Citat:
Ursprungligen postat av
fridaynightout
Fast Ukraina är inte Afghanistan eller Irak. Det blir ingen krigssituation såvida du inte skapar en. Allt var frid och fröjd i östra Ukraina tills terrorister beväpnade med automatvapen och raketgevär ockuperade området. Och det är samma människor som ockuperar offentliga byggnader, samma människor som misshandlar journalister, samma människor som mördar politiker.
Det är en krigssituation om folk springer omkring med tunga vapen och man måste sätta in militär, tycker du inte?
Citat:
Hur är de inte terrorister? Hur kan man ens jämföra dem med Majdan som varade fredliga i flera månader och hade resonliga demokratiska krav? Här har vi en grupp tungt beväpnade människor som ockuperar statliga byggnader, skjuter på flygplan, mördar politiker, tillfångatar journalister. Dessa representerar knappast någon folklig vilja, som det exempelvis var på Majdan. Detta är ingenting annat än terrorister. Punkt.
Ja, det är ett populärt ord numera. Putin kallade frihetkämparna i Tjetjenien för terrorister också, vilken en del av dom senare också blev. Samma sak med USA som kallar fattiga bönder i Afganistan för terrorister och söker igenom by efter by.
Den del av facisterna som deltog i Majdan är en god jämförelse med dom som nu härjar i östra Ukraina, kalla dom vad du vill. Jag vet att Majdan i grund och botten var en god sak men som alltid i Ukraina numera tar onda korrupta krafter över, tragiskt för folket i Ukraina och denna utveckling var inte vad dom önskade sig med protesterna.
Citat:
Nej. Han var varken gammal eller sjuk för den delen. Han var bara 42 år.
Här ser man hur han blir attackerad av maskerade pro-ryska terrorister bara p.g.a. sin politiska åsikt. Några timmar senare hittas han död med tydliga tecken på tortyr.
Gjorde en snabb sökning på Volodymyr Rybak och fick upp en annan politiker som skulle ha passat, men fel att inte kolla närmare. Hur som helst är det tragiskt även om han inte var gammal.
Citat:
Fast det beror väl knappast på något folkligt stöd för separatister, det måste även du begripa? Du har inte funderat på att det kan vara så att samtliga rättsliga strukturer i öst är grovt korrumperade och har varit det i många år? Du har inte funderat på vilka det är som styrt öst i många år? (d.v.s. Janukovytj & co, Donetsk-maffia). Du har inte tänkt så långt att det finns ett stort incitament för dem att välja en sida där de kan behålla sin korrupta maktposition?
Här är exempelvis intressant intervju med ledaren för gruvarbetarnas fackförening. Som bekant så är gruvarbetarna en väldigt stor grupp i Donetsk, Luhansk. Läs gärna denna intervju. Deras ledare uppmanar Kiev att vidta hårdare åtgärder mot separatisterna! Även han anklagar lokalstyret i östra Ukraina för att stödja separatisterna för att kunna behålla sin makt.
Vad är det jag ska begripa? dom har ingen kontroll som det verkar och vad det beror på kan vi ju spekulera i. Jag anser det beror på att regeringen gick för hårt fram med sitt rysshat, upplöste berkut, såg till att presidenten gick i landsflykt istället för att han själv avgått, började utse suspekta personer till poster i regeringen och dela ut guvernörsposter, inte försäkrade sig om att ha stöd från polis och millitär etc. Jag vet att du inte håller med men detta är vad en del människor i östra Ukraina upplevde som hot. Regeringen i Kiev levde i sin bubbla och trodde att det stöd dom haft i Majdan även gällde hela Ukraina samt polis och millitär, ett stort misstag.
Folklig stöd, visste Kiev själv vad för stöd dom hade? Vad hade hänt om pro-ryssarna hade kommit till Kiev i "fredliga" demonstrationer med molotov cocktails?
Citat:
Fast var har du sett fascister? Var? Lägg ner skitsnacket.
Och du har givetvis missat att Kiev varit oerhört kompromissvilliga och velat lösa situationen med alla fredliga medel? Du kanske missade att de t.o.m. tillmötesgick kraven och tillsatte en kommission av polska experter för att utarbeta ett politiskt system för Ukraina som möjliggör decentralisering av makten. Fascister, säger du?
Du kanske dessutom missade att Högra sektorn officiellt avvecklat sin paramilitära verksamhet?
Det är vidrigt att se hur folk här stödjer terrorister och ens försöker jämföra dessa med Majdan. Det som hände på Majdan var en folklig revolution mot kriminella och korrupta politiker. Precis som vid alla folkliga revolutioner så finns det många element inblandade. Det som sker i östra Ukraina just nu är ingenting annat än en terroristgruppering. Försök nu inte likställa dessa terrorister med någon folklig revolt. Hade folket i östra Ukraina velat tillhöra Ryssland hade de kunnat göra sin röst hörd. Istället sitter de hemma och vågar inte ge sig ut på gatorna för att några få kriminella sätter skräck i lokalbefolkningen.
Är molotov cocktails eller upplopp fredligt:
http://www.youtube.com/watch?v=Fhc4WHeAtV8
Jag har förstått att det är viktigt för dig att ordet fascist inte nämns.
4 February 2014, TIME
http://time.com/4493/ukraine-dmitri-yarosh-kiev/
Citat:
In his first interview with foreign media, Dmitro Yarosh, leader of the far-right militant group Pravy Sektor, says he and his antigovernment cohorts in Kiev are ready for armed struggle
Citat:
In any kind of fair election, that would be nearly impossible. Pravy Sektor’s ideology borders on fascism, and it enjoys support only from Ukraine’s most hard-line nationalists, a group too small to secure them a place in parliament.
Duger det eller ska jag presentera mer, har en del om Svoboda också men vad man personligen anser som fasicm är ju olika och du anser ju att Putin är en facist och det är helt ok för mig att låta dig tycka. Det viktiga är ju inte vad du eller jag tycker utan vad folk i Ukraina tycker och många upplever dom som facister. Det är samma i Svergie med SD, kommer sossar eller moderater att sammarbeta med dom och vad kommer en del människor att tycka om det? Jag tycker samarbete är bra och ser inte SD som högerextremister eller fascister med det gör många, räkna med bråk.
Att regeringen i Kiev varit kompromissvilliga är väl inte konstigt då dom inte har någon reell makt förankrad i folket att sätta emot längre.