker ungarna kommit in i landet så kan vi inte bli av med dem.
Så under sista 10 åren har ankarbarnen tiodubblats och sverige har infört att tjocka släkten kan komma på anhörighets visum hit pga att ungen har PUT.
Så givetvis kommer ankarbarnen o öka mycket mer nu för sverige har markerat att det är ok o skicka hit ungarna som tack får hela djävla släkten komma hit
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Precis,väldigt rädd ser hon ut att vara..

Flera kan vara inblandade enl bl.a Exponerat
Skulle inte förvåna mig om detta var planerat av föräldrarna..
Så vilken plan skulle föräldrar då ha haft? En grav tror jag inte är tillräckligt skäl för anhöriginvandring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Då polisen tidigare i höstas var på plats och barnen var själv i en ren misär så ska enligt lag en orosanmälan upprättas av polis till socialtjänsten och alla sådana anmälningar ska vidarebefordras till barnets föräldrar, så då undrar jag om detta skett? Och om det skett, så har föräldrarna tidigare fått signaler om att deras dotter for illa, det i sin tur ger pappan skäl att själv tvinga myndigheter till utredning så jag köper inte att han uttalar sig att han varit ovetande om att det fanns problem isåfall. I annat fall är det grovt tjänstefel hos socialtjänsten alt polisen om de i sin tur inte larmade soc.

Det vet vi väl inget om, men byråkratins kvarnar mal långsamt. Det ska boka sin möten, inkallas tolkar och skrivas dokument och BUP kanske måste inkallas för bedömning av situationen. En utredning är inte gjord i en handävndning, även om det utifrån sett låter som läge för LVU tycker jag, men familjen kan ju ha lämnat en förklaring till misären som lät trovärdig.
Senast redigerad av Wildis 2014-05-03 kl. 13:34.
Citera
2014-05-03, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leo-rowan
Om mgm finns med i brottsregistret så har överförmyndarnämnden gjort en rejäl miss genom att antingen strunta i att begära utdrag ur brottsregistret eller att blunda för att han finns med där när han föreslås som särskilt förordnad vårdnadshavare.. Inte första gången samma överförmyndarnämnd får mig att höja ögonbrynen isf.

Vad har överförmyndarnämnden med särskilt förordnad vårdnadshavare att göra?
Citera
2014-05-03, 13:21
Medlem
Vad har mannen för advokat egentligen, så här säger han i Expressen:

Enligt Christer Holmqvist är den 31-årige mannen mycket nedstämd.

– Det är naturligtvis en sorg. Det är en i släkten som har dött. Sen vet jag inte vad det beror på, om det beror på att han är ledsen för att det har hänt, eller om att det beror på att han sitter frihetsberövad, säger advokaten.

Om advokaten tror han är oskyldig skulle han väl inte antyda att mannen inte är ledsen över att en släkting dött? Låter som att han inte tycker klienten beter sig ok känslomässigt.
Citera
2014-05-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Hur går det till att föra ut en 7-åring från Gaza? Resedokument, vägspärrar, flyg, osv. Hur tror ni de har gjort, rent praktiskt? Om det är som ni tror att morbrodern reste från Sverige för att hämta flickan i Gaza och ta henne hit. Gaza är hårt kontrollerat av Israelisk militär och enda öppningen är mot Egypten, och där är gränsen öppen ibland, och stängd ibland. Såvitt jag vet. Det verkar riskabelt för en 7-åring. Redan den resan är det obegripligt för mig att föräldrarna skickade iväg henne på.

Vet inte, men hon verkar ju rest in och ut. Åttaårsdagen firade hon eligt Fejjan i Gaza och det var nu i våras.
Citera
2014-05-03, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
För att det står så på Sveriges kommuners och landstings hemsida om ensamkommande flyktingbarn:
http://ensamkommandebarn.skl.se/kommunensansvarensamkommande/sarskilt_forordnad_vardnadshavare

Läste du inte efterkommande stycke: "Rätt till arvode...

Enligt SKL är det dock viktigt att dessa personer erhåller skälig ersättning för detta uppdrag."

Sedan nämns att olika kommuner utarbetat olika praxis beträffande arvodet.

Många kommuner ger idag samma arvode till en särskilt förordnad vårdnadshavare som till god man för ensamkommande flyktingbarn.

SKL har sammanställt förslag till ersättningsregler

"Ersättningar och villkor vid familjehemsvård av barn, unga och vuxna, vårdnadsöverflyttningar mm ..."

Man kan vara vårdnadshavare åt ensamkommande flyktingbarn även i det fall barnet inte bor hos vårdnadhavaren (under 18 år). Tillåt mig att tvivla på att man tar på sig sådana uppdrag för flera barn helt ideellt.

Har man barn boende hos sig torde ersättningen bli högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in