Citat:
Ursprungligen postat av
mastejag
Vad jag vet ha vi väl en arbetslöshet på uppåt 6% eller så. Finns nog många som skulle kunna tänka sig jobba för 28.000:- bara det säger ju hur absurt det är, tycka att en sådan lön är skit. Vad är egentligen det hemska i att jobba kväll? det är väl tvärtom ganska bra, man kan uträtta ärenden hela dagarna och är hemma när butiker osv är öppna. Visst du kan inte supa till det på kvällen och kanske missar några skitprogram på tv som du ändå kan se dagen efter.
Nä man har blivt så jäkla bekväm idag och minsta uppoffring ska man ha extra för. Fan var glada att det finns jobb. Man lyfter ju den grå massan till stjärnglans med denna metodik, sen sitter de stackarna med höga studielån med samma lön plus 3-5 års inkomstbortfall....
Visst man kan känna sig låst på industri och du måste jobba och kan inet glida omkring (generellt motsatsen förekommer å det grövsta dock) men du kan också ta ledigt typ när du vill och när du är tillbaka ligger du inte efter och tvingas jobba kvällar och helgar (oj kväll ohc helgjobb!) utan du kan fortsätta din lunk.
Du låter som en som nyss kommit i från ditt industrijobb. Om du nu ska ta bort extraersättningen kan ju vi kontorsnissar arbeta midsommarafton, julafton kvällsskift och söndagar. Jag menar tid som tid.
Jag vet att jag i alla fall är noll intresserad av det om det inte finns en morot i det hela.
Du nämner gärna en del fördelar med skiftarbete, jag vet jag har arbetat skift när jag var singel och yngre. Men när du får problem med barnomsorgen, det finns inte nattis i alla kommuner. Nattarbetare får inte sällan sömnrubbningar efter en tid, även matrubbningar finns hos nattarbetare.
Hälsan tar bevisat skada av skiftarbete. Med tiden lär även den psykosociala hälsan få sig en törn.
Det betyder inget menar du? Det är inget man ska kompensera?
Om en person inte har akademiska meriter så är det inte ovanligt att man får gå in i yrken där man får slita. Det måste ju vara värt någonting, eller hur?
Jo, vi har arbetslöshet men det finns även en hel del jobb som ingen vill ha för att de är för dåligt betalda. Så jo, en månadslön på 28000 utan extra tillägg och du tvingas jobba natt, helg och röda dagar, jo men tjena. Jag tycker att DU kan ta ett sådant jobb och fundera på om du tycker det är värt det.
Akademiker sätter ett pris på sina kunskaper och industriarbetaren sätter ett pris på sitt jobb. Det har alltid funkat så och uppenbarligen tycker samtliga inblandade att det är så det ska fungera.
Sen verkar industriarbetarfacken bättre på förhandlingar än akademikerdito..