2014-04-22, 17:48
Medlem
Jag är invandrare och företagare i Sverige. Jobbar 6 dagar i veckan, semestrar bara 2 veckor om året.
Senast redigerad av flashbackin 2014-04-22 kl. 17:55.
Citera
2014-04-22, 17:59
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Vad jag vet ha vi väl en arbetslöshet på uppåt 6% eller så. Finns nog många som skulle kunna tänka sig jobba för 28.000:- bara det säger ju hur absurt det är, tycka att en sådan lön är skit. Vad är egentligen det hemska i att jobba kväll? det är väl tvärtom ganska bra, man kan uträtta ärenden hela dagarna och är hemma när butiker osv är öppna. Visst du kan inte supa till det på kvällen och kanske missar några skitprogram på tv som du ändå kan se dagen efter.
Och du lever som du själv lär? Jobbar du julhelger utan extra betalt? Missar midsommarhelger utan få extra betalt?
Sen så är det inte 1960 nu utan väldigt många industrijobb är rätt kvalificerade och kräver både utbildning och lång upplärningstid. Det är inte ovanligt med 1 till 2 års upplärning inom flera jobb. Så det är inget du kan bara hitta på gatan.

Självfallet så skall det vara en grundlön och OB och skifttillägg som ger tillägg när man jobbar utanför vanlig dagtid. Om man hellre väljer att ta lån och utbilda sig till ett vårdyrke med dåligt betalt så får man väl ta den smällen. Ingen tvingar en att göra det.
Citera
2014-04-22, 18:22
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Ni höginkomsttagare som tjänar minst 30-40k, hur ser er livsstil ut? Kan ni berätta lite om ert liv?

Vad jobbar ni med? Hur mycket tjänar ni? Hur gamla är ni? Hur bor ni? Vad kör ni för bil? Vad käkar ni? Hur ofta reser ni? Vart reser ni? Vad har ni för kläder? Hur och vad lägger ni pengar på? Osv osv. Hur ser ert liv ut i ett nötskal. Blir intressant.

Jobbar inom Finans utomlands
Tjänar ca 100k i månaden
mellan 30-36 år gammal
Bor i en sjysst lya som jag betalar ca 20k i månaden för
Käkar det mesta.Lägger generellt sett för mycket pengar på mat
Reser sällan med jobbet gudskelov men mycket långhelger. Drar nånstans 1 gång i månaden(Dubai,Paris,Rom,Barcelona etc)
Kör gärna italienska klädmärken
Lägger för mycket pengar på mat ,vin ,utgångar och kläder. Lagom med pengar på annat typ inredning, boende, resor etc.

Generellt kan det sägas att jag är rätt slösaktig men det har nog med min personlighet att göra snarare än lönen.
Citera
2014-04-22, 18:35
Medlem
Xfiless avatar
Kvinna på 28 år. Har pluggat media, kommunikation och PR.

Jobbar både privat samt kommunalt. Som mest brukar jag få ca 50.000 kr/månaden (efter skatt får jag 35.000 kr). Däremot brukar jag oftast landa på ca 35-37,000 kr i månaden (får ut ca 25-27,000 kr efter skatt). Som ni kanske märker så hänger min lön ihop med hur mycket jag jobbar och antal OB timmar.

Bor innanför tullarna i en hyresetta. Kör ej bil. Äter ute ganska. Jag försöker göra minst två långresor varje år på ca 3 veckor. Åker även gärna på weekends eller bort någon vecka under sommaren. Vet jag dock att jag exempelvis ska åka iväg en längre tid under hösten känner jag inget behov av semester i augusti.

Har fasta utgifter på 6700 kr och då ingår hyra, SL kort, el, internet och mobil. Varje kvartal betalar jag till CSN och ibland får man lite andra räkningar som ex tandläkare.

Försöker lägga undan ca 10-15,000 kr i månaden.

Började spara på riktigt för snart 3,5 år sedan och har idag en kvarts miljon på banken trots många resor. Att resa är min passion.

Jag är ganska duktig på att spara men är samtidigt inte snål. Jag unnar mig definitivt saker men lägger inte heller pengar på onödigt dyra saker bara för att jag kan. Köper inte kläder alltför ofta men när jag väl gör det så ser jag till att köpa bra saker. Jag köper hellre något dyrt som håller i flera år än något billigt som jag måste kasta efter ett halvår.

Största finansiella lasten? Käka mat ute och alla småsaker man köper väl i matbutiken etc.
Senast redigerad av Xfiles 2014-04-22 kl. 18:41.
Citera
2014-04-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sevan
Märker att du aldrig har varit på en industri förut.
Om man jämför vilket slit man gör om dagarna på en industri i jämförelse vad te.x läkare gör om dagarna så blir man mer sliten om du är industriarbetare.

Tyngre grejer att lyfta samt konstiga "ställningar" att arbeta i.

Att en industriarbetare lever ett kortare liv än en läkare har aldrig för mig varit konstigt.
Javisst, här är du något på spåren! Du har uppenbarligen djup insyn i såväl läkares som industrihjonens vardag dessutom. Läkare behöver ju knappt anstränga sig på jobbet, inget ansvar har de heller.

