2014-04-27, 17:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Använd då oriktig istället så minskar du missförstånd och tjafs i tråden. Oriktig är det gängse begreppet i svenskan för en uppgift som inte stämmer/är felaktig, men där vi inte lägger någon underförstådd orsak till VARFÖR uppgiften inte är riktig.
Wiktionary:
Citat:
osann
1. (om uttalande, historia o.dyl.) som inte är sann, som inte stämmer överens med verkligheten
Besläktade ord: osanning
Med osann uppgift menar jag uppgift som inte stämmer överens med verkligheten. MB/AN:s uppgifter den aktuella kvällen kan inte stämma överens med verkligheten, eftersom de är motstridiga.
Citera
2014-04-27, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
TO pratar om att antalet hugg talar för att gm befann sig i affekt, men det finns fog för att i det här fallet kraftigt understryka att KJ gillade att döda - ja, i själva verket lekte han krig dagarna i ända, samlade på knivar och airsoftvapen, gick omkring iklädd uniform och understundom gasmask, diskuterade det perfekta brottet med sina kompisar, publicerade styckningsfilmer på sin facebook, osv. En av förhörsdialogerna kan citeras:Varför skulle de hitta en "fingernagel"?

Förutom en hund kan också en katt ha gått åt; hans förra flickvän berättade under ett av förhören i FUP att KJ skaffat sig en katt strax efter att hunden sänkts i älven. - Vad hände med denna katt?

TO säger emot sig själv när han menar att det inte finns något i KJ:s personlighet som visar att han är en person som inte i första taget brusar upp och tappar koncepterna - samtidigt som han i vetskapen om de många bevisen mot KJ pläderar för att mordet måste rubriceras som ett affektbrott men att det inte finns någonting som tyder på att KJ skulle ha gjort sig skyldig till ett sådant. Trots att KJ var extremt ansatt under åklagarförhören ska han enligt TO inte vid ett enda tillfälle ha tappat fattningen.

TO poängterar att KJ är en lugn person; en person som inte blir kränkt, utan lever i sin lilla bubbla. Men denna person, visar det sig, kan - när han är på det humöret - plötsligt få för sig att koppla ett strypgrepp om sin flickväns hals.

TO refererar till en inte helt applicerbar HD-dom* där 64 knivhugg utdelats och att man i denna dom menat att det med så många hugg utdelade brottsrubriceringen skulle vara dråp:
*http://www.juridicum.su.se/process/bevis/NJA/1995s464.htm
Efter att RÅ överklagat till HD dömdes den åtalade här för dråp (två justitieråd var av skiljaktig mening och ville döma för mord).

Å ena sidan konstaterar TO att KJ aldrig tappar fattningen; att det i KJ:s person inte finns något som talar för ett affektbrott; å andra sidan försöker han övertyga rätten om att mordet på VB pga de många huggen måste rubriceras som dråp. TO:s försök att här sätta fokus på MB måste anses som en misslyckad ansats som gjorde hans försvar av KJ till en haltande historia utan motsvarighet i verkligheten: liklukt och VB:s blod i KJ:s bil, KJ:s DNA på KJ:s vrist (som enligt sakkunnig ej bör ha funnits kvar efter den sexakt KJ så verklighetsfrånvänt - men förslaget - orerat om), VB:s DNA på tejprulle, obevakade turer kring ödehuset, osv.

Sammanfattningsvis försöker TO misstänkliggöra en i utredningen redan avförd person och menar att VB:s många sårskador tyder på ett häftigt känsloförlopp samtidigt som han slår fast att ingenting talar för att KJ kan ha begått ett affektbrott.

Att TO vann gehör i HR beror inte bara på KJ:s diagnos och att KJ måhända tidigare (under sitt tablettexperimenterande) visat prov på oregerliga handlingar; det beror också på HR:s oförmåga att sätta ihop alla i fallet ingående delar. Inkompetensen visar sig i ett domslut där gm – utan annan täckning än det som avhandlats bakom lyckta dörrar och som kan antas röra en långt tidigare utspelad händelse - ursäktas genom antagandet att VB provocerat KJ.

