2014-04-20, 22:48
Medlem
zakorps avatar
Inatt ska befästningar stormas först och främst i Sloviansk enligt några nyhetskanaler och milisen är redo för strid. Skrivits om att det förekommer skott i centrala delar av Sloviansk.
2014-04-20, 22:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zakorp
Inatt ska befästningar stormas först och främst i Sloviansk enligt några nyhetskanaler och milisen är redo för strid. Redan skrivits om att det förekommer skott i centrala delar av Sloviansk.
Vad är din källa? Är det Kreml-TV? Jag läste också något där om det. Jag tror mer de spinner vidare på gårdagens attack. De vill ge ytterligare intryck av att attacken idag verkligen utfördes av högra sektorn och att ytterligare attacker är sannolika. Jag tvivlar starkt på att det kommer hända något i Sloviansk inatt. Och jag tror inte kommer ske någon annanstans heller.
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-20 kl. 22:57.
2014-04-20, 23:42
Medlem
Christopher.s avatar
Hur många partisaner finns det och vad är de beväpnade med?
2014-04-20, 23:57
Bannlyst
Den ukrainska inrikesministeriet har bjudit tidigare medlemmar av särskild enhet "Berkut" för att gå tillbaka "till jobbet" och "rädda Ukraina."
Sant eller falskt?
2014-04-21, 00:02
Medlem
Madagascars avatar
Den ukrainska tv-kanalen TSN (del av 1+1) rapporterar att en vägspärr i distriktet Dobropilskiy i Donetsk som hölls av ukrainska soldater blev attackerade av ett beväpnat motorcykelgäng tidigare ikväll. En av angriparna omkom. Flera har arresterats. Jaha - nu är rollerna ombytta i propagandakriget igen.

Google bjussar på översättning:

In Dobropilskiy district of Donetsk region checkpoint Ukrainian paratroopers committed an armed attack. One of the attackers was killed by fire in response, several criminals arrested. Relevant information spreads UNIAN referring to the head of the regional media center MOD lieutenant colonel Dmitry Gorbunov. He said the attack occurred after sunset around 20:00. By the military checkpoint highly mobile airborne troops guarding one of the important sites and nose around the clock, several people drove motorcycles. The attackers opened fire. Gorbunov says that criminals have firearms. "During the shooting of one of the attackers fatally injured and several arrested. Among the paratroopers is no loss" - said the lieutenant colonel. "On-site investigation team is working Donetsk Prosecutor Supervision of law in the military sphere, which is investigating the fact of an armed attack on Ukrainian checkpoint" - said Gorbunov.

http://tsn.ua/ukrayina/ukrayinski-desantniki-vidbili-ataku-na-blokpost-na-donechchini-346271.html, idag
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-21 kl. 00:16.
2014-04-21, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men om vi håller oss till Ukraina så finns ett digert material visande rysk inblandning i Ukrainas angelägenheter.

Statskuppen i Kiev som resulterade i att 100 människor mördades var en inblandning av främmande makt i Ukrainas inre angelägenheter pga. att de understödde kuppen. Av detta går att dra slutsatsen att i den illegitima Kiev-regeringen idag sitter quislingar i parlamentet, eftersom de haft samröre med utländska krafter för att komma till makten. Ett tillvägagångssätt vilket även är ett förräderi mot själva demokratin. Jag har väldigt svårt att se hur Ryssland varit med att understödja Kiev-kuppen och dödandet av 100 människor.
Senast redigerad av Seisma 2014-04-21 kl. 00:12.
2014-04-21, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seisma
Statskuppen i Kiev som resulterade i att 100 människor mördades var en inblandning av främmande makt i Ukrainas inre angelägenheter pga. att de understödde kuppen. Av detta går att dra slutsatsen att i den illegitima Kiev-regeringen idag sitter quislingar i parlamentet, eftersom de haft samröre med utländska krafter för att komma till makten. Ett tillvägagångssätt vilket även är ett förräderi mot själva demokratin. Jag har väldigt svårt att se hur Ryssland varit med att understödja Kiev-kuppen och dödandet av 100 människor.

"Gud är mycket snabbt i dessa dagar."
2014-04-21, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seisma

Yanukovych avsattes av det folkvalda parlamentet, inklusive Yanukovych eget parti, och det valdes en tillfällig interimregering av en regnbågskoalition. Om en månad utser folket en ny president och regering med direkt folkligt mandat. Är det något av detta som är inkorrekt? Kan du i så fall visa på vilket sätt?
2014-04-21, 08:04
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oratio
Yanukovych avsattes av det folkvalda parlamentet, inklusive Yanukovych eget parti, och det valdes en tillfällig interimregering av en regnbågskoalition. Om en månad utser folket en ny president och regering med direkt folkligt mandat. Är det något av detta som är inkorrekt? Kan du i så fall visa på vilket sätt?
Ukraina hade en konstitution och den följdes inte vid avsättandet på en enda punkt. Vid den sista omröstningen saknades dessutom över 100 ledamöter. Detta kallas en statskupp och avsättandet var inkorrekt. Då bortser jag från eventuella hot mm.
Sedan kan man tycka detta vara bra ändå, men det är en annan sak. Kontentan av förfarandet var att konstitutionen sattes ur spel och bäddade för det som hände på Krim, som inte heller följde den konstitutionen.
Senast redigerad av OldWolf 2014-04-21 kl. 08:17.
2014-04-21, 08:18
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Blir det parlamentsval också?
2014-04-21, 08:44
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Avsättande av president är en mycket drastiskt åtgärd som noga regleras just därför. När det gäller Ukraina så skall bland annat högsta domstolen involveras. Så skedde inte och avsättande av presidenten är därför konstitutionsvidrigt. Beroende på tycke och smak kan det kallas revolution eller statskupp.
2014-04-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Ukraina hade en konstitution och den följdes inte vid avsättandet på en enda punkt. Vid den sista omröstningen sakandes över 100 ledamöter. Detta kallas en statskupp och avsättandet var inkorrekt på varje punkt. Då bortser jag från eventuella hot mm.
Sedan kan man tycka detta vara bra ändå, men det är en annan sak. Kontentan av förfarandet var att konstitutionen sattes ur spel och bäddade för det som hände på Krim, som inte heller följde den konstitutionen.

Ja, det stämmer - enligt vad jag förstår - med vad du säger, och jag håller med om att man borde ha väntat på valet, likt man man nu mest kan vänta på valet i maj. Jag vänder mig mot att hamra ut det som en odemokratisk statskupp och en illegitim regering. Den vilar på - dock bristfälliga - demokratisk grunder och är tillfällig tills valet 25 maj.

Omständigheterna var ju ganska oerhörda, och landet hade en president som var ansvarig för våldet och dödandet på Maidan. Helt eller delvis gör liten skillnad. När går gränsen för att hålla sig till konstitutionens procedurer? Närmast tillhands i Sverige är väl händelserna i Ådalen -31 och Göteborgskravallerna. Vad hade hänt med Sveriges regering om vi hade haft samma händelser på Sergels torg med prickskyttar, döda kroppar, våld och kidnappningar är spekulation, men jag tror att det hade varit svårt att sitta kvar i väntan på ett val.

Mitt intryck är att det nyss träffade avtalet med Ryssland har gett Ryssland ett visst alibi från att vara delaktig i händelserna i östra Ukraina, men har även gett den ukriainska ledningen legitimitet genom att förhandla med dem, något de sa att de inte skulle.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in