2014-04-24, 18:27
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mohammed
Nu kanske glasögonormen i bussen tänker sig för en extra gång innan han nästa gång får för sig att försöka tysta ned människors politiska åsikter som inte passar in i hans världsbild. Det är tack vare medias hets mot nationalister som folk tror sig ha rätt att tysta ned nationalister.
Vem är Emanuel? Bild på honom.

Vad är det vi bjudits på? En tjej vars skola haft lite nazistiskt klotter och som uttrycker att nazister inte ska ha yttrandefrihet, en neger som uppger att han blivit knivhuggen men ingen är fälld för brottet, en kille som startat en argumentation på en buss med påstådda sympatisörer till SMR och då råkat i bråk, några arkivfoton och någon SMRares brottsregister. Någon inblick i SMR har vi inte fått annat än några enkla politiska slagord.
Senast redigerad av LuxVeritatis 2014-04-24 kl. 18:32.
Citera
2014-04-24, 18:47
Medlem
Måste bara säga att jag tycker det var idiotiskt att kräva intervjun hemma hos JJ.
Det förstår väl alla att det inte skulle bli av?

Pär Öberg är en mycket karismatisk och vältalig individ, SMR hade haft mycket att tjäna på en intervju med honom.

Visst att man är orolig för klippning och klistring, men varför inte bara ha kravet "vi kommer också spela in intervjun" i sådana fall?

Nej, det där var en gigantisk strategisk miss enligt mig.
Citera
2014-04-24, 18:59
Medlem
TheBurdens avatar
Intet nytt under solen:
Citat:
Jag är nog inte ensam om att tycka att programmet var intetsägande. Att den fyllde sitt syfte är dock en annan fråga. Syftet var förstås att avskräcka och skrämma, att få folk att distansera sig. I det syftet får jag erkänna att Uppdrag granskning har gjort ett ett tappert försök. Det bekräftar samtidigt bilden eller erfarenheten av hur massmedia fungerar.

Att strida mot maktelitens manipulationer resulterar i den här formen av statssanktionerade smutskampanjer. Något annat är inte att vänta. För den insiktsfulle är det dock ett tecken på att vi är på rätt väg. Om vi blivit hyllade och upphöjda av Svt så måste vi å andra sidan ha gjort något gravt fel.

Jag tackar Janne Josefsson för att du bekräftat vad den statliga televisionen går för. Du lär knappast vara förvånad om vår misstro mot massmedia, vilket du omnämnde i ditt program, kvarstår.
https://www.nordfront.se/intet-nytt-solen.smr
Citera
2014-04-24, 19:01
Medlem
TheBurdens avatar
Hör Pär Öbergs ”hot” mot Janne Josefsson:
Citat:
Olika medier rapporterar idag inför kvällens avsnitt av Uppdrag granskning att Motståndsrörelsen ställt ett hotfullt krav. Lyssna och bilda er egen uppfattning.
https://www.nordfront.se/hor-par-obergs-hot-mot-janne-josefsson.smr
Citera
2014-04-24, 19:09
Medlem
TheBurdens avatar
Hitlerfirande i Stockholm:
Citat:
I söndags anordnade Näste 1 ett trevligt och välbesökt Hitlerfirande för Motståndsrörelsens medlemmar och sympatisörer.
https://www.nordfront.se/hitlerfirande-stockholm.smr
Citera
2014-04-24, 19:14
Medlem
wehrmachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
Måste bara säga att jag tycker det var idiotiskt att kräva intervjun hemma hos JJ.
Det förstår väl alla att det inte skulle bli av?

Pär Öberg är en mycket karismatisk och vältalig individ, SMR hade haft mycket att tjäna på en intervju med honom.

Visst att man är orolig för klippning och klistring, men varför inte bara ha kravet "vi kommer också spela in intervjun" i sådana fall?

Nej, det där var en gigantisk strategisk miss enligt mig.

Jag tyckte det var klockrent, slutresultatet visade att det var helt rätt beslut. JJ var ute efter att framställa rörelsen som galen och våldsam och socialt stigmatisera våra ledare ännu mer. Han spelade inte rent och vågade inte stå för programmet i efterhand och använde istället kravet som ett påstått hot, vilket är ett skämt (lyssna på inspelningen).

