Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-01, 18:37
Medlem
[quote=Holisistic|48603708]
Citat:
Det följer av den grundläggande tesen i evolutionsteorin.

verkligen?

Citat:
Nej, små barn behöver väldigt mycket uppmärksamhet och ammas dessutom sina första månader i livet.

som sagt googla lite.

Citat:
Verkar som att min argumentation flugit dig helt över huvudet. Jag har aldrig påstått att kvinnor "enbart" "måste" syssla med barn hela sitt liv. Jag har heller inte påstått att kvinnor inte är bra på mycket annat.

Det enda jag sagt är att människor ska få välja själva. Och när kvinnor själva väljer att vara hemma med sina små barn så ska inte det motarbetas av lagstiftning och feministiskt inkvisition.

nej det ska bara "motarbetas" när män vill detta, genom att pappor endast har 2 månader som är deras enligt lagen.
Citera
2014-05-01, 19:21
Medlem
KnackehaxanMias avatar
”Moderaternas nya talesperson i jämställdhetsfrågor Hillevi Engström vill – tvärtemot partilinjen – införa en tredje pappamånad. Hon får stöd av finansminister Anders Borg.”
http://www.dn.se/valet-2014/engstrom-gar-emot-partilinjen-om-pappamanader/

Jag tycker att föräldraledigheten är ngt som ska vara helt upp till resp. familj att bestämma över. Jag anser att män o kvinnor har den mentala kapaciteten i dagens samhälle.

Våra, sedan urminnes tider, nedärvda könsskillnader gör det väl mycket lämpligt att en kvinna är hemma under början av barnens liv.

Nu har inte jag barn iofs men om jag hade, så skulle jag absolut vara hemma med min bäbis länge, bara för att gulla, bada, tvätta bajsrumpan, smörja mina bröstvårtor som blivit såriga av amning, låta fittan läka som säkert spruckit massa vid förlossningen, sova o amma i lugn o ro tills bäbisen självmant släppte tutten samt pyssla i hemmet, laga god mat o ha sköna knull.

Vilken kvinna väljer bort en sådan underbar tillvaro – en karriärist? Ja, kanske.
Citera
2014-05-01, 19:41
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
verkligen?
Ja verkligen, om kvinnor alltid ägnat stor del av sina liv till att ta hand om barn innebär ju också det att de är anpassade för att göra just det. Hur inbillar du dig att det fungerar?

Citat:
som sagt googla lite.
Nej dina påståenden är helt orimliga. Små barn kan inte "gå lösa" utan behöver en vuxen som tar hand om de nästan hela tiden.

Citat:
nej det ska bara "motarbetas" när män vill detta, genom att pappor endast har 2 månader som är deras enligt lagen.
Vad pratar du om? Du vill motarbeta att kvinnor är hemma sina barn även fast de själva vill vara det.
Citera
2014-05-01, 19:47
Bannlyst
Jag hatar inte feminister, bara radikalfeminister.

De feminister som vill leva enligt sina värderingar har jag inget emot, men när radikalfeminister ska börja lagstifta och tvinga alla att leva som de tycker verkar bäst så reagerar jag med hat och ilska.

Så är det.
Citera
2014-05-01, 19:57
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grumgrum
Ser ni inte olikheterna i samhället eller bryr ni er helt enkelt inte om andra än er själva? .

Vilka olikheter i samhället är det du syftar på? Om du kunde vara lite mera detaljerad så skulle det vara lättare att svara på din egentliga fråga; Varför hatar ni feminister?

Jag såg att ngn i tråden hade listat vissa aspekter för att visa att vi kvinnor minsann är mera utsatta på vissa områden här i samhället - som om det vore en tävling i vilken sida som har det sämst. Jag tror att det var ngn som kallar sig för ScottWalter som uppgivit ekonomi, sexuellt våld, makt o psykisk sjukdom för att belysa områden där vi kvinnor har det värre än män.
Ngr har även tagit upp det orättvisa med att inte män tar lika mycket ansvar för barnen, att kvinnan får axla huvudansvaret för barnen o att männen inte inser barnens värde kontra penningvärde.

Är det ngt liknande som du också tänker dig när du skriver i din trådstart om de olikheter i vårt samhälle som vissa av oss påstås inte se lr inte bry oss om?

Jag skulle inte vilja gå så långt som att säga att jag HATAR feminister - tycker nog mera att dom i dagsläget är rätt så ointressanta men samtidigt komiska o faktiskt tom lite roande.
Dom har helt klart spelat ut sin roll i vårt samhälle idag men håller ändå krampaktigt kvar i sina gamla tankegångar om könsmaktsordning o föreställningar om stora orättvisor mellan män o kvinnor.

Deras sätt att förhålla sig till sin omvärld är väldigt enögt o starkt vinklat - de vägrar konsekvent att se männens problem o svårigheter i vårt samhälle o dessutom nonchalerar de viktiga o stora orättvisor o förtryck som är tydliga i andra länder - detta trots att vi lever i en så pass globaliserad värld som vi nu gör.

