2014-04-22, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsyKick
Håller med på sätt och vis. Men om det är 3 stycken eller vad det nu var i fallet du refererar till känns det som familjegräl/hämnd. Är det 50 pers inblandade känns kultur/hämnd mer passande. De två fallen är mina ögon väldigt svåra att jämföra.

Klart det är en stor del av kulturellt beteende inblandat i detta fall.

Just in case, nej jag röstar inte på SD...
Det var påsk och hela släkten råkade vara där. Många var där säkert för att värja att slagsmål uppstår.
Citera
2014-04-22, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av disast3r
Exakt 21:23 sitter mannen till vänster och flinar lite åt den kommentaren.

NÅGON TRYCKTE PÅ LARMKNAPPEN!

Vet inte om jag hörde fel men lät som att tjejen bredvid honom frågade om det var övning. Troligtvis helt allvarligt. Vad ska man säga, hoppas jag hörde fel...
Citera
2014-04-22, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennebabbian
enligt vittnet knivade/kuttade dom och sköt dom i 12-15min
och utdelningen var inte mer än 2 bidragstagare/sandneger mindre och 6 skadade.

få hoppas på lite mer sammanstötningar så det blir lite mer självsaneringar och lättande på skattetrycket

Så där kan ingen frisk människa skriva Alla liv är lika mycket värda och du glömmer att
Sverige är ett väldigt ungt land. Vad är Svenskt ? Allt vi har kommer från influenser från andra länder. Vi skapades av invandring från början och har utvecklats och influerats av invandring under hela landets historia! Tror du att den första Svensken blev nersänd hit från himlen, ariskt ren och fin? Sveriges befolkning härstammar från varmare breddgrader. Fattar man inte det så är man mentalt efterbliven!

Lättar på Skattetrycket? Vad tror du denna Polisinsats, olika utredningar tex från försäkringsbolag, sjukvård, rättegångskostnader osv kostar samhället? Dessutom är jag rätt övertygad om att de inblandade bidrar till samhället och skatteverket mera än vad du gör eller nånsin har gjort! Du missar att det är väldigt få Syrianer som går på bidrag. De flesta driver företag och skattar och tjänar mycket mera än medelsvensson. Ändå jämför du dem helt felaktigt med tex nyanlända Irakier eller Syrier som flytt hals över huvud utan tillgångar. DE lever på bidrag ja! Inte Syrianerna. De flesta Syrianer kom hit med arbetskraftinvandringen, lite efter alla Greker. De blev inbjudna till Sverige för vi saknade arbetskraft till industrin.

Detta är en tragiskt händelse mellan olika familjer. Däremot så håller jag med om att sånt här INTE tillhör hur man ska bete sig i ett modernt samhälle. Oavsett vilket land man bor i. Sånt här tjafs med heder och anseende som feltolkas och inte hör hemma i 2000-talet. Vi lever inte på Moses tid längre. Det är något som framför allt invandrare måste lära sig och börja ta till sig. Man går inte så här långt. Sen att tjejen borde ha vetet bättre när hon känner "killen" och känner till många Syrianers synsätt och hur lätt det kan eskalera, ja det måste jag hålla med om! Hon borde ha vetat bättre Däremot så borde hon ha rätt att säga eller göra vad hon vill i ett samhälle på 2000-talet och då dessutom i Sverige. Det ska inte behöva bli värre än några glåpord och kanske några som hamnar i luven på varandra. Inte så här allvarligt.

Jag kan bara ge min åsikt om killen det gäller och som diskuteras mest. Han är ingen duvunge och ingen man ska bråka med. Fast jag har alltid sett honom som rättvis och trevlig. Han har ändrat sig mycket under årens lopp. En sådan person provocerar man inte i onödan tycker jag. Ibland så kaxar folk för mycket med någon och man väntar bara på att det ska explodera. Varje gång som det då inte exploderar så beror det på att den personen lyckas att behärska sig. Man kan inte peta fingret i ögat på alla människor och utgå i från att det ska gå bra. För man får inte slå någon, får inte skada någon. Fast så fungerar inte alla. Allas gener är inte uppbyggda så. Vissa människor bör man inte oh ska man inte provocera för mycket Det är sunt förnuft och borde vara logiskt.
Citera
2014-04-22, 17:28
Medlem
Egentligen mer intressant notera hur myndigheter och media agerar än själva våldsdådet.

Med så många inblandade lär det bli 2-3 års utredningstid och rättegångsförhandlingar innan vi framåt 2017 får veta om någon blir straffad för morden.
Citera
2014-04-22, 17:30
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsyKick
Håller med på sätt och vis. Men om det är 3 stycken eller vad det nu var i fallet du refererar till känns det som familjegräl/hämnd. Är det 50 pers inblandade känns kultur/hämnd mer passande. De två fallen är mina ögon väldigt svåra att jämföra.

Klart det är en stor del av kulturellt beteende inblandat i detta fall.

Just in case, nej jag röstar inte på SD...

