2014-04-29, 20:48
Medlem
E.W.s avatar
48-årig man inkommer till akuten medvetslös med ambulans kl 17:15. Hittades liggandes på en gata av en förbipasserande.

Från ambulansen:

Spontanandas (AF 12)
SatO2 98% (5L O2 på grimma)
Puls 60
BP 120/70
GCS 7

Ingen anhörig i nuläget.
Senast redigerad av E.W. 2014-04-29 kl. 20:55.
2014-04-29, 20:57
Medlem
diagnostikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
48-årig man inkommer till akuten medvetslös med ambulans kl 17:15. Hittades liggandes på en gata av en förbipasserande.

Från ambulansen:

Spontanandas (AF 12)
SatO2 96%
Puls 60
BP 120/70
GCS 7

Ingen anhörig i nuläget.

Hur syresatte han sig utan syrgas? Kan vi få uppgift om det?

MIDAS och ABCDE!

Glukos, CRP, blodstatus, elstatus + joniserat calcium. Drogscreening i urin. Artärblodgaser.
Auskultera hjärta/lungor.
Kolla pupiller, reflexer. Gör Dolls´s eye test.
Inspektera hudkostymen noga, även ryggen! Stickmärken i t.ex. armveck? Palpera buken.
Temperatur?

Koppla upp mot telemetri. Sätt två grova infarter och KAD.
Hur många poäng har patienten på ögon/motorik/tal på GCS?
Senast redigerad av diagnostikum 2014-04-29 kl. 21:16.
2014-04-29, 21:18
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diagnostikum
Hur syresatte han sig utan syrgas? Kan vi få uppgift om det?

Glukos, blodstatus, elstatus + joniserat calcium. Blodgaser.
Auskultera hjärta/lungor.
Kolla pupiller, reflexer.
Inspektera hudkostymen noga, även ryggen! Stickmärken i t.ex. armveck? Palpera buken. Jag tycker nog att vi ska göra ett UL-buk för att utesluta blödningar.

Vi plockar av grimman några minuter, satO2 sjunker till 95%, ligger där stabilt tills grimman sätts på igen.

Ausk: Cor u.a. Pulm något nedsatta andningsljud bilateralt. Inget rossel.
Ögon: Mios, reagerar inte på ljus.
Reflexer: Går att få fram, dock minskad reaktivitet generellt. Symmetri.

Inget avvikande i hudkostymen (rygg, mage, bröst, huvud, armar och ben), förutom ett sår på ryggen. 5x5 cm. Ser inte så djupt ut, och är några dagar gammalt. Inga stickmärken.

Buken är mjuk utan fokala resistanser. UL-buk u.a.

Gluk norm. Venösa prover från labb får du vänta lite på.

Blodgas på akuten:

P-aB-pH 7,35
P-aB-pCO2 6,7
P-aB-pO2 11
Oxygenmättnad 97%
Standardbikarbonat 25 mmol/L
Basöverskott (BE) +0,2 mmol/L
2014-04-29, 21:30
Medlem
diagnostikums avatar
Citat:
Vi plockar av grimman några minuter, satO2 sjunker till 95%, ligger där stabilt tills grimman sätts på igen.

Ausk: Cor u.a. Pulm något nedsatta andningsljud bilateralt. Inget rossel.
Ögon: Mios, reagerar inte på ljus.
Reflexer: Går att få fram, dock minskad reaktivitet generellt. Symmetri.

Inget avvikande i hudkostymen (rygg, mage, bröst, huvud, armar och ben), förutom ett sår på ryggen. 5x5 cm. Ser inte så djupt ut, och är några dagar gammalt. Inga stickmärken.

Buken är mjuk utan fokala resistanser. UL-buk u.a.

Gluk norm. Venösa prover från labb får du vänta lite på.

Blodgas på akuten:

P-aB-pH 7,35
P-aB-pCO2 6,7
P-aB-pO2 11
Oxygenmättnad 97%
Standardbikarbonat 25 mmol/L
Basöverskott (BE) +0,2 mmol/L

Opioidöverdos? Vill ha den där drogurinstickan tagen!

Ser såret rent ut? Inflammerat? Pus?

Är det noll pupillreaktion på ljus? Hur står det till med Babinski?
Om patienten är stabil -> MR-hjärna, frågeställning: ADEM

Nu får vi väl vänta på provsvaren
Senast redigerad av diagnostikum 2014-04-29 kl. 22:01.
2014-04-29, 22:30
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Opioidöverdos? Vill ha den där drogurinstickan tagen!

