2014-05-03, 11:46
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Från Aftonbladet.

Sent på fredagskvällen skrev Carl Bildt också på både ryska och ukrainska:
”De ansvariga för dödsfallen i Odessa måste ställas till svars. Lugnet måste återställas i denna vackra stad”.

Idioten Carl Bildt överträffar sig själv. Börja skriva på ryska och ukrainska för att försöka kontrollera sin egen idioti. Fy fan Carl Bildt, ta ansvar för att du hånade de döda in i det sista. Var inte de människor som kämpade för en bättre tillvaro för sina nära, kära och sig själva?
Carl Bildt är en stor belastning i dagsläget, ser inte ritkigt hur man skall hantera en utrikesminister som jublar när folk brinner inne. Enligt uppgifter i tråden har inga vapen hittats och det kommer bli väldigt svårt att hantera detta som jag ser det. Ljugmedia jublar och firar med Carl Bildt men det är nog inte många ute i landet som tycker det här är bra. Det blir bara mer och mer uppenbart att Kiev inte har någon kontroll på något för inte ens "presidenten" kan vara så dum att han bränner inne ett 30-tal i en byggnad och förväntar sig att det skall bli lugnt.

Som jag sa skulle Odessa bli blodigt och det här är bara början som jag ser det. Odessa vill nog knappast ha med Kiev att göra och är lika ointresserade av Ryssland. Jag lägger min peng på att de vill bli en fristad i Ukraina men frågan är om någon accepterar det.

Jag undrar lite hur riksdagen känner för Carl Bildt idag, kommer någon utanför regeringen vilja vara på bild med denna man?
2014-05-03, 11:53
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag säger som Clodius (om jag minns rätt): Har de gjort några försök att föra en dialog med de som protesterar i öst? Inte så vitt jag vet, och då borde en neutral medlare träda in som kan göra det. FN är ju en självklar medlare, men de har ju inte hållit sig neutrala utan skyller allt på Ryssland.

De som "protesterar" i öst består av allt att döma av enstaka grupper på upp till ett par hundra personer understödda av professionella soldater, utan stöd av befolkningen i de samhällen de förskansat sig i och beväpnade med militära automatvapen samt kapabla att skjuta ner helikoptrar. Dvs terrorister, sannolikt direkt understödda av främmande makts underättelsetjänst.

Nu verkar det som att dom till slut får den strid de provocerat fram, men folkresningen har av allt att döma uteblivit, likaså hjälpen från Putin.
Senast redigerad av DaEzz 2014-05-03 kl. 11:57.
2014-05-03, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
De som "protesterar" i öst består av allt att döma av enstaka grupper på upp till ett par hundra personer understödda av professionella soldater, utan stöd av befolkningen i de samhällen de förskansat sig i och beväpnade med militära automatvapen samt kapabla att skjuta ner helikoptrar. Dvs terrorister, sannolikt direkt understödda av främmande makts underättelsetjänst.

Nu verkar det som att dom till slut får den strid de provocerat fram, men folkresningen har av allt att döma uteblivit, likaså hjälpen från Putin.

Hur var det nu, de får hjälp från Putin, men får inte hjälp från Putin? Hur ska du ha det?
2014-05-03, 12:26
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Hur var det nu, de får hjälp från Putin, men får inte hjälp från Putin? Hur ska du ha det?

De beväpnade hoparna som förskansat sig i enstaka hus tror på fullt allvar att Ryssland ska invadera Ukraina dvs gå i krig för deras skull.

Putin gynnas av den villfarelsen, därför underblåser Kreml retoriken. Ryssland kommer inte att lyfta ett finger när deras "nyttiga idioter" spelat ut sin roll.
2014-05-03, 12:31
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
De beväpnade hoparna som förskansat sig i enstaka hus tror på fullt allvar att Ryssland ska invadera Ukraina dvs gå i krig för deras skull.

Putin gynnas av den villfarelsen, därför underblåser Kreml retoriken. Ryssland kommer inte att lyfta ett finger när deras "nyttiga idioter" spelat ut sin roll.
Du måste vara sjuk i huvudet, titta på en karta och fundera lite på vad Odessa har för strategisk betydelse. Fattar du inte att stan är viktigare än Kiev är du så dum som du bevisat i tråden. Att du tror man vinner något på att 40 pers dör i vad som skett gör att du knappast kan ses som att vara med på plan.