Nej, så gott som alla feminister lever i en egen konstruerad falsk verklighetssyn o jag förstår verkligen inte hur man kan bli så obildad o okunnig så att man som kvinna går på deras skränande cyniska hyckleri - helt klart är att feminister har inre personliga problem i förhållande till det manliga könet - dessa problem blir till den glöd som håller elden levande.

Jag skulle säga att feminister är osäkra på sin identitet o upplever troligen en genomgående stark känsla av otrygghet gällande sin plats i samhället.
Citera
2014-05-01, 20:00
Medlem
[quote=Holisistic|48605578]
Citat:
Ja verkligen, om kvinnor alltid ägnat stor del av sina liv till att ta hand om barn innebär ju också det att de är anpassade för att göra just det. Hur inbillar du dig att det fungerar?

Kivnnor är biologiskt anpassade till att föda och amma små barn, de är inte speciellt biologiskt funtade för att passa barn tills de är 18. Att ta hand om avkomma är något som har alla möjliga praktiska lösningar både bland djur och oss människor.

Citat:
Nej dina påståenden är helt orimliga. Små barn kan inte "gå lösa" utan behöver en vuxen som tar hand om de nästan hela tiden.
Jepp men denna "vuxna" behöver inte vara 1 eller ens vara kvinna eller ens vara vuxen.

Citat:
Vad pratar du om? Du vill motarbeta att kvinnor är hemma sina barn även fast de själva vill vara det.
nej, men du vill motarbeta att män ska ha samma möjlighet. Du hajjar verkligen inte?
Citera
2014-05-01, 20:10
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Du har helt rätt! men jag vill inflika att detta gäller VISSA kvinnor - då långt ifrån alla är lämpliga mödrar.

Citat:
Jag håller med dig! att låta våra barn springa lösa skulle kanske fungera om vi nu levde som nomader - men nu snackar vi det svenska samhället år 2014.

Citat:
Verkar som om vår käre/a vän ScottWalter fått storhetsvansinne o tror att hen vet bättre än oss alla andra -även bättre än alla kvinnor som säger att de VILL vara hemma med sina barn.
Citera
2014-05-01, 20:14
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Kivnnor är biologiskt anpassade till att föda och amma små barn, de är inte speciellt biologiskt funtade för att passa barn tills de är 18. Att ta hand om avkomma är något som har alla möjliga praktiska lösningar både bland djur och oss människor.

Jepp men denna "vuxna" behöver inte vara 1 eller ens vara kvinna eller ens vara vuxen.

nej, men du vill motarbeta att män ska ha samma möjlighet. Du hajjar verkligen inte?

Män har möjlighet att vara hemma längre än 2 månader. Det bestäms mellan mamman och pappan. Vet flera familjer där de valde att dela föräldraledigheten 50/50.

Att äldre barn tar hand om yngre syskon är fortfarande vanligt i mer traditionella samhällen och var också vanligt förr i Sverige.
Citera
2014-05-01, 20:16
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Med tanke på att vi pratar om hur föräldraledighet fördelas så är ju det irrelevant.

Citat:
Jepp men denna "vuxna" behöver inte vara 1 eller ens vara kvinna eller ens vara vuxen
Att föräldrarna är de som huvudsakligen tar hand om och uppfostrar sina barn kan du knappast bestrida. Och medan barnen är små så har det traditionellt sätt alltid varit mamman som tagit huvudansvaret.

Citat:
på vilket sätt vill jag göra det? Jag vill människor ska få välja själva. Om någon familj tillsammans väljer att delegera huvudansvaret till pappan så ska de stå dem fritt att göra det.
Citera
2014-05-01, 22:20
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Nej det är inte samma ideologi, inte ens "ungefär samma". Läs på! som sagt innan du sitter och skriver massa tramsiga FB floskler.
Med tanke på att det är du och inte jag som är okunnig när det gäller politik och historia så gör du bara bort dig när du säger "läs på". Förra gången visste du inte vad fascism var och nu vet du inte vad dagens likhetsfeminism bygger på. Byter du ut proletär mot kvinna och bourgeois mot man, så har du dagens feminism. En karbonkopia av marxismen.

Att dagens feminister är gårdagens kommunister är inget du har funderat på? Förvirrade människor som inte hade någonstans att ta vägen efter att Sovjet föll. Det var dock enkelt att byta arbetaren mot kvinnan och kapitalisten mot mannen, trots att gårdagens hjälte var mannen med hammaren och skäran och fienden var de rika.

Det är nämligen inte jämlikhet eller rättvisa som egentligen driver er, utan ett allmänt hat mot det liberala samhället. Ni vill inte att det skall se ut som det gör i dag, ni har en "utopi" ni tror ni skall kunna driva igenom, naivt nog. Vem ni hatar spelar inte så stor roll, alla som är för individuell frihet är era fiender.
Citat:
Antingen lever man i et samhälle där man kör exakt lika för alla utan att ta i beaktande hur verkligheten ser ut innan. Dvs vi skaffar 100 platser på kvinnojourer för kvinnor (fast det skulle behövas 3000 och 100 för män fast de behövs 50 st. Bara för att då är det rättvist minsann.
(Lite så som Per Ström tycker det ska vara för att han ska bli nöjd). Eller så anpassar man sina åtgärder efter hur verklighetens siffror ser ut, och rättvisan ligger i att man tar hela samhällets (alla grupperingars) behov och livssituation i beaktande.
Låt oss bortse från att det finns en miljard olika alternativ mellan dina två "antingen".