Jag tyckte kravet fungerade lite som en påminnelse över att det är faktiskt människors liv han rapporterar om, inte bara "nazister" som alla kan demonisera hur som helst utan att behöva ens bry sig över att vara ärlig kring rapporteringen. "Jag har ju skyddad adress" " -jo det har jag med".
Citera
2014-04-24, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wehrmacht
Jag tyckte det var klockrent, slutresultatet visade att det var helt rätt beslut. JJ var ute efter att framställa rörelsen som galen och våldsam och socialt stigmatisera våra ledare ännu mer.

Det fattade nog ALLA redan innan.
Men det förändrar ju inte det faktum att det var ett ypperligt tillfälle att föra ut eran agenda till massvis av tittare.

Citat:
Han spelade inte rent och vågade inte stå för programmet i efterhand och använde istället kravet som ett påstått hot, vilket är ett skämt (lyssna på inspelningen).

Men ärligt.. Vem skulle gå med på ett sådant krav?

Citat:
Jag tyckte kravet fungerade lite som en påminnelse över att det är faktiskt människors liv han rapporterar om, inte bara "nazister" som alla kan demonisera hur som helst utan att behöva ens bry sig över att vara ärlig kring rapporteringen. "Jag har ju skyddad adress" " -jo det har jag med".

Att läxa upp JJ är inte viktigare än att nå ut till svenska folket.
Citera
2014-04-24, 20:55
Medlem
wehrmachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
Det fattade nog ALLA redan innan.
Men det förändrar ju inte det faktum att det var ett ypperligt tillfälle att föra ut eran agenda till massvis av tittare.

Men ärligt.. Vem skulle gå med på ett sådant krav?

Att läxa upp JJ är inte viktigare än att nå ut till svenska folket.

Ja, varför då ställa upp utan några motkrav som skulle bevisa att JJ hade ärliga intentioner? Jag tror inte på att svänga efter fienden och försöka nå ut genom smutskastningskampanjer på det sättet. Att det skulle förloras så mycket för att någon minuts intervju eventuellt skulle bli av tror jag inte. Nyfikna kommer läsa vidare på hemsidan och där kan budskapet föras fram tydligt utan påverkan ändå.

En ärlig och rakryggad karl hade kunnat gå med på ett sånt krav. Någon som inte var ute efter att fullständigt demonisera personen som skulle intervjuas.

Fast det här visar ju även resten av journalistkåren vad som krävs framöver: Ärlighet och förtroende, en riktig journalist.
Citera
2014-04-25, 01:37
Medlem
Simon Lindberg har skrivit en bra artikel om fallen Uppdrag granskning tog upp, Motståndsrörelsens syn på våld med mera:
https://www.nordfront.se/motstandsrorelsen-kriminell-och-valdsam.smr

Jag tycker att det är bra att det hela kommenterades för att klargöra den principiella inställningen även om många specifika detaljer i vissa fall ännu inte är klargjorda.
Citera
2014-04-25, 01:42
Bannlyst
Motståndsrörelsens Simon Lindberg skriver bra och moget i en krönika om Uppdrag Granskning och några av de händelser som skildrades där.

Citat:
I vår aktivisthandbok, där alla regler och saker att tänka på som medlem i Motståndsrörelsen framgår, kan man läsa följande:

”OBS! Planering och genomförande av offensiva våldshandlingar leder till uteslutning. Offensiva våldshandlingar ligger alltså inte inom ramen för ‘eget initiativ’. Våld bör endast brukas i nödvärn.”

Offensivt våld som proaktiva hembesök, regelrätta överfall på gatan, attacker på fredliga meningsmotståndare o.s.v. är alltså förbjudna enligt vår organisations regelverk. Självförsvar däremot är en helt annan sak. Som medlem förväntas du och uppmuntras att försvara dig själv, dina kamrater och Motståndsrörelsens fana.

