Citat:
Ursprungligen postat av
E.W.
Ta en noggrann anamnes från den som tog patienten till akuten. Jag antar att han inte promenerade dit ensam, akuta konfusioner brukar inte göra det.
1. Såvitt jag ser finns ingen Sat02 nämnd? Andningsfrekvens? Viktiga vitalparametrar. Han kan ju ha konfusion p.g.a. hypoxi. Eller varför inte en blodgas, så kan man även utesluta om det är motsatsen, att han är hyperventilerad med systempåverkan (dock mindre troligt). Man kan också se om det finns karakteristiska förändring för vissa intox på blodgasen.
2. Intoxscreening är motiverad p.g.a. oklar etiologi som kan stämma in på intox.
3. Infektion är en mycket vanlig orsak till konfusion hos äldre. Han är dock inte så gammal, och normalt CRP utesluter (i princip) allvarlig bakteriell infektion OM det är ca 8 timmar efter symptomdebut. Ta temp och u-sticka så vi inte missar en uppblossande urosepsis. Kan ibland ha normalt CRP första timmarna.
Kan även vara en viral intrakraniell infektion med normalt CRP.
Svängande puls och konfusion. Intrakraniell skada med förhöjt ICP kan förklara alla symptomen. Dessutom är det svårt att ta neurostatus. Solklar indikation för CT-hjärna. (Kan han inte ligga still får man dra på med lite midazolam. Räcker det inte får anestesijouren ge propofol.)
4. Muskelsvaghet. Rabdomyolys? Testa för myoglobinuri, samt ta en kreatinkinas och vanlig krea.
P.S. Det bästa på akuten är att alltid följa ABCDE till att börja med. Efter att man fått med allt väsentligt där kan man gå vidare till annat. D.S.
Patienten kom med ambulans, men jag ringer till hans hustru för anamnes. Hon säger att han alltid har varit väldigt frisk, ja, förutom förkylning någon gång per år. För några månader sedan upptäckte man hypertoni, det låg då på 170/98, och sedan har det provats många olika läkemedel i olika kombinationer - svårkontrollerad hypertoni. Just nu tar patienten enbart Seloken. Det är den enda som han inte får obehagliga biverkningar av.
För några dagar sedan började patienten känna sig muskelsvag i extremiteterna, har dock ej ramlat, och ett dygn innan ankomst till akuten tilltog konfusionen.
Jodå, Sat02 nämndes i första inlägget: 99%. Nya vitalparametrar:
Sat02 98%
Puls 101
Andningsfrekvens 20
Blodtryck 150/91
Temp 37,1
Blodgaser (arteriella) pH 7,5
pCO2 6,0
p02 12
BE 6
Intox screening, urinsticka: u.a. Ingen myoglobinuri.
Kreatinkinas 2
S-Kreatinin 70
Skickar patienten till akut CT-skalle.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrHugo
Vi sätter en Ringer-acetat för att korrigera vätskebalansen. Kollar vitalparametrar igen,
speciellt medvetande och hud. Tar ett nytt EKG efter en stund när läget stabiliserat sig.
Hoppas förstås att endast förmaksflimret ska vara kvar då.
Kontaktar IVA-jouren så pat framöver får komma dit och justera sina elektrolyter.
Frågan för stunden är hur allmäntillståndet ev. förbättrats de senaste minuterna.
RLS 1, huden är torr, men kall och fuktig perifert. Nedsatt turgor. Oförändrad konfusion.
Vi tar ett nytt EKG när pat varit på CT
Citat:
Ursprungligen postat av
Elross
Vet inte varför jag fick för mig att vi gett seloken i.v. utan effekt. Självklart brukar man ge det, trodde att vi gett det utan effekt.
Hur är kramperna i händerna han hade vid ankomst.
Kramperna är väl inte så mycket bättre. Jag tolkar hans oroliga fötter som parestesier, men lite kalium i.v. kommer nog att göra susen.
E.W.
Citat:
Tillägg till det jag skrev ovan:
Naturligtvis får man fixa hans kalium. Det är ju väldigt lågt. Kan definitivt både ge EKG förändringar och systemiska symptom.
Ge infusion med kalium 10 mmol per timma. Hjärtövervakning och nytt kalium varannan timma.
Kalium är fixat. Ny el-status om en stund.