2014-04-23, 11:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Till de som misstänker att Fria Tider på något sätt förfalskat eller tagit fram dokumentet vill jag säga att den första som uppmärksammade detta var en lokal journalist på Hallandsposten.
Artikeln är bakom betalvägg men finns återgiven på ett flertal ställen, bland annat här:
http://gruvmor.wordpress.com/2014/04/20/tjansteman-i-halland-ta-folks-bostader-och-sommarstugor-och-ge-till-flyktingar/
Originalet för den som är prenumerant eller är villig att offra en tia på att teckna endagsprenumeration för att kontrollera:
http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.3063149--expropriera-hus-till-flyktingarna-

Några minuter på Google räckte. Dokumentet är med all sannolikhet "äkta" i den meningen att det är genuint, diariefört och ställt (utan minsta verkan, troligtvis) till kommunstyrelsen. Däremot härstammar det uppenbarligen från personen Wilhelmsson, inte hans avdelning eller socialförvaltningen. Att underteckna med sin tjänstetitel är i så fall "sådär".

Förslag till ny rubrik "Socialtjänsteman i Halmstad vill...."
Citera
2014-04-23, 11:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Jag tycker inte att händelsen i sig är speciellt märkvärdig eller orimlig. Det är ju inte ett förslag från kommunstyrelsen. Vem som helst kan skicka ett brev till en kommunstyrelse där det står vilka tokigheter som helst. Det är föralldel lite pikant att personen är (eller säger sig vara) anställd på kommunen, och refererar till det i brevet.

Givetvis är det så. Det är ur perspektivet "allvarligt menat förslag" som det hela blir orimligt.
Citera
2014-04-23, 11:13
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag drar alltså slutsatsen att det handlar om en enskild persons uppfattning, formulerat som ett spontant förslag till kommunstyrelsen.
Ja, nu ser jag att det är stämplat av mottagaren, kommunstyrelsen. Läste lite för snabbt och antog först att stämpeln var ditsatt av Wilhelmsson. Slarvigt av mig. Men om det nu skulle vara en förfalskning skulle någon även förfalskat denna stämpel. Som någon redan skrivit är det bara att ringa kommunen och fråga om det specifika dokumentet med diarienummer KS 2014/622.

Avgörande borde väl vara om han skrivit det i sin yrkesroll. Alla moderna skrivare har ju inbyggd fingerprint så det kan gå att ta reda på om brevet är utskrivet på socialkontoret eller hemma hos AW. Om det bara är ett personligt medborgarförslag, varför skriver han då ut sin yrkesroll, arbetsplats och avdelning i underskriften?
Senast redigerad av kuntakinte55 2014-04-23 kl. 11:16.
Citera
2014-04-23, 11:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuntakinte55
Ja, nu ser jag att det är stämplat av mottagaren, kommunstyrelsen. Läste lite för snabbt och antog först att stämpeln var ditsatt av Wilhelmsson. Slarvigt av mig. Men om det nu skulle vara en förfalskning skulle någon även förfalskat denna stämpel. Som någon redan skrivit är det bara att ringa kommunen och fråga om det specifika dokumentet med diarienummer KS 2014/622.

Avgörande borde väl vara om han skrivit det i sin yrkesroll. Alla moderna skrivare har ju inbyggd fingerprint så det kan gå att ta reda på om brevet är utskrivet på socialkontoret eller hemma hos AW. Om det bara är ett personligt medborgarförslag, varför skriver han då ut sin yrkesroll, arbetsplats och avdelning i underskriften?

Finns ingen egentlig anledning att tro att det är förfalskat i så fall. Det finns gott om märkliga åsikter i de flesta frågor. Jag skulle tro att hr Wilhelmsson, som så många före och efter honom, helt enkelt försöker ge sitt förslag tyngd genom att hänvisa till sin position.
Citera
2014-04-23, 11:26
Medlem
Vi kanske ska fula i grundlagen så att man har rätt att skjuta oönskade besökare på sina marker, precis som riksdagen fulade in EU i grundlagen.

Över min döda kropp att de håller på så här. Några jävla rundlagda kommunpampar som vill göra karriär. Bara i Sverige.
Citera
2014-04-23, 11:33
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Jag tycker det är utmärkt att migrationstrycket börjar kännas för den svenska medelklassen.
Långa köer och att betala hundratusentals kronor extra för sitt boende verkar inte räcka till, men kanske exempelvis att fortsätta betala av på studieskulder när man bor på långvården, få sommarstugan exproprierad och äntligen nås av lönedumpningen, kan få den att sänka blicken från sin upphöjda horisont.
Citera
2014-04-23, 11:35
Medlem
bra förslag att de som tjänar på invandringen genom bostadsbrister och bostadsprisökningar får dra sitt strå till stacken.
Citera
2014-04-23, 11:42
Medlem
Svensken är den mest konflikträdde av alla folkslag. Bara en makthavare som befinner sig bland svagsinnat folk skulle våga sig på ett sådant utspel. Skulle detta inträffa skulle svensken inte protestera nämnvärt. Det som skulle hända är att Svp på sin höjd ökar med en halv procentenhet. Thats it.
Citera
2014-04-23, 11:44
Medlem
Fredde104s avatar
räcker det inte med att dom ska ta våra jobb och pengar...nu ska dom ta våra hem också! men nu var jag väl rasist som utryvkte min åsikt...
Citera
2014-04-23, 11:54
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Jag tycker det är utmärkt att migrationstrycket börjar kännas för den svenska medelklassen.
Migrationstrycket har redan kännts i årtionen av alla svenskar: sämre sjukvård, sämre skola, rån, våldtäkter, lägre levnadsstandard, bostadsbrist, bostadspriser så höga att de tvingar fram enorm skuldsättning, sämre hjälp till de fattigaste, högre skatter och mer förföljelser för de rikaste och medelklassen, även pensionärer tvingas betala och får sämre inkomster än invandrade förtidspensionärer. Till och med politikerna som bor i sina skyddade vita områden kan inte röra sig fritt eller känna sig trygga utanför sina reservat, och de måste fokusera intensivt för varje ord de säger öppet, privat eller skriver anonymt på internet för att inte bli av med jobb och inkomster. Exproprieringen och överföringen till invandrare startade när massinvandringen startade, som jag skrev tidigare. Bara det att invandringen kostar ca 250 miljarder om året ger en antydan om exproprieringens storleksordning.
Citera
2014-04-23, 12:27
Medlem
Detta är rena rama vansinnet. Vad sägs som att stimulera bostadsmarknaden istället så fler byggnader byggs, det är inte bara invandrare som har svårt att hitta bostad, det är varenda jävel i detta land.

T.ex en vän till mig vars pappas farfar har byggt deras stuga från ingenting under en lång tid med sina bara händer, ska nu staten bara gå in och ta det ifrån dem och låta någon volatil arab familj flytta in?

Att prata om att det är solidariskt är så förlegat och gammalt.

När tar galenskapen över?
Citera
2014-04-23, 12:37
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerulion
T.ex en vän till mig vars pappas farfar har byggt deras stuga från ingenting under en lång tid med sina bara händer, ska nu staten bara gå in och ta det ifrån dem och låta någon volatil arab familj flytta in?

Ja, eftersom det är detta som menas med Allas lika värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in