2014-05-02, 09:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Enligt Eko-nyheterna på radion, så har socialen tidigare utrett huruvida paret var lämpliga att ta hand om flickan och inte funnit något att anmärka på. När man till det lägger att Polisens anmälan från långfredagen har "fastnat" hos en handläggare utan åtgärd, så kan man bara konstatera att Socialen har agerat precis som vanligt. Kaffedrickande, kurser och konferenser tycks vara deras viktigaste arbetsuppgift!

Alltför ofta blir svaret från sociala myndigheter i sådana fall, att det hade vi ingen aaaanining om.
Vilket skitsnack! Tror du socialen bara kan valsa in och ta ungen? Hur många falska eller felaktiga anmälningar görs till soc. årligen?
Handläggarna har händerna fulla och ett rätt tungrott regelverk att förhålla sig till.
Ett omhändertagande kräver beslut i nämnd och dessförinnan måste handläggarna ha jävligt mycket på fötterna.
Snarare brukar media kritisera soc. för att de omhändertar för många barn och att barnen påstås fara illa i fosterhem och barnhem.
Att skuldbelägga enskilda handläggare är enkelt, men hade det gjort någon skillnad om man beaktat anmälan? Kanske kanske inte.
Citera
2014-05-02, 09:34
Medlem
"En granne beskriver att flickan blivit tystlåten sedan hon flyttade in, skriver Blekinge Läns Tidning.
På långfredagen mötte grannen flickan i hissen och larmade polisen. Flickan hade en blåtira och skador på benen.
– Hon var så illa slagen att hon inte kunde gå, säger grannen till Blekinge Läns Tidning."
ur Aftonbladet

Jag blir så jävla illa berörd av att detta hänt. Flickan läts alltså vistas offentligt, t.ex i hissen, trots sina blåmärken som skvallrar om vad hennes förmyndare utsatt henne för, och detta kunde ha blivit hennes räddning. Grannen som larmade polisen gjorde vad vissa kanske inte ens skulle ha gjort, nämligen att larma polisen. Flickan hade alltså alla förutsättningar för att kunna räddas undan detta öde, men samhället svek denna gången.
Fyfan säger jag, detta går över mitt förstånd.
Inte blev det bättre av att se misshandlarens ansikte på facebook bilderna, måste säga att han förkroppsligar min egen bild av en riktigt ond människa. Hans iskalla blå ögon passar inte in i hans övrigt mörka drag och får mig att associera till att de istället tillhör hans inneboende djävul.
Senast redigerad av Thatsnotmyname 2014-05-02 kl. 09:37.
Citera
2014-05-02, 09:40
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilket skitsnack! Tror du socialen bara kan valsa in och ta ungen? Hur många falska eller felaktiga anmälningar görs till soc. årligen?
Handläggarna har händerna fulla och ett rätt tungrott regelverk att förhålla sig till.
Ett omhändertagande kräver beslut i nämnd och dessförinnan måste handläggarna ha jävligt mycket på fötterna.
Snarare brukar media kritisera soc. för att de omhändertar för många barn och att barnen påstås fara illa i fosterhem och barnhem.
Att skuldbelägga enskilda handläggare är enkelt, men hade det gjort någon skillnad om man beaktat anmälan? Kanske kanske inte.

Jag är helt övertygad om att det hade gjort skillnad om Soc hade kontaktat familjen när faxet kom! Bara det att vårdnadshavarna blivit medvetna om att de hade ögonen på sig och att barnaga är förbjudet i Sverige hade med största säkerhet gjort STOR skillnad.
Citera
2014-05-02, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Du har fel och missat en del av det verkliga livet i Sverige, det handlar mer om att inte vilja bli kallad rasist, kurage har vi nog när det gäller men är det mörkhyade inblandade så vill man inte få VåldVänstern efter sig sen... Så e de

I det verkliga livet? Jag lever i den högsta grad i verklighetens Sverige, är mycket aktiv i samhället och dess problem. Den utveckling som finns i vårt samhälle idag är skrämmande. Människor mår väldigt dåligt, det skapar ett egoistiskt samhälle där alla sköter sitt. Jag förstår mycket väl att folk inte lägger sig i, om man anmäler ett brott, då blir man väldigt utsatt.
Många som anmäler brott blir hotade samt en del försvinner.. Finns inget skydd..
Men likt förbannat är det brist på civilkurage.
Citera
2014-05-02, 09:41
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Man blir bestört över att myndigheterna avhandlar viktiga ärenden via Fax. Inte konstigt att ingen har tid att arbeta med fallet när tiden går till administartion av fax

Anette Gladher, socialchefen, gör en pudel å socialens vägnar, men pekar indirekt ut en handläggare som syndabock genom att "ta denne ur tjänst" för att PMet blev liggande på skrivbordet. Märk väl att en "allmän orosanmälan" skall handläggas inom 14 dagar. Hur är det mottagaren av faxet, som diarieförde det och skickade det vidare med snigelposten,säkert utan "brådskandelapp" på. Är denne också "tagen ur tjänst"?

