2014-04-30, 17:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Andra Vatikankonciliet kanske är en stor grej i katolska sammanhang men tycker du verkligen att dra katolska kyrkan ur medeltiden och försöka anpassa sig till dagens samhälle är nåt att höja till skyarna? Det borde snarare vara en nödvändighet för kyrkans överlevnad eller hur? Jag misstänker att den nuvarande påven kommer att göra nåt liknande med tanke på hur out-of-touch-with-reality den katolska kyrkan är.

Ah, JP2! Jag hade faktiskt glömt att han var med och hjälpte och stjälpte kommunismens fall. Så han får väl en en virtuell ryggdunk för det, men det är också allt. Han hade varit påve sen 78 utan att komma till skott och lät andra göra grovjobbet, typ Lech Walesa, innan han fick nåt till stånd.

Nu är det inte jag som ska helgonförklaras så jag anser inte att jag behöver berätta vad jag åstadkommit hittills i livet, men om du insisterar kan vi ta det via PM. Då kan du också berätta för mig vad du åstadkommit så blir det jämt och lagom.

Alltså, jag vet inte riktigt hur nödvändigt konciliet var för kyrkans överlevnad. Vid den tiden hade hon redan nått de allra högsta antalen troende någonsin, kanske även i andel av jordens befolkning.

I katolska sammanhang har konciliet, så vitt jag kan förstå, sin allra största betydelse i förhållande till det första vatikankonciliet och den kontroversiella ofelbarhetsdogmen. Den modernisering man ofta förknippar med Vaticanum II handlar till största delen om folkspråkens införande i, och förändringen av, mässordningen.

Jag är säker på att JP2 med glädje accepterar din virtuella ryggdunkning.
Citera
2014-04-30, 18:15
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Alltså, jag vet inte riktigt hur nödvändigt konciliet var för kyrkans överlevnad. Vid den tiden hade hon redan nått de allra högsta antalen troende någonsin, kanske även i andel av jordens befolkning.

I katolska sammanhang har konciliet, så vitt jag kan förstå, sin allra största betydelse i förhållande till det första vatikankonciliet och den kontroversiella ofelbarhetsdogmen. Den modernisering man ofta förknippar med Vaticanum II handlar till största delen om folkspråkens införande i, och förändringen av, mässordningen.

Det var nog en hel del mer än så.

http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651207_gaudium-et-spes_en.html

Citat:
Jag är säker på att JP2 med glädje accepterar din virtuella ryggdunkning.

Det tror jag inte, jag skulle nämligen också kicka kulorna av honom för skyddade av pedofiler, spridande av hat, fördomar och lögner mot homosexuella och en hel del annat som jag inte tänker gå in på här.
Citera
2014-04-30, 18:20
Avslutad
Citat:
Det var nog en hel del mer än så.

http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651207_gaudium-et-spes_en.html

Det tror jag inte, jag skulle nämligen också kicka kulorna av honom för skyddade av pedofiler, spridande av hat, fördomar och lögner mot homosexuella och en hel del annat som jag inte tänker gå in på här.

Ifall du vill diskutera övergreppen inom katolska kyrkan så finns jag här för att svara på alla dina frågor och bemöta dina argument. Jag rekommenderar denna tråd:

(FB) Övergrepp mot minderåriga inom den katolska kyrkan (Sammanfogad tråd /mod)

I övrigt har jag inget att tillägga.
Citera
2014-04-30, 18:25
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ifall du vill diskutera övergreppen inom katolska kyrkan så finns jag här för att svara på alla dina frågor och bemöta dina argument. Jag rekommenderar denna tråd:

(FB) Övergrepp mot minderåriga inom den katolska kyrkan (Sammanfogad tråd /mod)

I övrigt har jag inget att tillägga.

Jag tittar in nån dag.
Citera
2014-04-30, 18:28
Avslutad
Citat:
Jag tittar in nån dag.

Ok. Men då kan vi väl roa oss med din redovisning av Gaudium et Spes i förhållande till kyrkans tradition.

Vad ville du säga med länken?
Citera
2014-04-30, 18:33
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ok. Men då kan vi väl roa oss med din redovisning av Gaudium et Spes i förhållande till kyrkans tradition.

Vad ville du säga med länken?

Att Vaticanum II hade mer än bara mässordningen på listan, typ att mjuka upp förhållandet till andra religioner, religions frihet, utbildning etc, men det är OT.
Senast redigerad av kef71 2014-04-30 kl. 18:36.
Citera
2014-04-30, 18:35
Avslutad
Citat:
Att Vaticanum II hade mer än bara mässordningen på listan, men det är OT.

Jaha.

Ja, det var ju solid argumentation minsann.

Jag har förövrigt inteheller påstått att Vaticanum II endast hade mässordningen pålistan.
Citera
2014-04-30, 18:38
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Jaha.

Ja, det var ju solid argumentation minsann.

Jag har förövrigt inteheller påstått att Vaticanum II endast hade mässordningen pålistan.

"Den modernisering man ofta förknippar med Vaticanum II handlar till största delen om folkspråkens införande i, och förändringen av, mässordningen."

Jag anser det andra vara betydligt viktigare.
Citera
2014-04-30, 18:41
Avslutad
Citat:
"Den modernisering man ofta förknippar med Vaticanum II handlar till största delen om folkspråkens införande i, och förändringen av, mässordningen."

Jag anser det andra vara betydligt viktigare.

Ok. Och jag frågar dig:

- Vilket "det andra"?
Citera
2014-04-30, 18:45
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ok. Och jag frågar dig:

- Vilket "det andra"?

typ att mjuka upp förhållandet till andra religioner, religions frihet, utbildning

Du kanske inte hann se mitt <edit>?

Vad tycker du själv om helgonförklaringarna förresten?
Citera
2014-04-30, 18:51
Avslutad
Citat:
typ att mjuka upp förhållandet till andra religioner, religions frihet, utbildning

Du kanske inte hann se mitt <edit>?

Vad tycker du själv om helgonförklaringarna förresten?

Ok. Jag misstänker att du har blandat samman pastoralkonstitutionen Gaudium et spes med den dogmatiska konstitutionen om Kyrkan, Lumen Gentium:

http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19641121_lumen-gentium_en.html

Jag var inte katolik under JP2:s pontifikat, och vet inte så mycket om honom eller J23. För mig personligen betyder inte helgonförklaringarna så mycket alls.
Senast redigerad av Tubbo 2014-04-30 kl. 18:54. Anledning: Tillägg.
Citera
2014-04-30, 18:59
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ok. Jag misstänker att du har blandat samman pastoralkonstitutionen Gaudium et spes med den dogmatiska konstitutionen om Kyrkan, Lumen Gentium:

http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19641121_lumen-gentium_en.html

Det är möjligt, det var länge sen jag läste det där och jag har väl förträngt det mesta.

Citat:
Jag var inte katolik under JP2:s pontifikat, och vet inte så mycket om J23. Förmig personligen betyder inte helgonförklaringarna så mycket alls.

Ok, så du va inte infödd katolik. Varför blev du det?

Så att man kan bli förklarad helgon på osedvanligt lösa grunder och samtidigt döda hundra tusentals, ja miljoner afrikaner med med en stenålders inställning till preventivmedel... inte betyder mycket alls?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in