2014-04-22, 20:52
Bannlyst
Jag ska stämma en gammal dam. Jag har skrivit ut en stämningsansökan från domstol.se och fyllt i den för hand. Jag tänker härefter lägga den i ett brev och posta den till domstolens adress. Sen tänker jag betala avgiften på 450:-. är det allt som ska göras?

En till fråga. I mitt yrkande så har jag bett om 5000:- skadestånd. Har man tillåtelse att göra så? Det har ingen juridisk grund utan jag anser bara att denna person har skadat mitt rykte och ber därför om 5000:-.
Citera
2014-04-22, 20:56
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopathy
Jag ska stämma en gammal dam. Jag har skrivit ut en stämningsansökan från domstol.se och fyllt i den för hand. Jag tänker härefter lägga den i ett brev och posta den till domstolens adress. Sen tänker jag betala avgiften på 450:-. är det allt som ska göras?

En till fråga. I mitt yrkande så har jag bett om 5000:- skadestånd. Har man tillåtelse att göra så? Det har ingen juridisk grund utan jag anser bara att denna person har skadat mitt rykte och ber därför om 5000:-.

1, Javisst.
2, du kan be om 100 miljoner om du vill.
Citera
2014-04-22, 20:56
Medlem
Citat:

Varför framför du i så fall yrkandet?
Citera
2014-04-22, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Varför framför du i så fall yrkandet?
Kanske fel ordval av mig, jag menar att jag har inte tittat i en lagbok och sett att "aha, det som hon har gjort tillåter mig att be om 5000:-" utan det är en summa som jag hittat på själv.
Citera
2014-04-22, 21:00
Medlem
Efter en snabb googling:

http://www.magasinetparagraf.se/din-ratt/stamning

Där beskriver de själva processen och hur det går till.

Jag vet inte riktigt om man kan välja den summa man vill ha, utan att det snarare är domstolen som bestämmer det. Det beror liksom också vad det handlar om, jag tror inte du lär få 5000 kr om damen kallat dig för något ökennamn eller dylikt.
Citera
2014-04-22, 21:59
Medlem
Du kan yrka på hur mycket du vill, men du måste samtidigt kunna bevisa denna summa. Det är du som har bevisbördan för att beloppet du yrkar på stämmer överens med din skada.

Nu rör det sig om kränkning, men hade du haft t.ex. sjukhuskostnader hade bevisningen varit läkarens utlåtande/dokumentering samt kvitto.

Vinner du och beloppet är för högt kommer domstolen jämka det, det kan jämkas som lägst till 0kr.
Citera
2014-04-22, 22:02
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmerB
Efter en snabb googling:

http://www.magasinetparagraf.se/din-ratt/stamning

Där beskriver de själva processen och hur det går till.

Jag vet inte riktigt om man kan välja den summa man vill ha, utan att det snarare är domstolen som bestämmer det. Det beror liksom också vad det handlar om, jag tror inte du lär få 5000 kr om damen kallat dig för något ökennamn eller dylikt.

Nej.

Man yrkar på ett skadestånd. Domstolen kan sen välja att damen i detta fallet skall utge summan i form av ett skadestånd till TS.
Domstolen kan även välja att utge ett jämkat skadestånd pga olika anledningar, exempelvis att det damen gjort inte är så grovt och därför inte värt 5 000kr.
Domstolen kan också välja att ogilla talan och då får TS 0.
Det är inte upp till domstolen att fritt välja vilket skadestånd som skall utges till TS.
Om TS yrkar på 5000 kan domstolen INTE välja att helt plötsligt ge ut 10 000.

TS:
Paragrafen om kränkningsersättning (det du pratar om) lyder såhär:
"Den som allvarligt kränker någon annan genom brott som innefattar ett angrepp mot dennes person, frihet, frid eller ära skall ersätta den skada som kränkningen innebär." SkL 2:3

Eftersom du kräver 5000 kr så misstänker jag att kränkningen inte är tillräckligt allvarlig för att tingsrätten tolkar det som en "allvarlig kränkning". Och som det tydligt framgår i paragrafen så krävs dessutom att hon begått ett brott. Hon måste således dömas för förtal (eftersom vi pratar om rykte) för att du ska få några pengar. (Ett annat möjligt brott är förolämpning, men då handlar det inte om ryktet i samma mån)
Citera
2014-04-22, 22:38
Medlem
Du kan få ett hum, om vad kan vara rimligt att yrka genom att ta dig en titt i Brottsoffermyndighetens referatsamling. http://www.brottsoffermyndigheten.se/Filer/Referatsamling/Aktuell%20upplaga/Referatsamling%202012.pdf
Citera
2014-04-22, 22:46
Medlem
Citat:

Som konstaterats i tråden så kommer du få svårt att få igenom yrkandet.

