2014-05-03, 01:04
  #76441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
30/4 MB fick inte gå på styvdotterns bröllop
30/4 MBs mobil gör en auto erase och tar bort alla spår av VBs existens i hans mobil (utom kontakten Jan-Erik Wass)
30/4 Någon kollar upp KJs bil.

Källa på dina datum och siffror samt vad som skulle föranleda det du skriver. Källa och dokumentation vore önskvärt.
Citera
2014-05-03, 01:19
  #76442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Finns givetvis inget varken vittne eller händelse, nu är desperationen stor hos Q, hen måste hålla en hög flagga men fattar inte att den är nedhalad för flera månader sedan i denna tråd, en björn pissar inte två gånger i samma grop.

Läs taxiförarens vittnesmål i FUP. Han kommer i stort sett bara ihåg att han fick betalt. Varken mer eller mindre.
Citera
2014-05-03, 01:21
  #76443
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Det är mycket fokus på MBs mobil och hur denna har rört sig under kvällen då VB försvann.
Men hur rörde sig KJs mobil efter det att han påstår att VB lämnat lägenheten?
Kan någon snabbt berätta för mig så jag slipper gå igenom alla sidor?

Den har han lämnat kvar i lgh fullt medveten om sitt företag, han är inte dum denne mördare men han missade att få allt tätt och lite annat som band honom till mordet. En ytterst farlig individ som medvetet har både mördat och sedan styckat sitt offer utan en sekund av respekt eller ömkan för offret.

Helt medvetet har han dessutom flyttat kroppsdelar till andra platser och rätten finner det som att han var i stark affekt, då blir frågan, hur länge är det ok att vara i affekt, några sekunder, minuter eller timmar.. här är det aningen mer.. det är dagar han då måste varit i affekt.. det köper jag aldrig och inte oss dödliga i släktet. Han mördade, styckade och skymfade VB så massivt att maxstraff borde utdömas.
Citera
2014-05-03, 01:31
  #76444
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kommenterar det fetlagda:
MB har en bror boende i Buddbyn. Jag tror hans uppkoppling mot masten 6 maj är punkt 8 på kartan och bör alltså varit senare på kvällen efter arbetsdag i Kalix. Samma kväll 6 maj kopplar KJ upp sig mot en annan mast inte långt ifrån Buddbyn, fast då omkring 18.30-snåret, om jag inte minns fel. Varför var han där?
Vart vill jag komma med detta? Ingen aning, men har lite svårt att släppa att båda varit i området samma kväll. Har inte info om vad KJ gjorde där och inte MB heller, men hittade själv MB:s bror.

En slipad kanalje kan stänga av/lägga ifrån sig mobilen i Buddbyn, för att kolla in en kuf och kanske mixtra med grejer..för att vara konspiratorisk.
Polisen har väl inte frågat MB vad han gjorde där, utan tänker som jag, att han hälsar på brorsan. KJ var iaf först i området av dem två.

Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Källa på dina datum och siffror samt vad som skulle föranleda det du skriver. Källa och dokumentation vore önskvärt.

Jag har tyvärr inte FUP framför mig men tror att det kan vara på sidorna:
30/4 FUP 952 MBs tömning
30/4 FUP 1107 AN uppger i förhör att MB inte fick komma på bjudningen
30/4 FUP 1474 eller någon sida senare var slagningen på KJs bil

30/4 glömde nämna en till sak som också faller in under sammanträffanden 30/4
1049 VB var rädd för att träna och ville ha CLs stöd. Och 1052 VB berättar att hon gjort något väldigt dumt.
__________________
Senast redigerad av Namibia1 2014-05-03 kl. 01:37.
Citera
2014-05-03, 01:41
  #76445
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Jag har tyvärr inte FUP framför mig men tror att det kan vara på sidorna:
30/4 FUP 952 MBs tömning
30/4 FUP 1107 AN uppger i förhör att MB inte fick komma på bjudningen
30/4 FUP 1474 eller någon sida senare var slagningen på KJs bil

30/4 glömde nämna en till sak som också faller in under sammanträffanden 30/4
1049 VB var rädd för att träna och ville ha CLs stöd. Och 1052 VB berättar att hon gjort något väldigt dumt.