Citera
2014-04-22, 19:04
Awaiting Email Confirmation
ashuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Javisst, här är du något på spåren! Du har uppenbarligen djup insyn i såväl läkares som industrihjonens vardag dessutom. Läkare behöver ju knappt anstränga sig på jobbet, inget ansvar har de heller.

En arbetare gör fysiskt arbete vilket oftast betraktas som slitsamt och tungt, och då snackar vi arbetarfysiskt - inte vända på papper eller knappa i tangentbordet, det är det han försöker säga. Jag har själv jobbat med administrationsjobb, industrijobb och jobbar just nu som vvs-montör.
Citera
2014-04-22, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ashura
En arbetare gör fysiskt arbete vilket oftast betraktas som slitsamt och tungt, och då snackar vi arbetarfysiskt - inte vända på papper eller knappa i tangentbordet, det är det han försöker säga. Jag har själv jobbat med administrationsjobb, industrijobb och jobbar just nu som vvs-montör.
Jag förstår vad puckot försöker säga.
Men att jämföra en läkares arbetsuppgifter med "vända på papper" är rätt platt.
Vi som har stress, ansvar och arbetar med huvudet kan bli trötta vi med även om vi inte blir svettiga som efter ett pass med skyffeln. Men du vet, är huvudet dumt får kroppen lida...
Senast redigerad av Denkmal 2014-04-22 kl. 19:59.
Citera
2014-04-22, 19:17
Medlem
Man mellan 30 och 40
Lön före skatt ca 60
Bor i villa i större stad. Ca 65% lån
Två bilar varav en har lite finansiering
Är anställd men har eget AB med värdepapper etc i
Totalt ca 1 mkr på banken plus ägande i lite onoterat
Hade 0 kr när jag flyttade hemifrån
Citera
2014-04-22, 19:46
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Vad jag vet ha vi väl en arbetslöshet på uppåt 6% eller så. Finns nog många som skulle kunna tänka sig jobba för 28.000:- bara det säger ju hur absurt det är, tycka att en sådan lön är skit. Vad är egentligen det hemska i att jobba kväll? det är väl tvärtom ganska bra, man kan uträtta ärenden hela dagarna och är hemma när butiker osv är öppna. Visst du kan inte supa till det på kvällen och kanske missar några skitprogram på tv som du ändå kan se dagen efter.

Nä man har blivt så jäkla bekväm idag och minsta uppoffring ska man ha extra för. Fan var glada att det finns jobb. Man lyfter ju den grå massan till stjärnglans med denna metodik, sen sitter de stackarna med höga studielån med samma lön plus 3-5 års inkomstbortfall....

Visst man kan känna sig låst på industri och du måste jobba och kan inet glida omkring (generellt motsatsen förekommer å det grövsta dock) men du kan också ta ledigt typ när du vill och när du är tillbaka ligger du inte efter och tvingas jobba kvällar och helgar (oj kväll ohc helgjobb!) utan du kan fortsätta din lunk.

Du låter som en som nyss kommit i från ditt industrijobb. Om du nu ska ta bort extraersättningen kan ju vi kontorsnissar arbeta midsommarafton, julafton kvällsskift och söndagar. Jag menar tid som tid.
Jag vet att jag i alla fall är noll intresserad av det om det inte finns en morot i det hela.

Du nämner gärna en del fördelar med skiftarbete, jag vet jag har arbetat skift när jag var singel och yngre. Men när du får problem med barnomsorgen, det finns inte nattis i alla kommuner. Nattarbetare får inte sällan sömnrubbningar efter en tid, även matrubbningar finns hos nattarbetare.
Hälsan tar bevisat skada av skiftarbete. Med tiden lär även den psykosociala hälsan få sig en törn.
Det betyder inget menar du? Det är inget man ska kompensera?

Om en person inte har akademiska meriter så är det inte ovanligt att man får gå in i yrken där man får slita. Det måste ju vara värt någonting, eller hur?
Jo, vi har arbetslöshet men det finns även en hel del jobb som ingen vill ha för att de är för dåligt betalda. Så jo, en månadslön på 28000 utan extra tillägg och du tvingas jobba natt, helg och röda dagar, jo men tjena. Jag tycker att DU kan ta ett sådant jobb och fundera på om du tycker det är värt det.

