Citat:
Ursprungligen postat av
carl.sson
Jag är troende kristen.
Jag kan inte se vetenskapen och min tro krocka i mer än att jag inte är övertygad om evolution. Mackro evolution tror jag på men ser det som en sorts adaptions evolution men inte ren evolution om att människan är från en bakterie-fisk-apa till människa.
Fast nu är ju människan knappast varken en bakterie eller fisk, ur någon synpunkt överhuvudtaget. De organismer som vi utvecklades ur skildes från det led som senare kom att kallas för fiskar. Problemet med att säga att vi först var fiskar som senare fick ben och började gilla att gå omkring på land är att det är totalt felaktigt ur vetenskaplig synpunkt.
Man brukar likna evolutionens gång för Livets Träd(du har säkert hört detta innan) av just den anledningen att du har först en gren(läs art) som senare kanske skiljs från varandra av olika anledningar(geografiska orsaker är vanliga, två grupper av samma art åtskiljs att tvingas anpassa sig till nya miljöer vilket ger upphov till att den ursprungliga arten blev till två). Just detta innebär att är ett djur tillhörande grenen som klassificeras som primater så kommer även denne artens ättlingar att vara primater för all framtid, med andra ord man kan inte växa ur sitt arv.
Nu förstår jag vad du menar men tycker att det är viktigt att hålla isär begreppen i den här frågan, för att motverka missförstånd.
Sedan vill jag också tillägga att det som kreationister pratar om: Makro-samt Mikroevolution egentligen är exakt samma process bara det att makroevolution är evolution över ett större tidsspann och där artbildning ingår. Både såkallad mikro samt makroevolution har påvisats vid ett flertal tillfällen, och genetikens framtsteg är ännu ett stort belägg för att evolutionen sker/har skett, då alla arter delar någon form av arv med andra arter, det vill säga alla arter passar in på livets träd.
På tal om evolutionstroende religiösa så vet jag att i USA har man gjort undersökningar kring hur många av de som anser sig vara religiösa som även tror på evolution och har för mig att det handlade om ca 80%, vilket är en otroligt stor andel om tänker på hur den gängse bilden av amerikaner ser ut. Problemet är väl att kreationisterna bor samlade i vissa delstater och därmed påverkar samhället i dessa stater till väldigt stor grad(läs Texas och deras syn på kreationism och naturvetenskapen i skolan).