2014-04-22, 13:15
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
På en resa till östeuropa för några år sedan, köpte jag ett sådant GRU tygmärke på en zigenarmarknad.

Jag tänkte om jag syr fast det märket på en gammal uniform, får helskägg och leker rövare i en svensk småstad, så kan jo Ukraina, USA, EU och Fridaynighout påstå att rysska specialstyrker övertar Sverige...

Tygmärket är ju ett bevis

Härlig liten tillvitelse där!

Jag skrev ju ovan vad jag tycker om sanningsvärdet i bildbevis. Varför försöker du trots allt anklaga mig?

Riktigt vidrig argumentationsteknik du har.
2014-04-22, 13:19
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Berätta för mig.

Hört talas om Novorossija och Krim? Inse fakta: Ukraina är ett artificiellt land skapat av kommunisterna.

Härlig chauvinism där!

Ukraina som land fanns inte, ukrainare som folkgrupp är påhittade, ukrainska som språk är bara en påhittad dialekt av ryska. Du är ett härligt propagandaoffer, du!

Försök att ha lite mer respekt för andra folkslag, språk, och territoriella integritet, så kanske du slipper se "russofober" i varje gathörn.
2014-04-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Jag har som sagt inte tid att behandla denna fråga nu. Men jag följde debatten när det var aktuellt och det var flera konstitutionella invändningar som fanns mot denna lag, vidare hade exempelvis Venedigkommissionen uttryckt sig skeptiskt till denna lag.

Jag håller med dig, och det insåg även de, varför språkfrågan är orörd i dagsläget.

Jag följde också debatten och man kan ha synpunkter på den men inte utav konstitutionella orsaker.

Att den TF Presidenten inte skrev på berodde ju på massiv kritik från olika håll, det ändrar ju inte det faktum att det var ett vansinnigt förfarande och som inte ingav förtroende av att man är en regering för hela Ukraina,
2014-04-22, 13:32
Medlem
Citat:
Härlig chauvinism där!

Ukraina som land fanns inte, ukrainare som folkgrupp är påhittade, ukrainska som språk är bara en påhittad dialekt av ryska. Du är ett härligt propagandaoffer, du!

Försök att ha lite mer respekt för andra folkslag, språk, och territoriella integritet, så kanske du slipper se "russofober" i varje gathörn.
Chauvinism? Kom med argument istället för att fästa etiketter. Vad av det jag skriver är propaganda?
2014-04-22, 13:41
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Chauvinism? Kom med argument istället för att fästa etiketter. Vad av det jag skriver är propaganda?

Det du gör hör till rysk propaganda som användes redan under Sovjet.
Syftet var att trycka ner den ukrainska identiteten och därmed motståndet mot Sovjet. Om man lyckades russifiera Ukraina, så skulle man kunna få bort den ukrainska identiteten och nationalismen, som alltid utgjort ett hot mot Sovjet.

Exempelvis användes holodomor för att trycka ner de upproriska ukrainarna som var emot Sovjet och kollektivisering av egendom. Flera miljoner människor svalts avsiktligen ihjäl. Den ukrainska intelligentian utrotades eller flydde utomlands. Östra delarna av Ukraina befolkades med etniska ryssar. Det ryska språket infördes mer och mer, det ukrainska kom att bli underlägset. Efter flera decennier kom därför majoriteten att prata ryska, trots att deras föräldrar talade ukrainska. Med ukrainska kunde man aldrig avancera karriärmässigt inom exempelvis akademia, kultur, politik m.m. Likaså kom historian att skrivas om, där identifikationen byggde på Ryssland och det ryska, medan det ukrainska var fientligt (Ukrainsk historia bygger trots allt på nationalism, d.v.s. frihet från Ryssland, därför gjordes det fientligt). Kolla exempelvis på Ivan Mazepa, Symon Petliura, Stepan Bandera m.m. Tycka vad man vill om dessa, men den gemensamma faktorn är att de kämpade för den ukrainska självständigheten. Inom rysk/sovjetisk historieskildring utmålas dessa som fiender.

