2014-04-28, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Man får ju intrycket av att Putin agerar egenmäktigt och att ingen med inflytande vågar gå mot honom. Fast några beroenden måste ju även Putin ha. Och även han själv borde ha tillgångar i väst som är möjligt att konfiskera om man trasslar ut härvan med bulvankedjor.
Varför skulle han ha tillgångar i väst? har du några som helst belägg för det?
Citat:
Intressant det där med att ryssar kan förlora förnäma fastigheter i väst. Har du sett det beskrivet som en möjlig konkret sanktion eller är det din egen spekulation? Det kanske kan ge effekt. Putin kan ju kompensera med att ge dem datjor på Krim men det slår knappast London och Rivieran.
Menar du oligarker? Först det första har de inte något större inflytande på Putin. För det andra vill du förbjuda de att spendera deras miljarder i väst och kalla det sanktioner? Det blir både kontraproduktiv för väst ekonomi och svårt att genomföra rent juridiskt tror jag. Om du menar rikare ryska politiker så har det länge diskuterats av Putins parti att förbjuda politiker att ha några tillgångar utomlands.

Och de mäktigare politiker som är redan på listan har drivit med dessa sanktioner och menat att de inte har några tillgångar utomlands
Som exempel Rogozin Deputy Prime Minister of Russia. Head of the Military-Industrial Commission. Special Envoy of the President. PhD.
2014-04-28, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Jag tror det är du själv som är lite nollställd. Frågan är: Är vi beroende av ryssland eller inte?

Ta sverige som exempel. Vi importerar idag 42% av vår olja från ryssland. Innan vi köpte från ryssland köpte vi mer från danmark och norge och våra andra leverantörer.

Nu fick vi ett bra erbjudande från våra ryska vänner och då är det en bra affär att öka importen från ryssland, vilket vi gjort.
Men naturligtvis kan vi gå tillbaka till norge och danmark som leverantörer. Det blir några procent dyrare. Eller rättare sagt, det blir inte lika billigt som rysk olja.
Med din resonimang är vi inte heller beroende av Kina. Det är ju bara att flytta produktion tillbaka till Sverige.
2014-04-28, 11:08
Medlem
Citat:
Jag tror det är du själv som är lite nollställd. Frågan är: Är vi beroende av ryssland eller inte?

Ta sverige som exempel. Vi importerar idag 42% av vår olja från ryssland. Innan vi köpte från ryssland köpte vi mer från danmark och norge och våra andra leverantörer.

Nu fick vi ett bra erbjudande från våra ryska vänner och då är det en bra affär att öka importen från ryssland, vilket vi gjort.
Men naturligtvis kan vi gå tillbaka till norge och danmark som leverantörer. Det blir några procent dyrare. Eller rättare sagt, det blir inte lika billigt som rysk olja.

Olja är produkt som säljs på en värdsmarknad (läs på om detta så kanske du förstår att du påvisar en kunskapsbrist i ditt resonemang)

Gas är ingen världsmarknads produkt. Den säljs inte, eller priset bestämms inte via någon typ världsmarknad. Du bör fundera över hur man får gasen till Europa. Sök på natural gas, LPG och LPG export terminal, gas pipeline europe etc - så kanske det klickar till!
Du verkar inte ha någon vidare kunskap i ämnet så jag avstår från vidare diskussion!

Min slutreplik
Senast redigerad av fuckuto 2014-04-28 kl. 11:11. Anledning: ord
2014-04-28, 11:15
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
PS, Ryssland´s valutareserv är på ca 533 miljarder dollar.

Var. Måndagen efter helgen man invaderat krimhalvön tvingades ryska centralbanken använda 64 miljarder kronor för att försvara värdet av rubeln. Har inte följt det så noga men valutautflödet fortsätter mer eller mindre i takt med att oroligheterna i ukraina inte lägger sig; tror det börjar närma sig 200 miljarder kronor (mer än 5%) nu som man bränt av sin guld & valuta -reserv på att försvara rubelkursen. Fortsätter man tappa sin valutareserv i detta tempo ser det snart ganska illa ut. Men det har troligtvis lugnat ner sig lite (tillfälligtvis) eftersom ryska centralbanken höjt sin keyrate först till 7% och häromdagen till 7.5% för att hjälpa till att behålla kapital. Ska bli spännande se hur länge den ryska centralbanker har "ballar" att försvara rubeln med succesivt höjda räntor.

En sidoeffekt är nämligen att dessa räntehöjjningar slår direkt på utlåningen av kapital till bolån, företag andra krediter. Bopriser i moskva har följt samma utveckling som i väst, fast med skillnaden att bolån här hemma är billiga och i moskva åker räntan på bolån rymdraket pga riksbankens räntehöjjningar.

