Citat:
Ursprungligen postat av
AmerB
Efter en snabb googling:
http://www.magasinetparagraf.se/din-ratt/stamning
Där beskriver de själva processen och hur det går till.
Jag vet inte riktigt om man kan välja den summa man vill ha, utan att det snarare är domstolen som bestämmer det. Det beror liksom också vad det handlar om, jag tror inte du lär få 5000 kr om damen kallat dig för något ökennamn eller dylikt.
Nej.
Man yrkar på ett skadestånd. Domstolen kan sen välja att damen i detta fallet skall utge summan i form av ett skadestånd till TS.
Domstolen kan även välja att utge ett jämkat skadestånd pga olika anledningar, exempelvis att det damen gjort inte är så grovt och därför inte värt 5 000kr.
Domstolen kan också välja att ogilla talan och då får TS 0.
Det är inte upp till domstolen att fritt välja vilket skadestånd som skall utges till TS.
Om TS yrkar på 5000 kan domstolen INTE välja att helt plötsligt ge ut 10 000.
TS:
Paragrafen om kränkningsersättning (det du pratar om) lyder såhär:
"Den som
allvarligt kränker någon annan
genom brott som innefattar ett angrepp mot dennes person, frihet, frid eller ära skall ersätta den skada som kränkningen innebär." SkL 2:3
Eftersom du kräver 5000 kr så misstänker jag att kränkningen inte är tillräckligt allvarlig för att tingsrätten tolkar det som en "allvarlig kränkning". Och som det tydligt framgår i paragrafen så krävs dessutom att hon begått ett brott. Hon måste således dömas för förtal (eftersom vi pratar om rykte) för att du ska få några pengar. (Ett annat möjligt brott är förolämpning, men då handlar det inte om ryktet i samma mån)