2014-05-02, 21:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Fundera på den av mig fetlagda meningen.

Jag skrev förut att jag upplevde dig sansad och förnuftig, men nu börjar jag tveka. Förstår du inte att det är omöjligt att centralstyra människor och än mindre människomassor? Det finns ingen som kan bestämma att i Donetsk skall människorna ockupera byggnader medan i Odessa skall det bara skapas instabilitet. Det finns ingen marionettmästare på det sättet. Varken på Maidan eller nu i Donetsk, Luhansk eller Odessa.
Visst - det är inte lätt att centralstyra folk. Men jag är övertygad om att Ryssland har sitt finger med i dessa försök till att ta kontroll över städer. Även i Odessa idag. De proryska var beväpnade. Det är inte inte vanliga folkskockar - de är troligen organiserade - möjliga att centralstyra.

Jag ska korrigera mitt förra inlägg. Huvudmålet är nog att ta byggnader etc trots allt. Men om det inte lyckas så skapar man åtminstone konflikt och instabilitet. Och det är möjligt att Putin och de proryska ser ett värde även i det.
Senast redigerad av Madagascar 2014-05-02 kl. 21:29.
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
De har rätt att rösta om det när regeringen i Kiev tillåter de. Allt annat är olaglig. Anser man att presidenten är olaglig, så kan man vänta tills efter valet och se om man får tillåtelse.

Tycker mig känna igen den här situationen från innan de våldsbenägna kuppmakarna i Kiev tog makten med våld. Kuppmakarna väntade inte direkt på några val.

Citat:
Och?

Finns människor där som vill att de ska göra det igen. Som med Krim alltså.

Citat:
Jodå, de ryska banditerna verkar för en splittring av landet. De gör allt i sin makt att splittra landet, och förhindra ett demokratiskt val den 25 maj eftersom det då skulle bli svårt att hävda att presidenten är illegitim.

Se ovan. Hade kuppmakarna följt lagen så skulle de ha inväntat valen och försökt ta makten med demokratiska medel.
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Odessas befolkning slår tillbaks mot den ryska subversionen och ukrainska trupper sätter hårt mot hårt i Slovyansk, och genast börjat gnället. Vad hade dessa separatister egentligen väntat sig, en stat kommer till slut tvingas agera när så uppenbara provokationer pågår.

Fackföreningshuset i Odessa, dit de ryska separatisterna smet efter att de började skjuta mot ukrainarna. Byggnaden övertändes och de brann inne.
Går du inte för långt nu i din sinnessjuka propaganda när du försvarar en mordbrand med ett otal dödsoffer? Lugna ner dig för du kan bli ensam kvar när alla andra tar avstånd från detta fruktansvärda missdåd.
2014-05-02, 21:15
Medlem
Citat:
Jag hoppas att många spar ner Bildts idiottwittet, så de kan visas när de döda räknas.

Han lyckas sådär i sitt damage-control-twitter:

Citat:
"Horrible with at least 38 dead in Odessa. Seems to have started with pro-Russian attempt to get control of buildings. Violence must stop!"
2014-05-02, 21:18
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Han lyckas sådär i sitt damage-control-twitter:
Tänk va tyst han är om sina kompisar i Högra Sektorn
2014-05-02, 21:18
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Går du inte för långt nu i din sinnessjuka propaganda när du försvarar en mordbrand med ett otal dödsoffer? Lugna ner dig för du kan bli ensam kvar när alla andra tar avstånd från detta fruktansvärda missdåd.

Det är ingen som "försvarar mordbrand", det handlar ju om att det var fullt krig redan och fem ukrainare var skjutna när proryssarna tvingades fly från den uppretade folkmassan och in i en byggnad som ukrainarna pepprade med molotovs.