Till saken hör att ryska banker har en stor finansiering utomlands. Valutareservern kommer alltså framöver troligtvis även behöva användas till att rädda banksystemet.

Ska kreml fortsätta med nuvarande politik lång tid framöver kommer riksbanken antagligen tvingas släppa försvaret av rubeln och får därmed ett större fall på rubeln och en mycket kraftig inhemsk inflation.
2014-04-28, 11:20
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det har inte hänt väldigt mycket sedan i torsdags men jag ser inga tecken på att separatisterna förlorar mark eller tröttnar. Det tycks som om separatisterna befäster och långsamt tar mer medans Kiev velar och sliter med ineffektiva åtgärder. Kan vi vänta att Kiev gör ett nytt försök till rensning efter att man köpt OSSE-inspektörerna fria?

Samtidigt funderar jag på hur länge separatisterna kan hålla ut i t ex staden Donetsk. Lokalekonomin måste ju bli drabbad snart och korruptionsproblem tilltar snabbt med en haltande och kalasjnikovdirigerad byråkrati. Lokalbefolkningen lär ju ganska snart tröttna på situationen. Det är ju troligen en majoritet även i Donetsk som inte sympatiserar med separatisterna - en resning ska kanske inte uteslutas. Eller Putin kanske förutsett även detta och blidkar lokalbefolkningen med gratis gas eller något.
Saken är den att Kiev regimen inte verkar ha något stpd värt att nämnas av folket och instutitioner, som sagts av andra i tråden verkar inte deras armé direkt bestå av den reguljära armén utan folk som plockats in för att få någon som kan åka österut, Högra Sektorn och deras allierade ser nog detta som en chans att få föra en nationalistisk kamp men folket i övrigt verkar inte vilja engagera sig. Problemet är att om man tvingar folk att slåss följer massdessertering.

Gällande korruption och läget i Donetsk och andra städer så tror jag att man fixar det. Man ser till att få fram det som behövs helt enkelt och mer blir det inte. Att skatteverket, djurskyddsmyndigheten, miljönämnder och annat inte fungerar ses nog knappast som något dåligt då dessa mer eller mindre varit utpressar organisationer som sagt "500 spänn i handen eller 5000 i böter" när de kommit påbesök. Frågan är hur enat Donetsk är kring autonomi/separation.
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Så vitt jag har förstått kommer Rysslands statsbudget att kunna gå runt med hjälp av valutareserven under 2-3 års tid. Därefter blir landet bankrutt. Men långt innan dess kommer ekonomin att dyka då inga fler investeringar sker, rubeln sjunker, inflationen stiger m.m. Det är ingen lätt röra som Putin har ställt till med.
Vad spelar detta för roll? Att Ryssland skulle få problem med att handla med Rubel på världsmarknaden är jobbigt men knappast ett problem de inte kan överkomma, de har energi att sälja och oavsett vad folk tror så kan EU inte byta dem över en natt. Som minst skulle man kunna klara av att ställa om till nästa vår och Ryssland kanske inte är vidare intresserade av att hjälpa till medan man ställer om. För hårda sanktioner mot Ryssland kan göra att de ber om betalning och tackar för sig.

En valutareserv finansierar f ö inte en statdsbudget...
2014-04-28, 11:27
Medlem
Kharkovs borgmästare Hennadij Kernes skjuten i ryggen. Läkare försöker rädda hans liv:

http://www.pravda.com.ua/rus/news/2014/04/28/7023847/
2014-04-28, 11:45
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Olja är produkt som säljs på en värdsmarknad (läs på om detta så kanske du förstår att du påvisar en kunskapsbrist i ditt resonemang)

Gas är ingen världsmarknads produkt. Den säljs inte, eller priset bestämms inte via någon typ världsmarknad. Du bör fundera över hur man får gasen till Europa. Sök på natural gas, LPG och LPG export terminal, gas pipeline europe etc - så kanske det klickar till!
Du verkar inte ha någon vidare kunskap i ämnet så jag avstår från vidare diskussion!
Min slutreplik

Jag vet vad en marknad är. Sverge importerar ingen gas från ryssland. Jag pratade om sveriges "beroende" som exempel och i vårt fall skulle det då handla om olja.

Ska vi prata gas istället kan vi ta t.ex. tyskland som exempel och det är ju diskuterat tidigare i tråden. Tyskland har enorma mängder kol. De har även kärnkraft. Tyska företrädare har sagt rent ut att de klarar sig utan rysk gas.

