2014-04-28, 00:01
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Eftersom du verkar väl insatt i Rysk politik och ekonomi är jag väldigt intresserad av att få svar på min fråga som jag ställde innan:

"Lite OT Men jag är intresserad av grundlagsändringarna eller överträdelserna av grundlagen som du nämnde innan i samband med presidentvalet 2012."

Det jag syftade på var den grundlagsändring som förlängde presidentens mandatperiod från 4 till 6 år och som genomdrevs 2011, för att sedan omgående följas av Putins tillkännagivande av sin kandidatur till presidentvalet 2012.

En lagändring som av många i Ryssland sågs som ett rent beställningsjobb av Putin i hans dåvarande roll som PM, vilket det naturligtvis också var för varje objektiv betraktare.
2014-04-28, 00:03
Medlem
Reguluss avatar
Ukrainska nazister hyllade Waffen SS division i Lviv

Idag är det 71 år sedan 14. SS-Freiwilligen Division Galizien bildades. Ukrainska nazister firade det genom att marschera genom västra Ukrainas (Galiciens) huvudstad Lviv under SS divisionens standard. Enligt uppgift deltog ett 1000-tal personer i marschen.

Hittills har dock bara brittiska ITV rapporterat om detta bland västliga media:

Ukraine nationalists rally to commemorate Nazi SS division

http://www.itv.com/news/update/2014-04-27/ukraine-nationals-hold-rally-commemorating-nazi-ss-division/

Det finns en video av marschen på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=VXVLv9NXd14

För en svensk kan det verka förbryllande att de ukrainska nazisterna marscherar under standard som har ett gult lejon och tre gula kronor på blå botten, men det är alltså inte det svenska riksvapnet det handlar om utan SS-divisionens vapen:

http://en.wikipedia.org/wiki/14th_Waffen_Grenadier_Division_of_the_SS_%281st_Uk rainian%29

14. SS-Freiwilligen Division Galizien bildades för att bekämpa ryska och polska partisaner inom den så kallade SS Kampfgruppe Beyersdorff men var senare med om att slå ned ett folkligt uppror i Slovakien och bekämpa partisaner i Slovenien. Totalt tjänade 82000 ukrainare i divisionen.
2014-04-28, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det jag syftade på var den grundlagsändring som förlängde presidentens mandatperiod från 4 till 6 år och som genomdrevs 2011, för att sedan omgående följas av Putins tillkännagivande av sin kandidatur till presidentvalet 2012.

En lagändring som av många i Ryssland sågs som ett rent beställningsjobb av Putin i hans dåvarande roll som PM, vilket det naturligtvis också var för varje objektiv betraktare.

Så "Och existerar man som de facto en kvasi-kommunistisk, totalitär stat med en enväldig ledare som sett till att skruva grundlagarna för att kunna sitta kvar vid makten i (hittills) 14 år så får man nog finna sig i viss kritik." syftade på att man förlängde presidentperioden med 2 år för nästkommande period? Det var skrämmande när vi förlängde mandatperioderna till 4 år i Sverige!

Jag har nog missat någon period när putin var President för jag får inte ihop det till 14 år!?
2014-04-28, 00:30
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Din argumentation i ditt inlägg (se fetstil) visar att du är nollställd inom området samhällsekonomi!

Fråga till dig; Hur lång tid tar det att bygga ett kärnkraftverk?

PS, Ryssland´s valutareserv är på ca 533 miljarder dollar.

Många 80 och 90-talister samt ett stadigt minskande antal nyliberaler gör ofta misstaget att tro att nationer och konglomerat av nationella ekonomier inte har någon territoriell självbevarelsedrift inom ramen för den globala ekonomin.

Oftast samma personer som förespråkar öppna gränser dvs avreglerad invandring, och även de som i sin förvirring faktiskt tror att allt som minskar hatobjektets USA´s inflytande över västvärlden och som enligt dessa då skulle gynnas av ett ökat Ryskt inflytande över Europa/EU är ett eftersträvansvärt mål.

Förmodligen för att de inte själva upplevt det reella hotet av eller ännu värre underkastelsen gentemot en totalitär stormakt.

När det står klart att ett ekonomiskt beroende av Ryssland i förlängningen kan kosta inte bara en nedgång i livskvalité utan ställa nationens oberoende (och som potentiellt nu visas i Ukraina) - själva existens på spel så kommer den geopolitiska axeln att vridas, dvs ryssarna marginaliseras för de inte går att lita på, under Putin eller någon annan despot.

Det kostar mycket politiskt kapital, men om Merkel i morgon skulle gå ut och säga att händelseutvecklingen nu gjort att Tyskland omgående måste minska sitt beroende av rysk energi genom att bland annat projektera för utökad kärnkraft så finns det ingen som skulle säga emot henne med trovärdigheten i behåll.

Ryssarna gräver sin egen grav eftersom det ligger i deras natur och Ryssland faller sönder - igen.

Men den här gången står vargarna redo i form av hungriga randstater (med USA´s goda minne och understöd) och säkerligen också ett dynamiskt Kina redo att stycka upp det som blir kvar.

