2014-04-28, 09:58
Medlem
Har fått tag i en D24T som jag har lite frågor om. Nackdelarna med att skruva upp pumpen (eller vad det heter), förutom att det drar mycket soppa? Sen undrar jag om det är någon mer kunnig än jag som kan förklara hur man gör, vart man skruvar, hur mycket man ska skruva osv. Ni som tycker det här är onödigt behöver inte kommentera, tack!
Citera
2014-04-28, 10:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrJenzz
Har fått tag i en D24T som jag har lite frågor om. Nackdelarna med att skruva upp pumpen (eller vad det heter), förutom att det drar mycket soppa? Sen undrar jag om det är någon mer kunnig än jag som kan förklara hur man gör, vart man skruvar, hur mycket man ska skruva osv. Ni som tycker det här är onödigt behöver inte kommentera, tack!

Det är helt onödigt
Om du har så lite kunnskaper om detta så avråder jag dig bestämt från att skruva på pumpen, jag har en viss erfarenhet av motorer men jag skulle aldrig ge mig på att skruva på pumpen, det kan stå dig dyrt till och med väldigt dyrt.
Citera
2014-04-28, 21:35
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Det är helt onödigt
Om du har så lite kunnskaper om detta så avråder jag dig bestämt från att skruva på pumpen, jag har en viss erfarenhet av motorer men jag skulle aldrig ge mig på att skruva på pumpen, det kan stå dig dyrt till och med väldigt dyrt.

Vad är det som kan stå en dyrt?

TS: Du kan inte besikta så eftersom att du får kassa avgasvärden.
Citera
2014-04-28, 22:14
Medlem
Fattar fan inte vad de är som är så jävla fräckt med att åka runt och köla, men iallafall tycker jag inte att du ska pilla på det utan att veta va du gör, du kanske känner någon som kan sånt? då kan du ju höra med han hur du ska göra!

Förresten hörde jag av en polare att nån han kände hade åkt dit för miljöbrott på detta viset, ha det i åtanke.

mvh
Citera
2014-04-28, 22:41
Medlem
8xxSeriess avatar
Du behöver:

1 styck mellanstor flatmejsel.
1 styck 13mm blocknyckel/u-ring

Ev. en styck avbitare för att klippa plomberingen, om det sitter någon.

Sedan kan du nog nästan räkna ut själv bara genom att titta på pumpen. Lossa M8 muttern som låser ställskruven. Ställ upp spårskruven 1/4 - 1/2 varv. Dra åt låsmuttern igen.

Gör dig redo för hästsparken

edit: ev får du justera ner tomgången lite beroende på hur mycket du vräker på.
Senast redigerad av 8xxSeries 2014-04-28 kl. 22:43.
Citera
2014-04-29, 07:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilja
Vad är det som kan stå en dyrt?

TS: Du kan inte besikta så eftersom att du får kassa avgasvärden.

Om man som TS inte besitter de rätta kunskaperna för att justera pumpen, så kan det gå så illa att pumpen går sönder, och som du kanske känner till så kostar en reparation av dieselpump en bra slant.

Jag utgår ifrån att TS inte har de nödvändiga kunnskaperna då TS ställer frågan här.
Citera
2014-04-29, 21:49
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Om man som TS inte besitter de rätta kunskaperna för att justera pumpen, så kan det gå så illa att pumpen går sönder, och som du kanske känner till så kostar en reparation av dieselpump en bra slant.

Jag utgår ifrån att TS inte har de nödvändiga kunnskaperna då TS ställer frågan här.

Det är ingen fara för pumpen. Hon är dimensionerad att pumpa såinihelvete så det håller hon för.
Fan vad vi ställde på krigsmaskinerna ibland. Det var en svart rökpelare 10 meter rakt upp och du kunde klättra upp för Kebnekaise på högsta växeln i 90 knyck.
Polarn fick upp sin IKV i 110 km/h på övningsfältet Kvarn.

Pröva att ställa på som 8xxSeries ovanför ger exempel på men som sagt, var du inte ett miljösvin innan så blev du det nu.
Citera
2014-05-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Du behöver:

1 styck mellanstor flatmejsel.
1 styck 13mm blocknyckel/u-ring

Ev. en styck avbitare för att klippa plomberingen, om det sitter någon.

Sedan kan du nog nästan räkna ut själv bara genom att titta på pumpen. Lossa M8 muttern som låser ställskruven. Ställ upp spårskruven 1/4 - 1/2 varv. Dra åt låsmuttern igen.

Gör dig redo för hästsparken

edit: ev får du justera ner tomgången lite beroende på hur mycket du vräker på.

Jag skulle vilja säga MAX 1/4 varv, börja med att skruva "5-10 minuter" att få en bil som slukar diesel och ryker svart är ingen höjdare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in