I Uppdrag granskning kunde vi tyvärr se exempel på offensivt våld. Vad gäller ”bussattacken” tar jag fullständigt avstånd från den, då den inte är försvarbar. OM, för det finns många frågetecken, nigerianen blivit knivhuggen på det sätt som Uppdrag granskning målar upp, tar jag även från detta fall avstånd å det grövsta.
https://www.nordfront.se/motstandsrorelsen-kriminell-och-valdsam.smr
Citera
2014-04-25, 01:49
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wehrmacht
Jag tyckte det var klockrent, slutresultatet visade att det var helt rätt beslut. JJ var ute efter att framställa rörelsen som galen och våldsam och socialt stigmatisera våra ledare ännu mer. Han spelade inte rent och vågade inte stå för programmet i efterhand och använde istället kravet som ett påstått hot, vilket är ett skämt (lyssna på inspelningen).

Snälla vrid och vänd på det hur mycket du vill. Men varför ska intervjun vara hemma hos honom? SMR är ju inte precis bortskämd med exponering där ni får prata och varför då ta ett sådant här utmärkt tillfälle med ett helt sanslöst konstigt krav.

Klart att JJ inte bjuder in er i sitt hem. Om rädsla för "vinkling" existerade så finns det ju andra sätt att komma runt det. Ni brukar ju smygspela in när ni pratar och lägga upp på sidan så varför inte bara fråga Janne om det är okay att ni tar med en av era kameramän från alla era youtube videor?

Det är klart att JJ är orolig och inte vill röja sin hemliga adress. Historien har ju visat att ni har en del tokstollar i era led som kan göra både det ena och det andra så du måste ju förstå att rädslan i alla fall är befogad.

Hur som helst blev hela dokumentären väldigt ointressant när inte SMR uttalade sig. Men det skrattretande i ert gnäll om hårdvinkling är att ni INTE ENS TOG CHANSEN till att säga "sanningen".

Är ni en fredlig organstaion som står för Nordens frihet bör väll ändå era ledare kunna tala för sig i TV utan att åka hem till Janne för att få en kopp kaffe på köpet.
Citera
2014-04-25, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Snälla vrid och vänd på det hur mycket du vill. Men varför ska intervjun vara hemma hos honom? SMR är ju inte precis bortskämd med exponering där ni får prata och varför då ta ett sådant här utmärkt tillfälle med ett helt sanslöst konstigt krav.

Klart att JJ inte bjuder in er i sitt hem. Om rädsla för "vinkling" existerade så finns det ju andra sätt att komma runt det. Ni brukar ju smygspela in när ni pratar och lägga upp på sidan så varför inte bara fråga Janne om det är okay att ni tar med en av era kameramän från alla era youtube videor?

Det är klart att JJ är orolig och inte vill röja sin hemliga adress. Historien har ju visat att ni har en del tokstollar i era led som kan göra både det ena och det andra så du måste ju förstå att rädslan i alla fall är befogad.

Hur som helst blev hela dokumentären väldigt ointressant när inte SMR uttalade sig. Men det skrattretande i ert gnäll om hårdvinkling är att ni INTE ENS TOG CHANSEN till att säga "sanningen".

Är ni en fredlig organstaion som står för Nordens frihet bör väll ändå era ledare kunna tala för sig i TV utan att åka hem till Janne för att få en kopp kaffe på köpet.
Fast Ljug-Janne lovade ju att inte vinkla programmet och göra organisationen rättvisa. Hade han hållit det så hade han ju inte ens behövt vara rädd för något (vilket han iofs inte heller var, han tramsade bara om det för att göra fulreklam för programmet samma dag som det skulle sändas).

Uppdrag granskning hade i vilket fall bara klippt sönder intervjun på något sätt som gynnade deras skräckfilms dramaturgi, precis som de klippte ut Hagbergs svar i rättegången för att framställa honom som våldsam. Även om vi kan filma och slå hål på Uppdrag gransknings lögner så är det väl ett faktum att Uppdrag granskning når hundratusentals tittare. Att ge dem material att använda emot oss kan ju då vara dumt eftersom vårt eget filmmaterial kanske bara når tiotusentals tittare på Youtube.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in