2014-04-28, 01:03
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Säkert sant. Desto större skäl att misstänka att sanktioner mot Ryssland har ringa inflytande på Putin.

Sant. Däremot på inflytelserika personer i hans absoluta närhet (inklusive de s.k Petersburg Boys) som kan tvingas inse att deras paradvåningar i London och sommarhus i Nice helt plötsligt kan konfiskeras, samtidigt som kommande utlandsvistelser för dem och deras familjer i en förutsägbar framtid i sådana fall enbart blir aktuella i Nordkorea eller Ghana när de beläggs med inreseförbud till samtliga skidåkande nationer

Men vad gör man inte för den Store Ledaren? Återstår att se antar jag.
2014-04-28, 01:06
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
För att börja med "sakfel" nummer två: Din formulering"Det jag syftade på var den grundlagsändring som förlängde presidentens mandatperiod från 4 till 6 år och som genomdrevs 2011, för att sedan omgående följas av Putins tillkännagivande av sin kandidatur till presidentvalet 2012." Enligt dig skulle Medvedev sitta kvar till i år då ???

Så de reformer som genomfördes under Medvedev samt de tal han höll som inspirerade och ledde till demonstrationerna i Moskva 2011-2012 var i själva verket Putin som låg bakom?

Det är uppenbart att du inte vill eller kan ta till dig vad jag faktiskt skriver och jag har inte tid eller lust att diskutera ren semantik med dig, det vore dessutom OT.

Du har fått svar på din fråga om vad jag menade med grundlagsändringen och om du inte gillar svaret så kan jag bara beklaga.
2014-04-28, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det är uppenbart att du inte vill eller kan ta till dig vad jag faktiskt skriver och jag har inte tid eller lust att diskutera ren semantik med dig, det vore dessutom OT.

Du har fått svar på din fråga om vad jag menade med grundlagsändringen och om du inte gillar svaret så kan jag bara beklaga.

Jag tar till mig vad du skriver och konstaterar att vissa saker är direkt felaktiga och det övriga mest allmänna floskler utan substans. Däremot håller jag med om att vi går lite OT.
2014-04-28, 01:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Sant. Däremot på inflytelserika personer i hans absoluta närhet (inklusive de s.k Petersburg Boys) som kan tvingas inse att deras paradvåningar i London och sommarhus i Nice helt plötsligt kan konfiskeras, samtidigt som kommande utlandsvistelser för dem och deras familjer i en förutsägbar framtid i sådana fall enbart blir aktuella i Nordkorea eller Ghana när de beläggs med inreseförbud till samtliga skidåkande nationer

Men vad gör man inte för den Store Ledaren? Återstår att se antar jag.
Man får ju intrycket av att Putin agerar egenmäktigt och att ingen med inflytande vågar gå mot honom. Fast några beroenden måste ju även Putin ha. Och även han själv borde ha tillgångar i väst som är möjligt att konfiskera om man trasslar ut härvan med bulvankedjor.

Intressant det där med att ryssar kan förlora förnäma fastigheter i väst. Har du sett det beskrivet som en möjlig konkret sanktion eller är det din egen spekulation? Det kanske kan ge effekt. Putin kan ju kompensera med att ge dem datjor på Krim men det slår knappast London och Rivieran.
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-28 kl. 01:17.
2014-04-28, 01:27
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Intressant det där med att ryssar kan förlora förnäma fastigheter i väst. Har du sett det beskrivet som en möjlig konkret sanktion eller är det din egen spekulation? Det kanske kan ge effekt. Putin kan ju kompensera med att ge dem datjor på Krim men det slår knappast London och Rivieran.

Riktade sanktioner kan innebära att vissa personer till exempel inte tillåts äga egendom i det land som avses. Tillgångar kan frysas och/eller bli föremål för expropriation, exempelvis med hänvisning till nationell säkerhet. Det är inget exceptionellt eller för den delen särskilt komplicerat förfarande juridiskt sett.
2014-04-28, 01:43
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Riktade sanktioner kan innebära att vissa personer till exempel inte tillåts äga egendom i det land som avses. Tillgångar kan frysas och/eller bli föremål för expropriation, exempelvis med hänvisning till nationell säkerhet. Det är inget exceptionellt eller för den delen särskilt komplicerat förfarande juridiskt sett.
Skillnad dock på konfiskering och expropiering.
2014-04-28, 01:48
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Man får ju intrycket av att Putin agerar egenmäktigt och att ingen med inflytande vågar gå mot honom. Fast några beroenden måste ju även Putin ha. Och även han själv borde ha tillgångar i väst som är möjligt att konfiskera om man trasslar ut härvan med bulvankedjor.

Får man verkligen det intrycket att putin agerar egenmäktigt? Det enda jag känner är jag inget vet om hur besluten mejslas fram där borta, och att det inte är viktigt. Men att vara ensam om initiativ till beslut är inget bra, allt för mycket som inte tas i beaktande då.
2014-04-28, 01:54
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Skillnad dock på konfiskering och expropiering.