För svenskar är dylikt beteende oacceptabelt, därav att enskilda nötter begår denna typ av brott, och de spärras in och förskjuts i regel av familj och vänner.

För invandrare från mellanöstern (först och främst) är detta inte bara acceptabelt, utan ett måste då det handlar om familjens "heder"... Det är därför deras upplevda förorätter utvecklar sig till klanfejder. Så ja, visst är detta kulturellt och hedersrelaterat.
Citera
2014-04-22, 17:30
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LouizCypher
Orkade inte läsa allt men här står det lite om händelsen:

http://petterssonsblogg.se/2014/04/22/tva-syrianer-mordade-i-slaktfejd/

Med tanke på kommentarerna i anslutning till blogginlägget verkar det som att ordet är friare på en svensk blogg än i yttrandefrihetens mecka, se ett exempel.

Citat:

Polisens och Säpos insats i ärendet verkar mer inriktat på brott och straff än förebyggande av brott.

Denna konflikt i klanerna har pågått under en lång tid ändå sätts alla resurser in när händelserna eskalerar, finns det en förklaring till myndigheternas handlingsförlamning?

Ingen av de ledande i klanerna är duvungar precis, finns det en djupare orsak än den omskrivna hedersrelaterade eftersom allt verkar ske med myndigheternas goda minne?
Citera
2014-04-22, 17:36
Medlem
joppepis avatar
Ingen som vet vilka som sitter anhållna?
Citera
2014-04-22, 17:49
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
För svenskar är dylikt beteende oacceptabelt, därav att enskilda nötter begår denna typ av brott, och de spärras in och förskjuts i regel av familj och vänner.

För invandrare från mellanöstern (först och främst) är detta inte bara acceptabelt, utan ett måste då det handlar om familjens "heder"... Det är därför deras upplevda förorätter utvecklar sig till klanfejder. Så ja, visst är detta kulturellt och hedersrelaterat.

Citat:
Ursprungligen postat av kinbrit
Men skattebrott, pedofili och att misshandla eller mörda sin fru är acceptabelt för svenskar menar du? Brottslighet kanske skiljer sig åt lite grann beroende på kulturella traditioner men det är ju knappast så att svenskar inte mördar människor om det var det du ville säga med ditt SD-inlägg.

Jag ser att resultatet av dagens skola letat sig in...

Men då läsförståelsen uppenbarligen inte är på topp, så tar vi det fetstilade i inlägget du kommenterade en gång till, på lättfattad svenska.

För svenskar är dessa brott inte ok. Därför så är det också enstaka personer som begår dessa brott.

Och f.ö. är det patetiskt att försöka smeta någon slags SD stämpel efter att man klart och tydligt inte ens läst eller förstått inlägget.
Senast redigerad av dumboear 2014-04-22 kl. 18:04.
Citera
2014-04-22, 17:49
Medlem
Ahvenmaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverfish
Nix, en hora är en kvinna som agerar som hon gjorde. Två personer dog och flera skadades för att hon ville jävlas men du tycker att mitt ordval va "magstarkt?" Tillåt mig..

Hon pekade finger och andra begick mord. Vilken handling är värst, enligt din mening?
Citera
2014-04-22, 18:01
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Teresa Carvalho vill ha sina 15 minuter då hon kandiderar till riksdagen för SAP. Hon passar på det är inte svårare än så.

Varför hör vi inte en enda kritiskt fråga från den församlade journalistkåren, inte en enda? Indraget traktamente vore fan på sin plats.

/Provokatör
Vad är det för kritisk fråga du vill höra? Ge ett exempel.

Ont:

Någon som vet om syrianerna i Peking är lika klanbetonade som syrianerna i Södertälje?
Finns det familjer som är styrande över andra etc?
Citera
2014-04-22, 18:02
Medlem
Lawlines avatar
Hur länge har gärningsmännen bott i Sverige? Har dom uppehållstillstånd? Tillhör inte släkfejder mer Zigenare och Albaner och är mer ovanligt bland Syrianer?

Med tanke på att det är släktfejd så lär det inte sluta här utan det lär fortsätta i framtiden. Hur brukar släktfejder utvecklas bland syrianer? Med tanke på att för Albaner kan det ligga i flera år innan dom begår hämndaktioner.
Citera
2014-04-22, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Så du menar på fullt allvar att det är kutym (och acceptabelt därtill) att ha ihjäl sitt ex om man är svensk?

Dessa fall är sådana som utmärker sig, det är inte något som är regel. Folk från Mellanöstern skiljer sig ofta här i Sverige utan dödlig utgång, men det är för bra för dig att acceptera eftersom du är fast i dina fördomar likt en vägg och är omöjlig att övertyga då du med stor sannolikhet ogillar folk från dessa ställen. Jag slår vad om att du inte har en enda vän från MENA-området, men påstår dig vara expert inom området.

Hade varenda MENA tagit ihjäl sin fruga på grund av skillsmässa, så hade det hänt varje vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in