Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-04-27, 15:52
Medlem
FlamingBacons avatar
Jag gillar inte att människor inskränker på mina rättigheter till förmån för andra, men gladligen struntar i mig om det är jag som hamnar i knipa. Det är som ett spel, där de enda utfallen är sämre och mindre dåligt.
Citera
2014-04-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grumgrum
Men åk dit själv och gör en förändring om det är så viktigt. Inget land är jämställt. Att det inte innehåller det normala för en kvinna att få stryk var dag och och leva för att bistå mannen med mat i Sverige betyder inte att allt är okej. Öppna ögonen lite.

^ THIS! Jag är så jävla less på att SÅ FORT det snackas om jämställdhet eller feminism då jävlar ska man minsann åka både till det ena landet och det andra, för att - ja vad? Se de faktum man redan vet, att de inte är jämställda? Somsagt åk DIT SJÄLV och förändra om det är så viktigt för dig, feminister kan inte hjälpa varenda människa som inte har det bra, så far dit själv. Sverige må vara världens mest jämställda land, men är inte där än. Det är FAKTA.
Citera
2014-04-27, 16:10
Medlem
Citat:
Det finns väl inte en enda tråd här som ställer sig positivt till feminism och era argument mot det är typ att alla feminister ändå bara är feta och fula och hatar män. Ser ni inte olikheterna i samhället eller bryr ni er helt enkelt inte om andra än er själva? Varför är ni så emot att man kämpar för att könen ska ha lika rättigheter? Var god kom med andra exempel än det jag just nämnde, det är jävligt utnött och håller inte.

Mitt största problem med feminister (alltså inte feminismen som ideologi) är just det i din text jag fetmarkerade.
Feminism handlar om att kvinnor ska få de rättigheter som männen har.

Om feminister också kämpade för att män ska få de rättigheter/fördelar som kvinnor har (alltså på riktigt och inte bara som nån biprodukt till att kvinnorna ska slippa vara hemma med barnen), samt att kvinnor ska få dela männens skyldigheter/nackdelar (och vice versa) så skulle jag inte ha några som helst problem med att feminister anser sig kämpa för jämställdhet mellan könen.

Men eftersom verkligheten är en annan än den jag beskrev i föregående stycke så kan jag inte se feminister (iaf de som hävdar att de för en jämställdhetskamp) som något annat än hycklare.
Citera
2014-04-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Mitt största problem med feminister (alltså inte feminismen som ideologi) är just det i din text jag fetmarkerade.
Feminism handlar om att kvinnor ska få de rättigheter som männen har.

Om feminister också kämpade för att män ska få de rättigheter/fördelar som kvinnor har (alltså på riktigt och inte bara som nån biprodukt till att kvinnorna ska slippa vara hemma med barnen), samt att kvinnor ska få dela männens skyldigheter/nackdelar (och vice versa) så skulle jag inte ha några som helst problem med att feminister anser sig kämpa för jämställdhet mellan könen.

Men eftersom verkligheten är en annan än den jag beskrev i föregående stycke så kan jag inte se feminister (iaf de som hävdar att de för en jämställdhetskamp) som något annat än hycklare.

Och vad exakt menar du att kvinnor har för rättigheter som inte männen har? Lättare att få ett ligg eller en gratis drink på krogen? Utveckla gärna
Citera
2014-04-27, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sealo
Och vad exakt menar du att kvinnor har för rättigheter som inte männen har? Lättare att få ett ligg eller en gratis drink på krogen? Utveckla gärna

Tja, jag kan ju ta exemplet om att ogifta män inte har samma självklara rätt att bli vårdnadshavare för sina barn som ogifta kvinnor har.

Fast det kanske inte är en så viktig samhällsfråga så.... nä då vet jag inte.
Citera
2014-04-27, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Tja, jag kan ju ta exemplet om att ogifta män inte har samma självklara rätt att bli vårdnadshavare för sina barn som ogifta kvinnor har.

Fast det kanske inte är en så viktig samhällsfråga så.... nä då vet jag inte.

Fast det är ju DET feminismen kämpar för! Att mamman och pappan ska ha samma rätt gällande barnet, ha lika mycket mamma/pappa-ledighet, vara exakt lika mycket vårdnadshavare och så vidare. Så det påståendet köper jag inte. http://debatt.svt.se/2012/02/16/unken-foraldrasyn-gor-att-pappor-forlorar/ - feministernas feminist förklarade det där tämligen bra.