När Ukraina sen blev självständigt efter Sovjets fall så försökte man på ett eller annat sätt att åter väcka till liv det ukrainska språket, den ukrainska historien och identiteten. Vilket knappast är konstigt? Från ryskt håll kallas dessa försök för "fascism" och man anser att det inte finns något som heter ukrainsk historia, språk, kultur.

Finns hur mycket som helst att läsa om det, men hör inte till topic:
Citat:
The Russification of Ukraine was a body of laws, decrees, and other actions undertaken by the Imperial Russian and later Soviet authorities to strengthen Russian national, political and linguistic positions in Ukraine.
http://en.wikipedia.org/wiki/Russification_of_Ukraine
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-22 kl. 13:44.
2014-04-22, 14:17
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Du har fel i ditt antagande, killen är bara dum i huvudet.

Ukrainska och Ryska är inte direkt språk som saknar likheter eller med lätthet kan läras om man kan det ena. De är mer som dialekter eller möjligen Svenska-Danska, dvs om man talar långsamt och byter ut några bokstäver ändelser kan man hela det andra språket.

Nu ljuger du ju.
Kolla mitt inlägg ovan.

Härlig klassisk rysk chauvinistisk propaganda som du ägnar dig åt.

Citat:
The Valuev Circular, issued by the minister of internal affairs of the Russian Empire, stating that the Ukrainian language "never existed, doesn't exist, and cannot exist."

Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Det enda zionisterna har att komma med i dagsläget är förvirrade twitterflöden och wikipedia artiklar.

Klassisk främlingsfientlighet dessutom. Chauvinism och sådana värderingar går iof hand i hand, så förvånar mig inte.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-22 kl. 14:31.
2014-04-22, 14:32
Bannlyst
Citat:
Nu ljuger du ju.
Kolla mitt inlägg ovan.

Härlig klassisk rysk chauvinistisk propaganda som du ägnar dig åt.

Klassisk främlingsfientlighet dessutom. Chauvinism och sådana värderingar går iof hand i hand, så förvånar mig inte.

DU så full av skit så det rinner ur öronen på dig. Har läst dina inlägg och du har inte kunnat styrka något! Bevis på bevis har lagts fram på att denna kris egentligen grundar sig i något helt annat än ukrainarnas frigörelse från ryskt inflytande men likväl sitter du som ett riktigt imperialismsvin och rättfärdigar USA och EU's ekonomiska expansion på bekostnad av ukrainarnas liv.

USA är inblandat pga att man vill ta över den europeiska gasmarknaden. Man skapade kaos i Syrien för att kunna avsätta Assad då denne vägrade att låta gaslinan gå genom Syrien. Man söttar terrorister för att dessa är Sauditrogna och med tanke på att gaslinan är ett samarbete mellan saudi och USA så krävs det inget genio för att fatta varför man vill att terrorister ska leda landet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Qatar-Turkey_pipeline

Ukraina är enbart en fortsättning på Syrien.
2014-04-22, 14:45
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekaffe
USA är inblandat pga att man vill ta över den europeiska gasmarknaden. Man skapade kaos i Syrien för att kunna avsätta Assad då denne vägrade att låta gaslinan gå genom Syrien. Man söttar terrorister för att dessa är Sauditrogna och med tanke på att gaslinan är ett samarbete mellan saudi och USA så krävs det inget genio för att fatta varför man vill att terrorister ska leda landet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Qatar-Turkey_pipeline

Ukraina är enbart en fortsättning på Syrien.

Har du läst och förstått wiki-artikeln och de artiklar den refererar till? Jag har läst dem, men fortfarande inte förstått logiken bakom resonemanget. Exakt vems gas ska gå i vilken pipeline, varifrån och vart någonstans, via vilka länder? Är projektet med eller mot Saudi? osv.

