2014-05-02, 15:46
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Tramspelle, nu var jag tvungen att spendera en halv timme med att lära mig länka från telefonen.

Här har du ett av Igla-skotten på film:
http://m.youtube.com/watch?v=U2odR38GAzY

Tycker det är ganska tydligt vad detta rör sig om utifrån denna film.

Så denna film är från just detta tillfälle?

Citat:
Förvisso sant, men nu har vi filmer på att man använt manpads i just detta tillfälle.
Varför inte bara erkänna att du påstått lite mer än du kan bevisa?
2014-05-02, 15:59
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Så denna film är från just detta tillfälle?

Varför inte bara erkänna att du påstått lite mer än du kan bevisa?

Det verkar så, ja. Naturligtvis kan den vara en förfalskning i stil med bilderna ryssarna släppte på helikoptrar från Tjetjenien tidigare i dag, men inget tyder på det än så länge. Det är kanske inte helt vardagligt med dylika avfyrningar i bebodd miljö.

Vidare är det inte dig jag vill övertyga, både du och jag vet att det inte finns bevis som skulle duga åt dig oavsett. Snarare är detta en klassisk avskjutning av en MANPAD, och det kan ju vara intressant för diskussionen.
Senast redigerad av bernad_law 2014-05-02 kl. 16:01.
2014-05-02, 16:03
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Önsketänkande igen från Moskvatrogna debattörer i denna tråd.
Jag tillbakavisar bestämt att jag är "Moskvatrogen"! Däremot tar jag mig friheten att tänka självständigt och inte falla för propaganda.
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
F.d. inrikesminister Jurij Lutsenko meddelade i dag att antalet östukrainska anhängare till rysk annektering har sjunkit från 30% föregående månad till endast 18%, som en följd av två anledningar:
- folket har ingen sympati för pro-ryska terrorhandlingar
- folket inser att invånarna på Krim har fått det sämre efter rysk annektering

http://newsyou.info/politika/item/2695-zhiteli-donbassa-vse-menshe-hotyat-v-rossiyu-lutsenko
(artikeln är på ukrainska)

Och du tycker förstås inte att detta låter som propaganda?
2014-05-02, 16:14
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Det verkar så, ja. Naturligtvis kan den vara en förfalskning i stil med bilderna ryssarna släppte på helikoptrar från Tjetjenien tidigare i dag, men inget tyder på det än så länge. Det är kanske inte helt vardagligt med dylika avfyrningar i bebodd miljö.

Vidare är det inte dig jag vill övertyga, både du och jag vet att det inte finns bevis som skulle duga åt dig oavsett. Snarare är detta en klassisk avskjutning av en MANPAD, och det kan ju vara intressant för diskussionen.
Det är riktigt att det är inte mig du behöver övertyga. Varje läsare kan göra sin egen bedömning av om du styrkt ditt ursprungliga påstående, nu när du lärt dig länka. Att jag hade förväntat mig lite mer är en annan sak.
2014-05-02, 16:23
Medlem
ganglere2s avatar
Ryssland sammankallar nu säkerhetsrådet.

http://swedish.ruvr.ru/news/2014_05_02/Ryssland-sammankallar-FN-s-sakerhetsrad-p-g-a-straffoperationen-i-Slavjansk-2546/

Klokt drag tycker jag. Moskva är vettiga som försöker hjälpa genom FN istället för att själva gå in och därmed få skäll av USA och deras lakejstater.
2014-05-02, 16:39
Medlem
Ryssland skäms inte för fem öre. Nu går man till FN och vill ha hjälp när Ukraina slåss för sin frihet.
Ukraina har rätten på sin sida helt klart medan Ryssland står ensamt i den här konflikten. Att Kreml försöker dupera världssamfundet så öppet är ju genant. Ryssland blir allt mer pinsamt som nation.
T.om Karlsson på taket skrattar åt Putin. Att försöka agera som en stormakt är inte Ryssland bästa gren. Man får hålla sig till att förbjuda barnböcker och pinsamma uttalanden.
2014-05-02, 16:40
Bannlyst
Oroligheter i Odessa idag:

https://www.youtube.com/watch?v=3OdEKzwbpoE

https://www.youtube.com/watch?v=GCh1u1wlBRU

Vilken fred
Senast redigerad av katoman 2014-05-02 kl. 16:44.
2014-05-02, 16:43
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ryssland sammankallar nu säkerhetsrådet.

http://swedish.ruvr.ru/news/2014_05_02/Ryssland-sammankallar-FN-s-sakerhetsrad-p-g-a-straffoperationen-i-Slavjansk-2546/

Klokt drag tycker jag. Moskva är vettiga som försöker hjälpa genom FN istället för att själva gå in och därmed få skäll av USA och deras lakejstater.
Det är bra att Ryssland ger säkerhetsrådet flera chanser att reagera på en regering som bokstavligt talat kör över sin egen befolkning med pansarvagnar. Men så värst många chanser till lär inte säkerhetsrådet få. En ytterligare gång kanske ryssarna vädjar till säkerhetsrådet innan de tar saken i egna händer.
2014-05-02, 16:46
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Om jag har förstått det hela rätt så är det Igla som rebellerna i Syrien har använt för stt skjuta ner helikoptrar. Hur svårt kan det då vara?
Jo det stämmer, och den utför dessutom jobbet utomordentligt. Kan träffa objekt som rör sig i mach 1 på flera km avstånd. Min gissning är att vi lär få se färre helikoptrar i luften i fortsättningen.
2014-05-02, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Jo det stämmer, och den utför dessutom jobbet utomordentligt. Kan träffa objekt som rör sig i mach 1 på flera km avstånd. Min gissning är att vi lär få se färre helikoptrar i luften i fortsättningen.

Alltså helt perfekt mot just helikoptrar

Vilket så klart var syftet. Inte vill helikopterpiloterna riskera sina liv för kuppmakarna i Kiev. De blir åtminstone mycket försiktigare
2014-05-02, 17:23
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Alltså helt perfekt mot just helikoptrar

Vilket så klart var syftet. Inte vill helikopterpiloterna riskera sina liv för kuppmakarna i Kiev. De blir åtminstone mycket försiktigare
Speciellt inte om de blir fegt övergivna som sårade.

Från RT

The injured pilot, from the Ukrainian helicopter damaged by Slavyansk self-defense forces, is Ukrainian army captain, Savuylov, RIA Novosti reports. The pilot is currently being operated on in a hospital in Slavyansk.

One of the self-defense members said the pilot was abandoned by the troops who had the opportunity to help the injured man.

“His own people left him. I thought they would take him but they only took his gun, boarded their helicopter and were gone.”
2014-05-02, 17:23
Medlem
FN har en svår nöt att knäcka, den saken är klar. Även om Ryssland har nära nog noll stöd av världssamfundet för sitt brottsliga agerande i Ukraina och hjälpen till Kuppmakarna där , så är ju Ryssland medlem i säkerhetsrådet och fortfarande en tung röst tyvärr. Rättvisan segrar ju inte alltid även om Ryssland övergrepp på Ukraina kommer att sätta spår i vår politik gentemot Putin. Kanske Rysslands agerande var en bra väckarklocka trots allt. Högre försvarskostnader i väst och ett betydligt mer rumsrent och framgångsrikt Nato har ju Putin lyckats skapa i alla fall. Inget ont utan det har något gott med sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in