Ser såret rent ut? Inflammerat? Pus?

Är det noll pupillreaktion på ljus? Hur står det till med Babinski?
Om patienten är stabil -> MR-hjärna, frågeställning: ADEM

Nu får vi väl vänta på provsvaren

Såret ser rent ut.

Ljusreaktionen är minimal. Babinski u.a.

Eftersom han har CGS 7 kan han per definition inte försvara sin luftväg. Och ska således alltid intuberas. Vi vill ju inte ha en katastrofal aspiration. Kan vi häva medvetslösheten snabbt på akuten, kan vi se lite mellan fingrarna. Men ska du ha iväg honom till röntgen, får du nog tuba honom.

Toxen är pos för opiater.

Han får naloxon. Efter ett tag börjar han sjunka i medvetandet igen. Då hittas 3 plåster Matrifen 100 µg/h runt perinuem. Plockas bort och får 3 injektioner naloxon med 20 minuters mellanrum. Viss abstinens efter naloxonet. Psykkonsult.

Bra jobbat! Även om man tycker man kollar hudkostymen bra, så finns det ställen där saker kan vara gömda. Hade man inte hittat Matrifenplåstren så hade man kunnat hålla på och spruta naloxon hela dagen, han hade ju sjunkit i medvetande efter en stund igen.
Senast redigerad av E.W. 2014-04-29 kl. 22:36.
2014-04-29, 23:01
Medlem
diagnostikums avatar
Citat:
Såret ser rent ut.

Ljusreaktionen är minimal. Babinski u.a.

Eftersom han har CGS 7 kan han per definition inte försvara sin luftväg. Och ska således alltid intuberas. Vi vill ju inte ha en katastrofal aspiration. Kan vi häva medvetslösheten snabbt på akuten, kan vi se lite mellan fingrarna. Men ska du ha iväg honom till röntgen, får du nog tuba honom.

Toxen är pos för opiater.

Han får naloxon. Efter ett tag börjar han sjunka i medvetandet igen. Då hittas 3 plåster Matrifen 100 µg/h runt perinuem. Plockas bort och får 3 injektioner naloxon med 20 minuters mellanrum. Viss abstinens efter naloxonet. Psykkonsult.

Bra jobbat! Även om man tycker man kollar hudkostymen bra, så finns det ställen där saker kan vara gömda. Hade man inte hittat Matrifenplåstren så hade man kunnat hålla på och spruta naloxon hela dagen, han hade ju sjunkit i medvetande efter en stund igen.

Se där ja, tur att det bara är i Diagnostiktävlingen som jag tabbar mig rejält! Klart man ska intubera vid GCS 7
Jag beställde dessutom ett UL-buk pga möjlig blödning när hans blodtryck låg himla fint, hann inte ta bort den begäran innan du hade gjort UL. Satt och skämdes en bra stund.

Tjusigt ställe att sätta plåster på, förresten...

Jag återkommer imorgon kväll med ett fall, om någon vill köra ett dessförinnan så är det fritt fram!
Senast redigerad av diagnostikum 2014-04-29 kl. 23:04.
2014-04-30, 11:30
Medlem
diagnostikums avatar
En kväll kommer ett ungt föräldrapar inrusande på barnakuten med sin tremånaders son i famnen. "Hjälp, han dör!" skriker de.
Pojken är snabbandad, blek och slapp i kroppen.
Vitalparametrar:
BT 55/30
Andningsfrekvens 63
Puls 180
Sat02 88%
2014-04-30, 12:08
Medlem
E.W.s avatar
Har egentligen inte tid, men kan inte låta bli.

Patient är så dålig att vi får behandla innan vi börjar diagnostisera.

Medvetandegrad? Och snabbt neurostatus.

Någon tar en noggrann anamnes från föräldrar samtidigt som någon annan ser till att följande blir gjort:

Rapid sequence induction med manuell ventilering. Inotropt stöd vid behov. Aggressiv vätsketerapi. Troligen bör pulsen sjunka när blodtrycket går upp, förefaller ju vara reflextakykardi.

I teamwork:

Temp, b-gluk, blodgas, inspektion av hud, ausk cor/pulm, bukstatus, FAST-ultraljud.

Labb: Blodstatus med diff, CRP, el-status, krea.
2014-04-30, 12:27
Medlem
diagnostikums avatar
Citat:
Har egentligen inte tid, men kan inte låta bli.

Patient är så dålig att vi får behandla innan vi börjar diagnostisera.