Mer kommer att följa och du lär gråta floder likt du gjort i tråden, Kiev har knappast stärkts av vad som skett i Odessa med tanke på att de skickade folk till stan. En stad som vill bli lämnad ifred av både Kiev och Ryssland. Man behöver inte tänka länge för att fatta vilka det var som tände eld på huset och det är knappast folk som bor i Odessa.
2014-05-03, 12:45
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Du måste vara sjuk i huvudet, titta på en karta och fundera lite på vad Odessa har för strategisk betydelse. Fattar du inte att stan är viktigare än Kiev är du så dum som du bevisat i tråden. Att du tror man vinner något på att 40 pers dör i vad som skett gör att du knappast kan ses som att vara med på plan.

Mer kommer att följa och du lär gråta floder likt du gjort i tråden, Kiev har knappast stärkts av vad som skett i Odessa med tanke på att de skickade folk till stan. En stad som vill bli lämnad ifred av både Kiev och Ryssland. Man behöver inte tänka länge för att fatta vilka det var som tände eld på huset och det är knappast folk som bor i Odessa.

Hur är det ställt, lite känslomässigt engagerad verkar det som? Dina och de andra Putindyrkarnas inlägg i den här tråden verkar ha fått ett visst drag av desperation över sig nu när det visar sig att ryssarna inte lyfter ett finger när Ukrainas militär börjar rensa upp bland de terroristgrupperingar som återstår.

Smart drag för övrigt av den där självutnämnde "borgmästaren" att lyda sin FSB-handler och släppa gisslan. Nu kanske han klarar sig från en kula i huvudet vid en stormning och enbart blir ivägsläpad till lämpligt straffläger efter en summarisk rättegång.
2014-05-03, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
För er som gillar att jämföra.

Polisens beteende på Maidan , ej Natoland

Polisens beteende på Taksim , Natoland

kommentarer överflödiga.

Du glömde polisens och militärens beteende på Tahrir-torget 2011, för att nämna ett i raden. Googla även på massakern i Andizjan för att se hur det kan gå till att skingra demonstranter ibland.

OnT: Här är en 25 minuter lång video som visar hur det gick till när fackföreningshuset i Odessa attackerades med molotovcocktails

http://www.youtube.com/watch?v=IVXm9nnY-AQ
Senast redigerad av minnesota 2014-05-03 kl. 12:48.
2014-05-03, 12:54
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Carl Bildt är en stor belastning i dagsläget, ser inte ritkigt hur man skall hantera en utrikesminister som jublar när folk brinner inne. Enligt uppgifter i tråden har inga vapen hittats och det kommer bli väldigt svårt att hantera detta som jag ser det. Ljugmedia jublar och firar med Carl Bildt men det är nog inte många ute i landet som tycker det här är bra. Det blir bara mer och mer uppenbart att Kiev inte har någon kontroll på något för inte ens "presidenten" kan vara så dum att han bränner inne ett 30-tal i en byggnad och förväntar sig att det skall bli lugnt.

Som jag sa skulle Odessa bli blodigt och det här är bara början som jag ser det. Odessa vill nog knappast ha med Kiev att göra och är lika ointresserade av Ryssland. Jag lägger min peng på att de vill bli en fristad i Ukraina men frågan är om någon accepterar det.

Jag undrar lite hur riksdagen känner för Carl Bildt idag, kommer någon utanför regeringen vilja vara på bild med denna man?

Med tanke på hur neoconBildt beter sig, var det han som gav ordern om Palmes mord? får man ställa den frågan? är det utrett?
2014-05-03, 12:59
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Hur är det ställt, lite känslomässigt engagerad verkar det som? Dina och de andra Putindyrkarnas inlägg i den här tråden verkar ha fått ett visst drag av desperation över sig nu när det visar sig att ryssarna inte lyfter ett finger när Ukrainas militär börjar rensa upp bland de terroristgrupperingar som återstår.

