2014-04-19, 22:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Absolut inte. Jag erkänner varje gång jag blir tillfrågad att vi gör några grundläggande antaganden gällande vårt medvetande och vår existens. Jag vet dock inte hur solipsism kom in i saken. Kan du förklara vilket samband det har med mitt argument att du försöker jämställa tro och fakta?
Ja, det kan jag. Solipsism kommer in varje gång du medvetet eller omedvetet förstår en text helt fel. Sånt händer den bästa, men det är också ett billigt sätt att förstöra trådar på Flashback.
Citera
2014-04-19, 23:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, det kan jag. Solipsism kommer in varje gång du medvetet eller omedvetet förstår en text helt fel. Sånt händer den bästa, men det är också ett billigt sätt att förstöra trådar på Flashback.

Så, du vet inte vad solipsism är och du svarar åter igen inte på några frågor jag ställer dig?
Vad trevligt. Vad gör du på ett diskussionsforum egentligen? Du skriver ju själv att du håller för öronen så fort någon säger något motsatt till din etablerade uppfattning.
Citera
2014-04-20, 00:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så, du vet inte vad solipsism är och du svarar åter igen inte på några frågor jag ställer dig?
Vad trevligt. Vad gör du på ett diskussionsforum egentligen? Du skriver ju själv att du håller för öronen så fort någon säger något motsatt till din etablerade uppfattning.
I din värld är det så, påstår du. Om jag inte visste vad solipsism var så skulle jag googla det. Och jag har aldrig skrivit att jag håller för öronen, men att jag skrattar åt filosofernas system. Och jag har förklarat hur svårt det kan vara att förstå ett bevis som man inte tror på.

Jag har lite svårt med din mening:
och du svarar åter igen inte på några frågor jag ställer dig
Hur ska jag kunna blidka dig där?
Jag menar: du har verkligen inte uttryckt dig på ett entydigt sätt.
Citera
2014-04-20, 02:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
I din värld är det så, påstår du. Om jag inte visste vad solipsism var så skulle jag googla det.
Vad sägs om att du tar reda på det innan du använder det i en diskussion och antyder att någon ägnar sig åt det.
Citat:
Och jag har aldrig skrivit att jag håller för öronen, men att jag skrattar åt filosofernas system. Och jag har förklarat hur svårt det kan vara att förstå ett bevis som man inte tror på.

Jag har lite svårt med din mening:
och du svarar åter igen inte på några frågor jag ställer dig
Hur ska jag kunna blidka dig där?
Jag menar: du har verkligen inte uttryckt dig på ett entydigt sätt.
Det tycker jag att jag har gjort. Däremot har du fullständigt ignorerat mina inlägg där jag bemött dina argument punkt för punkt, och sedan har du följt upp med ett par korta meningar trams där du enbart ändrar definitionerna eller flyttar målstolparna istället för att bemöta mina motargument. Men, det är klart, om du skulle tvingas tänka lite själv och faktiskt inte bara ignorera allt som går emot din världsbild så hade det kanske blivit en alldeles hemsk träningsvärk i huvudet efteråt.

Citat:
Jag tror inte på standardmodellerna, varken den kvantfysikaliska eller den kosmologiska, och är omöjlig att övertyga när det gäller det ena beviset eller det andra för den ena partikeln eller den andra.

Inte heller tror jag på filosoferna. Deras idéer går in genom det ena örat och ut genom det andra. Jag skrattar åt de filosofiska systemen och är helt enkelt inte kontaktbar.

Det är ju en utgångspunkt som omöjliggör diskussion, så vad gör du här egentligen?
Jag är beredd att ändra mig så fort något bevis dyker upp inom vad vi än pratar om. Du är uppenbarligen inte det. Istället så föredrar du att jämställa tro och fakta i ett försök att dra ner alla på din nivå.
Citera
2014-04-20, 08:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vad sägs om att du tar reda på det innan du använder det i en diskussion och antyder att någon ägnar sig åt det.
Det tycker jag att jag har gjort. Däremot har du fullständigt ignorerat mina inlägg där jag bemött dina argument punkt för punkt, och sedan har du följt upp med ett par korta meningar trams där du enbart ändrar definitionerna eller flyttar målstolparna istället för att bemöta mina motargument. Men, det är klart, om du skulle tvingas tänka lite själv och faktiskt inte bara ignorera allt som går emot din världsbild så hade det kanske blivit en alldeles hemsk träningsvärk i huvudet efteråt.

