2014-05-03, 11:32
Medlem
Hej!

Har precis köpt mig en lägenhet och har stött på något av ett problem: köksgolvet är klibbigt. Det är inte speciellt mycket klibbigt, men helt klart så att man stör sig på det om man är barfota och så att det fastnar smuts mycket enklare (av ex sockar).

Vi har försökt tvätta golvet med olika medel och såpa exempelvis, men inget funkar. Golvet är fortsatt klibbigt, jämnt över hela ytan.

Golvet är gammalt, nästan garanterat original från 40-talet, ett plankgolv. Min gissning är att det har lagts på en plastmatta, som slitits av, och att det är limrester därifrån. Detta är dock en fullständig gissning!

Har någon en idé vad det kan vara och vad man ska göra åt det?
Citera
2014-05-03, 11:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
T-Röd kanske ?

Om det är gammalt lim så finns det speciell limtvätt i färghandeln.
Citera
2014-05-03, 11:49
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommerfelt
Hej!

Har precis köpt mig en lägenhet och har stött på något av ett problem: köksgolvet är klibbigt. Det är inte speciellt mycket klibbigt, men helt klart så att man stör sig på det om man är barfota och så att det fastnar smuts mycket enklare (av ex sockar).

Vi har försökt tvätta golvet med olika medel och såpa exempelvis, men inget funkar. Golvet är fortsatt klibbigt, jämnt över hela ytan.

Golvet är gammalt, nästan garanterat original från 40-talet, ett plankgolv. Min gissning är att det har lagts på en plastmatta, som slitits av, och att det är limrester därifrån. Detta är dock en fullständig gissning!

Har någon en idé vad det kan vara och vad man ska göra åt det?

Frågan är om du inte måste slipa ner det. Tänk även på tiden det tar. Värme borde kanske lösa upp det. Vet ej vad en golvläggare tar dock. Heltäckningsmatta är nog inte så långsökt. Byggt på 40-talet skrev du. Tänk hur det var på 70-talet.
Citera
2014-05-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Frågan är om du inte måste slipa ner det. Tänk även på tiden det tar. Värme borde kanske lösa upp det. Vet ej vad en golvläggare tar dock. Heltäckningsmatta är nog inte så långsökt. Byggt på 40-talet skrev du. Tänk hur det var på 70-talet.

Jo, att slipa ned är väl det vi också har snackat om. Givetvis vill man inte ha en halvdan lösning - men helst en något som fixar problemet utan hemskt mycket jobb (så som golvslipning)
Citera
2014-05-04, 23:07
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommerfelt
Jo, att slipa ned är väl det vi också har snackat om. Givetvis vill man inte ha en halvdan lösning - men helst en något som fixar problemet utan hemskt mycket jobb (så som golvslipning)

Har du känt på ytorna du upplever klibbiga? Känner du någonting? Testa skrapa lite, men inte så mycket att du skadar lacken. Att det ska vara lim tycker jag låter lite konstigt, syns det inte borde det inte vara lim. Jag jobbar inom golvbranschen och har tidigare rivit många mattor och limrester brukar alltid synas. Jag kan inte garantera att det inte är lim såklart.

Om du inte vill slipa om så kan du alltid lägga ett nytt lager lack ovanpå det befintliga. Om du ska göra det själv så var noggrann med dammsugningen innan.
Citera
2014-05-05, 21:19
Medlem
-=Damian=-s avatar
lackera helst INTE ovanpå något som är ett okänt material, risken är överhängande att lacken ej fastnar och det krackelerar totalt i ytan och en omslipning är ända utvägen.

om man använder såpa när man torkar golvet och använer alldeles för mycket såpa blir golvet klibbigt, prova torka med rent ljummet vatten några gånger. fungerar det ej så kan T-röd som tidigare nämnts fungera. dock får du torka med rent vatten efteråt.
är golvet väldigt mörkt? isådana fall kan det vara gammal fernissa som blivit upplöst av ett skarpt rengöringsmedel och klibbar därför.

Ta gärna ett foto på golvet så ska jag kunna hjälpa dig så gott jag kan..

Posta det gärna i min tråd "fråga golvsliparen" så tar vi det hela där
Citera
2023-09-22, 00:26
Medlem
Hej!
Jag hyr ett hus, och jag håller på att bli tokig!
Golvet som är i vardagsrummet är klibbigt, känns som om lacken på nått sätt har lukrats upp. Det fastnar mängder med skit på golvet, strumpor och fötter blir svarta. Spelar ingen roll hur mycket jag skurar golven. Nu gör jag rent golven med mikrofibermopp en platt som typ lokalvårdare har. Jag använder inga medel bara kallt vatten. Jag har testat att göra rent med t röd men funkar inte.
Jag vet inte vad det är som gör det klibbigt eller hur fasiken jag ska få bort det.
Tacksam för råd.
Citera
2023-09-23, 22:43
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therese12
Hej!
Jag hyr ett hus, och jag håller på att bli tokig!
Golvet som är i vardagsrummet är klibbigt, känns som om lacken på nått sätt har lukrats upp. Det fastnar mängder med skit på golvet, strumpor och fötter blir svarta. Spelar ingen roll hur mycket jag skurar golven. Nu gör jag rent golven med mikrofibermopp en platt som typ lokalvårdare har. Jag använder inga medel bara kallt vatten. Jag har testat att göra rent med t röd men funkar inte.
Jag vet inte vad det är som gör det klibbigt eller hur fasiken jag ska få bort det.
Tacksam för råd.

Enklaste är väl att kontakta hyresvärden då du hyr huset.
Citera
2023-10-01, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Enklaste är väl att kontakta hyresvärden då du hyr huset.

Tro mig, jag har varit på han i ett år nu, men han är så sjukt snål och säger att han bara kam bidra med 3000 kronor. Rummet är 46 kvm, och golvet kommer kosta mer än så. Jag vill inte renovera hans hus ur min egen ficka. Jobbet kan vi bjuda på, men materialet tycker jag att han ska bistå med.
Citera
2023-10-02, 01:13
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therese12
Tro mig, jag har varit på han i ett år nu, men han är så sjukt snål och säger att han bara kam bidra med 3000 kronor. Rummet är 46 kvm, och golvet kommer kosta mer än så. Jag vill inte renovera hans hus ur min egen ficka. Jobbet kan vi bjuda på, men materialet tycker jag att han ska bistå med.

Okej. Riv upp det gamla golvet och köp nytt golv för 3000 kr och säg sen att pengarna räckte inte till hela golvet, så vill han ha golv i hela rummet så får han ge er mer pengar😂😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in