2014-04-30, 18:34
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Alltså, det är en sak att bevisa att Jesus har funnits och en annan att han är Gud själv inkarnerad.

Visst men. Jag säger att han förmodligen aldrig ens har funnits och då blir frågan om hans eventuella gudomlighet avgjord redan där. Hur var det med de där "en hel del" bevisen du snackade om?
Citera
2014-04-30, 18:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xodinx
Många i sverige och världen säger dom tror på "något"vad "något"är det ingen som vet..?

Ja, jag får det intrycket också.
Citera
2014-04-30, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Visst men. Jag säger att han förmodligen aldrig ens har funnits och då blir frågan om hans eventuella gudomlighet avgjord redan där. Hur var det med de där "en hel del" bevisen du snackade om?

Du får gärna hävda att Jesus aldrig ens har funnits. Dina åsikter avgör dock inget som helst, lika lite som mina gör det.
Citera
2014-04-30, 18:40
Medlem
Citat:

Ok jag håller inte med dig...jag tror det fanns en fillur i jerusalem som hette jesus och red in på en åsna..men tror jag han var guds son..nej det gör jag inte och jag förstår inte varför kyrkan har så stark ställning genom skatt osv när jesus förbanna templet som tog tempelskatt "samma som våra kyrkor gör idag"står någon stans i bibeln "som jag har läst"varför oroar du dig för mat när herren ger alla fåglar mat.eller någåt sådant...
Citera
2014-04-30, 18:41
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Du får gärna hävda att Jesus aldrig ens har funnits. Dina åsikter avgör dock inget som helst, lika lite som mina gör det.

Det avgör ju frågan om hans bevisvärde för Guds existens. DU inledde det här spåret genom att hävda att Jesus som person var bästa bevis för att Gud finns. Jag skulle vilja säga att en person som aldrig existerat är ett ganska svagt bevis för att Gud finns.

Jesus är av allt att dömma inte mer verklig än vad Hercules är. Sagor från Järnåldern kan inte gärna styrka påståenden i sagor från bronsåldern enligt min mening.
Citera
2014-04-30, 18:42
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Ok jag håller inte med dig...jag tror det fanns en fillur i jerusalem som hette jesus och red in på en åsna..men tror jag han var guds son..nej det gör jag inte och jag förstår inte varför kyrkan har så stark ställning genom skatt osv när jesus förbanna templet som tog tempelskatt "samma som våra kyrkor gör idag"står någon stans i bibeln "som jag har läst"varför oroar du dig för mat när herren ger alla fåglar mat.eller någåt sådant...

Har du något som helst belägg för att denna sagofigur fanns på riktigt annat än sagorna han var huvudkaraktär i?
Citera
2014-04-30, 18:44
Medlem
Citat:
Det avgör ju frågan om hans bevisvärde för Guds existens. DU inledde det här spåret genom att hävda att Jesus som person var bästa bevis för att Gud finns. Jag skulle vilja säga att en person som aldrig existerat är ett ganska svagt bevis för att Gud finns.

Jesus är av allt att dömma inte mer verklig än vad Hercules är. Sagor från Järnåldern kan inte gärna styrka påståenden i sagor från bronsåldern enligt min mening.

Jag måste hålla med till 100%sen kan vi tänka när och av vem är bibeln skriven??
Citera
2014-04-30, 18:44
Avslutad
Citat:

Om du med "det" avser dina åsikter om Jesus eventuella eistens, så nej, de betyder inget som helst i sammanhanget.

Men ja, jag hävdade att människan Jesus är det bästa beviset för Guds existens. Notera dock att jag underströk att det är min personliga åsikt.
Citera
2014-04-30, 18:46
Medlem
Citat:
Om du med "det" avser dina åsikter om Jesus eventuella eistens, så nej, de betyder inget som helst i sammanhanget.

Men ja, jag hävdade att människan Jesus är det bästa beviset för Guds existens. Notera dock att jag underströk att det är min personliga åsikt.

Brukar inte ge mig in i ord krig men nu får du förklara dig.??
Citera
2014-04-30, 18:47
Medlem
dcafes avatar
Citat:

Om du hade något som helst som styrkte Jesus existens skulle du ha angivit det vid det här laget. Jag får därmed säga att ditt så kallade bevis är allt annat än starkt.
Citera
2014-04-30, 18:48
Medlem
Citat:
Brukar inte ge mig in i ord krig men nu får du förklara dig.??
vet du vad rommaren hette som verkställde jesus avrättning..och vet du varför han gjorde det??
Citera
2014-04-30, 18:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Många i sverige och världen säger dom tror på "något"vad "något"är det ingen som vet..?
Citat:
Om Jesus hade förbannat templet så hade det löst problemet för översteprästen, för det var belagt med dödsstraff att på något sätt uttala sig förringande om templet.

De som säger att de tror på "något" inser att de inte känner till den/det de tror på. Och det är sanningen. Men du inbillar dig att Jesus inte kan vara Guds son därför att du inte inser att du inte vet vem Gud är. Om du visste vem Gud var så skulle dina möjligheter att avgöra vilka som var hans söner eller inte öka drastiskt.

Problemet är istället att så många har en falsk bild av Gud, när man egentligen inte ska göra sig någon bild alls utan bara lyssna till budskapet och avgöra om det är bra eller dåligt. Satan har sitt budskap och Gud ett annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in