2014-04-23, 18:59
Medlem
Chrille Ps avatar
http://www.festivalrykten.se/ryktet-fkps-nya-festival-sveriges-sxsw/

Citat:
En showcase-festival sägs vara på gång.
Tidigare i dag berättade FKP Scorpio att de kallar till presskonferens för att berätta om en ny festival. Det är FKP Scorpio och Upplev Norrköping som kallar till presskonferensen, som äger rum i morgon i Norrköping. Att festivalen kommer äga rum någon annanstans än Norrköping är näst intill uteslutet. Enligt uppgifter till redaktionen uppges den nya festivalen vara ett försök till att genomföra en svensk motsvarighet till det SXSW som arrangeras i Austin, Texas.
Sverige kan mycket väl komma att få en showcase-festival av rang och när FKP Scorpio håller i taktpinnen vet vi att de menar allvar. Somliga kallar det branschfestivaler, men det är en utbredd trend ute i Europa som dessutom saknas på den svenska festivalkartan. I grannlandet Norge hittar vi ett lysande exempel i by: Larm och i Storbritannien kan man exempelvis skryta med The Great Escape. Norrköping kan således bli en plats för de stora drakarna (läs Bråvalla) och morgondagens stora framtidsnamn.
Citera
2014-04-23, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrille P
Citat:
En showcase-festival sägs vara på gång.
Tidigare i dag berättade FKP Scorpio att de kallar till presskonferens för att berätta om en ny festival. Det är FKP Scorpio och Upplev Norrköping som kallar till presskonferensen, som äger rum i morgon i Norrköping. Att festivalen kommer äga rum någon annanstans än Norrköping är näst intill uteslutet. Enligt uppgifter till redaktionen uppges den nya festivalen vara ett försök till att genomföra en svensk motsvarighet till det SXSW som arrangeras i Austin, Texas.
Sverige kan mycket väl komma att få en showcase-festival av rang och när FKP Scorpio håller i taktpinnen vet vi att de menar allvar. Somliga kallar det branschfestivaler, men det är en utbredd trend ute i Europa som dessutom saknas på den svenska festivalkartan. I grannlandet Norge hittar vi ett lysande exempel i by: Larm och i Storbritannien kan man exempelvis skryta med The Great Escape. Norrköping kan således bli en plats för de stora drakarna (läs Bråvalla) och morgondagens stora framtidsnamn.
Det låter faktiskt rimligt, passar in i Norrköpings kommuns vision.

Det finns en del inom området på plats redan.
http://visualiseringscenter.se/
https://www.tii.se/projects/newmediameeting
http://www.liu.se/utbildning/program/medieteknik?l=sv
http://www.liu.se/utbildning/program/ksm?l=sv
Citera
2014-04-23, 21:36
Medlem
dannemann1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrille P

Vad innebär showcase-festival?

/orutinerad
Citera
2014-04-24, 11:53
Medlem
12-14 februari nästa år är det dags.

http://www.nt.se/noje/artikel.aspx?articleid=9746800
Citat:
Norrköping får ytterligare en festival. FKP Scorpio, det tyska bolaget bakom jättefestivalen Bråvalla, tar efter amerikanska South by Southwest och norska By Larm och startar "showcasefestivalen" Where's the Music?

Kiltmannen var snabbt framme och startade en tråd om den nya festivalen: (FB) (Festival) Where’s the Music? - Ny showcase-festival i Norrköping
Senast redigerad av Sakletare 2014-04-24 kl. 12:18.
Citera
2014-04-24, 12:20
Medlem
Kiltmannens avatar
Sökte in till volontär nu, men om jag inte får jobb innan festival börjar så skiter jag i det och köper biljett istället. Att jag ska åka dit är iallafall säkert
Citera
2014-04-24, 16:35
Medlem
Här kommer komikerna.

https://www.facebook.com/bravallafestivalen/photos/a.465062750200417.111607.462335717139787/747410741965615/?type=1
Citat:
I år blir festivalen ännu roligare! Årets humorprogram är större och matigare än förra året. Den nya tältscenen Norrköping Lounge kommer att gästas av:

Al Pitcher, Bianca Kronlöf, David Batra, Emma Knyckare, Evelyn Mok, Felicia Tomala, Fritte Fritzson, Isak Jansson, Josefin Johansson, Lol Sthlm: Anna Granath / Patrik Larsson / Jakob Öqvist, Martin Soneby, Melody Farshin, Niklas Andersson, Ola Aurell, Ola Söderholm, Petrina Karlsson Stand Up, Tobias Persson, Zinat Pirzadeh, ÖZZ NÛJEN
Citera
2014-04-24, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sakletare
Här kommer komikerna.

https://www.facebook.com/bravallafestivalen/photos/a.465062750200417.111607.462335717139787/747410741965615/?type=1

Känns som att alla komiker förra året var riktigt kända. Är dessa det?
Inte menat som gnäll, är genuint nyfiken