Olsson får ner brottsrubriceringen till dråp och anledningen till att han får ner brottet är för sin
skicklighet, TO pratar inte i denna del av slutpläderingen om någon viss person, det har du fått
kraftigt om bakfoten. Men menar du istället att ordet affekt är det viktiga i hans slutplädering
så visst kan man få det till att Olssson antyder att det är MB som är den "tokiga", eftersom
TO talar gott om KJ, vilket faktiskt är Olssons uppgift att värna om sin klient. Och anledningen
till att det inte finns något obehagligt om KJ är för att FUPen inte innehåller något
motbjudande om KJ.
Åklagarna misslyckades med den uppgiften, att framställa KJ som ondsint och obalanserad,
(trots sina, näst intill sjukliga, försök med mördade djur och strypförsök,) eftersom alla personer istället runt KJ talar gott om denna fromma men udda pojke. Massi försökte, ungefär som du, helt utan stöd ifrån åklagarnas utredning att titulera KJ som "en farlig man", man kan väl säga
att det gick mindre bra eftersom HR istället gav KJ titeln, säregen. Att vara säregen förknippas
sällan med ord som farlig, galen eller absurd. Säregen får mig att tänka på ord som udda,
originell, enstöring och en avvikare.

Anledningen till att du reagerar på ordet affekt är för det jag tidigare skrev, domstolen
missbrukar ordet, det passar helt enkelt inte in någonstans i det lilla händelseförlopp åklagarna lyckats skrapa fram.
Helt klart en dom med många brister och en av dom största bristerna är att
använda sig av ordet affekt. Domstolen verkar ju för fan inte helt själv tro på sin dom,
uttalanden som Margareta Bergström gjort angående domen känns en aning ursäktande kan jag tycka.
Citera
2014-04-27, 17:28
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Båda domarna (TR och HR) bygger på total bevisbrist, de bygger på något benämnt "indicier bortom tvivel". KJ gjorde vad han gjorde, men han var inte ensam om att göra, och därför vet man inte exakt vad han gjorde .. Hajar du resonemanget ? Vad har MB/AN bidragit med ? Jag tror att det var på MB:s initiativ som VB sms:ade KJ 01:07 natten mot lördagen den 4 maj förra året om att plugga^^ hos honom under e. m/kvällen. Kontakterna tror jag har skett genom personer som är bekanta med både KJ och MB/AN för att minimera/eliminera lättpåvisade kontaktytor mellan KJ och familjen Berg under den aktuella perioden, dvs tidsmässigt i nära anslutning till mordet.

Ju fler kockar desto sämre soppa är inget du tror på. Jag hajjar,MB står för hjärnan och KJ för musklerna.. Hur många inblandade får du det till 4-6st eller fler? Låter svårt att planera mordet på VB på det sättet. Snopet för alla inblandade att KJ i förhör nämner sin kumpan MB, som tänkbar GM? Vem kom på snilleblixten med mordet? MB/AN, KJ eller övriga.?
Citera
2014-04-27, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Att KJ uppger olika tidpunkter kan ha med hans funktionshinder att göra, om han nu uppger olika tidpunkter.

Trodde du läst förhören och lyssnat till TR ljudfiler, han ger en hel del olika utsagor, ändrar sig och när det bränns så minns han inte.

Jag vill påstå att han är ytterligt medveten om det handikapp han fått diagnos om och han utnyttjar det max, t.o.m. för förhörsledare och även åklagare vid TR.

Han hänvisar till sitt handikapp och jag har uppfattningen att det är ett av hans försvarsvapen. Han har god hjälp av advokaterna och biträdet som gärna hänvisar till hans handikapp. De gör sitt jobb så dem vill jag inte klandra.

Han var även så jävla vek att han skulle aldrig kunnat bära ett offer en enda meter, samtidigt så berättar han om både klättring uppför branter och när han tappat lgh nyckeln så klättrar han upp på andra våningen och sin balkong, vill påstå att han är vid god vigör och rörlig värre.

Han påtalar liksom andra s.k. förståsigpåare att en med hans diagnos inte kan ljuga utan säger alltid som det är, det faller pladask för han ljuger mer än han talar sanning om vad som hände VB och påföljande dagar.