Och vad du vill ha sagt med att Ryssarna minsann har 533 miljarder dollar i valutareserv får du nog klargöra. Det motsvarar ungefär ett kvartals rysk BNP dvs är snarare en pinsamt låg valutareserv för ett land av Ryssland storlek.
Senast redigerad av DaEzz 2014-04-28 kl. 01:18.
2014-04-28, 00:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zakorp
Så fort militären drog sig tillbaka återtog man checkpoint (igår):

https://www.youtube.com/watch?v=WzY7rqQ_6Q4
Ja det där var intressant. I torsdags var Kiev aktiva i Slavyansk. 5 omkom vid en vägspärr. Sedan drog sig de Ukrainska styrkorna tillbaka!?

Sedan dess har de Ukrainska styrkorna legat lågt som jag uppfattat det. Samtidigt har vi situationen med de fångna OSSE-inspektörerna (eller vad de nu är) olöst (förutom den sjuke svensken som blivit släppt. Vilken försvarsmakt skickar en sjuklig major till ett konfliktområde!?). Det har hänt några fler grejer under helgen. T ex har separatisterna tagit kontrollen över det regionala tv-huset i Donetsk. De ska nu sända rysk TV! Och det har även varit blodigt slagsmål idag i Kharkiv mellan separatister och ukrainska nationalister.

http://www.reuters.com/article/2014/04/27/us-ukraine-separatists-tv-idUSBREA3Q0CZ20140427
http://tsn.ua/ukrayina/mediki-povidomili-pro-14-postrazhdalih-pid-chas-krivavoyi-biyki-v-harkovi-347281.html

Det har inte hänt väldigt mycket sedan i torsdags men jag ser inga tecken på att separatisterna förlorar mark eller tröttnar. Det tycks som om separatisterna befäster och långsamt tar mer medans Kiev velar och sliter med ineffektiva åtgärder. Kan vi vänta att Kiev gör ett nytt försök till rensning efter att man köpt OSSE-inspektörerna fria?

Samtidigt funderar jag på hur länge separatisterna kan hålla ut i t ex staden Donetsk. Lokalekonomin måste ju bli drabbad snart och korruptionsproblem tilltar snabbt med en haltande och kalasjnikovdirigerad byråkrati. Lokalbefolkningen lär ju ganska snart tröttna på situationen. Det är ju troligen en majoritet även i Donetsk som inte sympatiserar med separatisterna - en resning ska kanske inte uteslutas. Eller Putin kanske förutsett även detta och blidkar lokalbefolkningen med gratis gas eller något.

G7 inför nya sanktioner mot Ryssland med start imorgon. EU beskrivs dock som mer försiktiga med sanktioner. Och jag ställer mig skeptisk till sanktioner öht. Det tog mer än 10 år att knäcka apartheid-regimen med sanktioner - det är ett trubbigt kort.

http://www.theguardian.com/world/2014/apr/26/ukraine-crisis-g7-countries-intensify-sanctions-russia
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-28 kl. 01:02.
2014-04-28, 00:44
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Så "Och existerar man som de facto en kvasi-kommunistisk, totalitär stat med en enväldig ledare som sett till att skruva grundlagarna för att kunna sitta kvar vid makten i (hittills) 14 år så får man nog finna sig i viss kritik." syftade på att man förlängde presidentperioden med 2 år för nästkommande period? Det var skrämmande när vi förlängde mandatperioderna till 4 år i Sverige!

Jag har nog missat någon period när putin var President för jag får inte ihop det till 14 år!?

Jag skrev "vid makten", vilket naturligtvis inkluderar Putins mandatperiod som PM under hans Prao-elev Medvedevs tid som president. Det är sakfel nummer ett i din tolkning av vad jag skrivit.

Och det är/var inte "nästkommande period" utan en grundlagsändring som förlängde mandatperioden för presidenten från 4 till 6 år, dvs sakfel nummer två.
2014-04-28, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja det där var intressant. I torsdags var Kiev aktiva i Slavyansk. 5 omkom vid en vägspärr. Sedan drog sig de Ukrainska styrkorna tillbaka!?

Sedan dess har de Ukrainska styrkorna legat lågt som jag uppfattat det. Samtidigt har vi situationen med med de fångna OSSE-inspektörerna (eller vad de nu är) olöst (förutom den sjuke svensken som blivit släppt. Vilken försvarsmakt skickar en sjuklig major till ett konfliktområde!?). Det har hänt några fler grejer under helgen. T ex har separatisterna tagit kontrollen över den lokala tv-stationen. De ska nu sända rysk TV! Och det har även varit blodigt slagsmål idag Kharkiv mellan separatister och ukrainska nationalister.

http://www.reuters.com/article/2014/04/27/us-ukraine-separatists-tv-idUSBREA3Q0CZ20140427
http://tsn.ua/ukrayina/mediki-povidomili-pro-14-postrazhdalih-pid-chas-krivavoyi-biyki-v-harkovi-347281.html

Det har inte hänt väldigt mycket sedan i torsdags men jag ser inga tecken på att separatisterna förlorar mark eller tröttnar. Det tycks som om separatisterna befäster och långsamt tar mer medans Kiev velar och sliter med ineffektiva åtgärder. Kan vi vänta att Kiev gör ett nytt försök till rensning?