Citat:
“If the Russians would stop the gas supply for us, or we would raise sanctions on the oil and gas sector, we will be able to have in the interconnected and linked European energy market – of course with higher prices – the energy supply for Germany.”

Citat:
“for the political calculation, it’s good to know that we are independent from Russian gas.”

http://amanpour.blogs.cnn.com/2014/03/17/germany-says-it-could-live-without-russian-gas/
2014-04-28, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouMercenary
Vet inte om detta har postats tidigare men detta klipp visar på 2 personer (+ kameramannen) ur Högra Sektorn som hänger vad som verkar vara en polis/paramilitär.

http://www.liveleak.com/view?i=6d3_1398631749

Vissa säger att den är fejk & är false-flag propaganda från Ryssvänligt håll.
Andra säger att den är genuin & att Högra Sektorn håller på att trappa upp sitt agerande i konflikten.
'
fy fan!

är det så nazisterna rensar ut andra etniciteter i västra ukraina?
2014-04-28, 12:01
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Jag vet vad en marknad är. Sverge importerar ingen gas från ryssland. Jag pratade om sveriges "beroende" som exempel och i vårt fall skulle det då handla om olja.

Ska vi prata gas istället kan vi ta t.ex. tyskland som exempel och det är ju diskuterat tidigare i tråden. Tyskland har enorma mängder kol. De har även kärnkraft. Tyska företrädare har sagt rent ut att de klarar sig utan rysk gas.

http://amanpour.blogs.cnn.com/2014/03/17/germany-says-it-could-live-without-russian-gas/
Problemet är att det minst skulle vara en 30%-ig höjning. Nu kan man hantera den men frågan är hur andra länder skall hanterad detta. Folk tycker och tänker en hel del och tror man har ett val idag, saken är den att om man inte köper Rysk energi kommer industrin att drabbas, fortsätter man att köpa kommer man en dag inte att få köpa längre. Byter man ut Ryssland som leverantör blir man beroende av vem? USA, Saudi eller något land i Afrika vilka man idag inte kan lita på. USA har ingen plan på att exportera energi, Saudi är minst sagt osäkert om de har nog att leverera och Afrika verkar gå mot inbördeskrig i vissa länder/stater.

Läget är inte det bästa och det måste hanteras på något sätt, att USA dessutom vill att EU i detta skall betala för att få ordning på Ukraina är lite mer än vad jag tror EU kan acceptera. Östukraina verkar förlorat till Ryssland så man har kanske inte stora incitament att engagera sig för mycket i Ukraina då det enda som finns av värde är energibolaget som skall säljas ut av "presidenten" samtidigt som Ukraina inte kan betala sin gasräkning...
2014-04-28, 12:34
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minnesota
Kharkovs borgmästare Hennadij Kernes skjuten i ryggen. Läkare försöker rädda hans liv:

http://www.pravda.com.ua/rus/news/2014/04/28/7023847/

Verkligen fegt att skjuta en man på cykeltur i ryggen eller var det simtur?

http://www.city.kharkov.ua/ru/news/-23858.html
http://instagram.com/gepard59
Senast redigerad av hashflash 2014-04-28 kl. 12:38.
2014-04-28, 12:35
Medlem
Har NATO/EU varit ännu mer involverad i Kievjuntans blodiga statskupp än vad som framgått tidigare?

http://www.nyhetsbanken.se/news/view.asp?ID=1894

Citat:
Dansken som greps var John Gerhard Christensen (bilden) som tidigare tjänstgjort i Irak och Afghanistan. På sin facebooksida har han publicerat antiryska propagandabilder och personliga fotografier från Majdan. Han kom till Ukraina med underrättelseuppdrag långt innan kuppen. På hans Facebook-sida bekräftas att han regelbundet besökt Ukraina sedan 19 november 2013.

Edit Hans facebook
https://www.facebook.com/johniraq?fref=ts

Han har tydligen även varit i Polen om jag förstår det rätt

Fel av mig för det var Polens ambassad i Kiev, vad han nu hade där att göra
Senast redigerad av micks 2014-04-28 kl. 12:54. Anledning: Frågetecken
2014-04-28, 12:41
Medlem
LFEs avatar
Hoppsan.

Det jag tycker är lite smått synd är att Danmark ska ge sig in i sånt här. De har inget att vinna varken åt det ena eller andra hållet ändå är man involverade sedan November då, om man ska tro artikeln.

Tror ni att de folkvalda i Danmark har någon aning om sådana här operationer? I förvsrarsnämnden exempelvis?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in