Vad gäller pensionsförsäkring så är min starka rekommendation efter att ha drivit AB i drygt 7 år att:
Skaffa INTE en pensionsförsäkring (om du inte är ute efter att få sjuklöneförsäkring). Pensionsförsäkring är dåligt både ekonomiskt och gör att du tappar beslutsrätt över kapitalet.
Skaffa istället en direktpension vilket är en företagsägd kapitalföräkring som du är ensam förmånstagare till. D v s AB betalar in pengar till direktpensionskontot(kapitalförsäkringen) med valfria belopp och valfritt hur ofta. Dessa pengar är skyddade genom ett direktpensionsavtal och påverkas ej ex vid konkurs för AB. Pengarna på kapitalförsäkringen kan du sedan investera i aktier eller fonder och slippa skatt på den värdetillväxt du kan få. Endast en mycket låg schablonbeskattning tas ut varje år. Tror den är under 0,5% på insatt belopp per år.
Ytterligare en fördel är att du bestämmer helt själv när pengarna skall tas ut, inga larviga regler om att man inte får ta ut pengarna förrän efter 55 år ålder eller några belopp villkor. Du kan ex återföra (alla eller delar av) pengarna till AB och ta ut som lön istället för pension vilket är väldigt förmånligt om man är pensionär då arbetsgivaravgifterna sjunker till bara drygt 10% istf 31,42%. Kort sagt du bestämmer vad du skall göra med insatt kapital.
Jag använder Avanza som har ett färdigt direktpensionspaket som man kan använda mycket smidigt.
Hoppas det var till nån hjälp
P.S Om du driver konsult AB så bör du ha en företagsförsäkring med konsultansvarsförsäkring (för att skydda dig mot om du gör något allvarligt misstag för en kunds räkning och kunden stämmer ditt bolag). En sådan försäkring kostar lite mer. Det finns kunder som har detta som krav för att anlita ett konsultbolag. Så är det för mig just nu.