Akademiker sätter ett pris på sina kunskaper och industriarbetaren sätter ett pris på sitt jobb. Det har alltid funkat så och uppenbarligen tycker samtliga inblandade att det är så det ska fungera.
Sen verkar industriarbetarfacken bättre på förhandlingar än akademikerdito..
Citera
2014-04-22, 21:09
Medlem
Ingen förutom jag som reagerar på nivån av skitsnack i denna tråden ?
Nu är det visserligen FB men ser ingen mogen anledning till att skryta på ett anonymt forum.
Ni som skulle vara under 30 bast och tjäna över 40 finner jag föga otroligt. Visst är det möjligt men jag känner diverse folk i diverse branscher och har aldrig hört talas om det. De flesta i min umgängeskrets är i min ålder 25-30, jobbar i någon av de 3 större städerna och tjänar mellan 25-40. Samtliga Civ.ing, jurist, ekonom, läkare m.m. De flesta har en ingångslön på strax under 30 och sedan relativt normal löneökning. Senast jag kollade för ny examinerade civ.ing så var medel samt median lönen runt 29, 10 procentilen i underkant mindre än 27 000 och 10 procentilen i överkant över 32 000. Är man sedan under 30 bast så har man haft max 4-5 år på sig att arbeta och har man då en ingångslön på ca 30 000 och en löneökning på ca 2 000 kr/år så är 40 000 kr i mån en mera rimlig lön i min mening. Jag känner också en gäng herrar på runt 45 år som är högt uppsatta chefer i stora svenska företag och de tjänar runt 70-100k i månaden. Lite däremellan ligger väl spektrumet.

Vill man sedan mäta k*ken genom att skryta om sin lön så är det intressanta att titta på grundlön, ev. övertidsersättning, semester m.m. Att bara säga vad man tjänar utan att säga hur den lönen är fördelad säger inte så mycket. Vet industriknegare som tjänar bra för de jobbar 12 h om dagen 6 dagar i veckan.

Nu till mig. Jag hade tur, fick väldigt bra/hög ingångslön.
Utbildning: Civilingenjör på något av de bra skolorna, Chalmers, LTH & KTH.
Lön: 34 000 grundlön (ingångslön), övertid tillkommer, 2000 kr/år friskvård, 32 dagars semester.
Ålder: 25 år
Lägger pengar på: Spara till kontantinsats, lever som en student. Reser då och då, köper "dyra" kläder men på rea.
Citera
2014-04-22, 21:15
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affe_
Nu är det visserligen FB men ser ingen mogen anledning till att skryta på ett anonymt forum.
Ni som skulle vara under 30 bast och tjäna över 40 finner jag föga otroligt. Visst är det möjligt men jag känner diverse folk i diverse branscher och har aldrig hört talas om det. De flesta i min umgängeskrets är i min ålder 25-30, jobbar i någon av de 3 större städerna och tjänar mellan 25-40. Samtliga Civ.ing, jurist, ekonom, läkare m.m. De flesta har en ingångslön på strax under 30 och sedan relativt normal löneökning. Senast jag kollade för ny examinerade civ.ing så var medel samt median lönen runt 29, 10 procentilen i underkant mindre än 27 000 och 10 procentilen i överkant över 32 000. Är man sedan under 30 bast så har man haft max 4-5 år på sig att arbeta och har man då en ingångslön på ca 30 000 och en löneökning på ca 2 000 kr/år så är 40 000 kr i mån en mera rimlig lön i min mening. Jag känner också en gäng herrar på runt 45 år som är högt uppsatta chefer i stora svenska företag och de tjänar runt 70-100k i månaden. Lite däremellan ligger väl spektrumet.

Vill man sedan mäta k*ken genom att skryta om sin lön så är det intressanta att titta på grundlön, ev. övertidsersättning, semester m.m. Att bara säga vad man tjänar utan att säga hur den lönen är fördelad säger inte så mycket. Vet industriknegare som tjänar bra för de jobbar 12 h om dagen 6 dagar i veckan.

Lön: 34 000 grundlön (ingångslön), övertid tillkommer, 2000 kr/år friskvård, 32 dagars semester.
Lägger pengar på: Spara till kontantinsats, lever som en student. Reser då och då, köper "dyra" kläder men på rea.

Lika meningslöst som det är att ljuga i trådar som den här lika meningslöst är det att anklaga människor för det.
Men visst, en del inlägg genomskådar man ju
Citera
2014-04-22, 21:26
Awaiting Email Confirmation
ashuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affe_

Förstår inte varför alla är så kåta på ingångslöner. Det säger absolut ingenting. Jag fick 20k i ingångslön, och det förtjänade jag eftersom jag inte kunde ett skit - hur mycket än jag trodde att jag kunde, men tjänar mycket mer nu när jag jobbat i några år. Allting handlar om medianlönen för det yrket du jobbar med, det vill säga hur mycket du kommer tjäna när du har fått lite kött på benen. Många får en skitig ingångslön, och de förtjänar dem. Vid lönesamtal och lönesättning så beror 99% på din professionella yrkeserfarenhet. Ingen vettig chef ger 32k i ingångslön till en färsk nyexaminerad student som har noll koll på vad hen gör. Du kanske är ett undantag...

Förstår mig inte heller på varför man sliter i fem år på en utbildning, vad är syftet? Att dessa 45-50 åringar har 70-100k i lön skrattar jag åt. Dessa har utbildad sig, är relativt gamla och har kämpat arslet för att komma dit. Jag är 26 år gammal och snittade långt över 100k förra månaden, har bara en gymnasieutbildning - såklart en del jävla övertid och massa andra tillägg, men det är inte så att högt uppsatta chefer har det slappt på jobbet heller.
Senast redigerad av ashura 2014-04-22 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in