Medvetandegrad? Och snabbt neurostatus.

Någon tar en noggrann anamnes från föräldrar samtidigt som någon annan ser till att följande blir gjort:

Rapid sequence induction med manuell ventilering. Inotropt stöd vid behov. Aggressiv vätsketerapi. Troligen bör pulsen sjunka när blodtrycket går upp, förefaller ju vara reflextakykardi.

I teamwork:

Temp, b-gluk, blodgas, inspektion av hud, ausk cor/pulm, bukstatus, FAST-ultraljud.

Labb: Blodstatus med diff, CRP, el-status, krea.

RLS 3. Dilaterade pupiller, reagerar normalt och liksidigt för ljus. Rör på armar och ben när jag smärtstimulerar.

Lyckas få in två PVK (var inte det lättaste) och sätter igång en Ringer, frikostig infusionshastighet.

Temp: 37,0
Glukos 5
CRP 2
Hb 50
LPK 6
TPK 300

Resten kommer senare, jag har inte heller tid, haha. Måste rusa iväg nu.
2014-04-30, 14:48
Medlem
diagnostikums avatar
Nu har jag tid igen, så här kommer resten av undersökningen

Hb 50
MCV 65
EVF 0,19
MCH 19
LPK 6
TPK 300

K 5 (ref. 3,4-6,0)
Na 140
Kreatinin 40 (<50)

Blodgaser pH 7,29
pCO2 4,0
p02
BE -5
Standardbikarbonat 16

Hud: kall, fuktig, blek. Blåmärke på vä arm, ett på hö ben. Ser några dagar gammalt ut.

Cor/pulm. Takykard, men regelbunden frekvens. Diskret systoliskt blåsljud. Lungor auskulteras u.a.

Inga blödningar enligt FAST.

Ringern droppar på. Jag söker narkosen som anländer snabbt. De beslutar om intubering så att vi får lite kontroll över läget.
Blodtrycket har ej sjunkit ytterligare.

Fortsatt utredning, behandling?
2014-04-30, 22:33
Medlem
Citat:
Vi tar aldosteron/renin-kvot, och jösses, den är hög! Vi lägger in patienten på MAVA och rättar till elektrolytstörningen, och patientens konfusion avtar. I ett lugnare skede letar vi efter binjuretumörer, en sådan hittas och opereras bort. Patientens hypertoni försvinner, och inga fler elektrolytstörningar tillkommer. Slutet gott allting gott!

E.W. ställde således rätt diagnos, hyperaldosteronism. Bra gjort! Du får nästa fall.

Citat:
Jag ska fundera lite så slänger jag upp ett nytt fall.
Ursäkta att jag hoppar in igen med funderingar från förra fallet
Var U-vågen relaterat till kaliumvärdet? Det var ingen spegelvändning från någonting annat?

Tänk på att han har väldigt lågt kalium. Digoxin skulle kunna döda honom.

Bra att andra är med i matchen, förhöjd effekt kanske inte riktigt är önskvärt i alla lägen
2014-05-01, 12:15
Medlem
Citat:
Nu har jag tid igen, så här kommer resten av undersökningen

Hb 50
MCV 65
EVF 0,19
MCH 19
LPK 6
TPK 300

K 5 (ref. 3,4-6,0)
Na 140
Kreatinin 40 (<50)

Blodgaser pH 7,29
pCO2 4,0
p02
BE -5
Standardbikarbonat 16

Hud: kall, fuktig, blek. Blåmärke på vä arm, ett på hö ben. Ser några dagar gammalt ut.

Cor/pulm. Takykard, men regelbunden frekvens. Diskret systoliskt blåsljud. Lungor auskulteras u.a.

Inga blödningar enligt FAST.

Ringern droppar på. Jag söker narkosen som anländer snabbt. De beslutar om intubering så att vi får lite kontroll över läget.
Blodtrycket har ej sjunkit ytterligare.

Fortsatt utredning, behandling?

Försöker ge mig in i matchen med mina bristfälliga teoretiska kunskaper
Tolkar blodgasen som en metabol acidos, gissar på att bakomliggande orsak till denna är hypovolemin.

Tag BAS-test + blodgruppering och börja blodtransfusion med 0 neg blod tills svar inkommit.
Provtagning för bilirubin (konjugerat + okonjugerat). Leverstatus (ASAT + ALAT framförallt), PK + APT-tid. Gärna ett laktat också. Hur ser fontanellerna ut förresten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in