2014-05-01, 18:53
Medlem
Så smartisar, kan man dela på kol och syre i koldioxid så att man får rena kolatomer?
Hur??
Citera
2014-05-01, 20:21
Medlem
stevie1971s avatar
Köp en blomma! Ja, fast det blir ju inte rena kolatomer, men man blir av med CO2 ur luften i alla fall...
Citera
2014-05-01, 21:05
Medlem
negerbarns avatar
Världens minsta yxa!

Skämt åsido, men får man fråga varför du vill göra detta?
Citera
2014-05-01, 22:54
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Man måste på något sätt få förbränningsreaktionen att gå baklänges genom att tillföra energi.

Växter sörplar i sig koldioxid och släpper ut syre.
En bra början på svaret på din fråga kanske. Syret försvinner, men vad händer mer ?
Googla och se om det ger något.
Citera
2014-05-02, 05:14
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushing30
Så smartisar, kan man dela på kol och syre i koldioxid så att man får rena kolatomer?
Hur??

Visst kan man det. Men inte i ett enkelt steg.
I en katalytisk reaktor med en rutheniumkatalysator låter du en ström med ren vätgas reagera med en ström av ren koldioxid (att framställa dessa kräver energi). Då får du metan och vattenånga. Vattenångan samlar du upp som vatten och skickar till en elektrolyscell. Den sönderdelar vattnet till syrgas och vätgas 8kräver mer energi). Vätgasen skickar du in i reaktorn med mer koldioxid, som ger mer metan och vattenånga, och syrgasen du ville ha samlar du upp. Metanet skickar du till en cracker som sönderdelar det till vätgas (som du kan återanvända) och kimrök vilket är ett rent kol/grafitpulver. Det är så man tillverkar kimrök (och vätgas till vätgasbilar): genom att cracka naturgas.

Varför? Jag tycker den här processen är fascinerande och skulle vilja bygga en apparat som kan göra detta. Nån som har lite ruthenium liggandes i en byrålåda? Samla ihop koldioxid är också en utmaning. Speciellt ur luft som innehåller så pass lite koldioxid.
Citera
2014-05-02, 09:34
Medlem
Hamnade i en disskusion om detta med en polare
Hon är miljöaktivist och hatar allt vad utsläpp heter, och då tänkte jag att man kanske kan återvinna det istället.
Det hade ju varit käckt liksom! Kol är ju användbart och syre rätt så nödvändigt och går åt så att säga.
I blommor blir det väl typ socker och syre om jag minns fel från typ högstadiet när jag sist läste nått om sånt här
Citera
2014-05-02, 09:41
Medlem
GalFisks avatar
Visst kan man det i ett enkelt steg, om man har rätt förutsättningar. Magnesium brinner i ren koldioxid och bildar magnesiumoxid och sot (rent kol). En vanlig demonstration är att lägga ett brinnande magnesiumband mellan två block kolsyreis (torris) och se hur det fortsätter brinna, och hur isen är svärtad efter.
Energin man fick genom att elda kolet till CO2, måste man tillföra igen för att få tillbaka syret. Fotosyntes är det lättaste sättet då det är naturligt och soldrivet. Att göra magnesium tar mycket energi.
Citera
2014-05-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pushing30
Hamnade i en disskusion om detta med en polare
Hon är miljöaktivist och hatar allt vad utsläpp heter, och då tänkte jag att man kanske kan återvinna det istället.
Det hade ju varit käckt liksom! Kol är ju användbart och syre rätt så nödvändigt och går åt så att säga.
I blommor blir det väl typ socker och syre om jag minns fel från typ högstadiet när jag sist läste nått om sånt här

Koldioxid är en otroligt stabil molekyl. Jag tror inte det är särskilt troligt att du kommer kunna effektivt utvinna kol och syre var för sig genom att försöka tillföra energi.
Citera
2014-05-02, 10:20
Medlem
Jag skulle tro det går att reducera koldioxid till kol via elektrolys. Troligen skulle man göra det i två steg.

1. CO2 + 2H+ + 2e- -> CO + H2O (0,11 V elektrodpotential)
2. CO + 2H+ + 2e- -> C + H2O (+0,52 V elektrodpotential)

Att göra detta som ett miljömål är nästan helt förkastligt eftersom det kräver energi. Om man ser till den CO2 som vi tillfört naturen genom förbränning av olja/kol har gett oss energi (ca 40% av det teoretiskt möjliga). När vi vänder processen så måste vi alltså tillföra energi igen. Dessa kemiska processer är aldrig 100% effektiva vilket innebär att vi måste tillföra mer energi än i teorin. Totalt sett har vi alltså i hela cykeln förbrukat ännu mer energi och om detta kommer från fossila eller andra förbränningskällor (energiskog, bioetanol, biogas..) så har man inte vunnit något utan släppt ut ännu mer CO2.

Edit:

Det man jobbar rätt mycket på är att hitta metoder att omvandla CO2 till andra "högenergikemiklier" som man kan använda i produktion av andra produkter. Fördelen här är att man slipper använda fosila källor till dessa produkter.
En översiktsartikel som har några år på nacken (2007) där man går igenom olika sätt att omvandla CO2 till "nyttiga" kemikalier.
OBS. hög nivå på artikeln eftersom det är vad som kallas primärliteratur men någon kanske är nyfiken på hur det..
http://www.uctm.edu/journal/j2007-4/1_Jitaru_333-344.pdf
Senast redigerad av bromzen 2014-05-02 kl. 10:24.
Citera
2014-05-02, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Koldioxid är en otroligt stabil molekyl. Jag tror inte det är särskilt troligt att du kommer kunna effektivt utvinna kol och syre var för sig genom att försöka tillföra energi.

Den är stabil på sitt sätt men det är inga som helst problem att få den att reagera. Pga av detta så används den aldrig som skyddsgas inom kemin eftersom den reagerar med de ämnen man vill skydda från syre och vatten.
Citera
2014-05-02, 10:36
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Att göra detta som ett miljömål är nästan helt förkastligt eftersom det kräver energi. Om man ser till den CO2 som vi tillfört naturen genom förbränning av olja/kol har gett oss energi (ca 40% av det teoretiskt möjliga). När vi vänder processen så måste vi alltså tillföra energi igen. Dessa kemiska processer är aldrig 100% effektiva vilket innebär att vi måste tillföra mer energi än i teorin. Totalt sett har vi alltså i hela cykeln förbrukat ännu mer energi och om detta kommer från fossila eller andra förbränningskällor (energiskog, bioetanol, biogas..) så har man inte vunnit något utan släppt ut ännu mer CO2.

Precis så är det. Vi får en negativ energibalans när vi försöker reducera CO2 till C och O2. Det hindrar dock inte okunniga politiker att med jämna mellanrum komma med förslag om att vi bör satsa stora pengar på att starta den typen av projekt.
Citera
2014-05-02, 11:19
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah

Otroligt stabila molekyler löser sig inte i vatten... SiO2 är en otroligt stabil molekyl. CO2 är det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in