Ja, inte bra uttryckt av mig. Men konfiskering dvs beslagtagande av egendom är inte heller det uteslutet.
2014-04-28, 07:27
Medlem
Citat:
Många 80 och 90-talister samt ett stadigt minskande antal nyliberaler gör ofta misstaget att tro att nationer …......

Dit inlägg kännetecknas av ord-bludder – många ord ingen substans. I förhållande till sin ekonomi räknas rysslands valutareserv som mycket stor. De siffror som gäller för 2014 är 493 miljarder dollar (i värde, hälften skall vara faktiska dollar), jämförelsevis så är Eurozonens samlade valutareserv 771 miljarder dollar. ( se http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_foreign-exchange_reserves).

Något svar på frågan hur lång tid det tar att ”få upp” ett fungerande nytt kärnkraftverk gav du aldrig.

Till sist: nu är det så här att Merkel kommer aldrig göra något som kraftigt försämrar den tyska ekonomin för då förlorar hennes parti stort i nästa allmänna val i Tyskland.

PS: Jag skrattade när jag läste detta. Visste inte du att Tyskland håller på att avveckla sina kärnkraftverk? Eller är du helt …..
Citat:
Det kostar mycket politiskt kapital, men om Merkel i morgon skulle gå ut och säga att händelseutvecklingen nu gjort att Tyskland omgående måste minska sitt beroende av rysk energi genom att bland annat projektera för utökad kärnkraft så finns det ingen som skulle säga emot henne med trovärdigheten i behåll.

”On 30 May 2011, the German government announced a plan to shut all nuclear reactors by 2022”

http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany

Min slutreplik.
2014-04-28, 08:07
Medlem
HappySadHarrys avatar
Finns det fan ingen annan tråd där det kan diskuteras hur illa det skall gå för Ryssland i en avlägsen framtid? Här skall det gälla situationen i Ukraina nu.

Linslus nummer ett i Ukraina presenterar sig lite närmare. http://youtu.be/-QP6sM5VnUQ
Senast redigerad av HappySadHarry 2014-04-28 kl. 08:16.
2014-04-28, 09:39
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Dit inlägg kännetecknas av ord-bludder – många ord ingen substans. I förhållande till sin ekonomi räknas rysslands valutareserv som mycket stor. De siffror som gäller för 2014 är 493 miljarder dollar (i värde, hälften skall vara faktiska dollar), jämförelsevis så är Eurozonens samlade valutareserv 771 miljarder dollar. ( se http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_foreign-exchange_reserves).

Något svar på frågan hur lång tid det tar att ”få upp” ett fungerande nytt kärnkraftverk gav du aldrig.

Till sist: nu är det så här att Merkel kommer aldrig göra något som kraftigt försämrar den tyska ekonomin för då förlorar hennes parti stort i nästa allmänna val i Tyskland.

PS: Jag skrattade när jag läste detta. Visste inte du att Tyskland håller på att avveckla sina kärnkraftverk? Eller är du helt …..

”On 30 May 2011, the German government announced a plan to shut all nuclear reactors by 2022”

http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany

Min slutreplik.

Så vitt jag har förstått kommer Rysslands statsbudget att kunna gå runt med hjälp av valutareserven under 2-3 års tid. Därefter blir landet bankrutt. Men långt innan dess kommer ekonomin att dyka då inga fler investeringar sker, rubeln sjunker, inflationen stiger m.m. Det är ingen lätt röra som Putin har ställt till med.

Avvecklingen av kärnkraften i Tyskland beslöts under en tid då Merkel fortfarande hade förtroende för Putin. Avvecklingen kommer med stor sannolikhet att skjutas upp tills dess man har en permanent lösning på energiproblemet i EU.
2014-04-28, 10:25
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Jo vi (EU) är beroende av Ryssland! De säljer energi och andra råvaror till "oss" vi exporterar mestadels industriprodukter till dem. Det märlks att du är nollställd i hur energisystem fungerar. På kort och medellång sikt sitter vi fast i vår energi-relation till Ryssland. Dessutom är vi beroende av att få avsättning för våra industriprodukter, annars arbetslöshet och problem med bytesbalansen.

Jag tror det är du själv som är lite nollställd. Frågan är: Är vi beroende av ryssland eller inte?

Ta sverige som exempel. Vi importerar idag 42% av vår olja från ryssland. Innan vi köpte från ryssland köpte vi mer från danmark och norge och våra andra leverantörer.

Nu fick vi ett bra erbjudande från våra ryska vänner och då är det en bra affär att öka importen från ryssland, vilket vi gjort.
Men naturligtvis kan vi gå tillbaka till norge och danmark som leverantörer. Det blir några procent dyrare. Eller rättare sagt, det blir inte lika billigt som rysk olja.
Senast redigerad av Hartarbete 2014-04-28 kl. 10:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in