Men ifall man väljer att inte läsa på innan man pratar så .... nä då vet jag inte.
Citera
2014-04-27, 16:33
Medlem
tardudenipruttens avatar
För män är bättre helt enkelt hur mycke femenister försöker få män dålig så vet dom själv att män äger världen. Män har uppfunnit det mesta vi använder idag därför är vi bäst och kvinnor är sämst.
Citera
2014-04-27, 16:48
Medlem
grumgrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardudeniprutten
För män är bättre helt enkelt hur mycke femenister försöker få män dålig så vet dom själv att män äger världen. Män har uppfunnit det mesta vi använder idag därför är vi bäst och kvinnor är sämst.

Haha.. Vet inte om detta är för komiskt för att ens tas på allvar men bara att du säger såhär är ett skrik på hjälp. Män har uppfunnit det mesta för att de från början fick chansen när kvinnorna aldrig kom ut i arbetslivet, just för att de var kvinnor. Säkert även för att många av dem växer upp i tron att de tillhör det lite bättre könet som är lite smartare och lite bättre i största allmänhet. De får självförtroendet som kan vara svårare för en kvinna att åstadkomma. Sedan är ju manliga yrken lite bättre i allmänhet såklart. Det vet ju alla. Kanske därför du nämner just uppfinningar som något av stor betydelse.
Citera
2014-04-27, 16:56
Medlem
Citat:
Haha.. Vet inte om detta är för komiskt för att ens tas på allvar men bara att du säger såhär är ett skrik på hjälp. Män har uppfunnit det mesta för att de från början fick chansen när kvinnorna aldrig kom ut i arbetslivet, just för att de var kvinnor. Säkert även för att många av dem växer upp i tron att de tillhör det lite bättre könet som är lite smartare och lite bättre i största allmänhet. De får självförtroendet som kan vara svårare för en kvinna att åstadkomma. Sedan är ju manliga yrken lite bättre i allmänhet såklart. Det vet ju alla. Kanske därför du nämner just uppfinningar som något av stor betydelse.

Eller för att kvinnor inte ville jobba när jobben fortfarande var farliga.

https://www.google.se/search?q=we+can+do+it+picture+fact&es_sm=93&source =lnms&tbm=isch&sa=X&ei=IRldU7rjEMHV4wSi14GIAQ&ved= 0CAYQ_AUoAQ&biw=1920&bih=989#facrc=_&imgdii=_&imgr c=fhvZkm_IMrj7-M%253A%3BnTdwZWXAGq6TPM%3Bhttp%253A%252F%252Fpxv0j al6vyucmm5q.zippykid.netdna-cdn .com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2013%252F08%252FBLOG-Rosie-the-Riveter.jpg%3Bhttp%253A%252F%252F www.lizcurtishiggs.com%252F2013%252F08%252Fthe-20-verses-you-love-most-3-can-do%252F%3B232%3B300

http://en.wikipedia.org/wiki/Geraldine_Doyle

"Perhaps it was because Geraldine Doyle left her factory job after two weeks – or because she didn’t actually have bulging biceps – that Doyle, who died at 86 years old on Sunday in Lansing, Mich., didn’t know for so long that she was the model for what would became a symbol of women’s empowerment."

Propaganda är fina grejjer
Citera
2014-04-27, 16:57
Medlem
Citat:
Fast det är ju DET feminismen kämpar för! Att mamman och pappan ska ha samma rätt gällande barnet, ha lika mycket mamma/pappa-ledighet, vara exakt lika mycket vårdnadshavare och så vidare. Så det påståendet köper jag inte. http://debatt.svt.se/2012/02/16/unken-foraldrasyn-gor-att-pappor-forlorar/ - feministernas feminist förklarade det där tämligen bra.

Men ifall man väljer att inte läsa på innan man pratar så .... nä då vet jag inte.

Det här är vad du skrev och som jag gav ett i mitt tycke relevant svar på:
Citat:
Och vad exakt menar du att kvinnor har för rättigheter som inte männen har?

