Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Det har inte hänt väldigt mycket sedan i torsdags men jag ser inga tecken på att separatisterna förlorar mark eller tröttnar. Det tycks som om separatisterna befäster och långsamt tar mer medans Kiev velar och sliter med ineffektiva åtgärder. Kan vi vänta att Kiev gör ett nytt försök till rensning efter att man köpt OSSE-inspektörerna fria?
Samtidigt funderar jag på hur länge separatisterna kan hålla ut i t ex staden Donetsk. Lokalekonomin måste ju bli drabbad snart och korruptionsproblem tilltar snabbt med en haltande och kalasjnikovdirigerad byråkrati. Lokalbefolkningen lär ju ganska snart tröttna på situationen. Det är ju troligen en majoritet även i Donetsk som inte sympatiserar med separatisterna - en resning ska kanske inte uteslutas. Eller Putin kanske förutsett även detta och blidkar lokalbefolkningen med gratis gas eller något.
Saken är den att Kiev regimen inte verkar ha något stpd värt att nämnas av folket och instutitioner, som sagts av andra i tråden verkar inte deras armé direkt bestå av den reguljära armén utan folk som plockats in för att få någon som kan åka österut, Högra Sektorn och deras allierade ser nog detta som en chans att få föra en
nationalistisk kamp men folket i övrigt verkar inte vilja engagera sig. Problemet är att om man tvingar folk att slåss följer massdessertering.
Gällande korruption och läget i Donetsk och andra städer så tror jag att man fixar det. Man ser till att få fram det som behövs helt enkelt och mer blir det inte. Att skatteverket, djurskyddsmyndigheten, miljönämnder och annat inte fungerar ses nog knappast som något dåligt då dessa mer eller mindre varit utpressar organisationer som sagt
"500 spänn i handen eller 5000 i böter" när de kommit påbesök. Frågan är hur enat Donetsk är kring autonomi/separation.
Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Så vitt jag har förstått kommer Rysslands statsbudget att kunna gå runt med hjälp av valutareserven under 2-3 års tid. Därefter blir landet bankrutt. Men långt innan dess kommer ekonomin att dyka då inga fler investeringar sker, rubeln sjunker, inflationen stiger m.m. Det är ingen lätt röra som Putin har ställt till med.
Vad spelar detta för roll? Att Ryssland skulle få problem med att handla med Rubel på världsmarknaden är jobbigt men knappast ett problem de inte kan överkomma, de har energi att sälja och oavsett vad folk tror så kan EU inte byta dem över en natt. Som minst skulle man kunna klara av att ställa om till nästa vår och Ryssland kanske inte är vidare intresserade av att hjälpa till medan man ställer om. För hårda sanktioner mot Ryssland kan göra att de ber om betalning och tackar för sig.
En valutareserv finansierar f ö inte en statdsbudget...