Med det sagt så har domaren en skyldighet att hjälpa både dig och din motpart genom att leda er rätt. Domaren kommer be dig att utveckla varför du anser dig ha rätt till vad du yrkar. Du har gjort allt hittills. Följ bara domstolens anvisningar fr o m nu så går det nog bra.

Lycka till.
Citera
2014-04-24, 12:27
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Som konstaterats i tråden så kommer du få svårt att få igenom yrkandet.

Med det sagt så har domaren en skyldighet att hjälpa både dig och din motpart genom att leda er rätt. Domaren kommer be dig att utveckla varför du anser dig ha rätt till vad du yrkar. Du har gjort allt hittills. Följ bara domstolens anvisningar fr o m nu så går det nog bra.

Lycka till.
Mårten Schultz, civilrättsprofessor, tyckte nyligen att man skulle stoppa näthatare genom att stämma dem, det är tydligen enkelt.
Och begär man mindre än ett halvt basbelopp så fördelas tydligen rättegångskostnaderna på ett vettigt sätt.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2311324-professor-stam-nathatarna-
Citera
2014-04-24, 18:15
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Mårten Schultz, civilrättsprofessor, tyckte nyligen att man skulle stoppa näthatare genom att stämma dem, det är tydligen enkelt.
Och begär man mindre än ett halvt basbelopp så fördelas tydligen rättegångskostnaderna på ett vettigt sätt.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2311324-professor-stam-nathatarna-

Enkelt är nog en överdrift vill jag påstå. Det är inte riktigt så enkelt som att skicka in ett papper och sen får man pengar automatiskt för att någon förolämpat en på flashback genom att påstå att man är tjock... Det krävs betydligt mer arbete än så.

Dessutom har de flesta en ansvarsförsäkring vilket innebär att personen som skall betala skadestånd inte ens själv behöver betala det, vilket gör att skadeståndet som straff får en rätt värdelös effekt i vissa fall.
Skadestånd i svensk lag är till för att reparera en skada som skett. (fysisk eller psykisk)
Skadestånd skall INTE ses som ett sätt att straffa någon för att personen varit dum, den funktionen finns i vissa andra rättsordningar, men inte i en svenska.

Om försäkringsbolaget ersätter i slutändan beror såklart på varför skadeståndet utdömts. Om det utdömts p.g.a olycka, vårdslöshet eller uppsåt så har försäkringsbolaget å sin sida olika rätt att kräva den skadeståndsskyldige.

Men om man ser skadeståndet som en möjlighet att "Straffa någon" när man själv inte lidit någon speciell skada så är man ganska fel ute och kommer förmodligen inte lyckas med sitt yrkande på skadestånd...
Citera
2014-04-24, 20:57
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Enkelt är nog en överdrift vill jag påstå. Det är inte riktigt så enkelt som att skicka in ett papper och sen får man pengar automatiskt för att någon förolämpat en på flashback genom att påstå att man är tjock... Det krävs betydligt mer arbete än så.
Det hela är beroende på huruvida motparten erkänner käromålet eller bestrider, om denne bestrider beror det på hur bra argument parterna har. Så jo, det är ungefär så enkelt.

Citat:
Dessutom har de flesta en ansvarsförsäkring vilket innebär att personen som skall betala skadestånd inte ens själv behöver betala det, vilket gör att skadeståndet som straff får en rätt värdelös effekt i vissa fall.
Skadestånd i svensk lag är till för att reparera en skada som skett. (fysisk eller psykisk)
Skadestånd skall INTE ses som ett sätt att straffa någon för att personen varit dum, den funktionen finns i vissa andra rättsordningar, men inte i en svenska.
Ansvarsförsäkring som täcker skadestånd med anledning av brott? Skulle inte tro det.

Citat:
Men om man ser skadeståndet som en möjlighet att "Straffa någon" när man själv inte lidit någon speciell skada så är man ganska fel ute och kommer förmodligen inte lyckas med sitt yrkande på skadestånd...
Skulle tippa på att det handlar om förtal där 5000 kr är praxis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in