Det här är den delen av artikeln du länkade till som jag anser vara kärnan i Gudruns artikel:
Citat:
Samhällets norm för föräldraskap är fortfarande fast förankrad i föreställningar om att mamma alltid är bäst. Barn är kvinnors ansvar och mäns tillval, kan man säga. Den nuvarande regeringen ger t.o.m. pappor bonus (en särskild liten gottpåse) om de är (hemma) med sina egna barn! Fördelningen av uttaget av föräldraförsäkringen visar att det fortfarande är en absolut majoritet kvinnor som tar ut merparten. Mönstret fortsätter vid uttag av Vab-dagar och är väldigt tydligt i andelen arbetande som går ner till deltid när barnen är små. Det är en förkrossande majoritet kvinnor bakom siffrorna.
Allt det andra är till för att sockra artikeln så att män ska se hur viktigt det är att även vi tar hand om barnen.
Grundfrågan handlar ändå om att männen ska ta mer ansvar för barnen och det är precis det jag menar i mitt första inlägg i den här tråden:
Citat:
alltså på riktigt och inte bara som nån biprodukt till att kvinnorna ska slippa vara hemma med barnen
Ett annat exempel på det är när feminister använder argumentet "men vi har ju gjort så att ni får vara mer med era barn"
Ja absolut, men syftet var inte att vi skulle få vara mer med våra barn, utan att ni skulle få mer tid att göra karriär.
Visserligen win-win, men jag är rätt säker på att många av de aggressivare feministerna gärna skulle sett att det istället hade varit win-lose

Självklart är det min tolkning av artikeln jag beskriver här ovan.
Citera
2014-04-27, 16:57
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:

Ja det handlar väl mycket om det sociala, de sociala normerna? Är det inte det hela feminismens upplägg handlar om? Personligen ser jag inte att något kön är förfördelat direkt och kan inte komma på exempel på varken mannen eller kvinnans fördelar.
Skulle väl vara att mannen förväntas drunkna för kvinnans skull ifall ett skepp sjunker.
Att mannen förväntas laga bilen om den går sönder.
Att kvinnan förväntas tvätta kläderna mannen skitat ner i bilreparationsarbetet. Äh det känns som man bara har för lite att göra om man försöker rada upp sånt här.

Vad menar du att mannen har för fördelar?

Citat:
Det finns väl inte en enda tråd här som ställer sig positivt till feminism och era argument mot det är typ att alla feminister ändå bara är feta och fula och hatar män. Ser ni inte olikheterna i samhället eller bryr ni er helt enkelt inte om andra än er själva? Varför är ni så emot att man kämpar för att könen ska ha lika rättigheter? Var god kom med andra exempel än det jag just nämnde, det är jävligt utnött och håller inte.

Varför de flesta ställer sig negativa till feministernas beskrivning är för att dom inte kan peka på konkreta problem. Tror jag.
Jag vill gärna kämpa för att alla ska ha lika rättigheter. Vart börjar jag? Vilka problem finns det?
Lär mig, jag har inte pluggat genuskunskap. Peka på ett problem där jag kan göra skillnad så sätter jag igång direkt. Det räcker väl inte med att säga att det finns problem? Vilka är problemen? Vad har du kommit fram till för lösning? Eller sitter du bara och skriver framför datorn och sen gör du inget i praktiken, vad gör du?

Av samma anledning ställer jag mig kritisk till nazismen som säger att arier är förtryckta av det judiska maktinflytandet. De judiska maktstrukturerna. Jämför det med de manliga maktstrukturerna.

Det känns bara som att vissa är väldigt lätta att hjärntvätta och då måste man visa sitt motstånd.
Klart man blir lite skeptisk och ifrågasättande när man känner en hets mot sig.

Som någon sa. Att vara man idag kan ibland kännas som att man är invandrare och har SD efter sig. Bryr du dig inte om dessa mäns problem och bara bryr dig om dig själv? som du tror vi gör.

Sen är jag väl inte vidare ANTI. Bara fundersam. Är jag dum? Kan jag ej se förtrycket som hänger över shoppande kvinnor på stan? Eller är dom i nåt förtryckarläger de kvinnor vi pratar om? Hjälp mig snälla. Ingen har kunnat peka på ett konkret problem hittills

Lägre lön pga kön = Självklart idiotiskt och ska inte förekomma.
Citera
2014-04-27, 17:02
Medlem
boms avatar
Jag hatar dom inte längre eftersom jag inte läser det. Feminism? Då behöver jag inte läsa för jag vet att det kommer inte ge mig något. En mental fallgrop ett svart hål. Har jag inget att göra istället? Då läser jag ibland sen blir jag förbannad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in