Anledningen till inlägget var att Husvagn2 frågade om det fanns fler sammanträffanden än de som inträffade 4/5
Citera
2014-05-03, 07:49
  #76446
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hur tänker du här, det gick inte att matcha tejpen i badrummet med tejpen i VBs hår. VBs blod fanns på tejpen, blod från levande VB enligt Uno. Ska vi tro på Uno i ena läget får vi göra det i andra lägen.
Varför tror du att KJs DNA inte finns på tejprullen?

Diskvantar är bra att använda när man styckar ?
Citera
2014-05-03, 07:53
  #76447
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Den har han lämnat kvar i lgh fullt medveten om sitt företag, han är inte dum denne mördare men han missade att få allt tätt och lite annat som band honom till mordet. En ytterst farlig individ som medvetet har både mördat och sedan styckat sitt offer utan en sekund av respekt eller ömkan för offret.

Helt medvetet har han dessutom flyttat kroppsdelar till andra platser och rätten finner det som att han var i stark affekt, då blir frågan, hur länge är det ok att vara i affekt, några sekunder, minuter eller timmar.. här är det aningen mer.. det är dagar han då måste varit i affekt.. det köper jag aldrig och inte oss dödliga i släktet. Han mördade, styckade och skymfade VB så massivt att maxstraff borde utdömas.

Jag ser inget problem att man dömer ut dråp och backar upp med griftefrid, det är logiskt enligt ditt resonemang.
Citera
2014-05-03, 09:03
  #76448
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag ser inget problem att man dömer ut dråp och backar upp med griftefrid, det är logiskt enligt ditt resonemang.


Det kan aldrig bli fråga om dråp då dödsförloppet var utdraget, Vatchareeya sannolikt var vid medvetande (Susan Sprogoe-Jakobsen) och under den tid dödsförloppet pågick därför kan antas ha fått utstå extrem smärta och känt stark dödsångest. Hovrätten har inte förstått det här utan begått "a major mistake" vid summeringen av händelser och omständigheter - vilket resulterat i en felaktig brottsrubricering och därmed felaktig påföljd för gärningsmannen.
Citera
2014-05-03, 09:10
  #76449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Anledningen till inlägget var att Husvagn2 frågade om det fanns fler sammanträffanden än de som inträffade 4/5
På tal om högst teoretiska sammanträffanden och möjligheter, men dock:

- MB är i lägenheten bredvid KJ och lämnar kattmat till en kvinna som bor där (teoretiskt möjligt att han vet var KJ bor, tillgång till en lgh i närheten av KJ:s (3-2-3G i samband med flytt av kropp till en närliggande lägenhet?), Denna möjlighet gäller även AH lgh som också var granne med KJ. Själva förflyttningen kan ha renderat i dålig mottagning varpå nedkoppling sker. Vidare skulle en sådan förflyttning inte förändra riktningen för mastuppkopplingen mot masten vid Bodsvedjan.
Knivhugg, skrik och styckning behöver således inte ha skett i KJ lägenhet utan en lägenhet bredvid honom. De lägenheter som är lämpligast är i ordning AH och kattmaten.

