Citat:
Ursprungligen postat av
OldWolf
Ukraina hade en konstitution och den följdes inte vid avsättandet på en enda punkt. Vid den sista omröstningen sakandes över 100 ledamöter. Detta kallas en statskupp och avsättandet var inkorrekt på varje punkt. Då bortser jag från eventuella hot mm.
Sedan kan man tycka detta vara bra ändå, men det är en annan sak. Kontentan av förfarandet var att konstitutionen sattes ur spel och bäddade för det som hände på Krim, som inte heller följde den konstitutionen.
Ja, det stämmer - enligt vad jag förstår - med vad du säger, och jag håller med om att man borde ha väntat på valet, likt man man nu mest kan vänta på valet i maj. Jag vänder mig mot att hamra ut det som en odemokratisk statskupp och en illegitim regering. Den vilar på - dock bristfälliga - demokratisk grunder och är tillfällig tills valet 25 maj.
Omständigheterna var ju ganska oerhörda, och landet hade en president som var ansvarig för våldet och dödandet på Maidan. Helt eller delvis gör liten skillnad. När går gränsen för att hålla sig till konstitutionens procedurer? Närmast tillhands i Sverige är väl händelserna i Ådalen -31 och Göteborgskravallerna. Vad hade hänt med Sveriges regering om vi hade haft samma händelser på Sergels torg med prickskyttar, döda kroppar, våld och kidnappningar är spekulation, men jag tror att det hade varit svårt att sitta kvar i väntan på ett val.
Mitt intryck är att det nyss träffade avtalet med Ryssland har gett Ryssland ett visst alibi från att vara delaktig i händelserna i östra Ukraina, men har även gett den ukriainska ledningen legitimitet genom att förhandla med dem, något de sa att de inte skulle.