Citat:
Att han lämnade brottsplatsen säger inget om han visste att det han gjorde var fel. Om en förskollärare sliter upp dörren och skriker åt en säger reptilhjärnan till en att fly. Personer inom autismspektrat springer ju exempelvis ofta undan om de upplever att någon är arg på dem. Att de inte förstår varför folk är arga på dem gör snarast rädslan större. /.../
Sedan tror jag inte att han inte förstått att det han gjorde var fel. Det är inte heller kravet för ett fängelseförbud. Det krävs att han har en allvarlig psykisk störning för att slippa fängelse. Om han däremot inte har förmågan att skilja på rätt och fel innebär det att han i princip inte kan dömas överhuvudtaget, eftersom han då saknar subjektivt uppsåt./.../
Jag hoppas verkligen att du har fel och att han döms till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse.
Om han döms till fängelse men får avtjäna delar av straffet på psykiatrisk klinik innebär det att han sparkas ut när påföljdstiden är slut, oavsett hur han mår. Med tanke på ungdom och hjärnskada skulle jag gissa på ett straff på kanske tre år. Med häktningstiden innebär det då ett år på anstalt innan han släpps ut igen.
Sedan tror jag inte att han inte förstått att det han gjorde var fel. Det är inte heller kravet för ett fängelseförbud. Det krävs att han har en allvarlig psykisk störning för att slippa fängelse. Om han däremot inte har förmågan att skilja på rätt och fel innebär det att han i princip inte kan dömas överhuvudtaget, eftersom han då saknar subjektivt uppsåt./.../
Jag hoppas verkligen att du har fel och att han döms till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse.
Om han döms till fängelse men får avtjäna delar av straffet på psykiatrisk klinik innebär det att han sparkas ut när påföljdstiden är slut, oavsett hur han mår. Med tanke på ungdom och hjärnskada skulle jag gissa på ett straff på kanske tre år. Med häktningstiden innebär det då ett år på anstalt innan han släpps ut igen.
1. Du har rätt, att han lämnade brottsplatsen har inget med en eventuell hjärnskada att göra. Dumt skrivet av mig. Men varför blanda in autism? Det har han sannolikt inte.
2. Jag tror också att GM förstått vad han gjort och givetvis är det inte kravet för fängelseförbudet, det jag menar är att om det inte fanns ett större vårdbehov innan gärningarna borde inte behovet vara stort efter gärningarna heller. Är det så att ett behov av vård fanns så har någon eller några tagit enorm felbeslut vid ordnandet av praktikplats som i förlängningen gjort det möjligt för GM att begå brotten. Föräldrar, syskon, släkt, vänner, tidigare lärare eller förskolechefen, någon eller några av dessa borde ha reagerat angående gm's lämplighet att praktisera på en förskola om det kunde antas att en GM hade en hjärnskada.
Att han skulle släppas fri med anledning av att subjektivt uppsåt saknas vet både du och jag inte kommer att hända.
3. Jag säger inte att han kommer att dömas till fängelse, utan att han väl? kommer att dömas till fängelse då det uppenbarligen saknades ett vårdbehov tidigare. Kommer det sedan fram att han bör dömas till vård har återigen någon eller några brustit i agerande, tidigare läkare, psykologer, lärare eller föräldrar. Jag hoppas precis som du att han döms till vård och inte fängelse.
De här brotten borde enligt mig aldrig ha behövt hända, om han nu har en så pass allvarlig hjärnskada som får honom att begå sådana här brott borde någon, eller några, ha sett det och sett till att han antingen fick vård eller sett till att han inte fått en praktikplats med ansvar över barn. Då hjärnskadan inneburit att GM, enligt brodern, är på en mental ålder som hos en 10-åring har han inget där att göra från första början.