Bråvalla sa för nån dag sen att det såg riktigt lovande ut på komikerscenen i år, och med tanke på förra året trodde jag att jag skulle känna igen alla
Citera
2014-04-24, 18:14
Medlem
dannemann1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes

Bråvalla sa för nån dag sen att det såg riktigt lovande ut på komikerscenen i år, och med tanke på förra året trodde jag att jag skulle känna igen alla

Helt ärligt så kan jag säga att jag hört/sett 5st totalt på nätet.
5 av 17... Förra året var det ju lite klass o kvalité, vet inte hur soneby tillexempel är på stand up, men han är ju rätt rolig i Soneby City Sports. Dock tycker jag att det är som övriga upplagan av årets festival lite mediokert.
Citera
2014-04-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannemann1
5 av 17... Förra året var det ju lite klass o kvalité, vet inte hur soneby tillexempel är på stand up, men han är ju rätt rolig i Soneby City Sports. Dock tycker jag att det är som övriga upplagan av årets festival lite mediokert.

Då var det inte bara jag då...
Citera
2014-04-24, 18:22
Medlem
Kiltmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannemann1

Om du inte har sett/hört de andra 12, hur vet du då att det är mediokert?
Citera
2014-04-24, 18:25
Medlem
speccons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes

Al Pitcher är från Nya Zeeland men bosatt i Sverige, utnämnd till Sveriges roligaste komiker får något år sedan

Bianca Kronlöf är känd från TV3:s Hårdvinklat och sin youtube karaktär "Snubben"

David Batra - presentation onödig

Emma Knyckare känd från sitt program i P3 och Musikhjälpen

Evelyn Mok - hipsters gillar henne

Felicia Tomala - bara hört henna i en del podcasts, väldigt grov humor om jag uppfattat rätt

Fritte Fritzson - känd från podcasten "Alla mina kamrater" och CFD i P3

Isak Jansson - bara hört honom i ovan nämnda podcast någon gång, har en förställning som heter "allt är floristernas fel"

Josefin Johansson - Gjort barn TV samt har en podcast som heter "crazy town podden"

Anna Granath - ?

Patrik Larsson - Mest känd som karaktären karsten torebjer från morgonsoffan när det gick

Jakob Ökvist - ledde sthlm Live och är radiosnubbe

Martin Soneby - Gör podcast med tidigare nämnda Fritte Fritzson, känd från Ballar av stål när det gick på TV

Melody Farshin - ?

Niklas Andersson - ?

Ola Aurell - bara hört namnet förr

Ola Söderholm - också med i Hårdvinklat på TV3 samt gör satir-podcasten "lila drevet"

Petrina Karlsson - har gjort lite inslag i P3:s tankesmedjan

Tobias Persson - ?

Zinait Pirzadeh - Bara hört namnet

Özz Nujen - kräver ingen presentation

Det var vad jag kände till iaf, men summa summarum så är det väl mer okända i år, men det är ju kul, perfekt när det inte är något bra band att se
Citera
2014-04-24, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speccon
Al Pitcher är från Nya Zeeland men bosatt i Sverige, utnämnd till Sveriges roligaste komiker får något år sedan

Bianca Kronlöf är känd från TV3:s Hårdvinklat och sin youtube karaktär "Snubben"

David Batra - presentation onödig

Emma Knyckare känd från sitt program i P3 och Musikhjälpen

Evelyn Mok - hipsters gillar henne

Felicia Tomala - bara hört henna i en del podcasts, väldigt grov humor om jag uppfattat rätt

Fritte Fritzson - känd från podcasten "Alla mina kamrater" och CFD i P3

Isak Jansson - bara hört honom i ovan nämnda podcast någon gång, har en förställning som heter "allt är floristernas fel"

Josefin Johansson - Gjort barn TV samt har en podcast som heter "crazy town podden"

Anna Granath - ?

Patrik Larsson - Mest känd som karaktären karsten torebjer från morgonsoffan när det gick

Jakob Ökvist - ledde sthlm Live och är radiosnubbe

Martin Soneby - Gör podcast med tidigare nämnda Fritte Fritzson, känd från Ballar av stål när det gick på TV

Melody Farshin - ?

Niklas Andersson - ?

Ola Aurell - bara hört namnet förr

Ola Söderholm - också med i Hårdvinklat på TV3 samt gör satir-podcasten "lila drevet"

Petrina Karlsson - har gjort lite inslag i P3:s tankesmedjan

Tobias Persson - ?

Zinait Pirzadeh - Bara hört namnet

Özz Nujen - kräver ingen presentation

Det var vad jag kände till iaf, men summa summarum så är det väl mer okända i år, men det är ju kul, perfekt när det inte är något bra band att se

De två du skriver inte behöver nån närmre presentation är de två som var med även förra året. Det säger något om skillnaden mellan i år och förra året när det gäller hur kända de är iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in