Ett simpelt exempel, han dricker 5-6 bira inom ca 60 minuter, far till brodern som "inte" kan se att han är berusad.. själv säger han i förhör att han var stupfull och i annat förhör att han var full.

Då blir frågan i exemplet, ljuger brodern eller ljuger KJ, han tillägger som en extra säkring, jag är duktig på att "spela nykter", hoppsan...........
Citera
2014-04-27, 17:38
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Wiktionary:

Med osann uppgift menar jag uppgift som inte stämmer överens med verkligheten. MB/AN:s uppgifter den aktuella kvällen kan inte stämma överens med verkligheten, eftersom de är motstridiga.

Och KJ ger sig själv alibi, öl och somnar. Och det sväljer du med hull och hår?
Citera
2014-04-27, 17:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Olsson får ner brottsrubriceringen till dråp och anledningen till att han får ner brottet är för sin
skicklighet, TO pratar inte i denna del av slutpläderingen om någon viss person, det har du fått
kraftigt om bakfoten. Men menar du istället att ordet affekt är det viktiga i hans slutplädering
så visst kan man få det till att Olssson antyder att det är MB som är den "tokiga", eftersom
TO talar gott om KJ, vilket faktiskt är Olssons uppgift att värna om sin klient. Och anledningen
till att det inte finns något obehagligt om KJ är för att FUPen inte innehåller något
motbjudande om KJ.

Åklagarna misslyckades med den uppgiften, att framställa KJ som ondsint och obalanserad,
(trots sina, näst intill sjukliga, försök med mördade djur och strypförsök,) eftersom alla personer istället runt KJ talar gott om denna fromma men udda pojke. Massi försökte, ungefär som du, helt utan stöd ifrån åklagarnas utredning att titulera KJ som "en farlig man", man kan väl säga
att det gick mindre bra eftersom HR istället gav KJ titeln, säregen. Att vara säregen förknippas
sällan med ord som farlig, galen eller absurd. Säregen får mig att tänka på ord som udda,
originell, enstöring och en avvikare.

Anledningen till att du reagerar på ordet affekt är för det jag tidigare skrev, domstolen
missbrukar ordet, det passar helt enkelt inte in någonstans i det lilla händelseförlopp åklagarna lyckats skrapa fram.
Helt klart en dom med många brister och en av dom största bristerna är att
använda sig av ordet affekt. Domstolen verkar ju för fan inte helt själv tro på sin dom,
uttalanden som Margareta Bergström gjort angående domen känns en aning ursäktande kan jag tycka.

Jag känner mig tämligen övertygad om att Thomas Olsson är klar över att KJ är inblandad och delansvarig i händelsen som tog livet av Vatchareeya Bangsuan i maj förra året. Men det är inte vad Olsson för egen del är övertygad om som han rest till Umeå att berätta om, utan om annat som kan få hovrätten däruppe att titta med fel glasögon när 'Merlin' trollar fram ett annat scenario som hovrättens ledamöter inte tycks ha kunnat värja sig mot. Ledamöterna i hovrätten var chanslösa mot den skicklige Olsson. Thomas Olsson hade säkert kunnat sälja på dem varsitt mobilabonnemang också medan han ändå var igång och om han hade haft några avtalspapper med sig.
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-27 kl. 17:51.
Citera
2014-04-27, 17:51
Medlem
Citat:
Wiktionary:

Det har aldrig föresvävat dig att uppgiften då taxin anländer bostaden är den riktiga och den ena i paret har helt enkelt tagit fel på tiden. Det är precis vad som sannolikt hänt i detta fall och är definitivt inget ovanligt.

Återkommer till KJ's besök hos brodern, ingen av de tre som befann sig i huset kan säga exakt vilken tid som besöket började, hur länge det varade utan på ett ungefär. Där finns ingen tidsstämpel att hänvisa till i det besöket men i fallet med taxin så finns det en tidsstämpel och då är det den mest sannolika.
Citera
2014-04-27, 18:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Och KJ ger sig själv alibi, öl och somnar. Och det sväljer du med hull och hår?
Nej, varför frågar du det?
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det har aldrig föresvävat dig att uppgiften då taxin anländer bostaden är den riktiga och den ena i paret har helt enkelt tagit fel på tiden. Det är precis vad som sannolikt hänt i detta fall och är definitivt inget ovanligt.

