2014-05-01, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onkosmusen
Precis! Men det har han ju gjort rätt länge nu. Frågan är alltså hur länge en sådan kan tänkas behöva ta för att man ska få ett tillräckligt bra svar?

EDIT: 3 månader är RPU-processen uppe i nu, förutsatt att den började på en gång och att den fortfarande pågår.

Jag är en novis på detta.

Såvitt jag begriper gör man en mindre sk paragraf 7 undersökning först innan man gör en mer omfattande undersökning (RPU).

En RPU tar ca 4-6 veckor. Troligtvis är han inlagd på en rättspsykiatrisk avdelning.

Där både läkare, psykologer mm följer och bedömer hans tillstånd. Samt ger honom adekvat samtalsstöd och mediciner.

Hela familjen behöver nog stöd.
Senast redigerad av Remark 2014-05-01 kl. 00:32.
Citera
2014-05-01, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Nej, det kan knappast stämma. För att domstolen skall kunna besluta om en stor RPU krävs att han antingen har erkänt brott, vilket han inte gjort, eller att domstolen funnit övertygande bevisning på att han är skyldig och för det krävs det en pågående, näst intill avslutad, huvudförhandling, vilket inte finns.

Fast i början av februari skrev du:

Citat:
Undrar om medgivandet att han oavsiktligt har skjutit räcker till att göra en stor RPU redan nu eller om det krävs övertygande bevisning om att gärningen är brottslig innan en stor RPU kan genomföras.

Du är alltså säker på att det inte var en RPU som åsyftades då?

Andra har i denna tråd visserligen informerat om att en RPU bör ta ca. en månad, och den tidsgränsen har ju passerats för länge sedan.
Citera
2014-05-01, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är en novis på detta.

Såvitt jag begriper gör man en mindre sk paragraf 7 undersökning först innan man gör en mer omfattande undersökning (RPU).

En RPU tar ca 4-6 veckor. Troligtvis är han inlagd på en rättspsykiatrisk avdelning.

Där både läkare, psykologer mm följer och bedömer hans tillstånd. Samt ger honom adekvat samtalsstöd och mediciner.

Hela familjen behöver nog stöd.

Det var detta vi tolkade som att en RPU skulle påbörjas inom kort:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/misstanke-om-psykisk-storning-hos-lundamordare/

Var det feltolkat måntro?

Nu när åtal är väckt, finns det någon FUP?
Citera
2014-05-01, 00:42
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Fast i början av februari skrev du:

Du är alltså säker på att det inte var en RPU som åsyftades då?

Andra har i denna tråd visserligen informerat om att en RPU bör ta ca. en månad, och den tidsgränsen har ju passerats för länge sedan.
Då övervägde jag möjligheten att han erkänt vållande till annans död vilket kunde gett domstolen möjlighet att besluta om stor RPU, men nu har det framkommit att han hävdar olyckshändelse, så stor RPU kan inte vara aktuell nu. (Var ganska otydlig i inlägget från februari ser jag.)

För övrigt så använder aldrig domstolen utfallet av en RPU som bevisning i skuldfrågan. Utfallet används enbart för att bedöma vilken påföljd som är lämplig, så det finns aldrig någon anledning att genomföra stor RPU innan man vet att han skall straffas.
Senast redigerad av HappySadHarry 2014-05-01 kl. 00:52.
Citera
2014-05-01, 00:51
Medlem
Citat:
Då övervägde jag möjligheten att han erkänt vållande till annans död vilket kunde gett domstolen möjlighet att besluta om stor RPU, men nu har det framkommit att han hävdar olyckshändelse, så stor RPU kan inte vara aktuell nu.

Ok, så det hela kommer dra ut på tiden rätt länge till då? Att åtal är väckt innebär väl att huvudförhandlingen bör påbörjas inom några veckor. Sen en månads uppehåll för RPU innan det är dags för dom, som då kan förväntas komma i slutet av sommaren. Låter det rimligt?

Citat:
För övrigt så använder aldrig domstolen utfallet av en RPU som bevisning i skuldfrågan. Utfallet används enbart för att bedöma vilken påföljd som är lämplig.

Verkar vettigt!
Citera
2014-05-01, 00:59
Medlem
Citat:
Ok, så det hela kommer dra ut på tiden rätt länge till då? Att åtal är väckt innebär väl att huvudförhandlingen bör påbörjas inom några veckor. Sen en månads uppehåll för RPU innan det är dags för dom, som då kan förväntas komma i slutet av sommaren. Låter det rimligt?

Verkar vettigt!

Som jag fattat det så är skuldfrågan en sak, därefter kommer påföljden.

Fängelse eller rättspsykiatrisk vård. Vilket innebär att beslut om RPU kommer efter dom är fattad.

Rätta mig gärna om jag har fel ...
Citera
2014-05-01, 01:00
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ja, rättsväsendet brukar gå ner på krypfart under sommarhalvåret men rimligtvis borde en dom kunna komma efter semestern.
Citera
2014-05-01, 01:04
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som jag fattat det så är skuldfrågan en sak, därefter kommer påföljden.

Fängelse eller rättspsykiatrisk vård. Vilket innebär att beslut om RPU kommer efter dom är fattad.

Rätta mig gärna om jag har fel ...
Beslut om stor RPU kommer efter att skulden är fastställd men innan domen som också innehåller påföljden.
Citera
2014-05-01, 01:13
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Nu när åtal är väckt, finns det någon FUP?

Det är klart det gör! Den finns även innan (och efter, även om åtal inte väcks).
Senast redigerad av CarolSeaver 2014-05-01 kl. 01:16.
Citera
2014-05-06, 01:08
Medlem
Miss-Kittys avatar
Någon som lyckats få tag på Fup'en?.
Citera
2014-05-06, 02:02
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Kitty
Någon som lyckats få tag på Fup'en?.
I onsdags när jag frågade så skulle den sekretessprövas. Efter det så var det sista april, första maj, klämdag och en vanlig helg så jag tänkte vänta tills i dag. Stämningsansökan kan jag dock bjuda på.

Stämingsansökan i mål B 6429-13, Lunds tingsrätt
https://drive.google.com/file/d/0B3-9YUgtqBa0ZnpFVnNCUjBSZEQ1SkZ6SFoyV2NoRks4eG04/edit?usp=sharing
Citera
2014-05-06, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
I onsdags när jag frågade så skulle den sekretessprövas. Efter det så var det sista april, första maj, klämdag och en vanlig helg så jag tänkte vänta tills i dag. Stämningsansökan kan jag dock bjuda på.

Stämingsansökan i mål B 6429-13, Lunds tingsrätt
https://drive.google.com/file/d/0B3-9YUgtqBa0ZnpFVnNCUjBSZEQ1SkZ6SFoyV2NoRks4eG04/edit?usp=sharing

Lägg upp stämningen på en ordentlig fildelningshost istället för nån där man riskerar att röja sin identitet! Skäms på dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in