Skulle man lägga resurser i samhället efter hur verkligheten ser ut så skulle vi koncentrera oss på att få upp pojkars betyg, öka männens medellivslängd och minska antal män som dör i arbetet varje år. Men det gör vi inte. Inte alls, faktiskt.
Citera
2014-05-01, 23:24
Medlem
Bodickers avatar
Varför? Ja du.

1. Feminism= femin=female, ism=ideologi
Om man ska föreställa en sekt eller ideologi som verkar för jämställdhet så kan man börja med att ha ett "könsneutralt" namn på sin klubb.

2. Sm sagt, man pratar jämställdhet men det visar de aldrig. det handlar om att flytta fram positionerna för kvinnor, curla kvinnor och att trycka ner mannen och anklaga (i första hand den vita) mannen för all världens problem och som förtryckare.

3. Jag har aldrig sett eller hört en feminist ta upp orättvisor mot män. Ja, de finns.

4. Man talar utifrån en upplevd känsla av förtryck överallt och hela tiden, fast den kan inte bevisas eller är synlig, den måste upplevas. Man argumenterar med känslor, alltså, och inte med fakta. Mest kränkt vinner. Orättvisor ska bekämpas, verkliga orättvisor. Det har vi lagar för, och jag ser inte hur feminism ska lösa all världens orättvisor.

5. Feminister är inte sympatiska. Generellt. De skränar och skriker glåpord, kör härskarteknik, etc. Svårt att hålla en någorlunda civiliserad diskussion med folk som kastar ur sig slåpord och argumenterar med känslor.

6. Feminismen tror att den har svaret på allt. All världens problem. "Sexistisk" reklam, bli feminist. Våldtäkter äger rum, bli feminist. Kvinnor "tjänar mindre pengar än män", bli feminist. Vad ska feminismen göra åt människor gör varandra illa? Gå på gatan med plakat? Vad ska feminismen göra åt kapitalism och människors fria val?

7. Myter. Myter om våldtäktskultur och kvinnor tjänar mindre än män. Våldtäkt har och kommer alltid finnas mer eller mindre. Betyder det att det skulle vara en kultur, precis som om vi accepterar våldtäkter eller inte ser det som ett problem? nej. Men feminismen kommer inte stoppa att våldtäkter äger rum.

8. Ismen. Jag vägrar kalla mig något. Varför skall jag kalla mig för feminist eller ställa mig bakom en annan ideologi och begränsa mitt tänkande och mig själv? varför ska jag ställa mig bakom en ideologi och få ta ansvar för vad alla andra tycker och tänker inom min grupp av människor? Idioti. Och det finns alldeles för många idioter i feminismen.

9. Kvotering. Jag är helt emot kvotering. Det är motsatsen till rättvisa och jämställdhet.

10. Hyckleriet. Feminismen är motsägelsefull och full av hycklare. Som sagt, kvotering. Män och kvinnor är bara en social konstruktion, det finns inga skillnader, bara snippan och snoppen. Ändå verkar det vara väldigt viktigt att kvotera in kvinnor överallt (inte överallt, bara på maktpositioner och i tv där de får synas. Inte gruvorna i kiruna eller krabbfisket). Om det inte är någon skillnad på man och kvinna, varför spelar de roll om det är 10 män eller 10 kvinnor i en bolagsstyrelse?

11. Den vita mannen är målet och fienden. Men är du man av utländsk härkomst kommer du undan all kritik. Hedersmord tas aldrig upp av feministerna, och det ser jag som det allvarligaste hotet mod jämställdheten. Just religion, framförallt islam, och dess oförmåga att vara förenlig med jämställdhet. Kvinnan kan gå i burka eller slöja och stå i köket och trycka ut ungar, men det säger inte feministerna ett knyst om. Jag skiter själv i om en kvinna vill vara hemmafru eller jobba, men inte feministerna. Men just här ser man mellan fingrarna. Här kan vi tala om kultur, men de få som vågat kritisera islam och dess utövare (oftast kvinnliga muslimer själva, eller konvertit) får hör från feministerna
att de är husnegrer och idioter och det ena och det andra.

12. Sverige är världens mest jämställda land. Ja, eller topp 4. Vad ska vi med feminism till?

Det var allt jag orkade nämna just nu.
Senast redigerad av Bodicker 2014-05-01 kl. 23:26.
Citera
2014-05-02, 01:27
Medlem
Bodickers avatar
Fast min favoritvideo på youtube förklarar allt bäst på 5 minuter.

https://www.youtube.com/watch?v=05ro6fcj6Ek
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in