2014-04-29, 17:00
Medlem
KokaGrodas avatar
Läs detta först: http://debatt.svt.se/2014/04/28/feministiskt-initiativ-slipper-kritisk-granskning/
och sedan Gudrun Schymans replik på den kritiken: http://debatt.svt.se/2014/04/29/fi-ser-diskriminering-ovardigt-ett-modernt-samhalle/

Rebecca Weidmo Uvell kritiserar alltså att FI:s partiprogram på en rad olika punkter - som t ex F!:s syn på fildelning, försvarslösningen, omskolningen av män, genusundervisning för barn i förskolan, 6-timmars arbetsdag, fri invandring osv - slipper granskning på av medierna.
Hur dessa "lösningar" ska finansieras framgår heller inte.

I Gudrun Schymans replik på kritiken framkommer inget alls. Enbart berg av snömos och högar av floskler möter oss läsare.
Schymans svar var (föga förvånande) högdraget arrogant, med svepande formuleringar, och utan att ge något som helst svar på kritiken. Det borde hon inte slippa undan med tycker jag.

Okej, jag kanske är en idiot som inte förstår Schymans svar, men finns det då en vänlig feminist här som kan förklara och försvara F!:s partiprogram samt bemöta Rebecca Weidmo Uvell:s kritik som det förtjänar?
Citera
2014-04-29, 17:15
Medlem
Citat:
Att vi hittills inte haft resurser nog för att lägga fram en egen komplett skuggbudget beror på att vi just nu använder all vår kraft i den snabbt framväxande breda feministiska och antirasistiska rörelse som nu håller på att erövra Sverige. Den kommer att manifestera sig i de kommande valen, och vi får vara med om det som kommer att kallas för ett modernt demokratigenombrott.
Med andra ord vill F! profitera på naiva människors känslor. Vad mer kan man förvänta sig av ett feministiskt parti. Kommer gråta för första gången sen jag tog av mig blöjan om de kommer in i riksdagen.
Citera
2014-04-29, 17:32
Medlem
KokaGrodas avatar
Tack för ditt svar och jag säger inte emot. Vänsterpartier har alltid undvikit fakta och istället vädjat till våra känslor.

Även om jag stödjer en naturlig jämlikhet innebär det väl inte att jag tycker lösningarna är de bästa, det vore ju t ex som att argumentera för att nazisterna var föredömen då deras uppbyggnad av infrastrukturen (bl a autobahn) och tillverkningsindustrin var exemplariska utan att vilja inse vem som fick betala priset för detta....

Som sagt, jag söker en övertygad feminist som är villig att bemöta kritiken mot F!:s partiprogram på ett seriöst sätt.
Citera
2014-04-29, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Läs detta först: http://debatt.svt.se/2014/04/28/feministiskt-initiativ-slipper-kritisk-granskning/
och sedan Gudrun Schymans replik på den kritiken: http://debatt.svt.se/2014/04/29/fi-ser-diskriminering-ovardigt-ett-modernt-samhalle/

Rebecca Weidmo Uvell kritiserar alltså att FI:s partiprogram på en rad olika punkter - som t ex F!:s syn på fildelning, försvarslösningen, omskolningen av män, genusundervisning för barn i förskolan, 6-timmars arbetsdag, fri invandring osv - slipper granskning på av medierna.

I Gudrun Schymans replik på kritiken framkommer inget alls. Enbart berg av snömos och högar av floskler möter oss läsare.
Schymans svar var (föga förvånande) högdraget arrogant, med svepande formuleringar, och utan att ge något som helst svar på kritiken. Det borde hon inte slippa undan med tycker jag.

Okej, jag kanske är en idiot som inte förstår Schymans svar, men finns det då en vänlig feminist här som kan förklara och försvara F!:s partiprogram samt bemöta Rebecca Weidmo Uvell:s kritik som det förtjänar?

Som vanligt är det känslorna som styr politiken. Det är som om hon (Gudrun) har byggt upp en typ av ideologisk utopi som hon vägrar släppa taget om för en sekund, inte ens för att försvara den. Det är en typ av högdragen arrogans, där andra människors kritik måste bero på att de helt enkelt inte förstått vad som menas, och därför behöver kritiken inte ens bemötas. Det viktiga blir då istället att framhäva de positiva punkterna ur programmet (om man nu kan kalla dem positiva).

F! är ett oseriöst tramsparti som tyvärr lyckats förföra en inte insignifikant del av väljarna med sitt svammel om antirasism, jämställdhet och så vidare... Jag vågar gissa på att om man frågar deras gemene väljare, kommer denna inte ha en aning om de totala absurditeter som står skrivet i F!'s partiprogram. Inte för att gemene man har jättebra koll på de olika partiprogrammen i allmänhet, men när det gäller ett så här extremt experimentparti, borde man veta vad man ger sig in på.
(Ja, jag har läst partiprogrammet, det var inte roligt.)

/Quadzet
Citera
2014-04-29, 18:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Pinsamt om det där med fildelning och "rosa skivan"... ...undrar om Benny Andersson har reflekterat över det..? ABBA som brukar hålla mycket på sina rättigheter.
Citera
2014-04-29, 18:20
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:

Den människan är en total katastrof.
Jag skulle inte anställa henne ens för de enklaste uppgifter.
Citera
2014-04-29, 18:51
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Pinsamt om det där med fildelning och "rosa skivan"... ...undrar om Benny Andersson har reflekterat över det..? ABBA som brukar hålla mycket på sina rättigheter.
Ja det är pinsamt hur naiva folk är, och hur annars högt begåvade människor inom sin kultur är så slappa i tänket när det handlar om politik.
Jag vet att det är en "tradition" att ha vänstersympatier i dessa kretsar, men hur tänker man när man tycker det är rätt att luras på sina inkomster och förbise sina rättigheter genom att godkänna fildelningen på sin musik?
Möjligt att de superrika musikerna anser sig ha råd med dessa åsikter, men de skiter ju i så fall i sina fattiga(re) kollegor som ännu inte blivit kända - det är inte solidariskt.