Återkommer till KJ's besök hos brodern, ingen av de tre som befann sig i huset kan säga exakt vilken tid som besöket började, hur länge det varade utan på ett ungefär. Där finns ingen tidsstämpel att hänvisa till i det besöket men i fallet med taxin så finns det en tidsstämpel och då är det den mest sannolika.
Det enda taxikvittot visar är att någon med MB:s kontokort åkte taxi till MB:s bostad och kom fram kl 20:38. Det säger ingenting om vad som hände efteråt. Om KJ talar sanning skedde mordet senare.
Citera
2014-04-27, 18:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Trodde du läst förhören och lyssnat till TR ljudfiler, han ger en hel del olika utsagor, ändrar sig och när det bränns så minns han inte.

Jag vill påstå att han är ytterligt medveten om det handikapp han fått diagnos om och han utnyttjar det max, t.o.m. för förhörsledare och även åklagare vid TR.

Han hänvisar till sitt handikapp och jag har uppfattningen att det är ett av hans försvarsvapen. Han har god hjälp av advokaterna och biträdet som gärna hänvisar till hans handikapp. De gör sitt jobb så dem vill jag inte klandra.

Han var även så jävla vek att han skulle aldrig kunnat bära ett offer en enda meter, samtidigt så berättar han om både klättring uppför branter och när han tappat lgh nyckeln så klättrar han upp på andra våningen och sin balkong, vill påstå att han är vid god vigör och rörlig värre.

Han påtalar liksom andra s.k. förståsigpåare att en med hans diagnos inte kan ljuga utan säger alltid som det är, det faller pladask för han ljuger mer än han talar sanning om vad som hände VB och påföljande dagar.

Ett simpelt exempel, han dricker 5-6 bira inom ca 60 minuter, far till brodern som "inte" kan se att han är berusad.. själv säger han i förhör att han var stupfull och i annat förhör att han var full.

Då blir frågan i exemplet, ljuger brodern eller ljuger KJ, han tillägger som en extra säkring, jag är duktig på att "spela nykter", hoppsan...........
Vilka olika tidsuppgifter ändrar han? Den väsentliga uppgiften, när VB lämnade bostaden, ändrar han sin uppfattning någon gång?
Citera
2014-04-27, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ju fler kockar desto sämre soppa är inget du tror på. Jag hajjar,MB står för hjärnan och KJ för musklerna.. Hur många inblandade får du det till 4-6st eller fler? Låter svårt att planera mordet på VB på det sättet. Snopet för alla inblandade att KJ i förhör nämner sin kumpan MB, som tänkbar GM? Vem kom på snilleblixten med mordet? MB/AN, KJ eller övriga.?

Precis. Såklart inte MB använt sig av KJ, inte vad KJ vet om i alla fall. För då hade vi hört talas om det för länge sen. Däremot kan han ha utnyttjat KJ utan att KJ vetat om det. Men inte som mördare, utan som oskyldigt utpekad mördare.
Citera
2014-04-27, 18:13
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Nej, varför frågar du det?

För att jag aldrig sett dig nämna KJ:s dåliga alibi i tråden.
Senast redigerad av henkess 2014-04-27 kl. 18:16.
Citera
2014-04-27, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Anser domstolen kanske att det inte kan uteslutas att KJ "provocerats" av VB:s enträgna sms:ande till VB? - Är detta på något vis en "förmildrande" omständighet? O.s.a.

Ordet provokation i båda domar skall inte nödvändigtvis läggas på VB, jag uppfattar inte
att man direkt påpekar att VB varit provocerande utan man tar det mera som ett exempel
på vad högsta domstolens praxis är.

Men ifall vi nu skall tolka in att ordet provokativ skall falla in på VB, att hon gjort eller sagt
något provocerande mot KJ, så funkar det iallafall på mig. FUPens analys beträffande VB som
person är inte helt positiv, flickan kan lätt beskrivas som gränslös, manipulativ, utnyttjande
och rovdriftig. Personligheterna angående dom tre huvudpersonerna, KJ, VB och MB har inte
varit till åklagarnas fördel, tvärtom försvaret är den som vunnit mest på dessa tre personers
olika personlighetsdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in