Det finns absolut maktpolitiska intressen bakom USAs stöd till Maidan/maktskiftet, men det lär inte ha med naturgas att göra. Alla de som ständigt ropar "det är oljan! det är gasen!" skymmer de verkliga motiven. Ekonomiskt stöd ger ekonomiskt inflytande över en välvilligt inställd marknad, gäller åt båda hållen.
2014-04-22, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Har du läst och förstått wiki-artikeln och de artiklar den refererar till? Jag har läst dem, men fortfarande inte förstått logiken bakom resonemanget. Exakt vems gas ska gå i vilken pipeline, varifrån och vart någonstans, via vilka länder? Är projektet med eller mot Saudi? osv.

Det finns absolut maktpolitiska intressen bakom USAs stöd till Maidan/maktskiftet, men det lär inte ha med naturgas att göra. Alla de som ständigt ropar "det är oljan! det är gasen!" skymmer de verkliga motiven. Ekonomiskt stöd ger ekonomiskt inflytande över en välvilligt inställd marknad, gäller åt båda hållen.

Logiken ligger i att det finns stora mängder gas på arabiska halvön, tilräckliga mängder för att kunna slå ut Ryssarnas dominans på den europeiska gasmarknaden. Projektet är ett samarbeta mellan Saudi-Qatar och USA och är tänk att gå från arabiska halvön genom syrien, turkiet och vidare in i Europa.

Du har rätt, natrurgasen är säkerligen inte den enda anledningen men en betydande sådan då just gasen är det som Ryssland använder som livlina varje gång det hettar till. Stoppar man den så blir Ryssland betydligt passivare och USA kan fortsätta att härja.

Visst kommer jänkarna och EU suga åt sig allt av värde i Ukraina när man väl fått igång landet på belånade pengar men den ekonomiska aspekten tror jag betyder mindre än viljan att hindra Ryssarnas uppgång.
2014-04-22, 14:55
Medlem
rex144s avatar
USA måste börja exportera sin shell-gas till europa !

på så sätt kan Putin knäckas, den jävla KGB diktator hade helt enkelt tur med gas och oljepriser,
när han tillträde så kostate olja 16 dollar fatet... idag 116 dollar

vi måste kväva det imperialistiska Ryssland, inte göda det med gaspengar,

northstream måste krossas !

Shröder de förra tyska kanslern som skrev på avtalet och nu är anställd av Gazprom.. måste sättas i fängelse, eller så kan han bo i skurkstaten Ryssland

PS

Polen håller på att färdigställa en stor gashamn, den blir klar i år,
och båtar med gas från Katar kommer gå i skytteltrafik
2014-04-22, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
USA måste börja exportera sin shell-gas till europa !

på så sätt kan Putin knäckas, den jävla KGB diktator hade helt enkelt tur med gas och oljepriser,
när han tillträde så kostate olja 16 dollar fatet... idag 116 dollar

vi måste kväva det imperialistiska Ryssland, inte göda det med gaspengar,

northstream måste krossas !

Shröder de förra tyska kanslern som skrev på avtalet och nu är anställd av Gazprom.. måste sättas i fängelse, eller så kan han bo i skurkstaten Ryssland

PS

Polen håller på att färdigställa en stor gashamn, den blir klar i år,
och båtar med gas från Katar kommer gå i skytteltrafik

Ber om ursäkt för följande frågor som är OT.

1,Om Ryssland i dina ögon är en diktatur som övriga länder inte skall handla med samtidigt som du hyllar importen av gas från Qatar så menar du att Qatar är ett demokratisk föredöme, korrekt?

2,Om USA inte hade haft sanktioner mot Cuba, tror du att Castro bröderna hade suttit kvar vid makten?
2014-04-22, 15:40
Medlem
zakorps avatar
Det ekonomiska kriget i Ukraina forsätter, i fullständig anarki passar någon på att bränna konkurentens affär. Kristallnatten v.2.0

https://www.youtube.com/watch?v=y-l_RvlToY0

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in