Vad som dock är slående är att man inte förstår att det kan sluta så här när man med vapen i hand börjar ockupera byggnader, DET är det anmärkningsvärda i detta.
2014-05-02, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Odessas befolkning slår tillbaks mot den ryska subversionen och ukrainska trupper sätter hårt mot hårt i Slovyansk, och genast börjat gnället. Vad hade dessa separatister egentligen väntat sig, en stat kommer till slut tvingas agera när så uppenbara provokationer pågår.
Angående Slovyanska hörs ju gnället att separatisterna sköt ner helikopterna
Citat:
Fackföreningshuset i Odessa, dit de ryska separatisterna smet efter att de började skjuta mot ukrainarna. Byggnaden övertändes och de brann inne.
Var kan man läsa om det? Låter suspekt att de bara började skjuta utan någon som helst anledning. Kan tänka mig att de provocerade, men att skjuta är inte direkt klokt.
Och sluta kalla de för ryska separatisterna utom något som helst belägg för det. De är ukrainarna. Även värsta propaganda västmedia har sluttat kallar de så. De kallas inte ens längre prosysska utan anti-government

Gillar också att du faktiskt menar att mordbranden är förtjänad.
2014-05-02, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Exakt! Det är bara att gå till Sverige. För det räckte med lite upplopp och kravaller i Göteborg för att polisen inte skulle tveka att skjuta.

Skulle något liknade som händer i östra Ukraina hända i Sverige så skulle polisen begära hjälp ifrån militären. Då skulle den "Särskilda Operationsgruppen, (SOG). sättas in, och det skulle inte finnas många överlevande terrorister då, (såvida de inte ger upp direkt)! Det finns ett exempel ifrån Kosovo där svensk trupp stoppade våldsamma demonstranter som försökte storma en serbisk by. Sedan besköts de svenska trupperna bakifrån av Serbiska skyttar. SOG sattes in, (kallades SSG då), och kom tillbaka med en samling gevär. Vad som hände med skyttarna förtäljer inte historien, men man kan ju alltid gissa......
Exakt så borde man agera på Majdan när demonstranterna började använda Molotov
2014-05-02, 21:27
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Tänk va tyst han är om sina kompisar i Högra Sektorn

Samma tystnad från valpens sida som när det gäller Syrien.

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Angående Slovyanska hörs ju gnället att separatisterna sköt ner helikopterna

Mycket glädjande att se att de har effektiva vapen. Ingen promenadseger direkt för kuppregimen i Kiev.

Citat:
Var kan man läsa om det? Låter suspekt att de bara började skjuta utan någon som helst anledning. Kan tänka mig att de provocerade, men att skjuta är inte direkt klokt.
Och sluta kalla de för ryska separatisterna utom något som helst belägg för det. De är ukrainarna. Även värsta propaganda västmedia har sluttat kallar de så. De kallas inte ens längre prosysska utan anti-government

Gillar också att du faktiskt menar att mordbranden är förtjänad.

Precis. De är nog ukrainare men emot kuppmakarna. Inte alla ukrainare vill gå i Washingtons och Bryssels ledband tydligen.
Har också sett att en del människor även i de västra delarna av Ukraina nu mer öppet visar att de inte stödjer kuppmakarna.
2014-05-02, 21:28
Medlem
HappySadHarrys avatar
Ryssland kommer inte att tolerera att människor dör på det här sättet. Händer det ingenting näst intill direkt kommer de att agera. Detta är helt oacceptabelt.
2014-05-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad är det för byggnad som stuckits i brand? Varför, och vilka ligger bakom?
At least 38 anti-government activists died in fire at Odessa’s Trade Unions House after suffocating with smoke or jumping out of windows of the burning building, Ukrainian Interior Ministry reported. The building was set ablaze by the pro-Kiev radicals.
http://rt.com/news/156480-odessa-fire-protesters-dead/
Men enligt bernad_law så är det RT-propaganda, så det är inget att uppröras över.
2014-05-02, 21:29
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Exakt så borde man agera på Majdan när demonstranterna började använda Molotov
Men USA/EU/Nator hotade med sanktioner om han använde våld mot den egna befolkningen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in