Socialen har tagit på sej sin del av skulden till flickans död och försöker inte gömma sej bakom paragraferna.
Men hur är det med polisen!?!
Hade polisen som talade med tipsaren och polisbefälet gjort rätt bedömning hade socialjouren redan på långfredagen kunnat sätta igång. I stället nedvärderar man flickans situation och skickar sin anmälan "den långa vägen". Efteråt medger man inget som helst fel.
Citera
2014-05-02, 09:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Jag är helt övertygad om att det hade gjort skillnad om Soc hade kontaktat familjen när faxet kom! Bara det att vårdnadshavarna blivit medvetna om att de hade ögonen på sig och att barnaga är förbjudet i Sverige hade med största säkerhet gjort STOR skillnad.
Ja araben hade antagligen fått spel på ungen och slagit ihjäl henne direkt, tror du inte araben var medveten om att han gjorde fel och handlandet skulle få konsekvenser?
Citera
2014-05-02, 09:48
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ja hur fan kan man kalla det ensamkommande när föräldrar finns i hemlandet och ungen bara skickas till släktingar/bekanta i Sverige för att sen bli ett riktigt som du säger "ankarbarn" och dra hit mängder med "släktingar"...

Ungen var ju ensamkommande, hon kom hit ensam hitskickad av familjen precis som är fallet med majoriteten av de ensamkommande. Ensamkommande betyder inte att de är ensamma som att de inte har någon släkting vid liv, släkten finansierar resan till t ex sverige som blir första steget i att etablera en grogrund för resten av släkten som i sin tur sen kan "ramla" in över gränsen för att "återförenas".

Svenskar har sjukt dålig koll på hela den här ensamkommande och flyktingbiten, det är big buisness på flera nivåer.
Citera
2014-05-02, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Enligt Eko-nyheterna på radion, så har socialen tidigare utrett huruvida paret var lämpliga att ta hand om flickan och inte funnit något att anmärka på. När man till det lägger att Polisens anmälan från långfredagen har "fastnat" hos en handläggare utan åtgärd, så kan man bara konstatera att Socialen har agerat precis som vanligt. Kaffedrickande, kurser och konferenser tycks vara deras viktigaste arbetsuppgift!

Alltför ofta blir svaret från sociala myndigheter i sådana fall, att det hade vi ingen aaaanining om.

Det hade inte fastnat hos någon handläggare, det är socialen som inte har rutiner att regera på anmälningar som kommer in via fax

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5851478
Citera
2014-05-02, 09:50
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Kom ensam till Sverige
Enligt kommunen kom flickan till Sverige från sitt hemland i Mellanöstern för ett år sedan, utan familj. Hon fick en god man som tog tillvara hennes rättigheter och så sent som i januari i år utsågs ett par släktingar till hennes vårdnadshavare. Det är de som nu är anhållna misstänkt för att ha tagit hennes liv.
Vad driver människor att misshandla(?) en liten flicka till döds?
Citat:
En annan kvinnlig granne berättar att hon sett flickan flera gånger i källaren, ofta utan skor på fötterna.
– När jag såg henne för ett tag sedan var hon blå och svullen kring sin högra fot. Runt ena ögat var ett blåmärke. Jag frågade vad hon hade gjort och hon sa att hon hade trillat.
– Nu när det har hänt känns det fruktansvärt.
Tvi fan.
http://www.expressen.se/kvallsposten/en-attaarig-flicka-hittad-dod-i-karlskrona/
Citera
2014-05-02, 09:52
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chianti68
Under mina unga år var jag ihop med en arab, han var den första och sista.
Kom i kontakt med många familjer såg vilka sociala förmåner dom hade som flyktingar vilket retat upp mig rejält.

Nu är min fråga om det svenska systemet bara utvecklats till det värre, ni på tråden har säkert ett svar ?
Flickan kommer som flyktingbarn till sin farbror, får dom ekonomisk ersättning för det som om det vore ett fosterbarn ?
Misstänker att om jag skulle ta hand om ett flyktingbarn så skulle jag få ersättning ?
Någon som vet hur det funkar ?
Fosterfamiljer plockar ut en tusenlapp per dag på ett fosterbarn. Jag säger inte att det är så i detta fall. Om det vore så skulle de nog vara försiktigare med flickan då hon ser till att de får pengar. Gissar att de inte fick ut särskilt mycket rena pengar på henne. Man ska dock inte glömma Donia Hassan som ignorerades av fosterföräldrarna trots att de fick ut massa kosing på henne... de hade dock flera fosterbarn så där kanske skillnaden ligger.
Citera
2014-05-02, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Vänligen lägg upp en länk där vi alla kan se bilden, inte enbart facebook-medlemmar. Tack!

Peddoradarn ger utslag när man ser den bilden.

Varför har han bilder på sig själv där han poserar utanför villor? Familjen var väl bosatt i lägenhet?
En tanke: Kan det vara så att familjen utåt varit noggranna med att presentera en välpolerad och framgångsrik bild utåt, gentemot sin familj i hemlandet men att den rämnat när de fått ansvar för en minsting i släkten och så har det hela eskalerat i en nedåtgående spiral med hot och våld.

Status kanske är oerhört viktigt för den här familjen och släkten?
Citera
2014-05-02, 10:01
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meowgrrr
Varför har han bilder på sig själv där han poserar utanför villor? Familjen var väl bosatt i lägenhet?
En tanke: Kan det vara så att familjen utåt varit noggranna med att presentera en välpolerad och framgångsrik bild utåt, gentemot sin familj i hemlandet men att den rämnat när de fått ansvar för en minsting i släkten och så har det hela eskalerat i en nedåtgående spiral med hot och våld.

Status kanske är oerhört viktigt för den här familjen och släkten?

Vilka är GM? Finns deras fb länkade här? Hittade inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in