- MB har tränat KJ bror i karate (gissar jag, då DJ uppger att han hållit på med kampsport)
- MB är på ICA och handlar samma tid som KJ hämtar upp VB vid UG. På ICA jobbar TF. TF är granne med KJ (4 maj) som har en bror JF, ägare (inte idag) till en vid tidpunkten avställd chevrolet pickup som stod vid det röda förrådet som KJ först kontrollerade innan han var i gula huset. En bil som är mycket lämplig om man vill ta sig nära fram till gula huset och fp 2 (ojämn mark, stubbar, sten). Bilen har körts i området kring forten. I tråden framgår det, om jag minns rätt, att en flashare uppger att pickup:en var såld till en yngre kille, men att ägarbytet inte var formellt gjort. Lika fullt slipar JF chevan plåtren, lackar om och säljer bilen till södra Sverige.
- MB får, verkar det som, bråttom hem från middagen den 4 maj, för att sätta sig och surfa,
- MB har en timme på sig att leta/hämta upp någon i området kring åberget norra innan mobilen kopplar upp mot sävast (om han gjorde det är en annan sak),
- MB/AN åker till Lakaträsk bland annat för att hämta dricksvatten,
- MB renoverar om köket i restaurangen, byter bland annat golvbrunn,
- MB passerar troligen flarken den 6 maj och därmed även området där KJ föräldrar bor (kan ha gjort). Tid har alltså funnits att lämna andra saker i området kring forten om man vill det,
- MB är i ett område som gör att hans mobil kopplar upp mot en mast i Buddbyn, ungefär samtidigt som KJ (efter att ha varit i Kalix),

Vad vill jag ha sagt med detta? Inget särskilt, mer än att det ger näring till konspirationsteorier.
OM MB är inblandad så är han i så fall slipad. Mastuppkopplingar visar på en normalbild som ger en oskyldig bild utan inblandning, likafullt går det att klämma in möjligheter som exempelvis:
- var på ICA vid samma tidpunkt som då KJ hämtar upp VB,
- åkte hem och passerar på avstånd samma tidpunkt som då VB mobil växlar 3-2-3 G,
passerar flarken? (obs, ingen trådsanning, vet inte, men det är den normala vägen som många bodensare använder när de åker till Kalix. Vad skulle få MB att åka omvägen förbi Luleå?). Mastuppkopplingarna ger dock en viss antydan om att så kan ha varit fallet (Boden- Persön-Kalix).

Möjligheten att mord och styckplats är i en lägenhet bredvid KJ borde ha följts upp. AH var på väg att flytta in till sin nya lägenhet vid flj-vägen 4. Knivhugg, skrik, mobiluppkoppling, mord och styckning, samt hjälp med att flytta möbel från KJ lägenhet skulle passa in på en sådan historia.
Det har spekulerats i tråden vart föremålet om 150*70 tog vägen samt om den hade rymts i KJ bil eller inte, om det fanns ett släp eller något annat fordon för att frakta bort föremålet. En variant vore att föremålet bars ned och ställdes in i AH lägenhet.

Ju mer man tittar på omständigheterna kring KJ och mordet på VB desto mer börjar man fundera över om hans närmaste vänner trots allt är inblandade på något sätt. Varför tänker jag så? För att var och en av hans vänner dyker upp på de mest osannolika platser vid tidpunkter då händelser som har att göra med sannolika tidpunkter för mord och styckning, platser och annat troligen skett. Några exempel: WL vid gula huset, flera gånger, polisens misstanke om att AB varit med KJ när han vistade gula huset, fallen angel, fester, osv. Något som definitivt talar emot en inblandning är att det är så svårt att hålla tyst. Detta ger för mig att högst en varit inblandad plus städhjälp från föräldrarna, inte mer.
Citera
2014-05-03, 10:54
  #76450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Diskvantar är bra att använda när man styckar ?