Jag tycker t ex att Robyn är en otroligt talangfull artist, men hennes politiska insikter placerar henne i WT-klassen. Tacksam för det, för då kan jag ladda ned hennes musik på Pirate Bay utan att skämmas då hon ju har godkänt det själv
Citera
2014-04-29, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Med andra ord vill F! profitera på naiva människors känslor. Vad mer kan man förvänta sig av ett feministiskt parti. Kommer gråta för första gången sen jag tog av mig blöjan om de kommer in i riksdagen.

Kommer aldrig att hända och F! är ju lyckligtvis en V-kannibal. Det är F!:s absoluta fördel. Så låt alkisen yra vidare icke ifrågasagd i gammelmedia! Detta gynnar Sverige!
Citera
2014-04-29, 19:27
Medlem
Citat:

Gudrun kunde väl iallafall bemöt de exempel som Rebecca tog upp? Som 6 timmars arbetsdag och att lösa väpnade konflikter med att skicka HBTQ aktivister till oroshärdar. Som vanligt är Schyman tämligen arrogant mot alla former av kritik och vill undvika att titta ner på kritiken ifrån sin väldigt höga häst. Läs Fis partiprogram och förfasa! Väntar spänt på ett svar från Weidmo Uvell.
Citera
2014-04-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solvargen

Gudrun kunde väl iallafall bemöt de exempel som Rebecca tog upp? Som 6 timmars arbetsdag och att lösa väpnade konflikter med att skicka HBTQ aktivister till oroshärdar. Som vanligt är Schyman tämligen arrogant mot alla former av kritik och vill undvika att titta ner på kritiken ifrån sin väldigt höga häst. Läs Fis partiprogram och förfasa! Väntar spänt på ett svar från Weidmo Uvell.

politikerna börjar bli frånsprungna, dvs avslöjade nu när vi alla kan diskutera tillsammans vad de säger och inte säger. Att Gudrun går helt på tomgång och tror sig komma undan med det är ett exempel. Hon har tur att Feminazis på SVT/debatt har stängt ner kommentatorsfältet under denna period.
Citera
2014-04-29, 19:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ja det är pinsamt hur naiva folk är...
Ja, det vore ju på sin plats att journalisten ställde dessa frågor - med en liten tyngdpunkt på fildelningen - till de medverkande artisterna.
Sen kan hon gå vidare till förslagsvis STIM och Musikerförbundet... ...och artisternas skivbolag och förlag.
Sen skriva om det med braskande rubriket och skandalvinkling.

Lite om F!s syn på detta och hur det tas emot:
http://feministisktinitiativ.se/100789/
http://historik.piratpartiet.se/?p=977

Vad menar de med icke-kommersiell fildelning..? Fildelningsnätverken är väl i grunden icke-kommersiella. Visst, de får in lite reklampengar och ibland kostar det en slant för premiumtjänster men systemet bygger på att man delar med sig, och pengar behövs till driften. Det kan ju förvisso finnas mer bakom bakom fildelningssajterna, men det är ju inte som metodik som att köpa en skiva i butik, köpa en låt på iTunes eller betala för att slippa reklam på Spotify (och där en viss del går till artisterna).
Icke-kommersiell fildelning medför ju i teorin ett inkomsttapp.
Notera att jag inte avser att diskutera fildelningen som sådan utan frågan gäller artisternas huvudlösa agerande.

Dessutom får man redan inom vissa ramar kopiera.

I en blogg berörs detta om hajpen kring F!, partiprogrammet skärskådas, och frågan fildelning kontra medverkande artister nämns. Robyn citeras men hon nämner här inget om fildelning och F!.

Ur bloggen:
Citat:
I den största stjärnans fall så blir det extra besynnerligt. Robyn äger ju sitt skivbolag själv. Tycker hon att hon tjänat nog? I så fall är hon den enda feminist jag hört hittills som inte vill ha mer pengar. Dom är ju ekonomiskt förtryckta också. Det finns ju alltid en man som tjänar bättre någonstans.
Förutom möjligen i artist branschen där de rikaste nu heter Madonna, Oprah och Miley. Hon kanske helt enkelt är nöjd Robyn, och har tänkt sig att Jobba gratis från och med nu?
http://se.avoiceformen.com/nytt/robyn-lisa-sarah-marit-m-fl-varfor-hatar-ni-mig/
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2014-04-29 kl. 19:52.
Citera
2014-04-29, 21:28
Medlem
Det som Gudrun menar är att vi måste själva välja vilken sorts samhälle som vi vill leva i och då borde man välja ett samhälle utan diskriminering.

FI behöver inte bemöta alla argument eftersom de i första hand företräder feministiska frågor, på samma sätt som SD inte seriöst behöver svara på frågor som inte handlar om invandring.

Ingen förväntar sig att SD skulle lägga fram ett seriöst budgetförslag, det behöver inte FI heller göra.
Senast redigerad av CherryJul 2014-04-29 kl. 21:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in