Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Men problemet med det resonemanget är den gamla vanliga frågan om att man inte (oftast) kan bevisa icke-existens. Även Kristoffer var intresserad av vapen och knivar, så det finns inget som säger att han inte kan ha skaffat sig exempelvis en dagger en tid före mordet. Det kan som jag ser det aldrig bli fråga om att vända det till en omständighet som talar MOT Kristoffers skuld och då är det ointressant för målet.
Sen tror jag ju - men där är jag total lekman - att det i praktiken nog är mycket svårt att utifrån sårkanalerna kunna uttala sig med exakt bestämdhet om att det var ett visst specifikt vapen och inte något annat med liknande blad/skäryta. Finns det månne något att läsa på nätet som visar på motsatsen?
Att binda en gm till ett bestämt mordvapen bör rimligtvis var en högintressant fråga. Nu har man gått från DLs expertutlåtande om koniskt vapen till experten och illustratören AB, vilket jag tycker är väldigt fel. Om sen Johansson köpte en Dagger för pengarna han fick när han fyllde år den 29/4 så "fine". Då har man rätt gm.
Det som är av ytterste vikt och gjort att detta ärende vandrat och kommer vandra vidare i alla möjliga instanser är just avsaknaden av bevis för att Johansson mördat och styckat och där mordvapnet centralt. Eller om det är någon annan som utfört dessa moment? Frågan kvarstår. För närvarande är det tre icke experter som uttalat sig om mordvapnet. AB 1 och 2, samt US.
Tejprullen, raderade sms och besudlingen kan möjligtvis leda till brott mot griftefriden och innan den feta damen sjunger så kommer vi landa i den domen. Det är vad jag trott och tror. Sen när detta sker det vet jag ej.