KJ får se en bild på en tejp som han tror är hans, han säger att han hittat den i SAABen. Den tejpen från SAABen är mera papperslik än plastlik. Han säger att den är delad på längden och att han försökt fixa det. Han säger att han har svårt att hitta början på den, låter inte som plasttejpen. Han säger att han brukar rulla röka med den, tror knappt han skulle överleva en cigg gjord av plasttejpen. Han säger att han isolerat sladdar i en luftbössa med tejpen, dock ej den som polis har i beslag. Polisen borde ha letat upp rätt bössa och kollat den. Kan inte hitta det. Kan inte heller hitta bilden på tejpen som KJ fick se. Man borde ha tagit en bild snett uppifrån på rullen på badrumsskåpet samt tagit bort rullen och tagit en bild på dammspåren. Då kan man bilda sig en ungefärlig uppfattning om hur länge tejpen legat på skåpet. Månne dom bilderna hamnat i "slasken".
Citera
2014-05-03, 11:14
  #76451
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vad hette taxichauffören som blev vittne till detta ganska ovanliga avbrott i sin körning? - Så föraren körde hem både MB och VB - till AN!?
Hans namn framgår på sid 1133. Varför är detta ett ganska ovanligt avbrott? AN var sannolikt inte hemma i det här scenariot.

Varför mindes inte AN vilken väg taxin tog? Sid 1113:
Citat:
F1. Vilken väg åkte ni taxi hem då?
H. Det vet jag inte hur han körde för han skulle skjutsa oss hem. Så jag tror att taxin körde
mot Bodsvedjan.
F1. Men du minns inte det specifika tillfället?
H. Kanske 97:an och körde upp vid ICA där och sedan till oss, javisst dom kör inte till
Bodsvedjan, dom kör de stora vägarna så troligtvis. Kanske.

Det slags alibi som AN och MB presenterar är rätt vanligt. Ett par ger varandra ömsesidigt alibi, och frågor om när de kom hem, vad de gjorde och när de gick och lade sig syftar till att kontrollera alibit. Svaren överensstämmer inte alls, varför följde polisen inte upp kontrollfrågorna?
Citera
2014-05-03, 11:25
  #76452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
På tal om högst teoretiska sammanträffanden och möjligheter, men dock:

- MB är i lägenheten bredvid KJ och lämnar kattmat till en kvinna som bor där (teoretiskt möjligt att han vet var KJ bor, tillgång till en lgh i närheten av KJ:s (3-2-3G i samband med flytt av kropp till en närliggande lägenhet?), Denna möjlighet gäller även AH lgh som också var granne med KJ. Själva förflyttningen kan ha renderat i dålig mottagning varpå nedkoppling sker. Vidare skulle en sådan förflyttning inte förändra riktningen för mastuppkopplingen mot masten vid Bodsvedjan.
Knivhugg, skrik och styckning behöver således inte ha skett i KJ lägenhet utan en lägenhet bredvid honom. De lägenheter som är lämpligast är i ordning AH och kattmaten.

- MB har tränat KJ bror i karate (gissar jag, då DJ uppger att han hållit på med kampsport)
- MB är på ICA och handlar samma tid som KJ hämtar upp VB vid UG. På ICA jobbar TF. TF är granne med KJ (4 maj) som har en bror JF, ägare (inte idag) till en vid tidpunkten avställd chevrolet pickup som stod vid det röda förrådet som KJ först kontrollerade innan han var i gula huset. En bil som är mycket lämplig om man vill ta sig nära fram till gula huset och fp 2 (ojämn mark, stubbar, sten). Bilen har körts i området kring forten. I tråden framgår det, om jag minns rätt, att en flashare uppger att pickup:en var såld till en yngre kille, men att ägarbytet inte var formellt gjort. Lika fullt slipar JF chevan plåtren, lackar om och säljer bilen till södra Sverige.
- MB får, verkar det som, bråttom hem från middagen den 4 maj, för att sätta sig och surfa,
- MB har en timme på sig att leta/hämta upp någon i området kring åberget norra innan mobilen kopplar upp mot sävast (om han gjorde det är en annan sak),
- MB/AN åker till Lakaträsk bland annat för att hämta dricksvatten,
- MB renoverar om köket i restaurangen, byter bland annat golvbrunn,
- MB passerar troligen flarken den 6 maj och därmed även området där KJ föräldrar bor (kan ha gjort). Tid har alltså funnits att lämna andra saker i området kring forten om man vill det,
- MB är i ett område som gör att hans mobil kopplar upp mot en mast i Buddbyn, ungefär samtidigt som KJ (efter att ha varit i Kalix),