Smart drag för övrigt av den där självutnämnde "borgmästaren" att lyda sin FSB-handler och släppa gisslan. Nu kanske han klarar sig från en kula i huvudet vid en stormning och enbart blir ivägsläpad till lämpligt straffläger efter en summarisk rättegång.
Två helikoptrar för nio vägspärrar talar inte dirket för att det är myckete att vänta från den Ukrainska militären om det ens är de som är med i detta. "Presidenten" har bett en odefinierad grupp han kallar 'patrioter' ta hand om de order armén vägrar lyda. Kuppmakarna i Kiev framstår inte som om de har koll på läget och deras stöd inom förvaltningen får nog ses som obefintligt idag.
""Om den centrala regeringen skulle förlora kontrollen över de östra delarna så kommer programmet att behöva omformas", hotar IMF i en rapport, enligt CNBC."

I sammanhanget känns det som om "presidenten" är desperat i dagsläget, EU vill inte ge pengar och USA (via IMF) har krav han inte har en suck på att klara av att uppfylla. Utan öst finns det inget att beskatta i Ukraina och industrin i öst kan knappast ses som en sektor man kan dra in mycket från. Hurvida detta är en gåva eller ett lån har jag inte hittat någon information om men jag gissar på att det är ett lån. 20 miljarder i första utbetalningen som oavkortat kommer gå till att återta öst. Vilka som skall göra detta återtagande är i dagsläget oklart då armén enligt "presidenten" inte lyder order.

Har en känsla av att en stor del av dessa pengar kommer vara borta före de når de som Kiev tänkt betala för att rensa up i öst.
2014-05-03, 12:59
Medlem
OldWolfs avatar
Det som händer i Ukraina är naturligtvis en tragedi. Värsta är att det triggats igång av syniska poilitiker i väst. Tyvärr spelar åter Sverige en aktvi roll, inte bara som medlem i EU, utan också genom att vår utrikesminister är en av de verkliga hökarna inom unionen. Han var också en av initiativtagarna till Eastern Partnership, som tillsammans med Natos begär att tränga Ryssland ännu längre tillbaka, var den direkta orsaken till det blodbad vi nu ser.
USA/EU/Nato är inga barmhärtiga samariter, ambitionen med en fortsatt utbredning österut görs inte av humanitära skäl, utan enbart geopolitiska. Ingen har frågat mig eller andra EU-medborgare om vi vill ha ännu ett fattigt land att försörja.
Eftersom den folkvalde presidenten Viktor Yanukovych hade ett bra förhållande till Ryssland och Putin, fanns alltid en risk att han skulle trilskas. Det visade sig också att de erbjudanden han fick från EU inte var speciellt lukrativa. Ryssland bjöd över helt enkelt.
Väst ville dock inte ge upp spelet så enkelt. Plan 2 saqttes i verket. Yanukovych skulle bort. Hela PR-apparaten fanns på plats med webb-tv klara att användas. Ministrar och andra politiker från USA och EU var trogna besökare på Maidan. Inte minst vår Carl Bildt.
Amerikanska NGO:s hade satsat 5 miljarder dollar på att bl a anpassa Ukraina till EU och Nato. En plan fanns redan på vilka som skulle vara med i en ny regering och vilka som inte skulle vara det.
När det inte räckte med fredliga demonstrationer för att få regeringen på knä, började provokationer med våld, ett känt tillvägagångssätt från bl a Libyen och Syrien, för att regeringen att svara med samma mynt.
Även om våld förekom, kan man nog säga att polisen var väldigt återhållsam. Förhandlingar pressades fram mellan Ukraians regering, EU och Ryssland efter hot om sanktioner från väst. Målsättningen från EU:s sida var att visa hur oresonlig Viktor Yanukovych var. Till deras stora förtret gick han med på de långtgående krav EU hade.
Detta var inte enligt väst plan. Därför triggades plan 3, att störta honom genom en statskupp, efter att okända snipers börjat skjuta både poliser och demonstranter.
Det fanns ingen tid att avsätta presidenten enligt konstitionen. Därmed var Ukraina plötsligt utan konstitution, vilket i sin tur gjorde det möjligt för Krim att ansluta sig till Ryssland.
2014-05-03, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du har helt rätt, de ryska legosoldaterna och kriminella måste slås ned, låt Natoflygbomba Donetsk.

Hellre legoknekt än valfri national arme som tvingar en att kriga.
2014-05-03, 13:07
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Vilka bevis har du för dessa påståenden?
Citat:
Om man har följt med lite grann, vilket du uppenbarligen inte har, så har de som protesterar ställt krav på folkomröstning.
Fria fantasier som du kommer med, tjänar ingen på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in