Samtidigt funderar jag på hur länge de kan hålla ut i t ex staden Donetsk. Lokalekonomin måste ju bli drabbad snart och korruptionsproblem tilltar snabbt med en haltande och kalasjnikovdirigerad byråkrati. Lokalbefolkningen lär ju ganska snart tröttna på situationen. Det är ju troligen en majoritet även i Donetsk som inte sympatiserar med separatisterna - en resning ska kanske inte uteslutas. Eller Putin kanske förutsett även detta och blidkar lokalbefolkningen med gratis gas eller något.

G7 inför nya sanktioner mot Ryssland med start imorgon. EU beskrivs dock som mer försiktiga med sanktioner. Och jag ställer mig skeptisk till sanktioner öht. Det tog mer än 10 år att knäcka apartheid-regimen med sanktioner - det är ett trubbigt kort.

http://www.theguardian.com/world/2014/apr/26/ukraine-crisis-g7-countries-intensify-sanctions-russia

Det var inte sanktioner som knäckte Apartheidsystemet utan kalla Krigets sut. När USA/Nato/Väst inte behövde en allierad i Afrika på samma sätt längre blev regimen enbart en moralisk belastning.
2014-04-28, 00:51
Bannlyst
Vet inte om detta har postats tidigare men detta klipp visar på 2 personer (+ kameramannen) ur Högra Sektorn som hänger vad som verkar vara en polis/paramilitär.

http://www.liveleak.com/view?i=6d3_1398631749

Vissa säger att den är fejk & är false-flag propaganda från Ryssvänligt håll.
Andra säger att den är genuin & att Högra Sektorn håller på att trappa upp sitt agerande i konflikten.
2014-04-28, 00:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Det var inte sanktioner som knäckte Apartheidsystemet utan kalla Krigets sut. När USA/Nato/Väst inte behövde en allierad i Afrika på samma sätt längre blev regimen enbart en moralisk belastning.
Säkert sant. Desto större skäl att misstänka att sanktioner mot Ryssland har ringa inflytande på Putin.
2014-04-28, 00:56
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Det har inte hänt väldigt mycket sedan i torsdags men jag ser inga tecken på att separatisterna förlorar mark eller tröttnar. Det tycks som om separatisterna befäster och långsamt tar mer medans Kiev velar och sliter med ineffektiva åtgärder. Kan vi vänta att Kiev gör ett nytt försök till rensning efter att man köpt OSSE-inspektörerna fria?

Samtidigt funderar jag på hur länge de kan hålla ut i t ex staden Donetsk. Lokalekonomin måste ju bli drabbad snart och korruptionsproblem tilltar snabbt med en haltande och kalasjnikovdirigerad byråkrati. Lokalbefolkningen lär ju ganska snart tröttna på situationen. Det är ju troligen en majoritet även i Donetsk som inte sympatiserar med separatisterna - en resning ska kanske inte uteslutas. Eller Putin kanske förutsett även detta och blidkar lokalbefolkningen med gratis gas eller något.

Du är nog inne på rätt tankegångar, den s.k "befrielserörelsen" verkar inte bli mer än några hundra kedjerökande, rysktalande medelålders män barrikaderade i enstaka byggnader. Förmodligen tröttnar de och går hem så småningom. Kanske när spriten tar slut. Eller när det blir 35 grader varmt och det inte är så roligt med balaklava och inget rinnande vatten längre.

Kan inte heller uteslutas att de lokala medel-ukrainarna som mest av allt vill ha en lugn sommar helt enkelt ber dom dra åt helvete i tillräckligt stora mängder.
2014-04-28, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag skrev "vid makten", vilket naturligtvis inkluderar Putins mandatperiod som PM under hans Prao-elev Medvedevs tid som president. Det är sakfel nummer ett i din tolkning av vad jag skrivit.

Och det är/var inte "nästkommande period" utan en grundlagsändring som förlängde mandatperioden för presidenten från 4 till 6 år, dvs sakfel nummer två.

För att börja med "sakfel" nummer två: Din formulering"Det jag syftade på var den grundlagsändring som förlängde presidentens mandatperiod från 4 till 6 år och som genomdrevs 2011, för att sedan omgående följas av Putins tillkännagivande av sin kandidatur till presidentvalet 2012." Enligt dig skulle Medvedev sitta kvar till i år då ???

Så de reformer som genomfördes under Medvedev samt de tal han höll som inspirerade och ledde till demonstrationerna i Moskva 2011-2012 var i själva verket Putin som låg bakom?
2014-04-28, 00:59
Medlem
Citat:
Säkert sant. Desto större skäl att misstänka att sanktioner mot Ryssland har ringa inflytande på Putin.

Tyvärr stärker det bara Siloviki fraktionen och underminerar "systemliberalerna" i Rysk politik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in