Vad vill jag ha sagt med detta? Inget särskilt, mer än att det ger näring till konspirationsteorier.
OM MB är inblandad så är han i så fall slipad. Mastuppkopplingar visar på en normalbild som ger en oskyldig bild utan inblandning, likafullt går det att klämma in möjligheter som exempelvis:
- var på ICA vid samma tidpunkt som då KJ hämtar upp VB,
- åkte hem och passerar på avstånd samma tidpunkt som då VB mobil växlar 3-2-3 G,
passerar flarken? (obs, ingen trådsanning, vet inte, men det är den normala vägen som många bodensare använder när de åker till Kalix. Vad skulle få MB att åka omvägen förbi Luleå?). Mastuppkopplingarna ger dock en viss antydan om att så kan ha varit fallet (Boden- Persön-Kalix).

Möjligheten att mord och styckplats är i en lägenhet bredvid KJ borde ha följts upp. AH var på väg att flytta in till sin nya lägenhet vid flj-vägen 4. Knivhugg, skrik, mobiluppkoppling, mord och styckning, samt hjälp med att flytta möbel från KJ lägenhet skulle passa in på en sådan historia.
Det har spekulerats i tråden vart föremålet om 150*70 tog vägen samt om den hade rymts i KJ bil eller inte, om det fanns ett släp eller något annat fordon för att frakta bort föremålet. En variant vore att föremålet bars ned och ställdes in i AH lägenhet.

Ju mer man tittar på omständigheterna kring KJ och mordet på VB desto mer börjar man fundera över om hans närmaste vänner trots allt är inblandade på något sätt. Varför tänker jag så? För att var och en av hans vänner dyker upp på de mest osannolika platser vid tidpunkter då händelser som har att göra med sannolika tidpunkter för mord och styckning, platser och annat troligen skett. Några exempel: WL vid gula huset, flera gånger, polisens misstanke om att AB varit med KJ när han vistade gula huset, fallen angel, fester, osv. Något som definitivt talar emot en inblandning är att det är så svårt att hålla tyst. Detta ger för mig att högst en varit inblandad plus städhjälp från föräldrarna, inte mer.

Det är rätt vanligt att en mördare återvänder till brottsplatsen, vilka platser har KJ besökt? (garanterat fler än dessa ställen, men de förekommer i FUP):
VB lägenhet (Kj hämtar upp henne där, eller Shell?)
KJ lägenheten (VB i kj lgh, mordnatten?, fler tillfällen)
Vägtunneln under väg 97 (passerar där med bil, sökområde)
KJ föräldrahem (besöker DJ, bor där, släpvagn, städa, bränna)
AB (spelar spel)
Åberget norra (söker i området)
Sävastklinten (söker i området, dricker ur öppen burk)
Skogen bredvid KJ föräldrahem (inställt airsoft, sökområde, förvaring VB?)
Svedjefortet (sökområde med vänner, förvaring VB, mord- och styckplats?)
Röda förrådet (KJ var där och letade, spår?, pickup?)
Gula huset (ben, rekat, osv) (rekat)
Mjösjöberget (rekat)
Gammelängsfortet (förvarat i korv)
FP 2 (torso)
Skjutbanan?
Väderkvarnshöjden (airsoft, ringde polisen)
Aldersjön (fest med JJ 2, trans, p, JJ hämtar KJ kl 21 och skjutsar hem någon till bodsvedjan)
Altersjön (fest, bott där)
Gruvberget (var med NS och berättade om VB)
NS (var där och spelade spel)
Hedenbron?
Älvlägret?
Rödbergsfortet?
Degerbergsfortet?

Den som ids kan lägga pussel, ange tidpunkter, m.m. för ovanstående tillfällen så får vi ihop ett händelseförlopp.
__________________
Senast redigerad av Husvagn2 2014-05-03 kl. 11:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in