Det är ju en utgångspunkt som omöjliggör diskussion, så vad gör du här egentligen?
Jag är beredd att ändra mig så fort något bevis dyker upp inom vad vi än pratar om. Du är uppenbarligen inte det. Istället så föredrar du att jämställa tro och fakta i ett försök att dra ner alla på din nivå.
Du skulle kanske inte erkänna ett bevis för Guds existens ens om det stod framför dig?
Citera
2014-04-20, 12:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du skulle kanske inte erkänna ett bevis för Guds existens ens om det stod framför dig?

Jodå, så länge det är ett bevis och inte ett vanligt argumentationsfel så som det presenteras tusen och en gång på detta forum.
Citera
2014-04-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Universums perfektion. En slump? Knappast.

Så jävla perfekt är det knappast. Jag hade kunnat komma på något fan så mycket bättre på en kvart. Saker som kunde vara bättre för människor och jorden skulle jag kunna säga ett 100-tal på några minuter. Så den perfektion du talar om finns inte, därmed faller ditt argument. Next.
Senast redigerad av vor.dem.endsieg 2014-04-20 kl. 22:44.
Citera
2014-04-20, 22:53
Medlem
Ismails avatar
Koranen är det starkaste beviset för att Gud finns. Hur visste Koranen att det blir svårare att andas ju högre upp man kommer?

So whoever Allah wants to guide - He expands his breast to [contain] Islam; and whoever He wants to misguide - He makes his breast tight and constricted as though he were climbing into the sky. Thus does Allah place defilement upon those who do not believe. 6:125
Citera
2014-04-20, 22:56
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?

Att vi pratar om honom ännu och aldrig kan släppa honom. Det är det största beviset.
Man har två sätt att tro: Jag tror på GUD eller jag tror INTE på GUD.
Där någonstans mellan inte och tro finns han liksom och visar sig.
Om man inte ens trodde så skulle man inte ens säga: Jag tror inte på Gud.
Man skulle då inte ens ha hört talas om honom.
Citera
2014-04-20, 23:39
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Koranen är det starkaste beviset för att Gud finns. Hur visste Koranen att det blir svårare att andas ju högre upp man kommer?

So whoever Allah wants to guide - He expands his breast to [contain] Islam; and whoever He wants to misguide - He makes his breast tight and constricted as though he were climbing into the sky. Thus does Allah place defilement upon those who do not believe. 6:125

Jesus Kristus på en hoppstylta. För det första är koranen en bok/text, och vet således ingenting. För det andra fanns det väl höjder att klättra upp på när koranen skrevs, så att det blev uppenbart för dem som gjorde så att det blev svårare att andas ju högre upp de kom. Som man kan förvänta sig i en syreatmosfär där mängden syre sjunker ju högre upp man kommer. Nä, det måste ju vara gud som kväver en.
Citera
2014-04-21, 00:20
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jesus Kristus på en hoppstylta. För det första är koranen en bok/text, och vet således ingenting. För det andra fanns det väl höjder att klättra upp på när koranen skrevs, så att det blev uppenbart för dem som gjorde så att det blev svårare att andas ju högre upp de kom. Som man kan förvänta sig i en syreatmosfär där mängden syre sjunker ju högre upp man kommer. Nä, det måste ju vara gud som kväver en.
Kunde folk klättra på 10 000 m höga berg för 1400 år sedan?

Som sagt, Koranen är det starkaste beviset för Guds existens. Koranen påstår t.ex. att det är spermien som bestämmer könet [53:45]. Idag säger vetenskapen att så är fallet. Hur kunde en gubbe som levde för 1400 år sedan veta det?
Citera
2014-04-21, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Att vi pratar om honom ännu och aldrig kan släppa honom. Det är det största beviset.
Man har två sätt att tro: Jag tror på GUD eller jag tror INTE på GUD.
Där någonstans mellan inte och tro finns han liksom och visar sig.
Om man inte ens trodde så skulle man inte ens säga: Jag tror inte på Gud.
Man skulle då inte ens ha hört talas om honom.
Så, eftersom jag har hört talas om frimärkssamlande så är jag en frimärkssamlare? Är det så jag ska tolka detta påstående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in